Facebook Ομάδα

20/3/13

Πίνακας Ανάπτυξης


ΞΑΠΛΩΜΕΝΟ ΚΑΘΙΣΤΟ ΠΕΡΠΑΤΗΜΑ ΧΕΙΡΙΣΜΟΙ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΟΜΙΛΙΑ
ΝΕΟΓΕΝΝΗΤΟ
(Μπρούμητα)
Τα μέλη σε κάμψη
Αντανακλα-
στικές κινήσεις φυγής
Δεν μπορεί να καθήσει
Ξαπλωμένο ανάσκελα το κεφάλι γέρνει στο πλάι
Αυτόματες 
κινήσεις βαδίσματος 
(1)
Αντανακλα-
στικό του δραγμού
Αντιδρά σε ισχυρά φωτεινά και ακουστικά ερεθίσματα
Αντανακλα-
στικό εναγκαλι-
σμου
Πραγματοποιεί την πρώτη του επαφή με το περιβάλλον με το δέρμα του Ζωηρές κραυγές
1ος ΜΗΝΑΣ
(Μπρούμητα)
Σηκώνει το κεφάλι για λίγο (3")
Το γυρίζει 
απο το ένα πλάι στο άλλο
Το κεφάλι κρέμεται 
πίσω στην προσπάθεια να το ανασηκώσει
Ανασηκώνει για λίγο απο εμπρός το κεφάλι
Αντανακλα-
στική στήριξη 
(2)
Αντανακλα-
στικό του δραγμού
Τα χέρια σε γροθιά
Υποτυπώδη
ανάπτυξη χειρισμών
Παρακο-
λουθεί
Θηλασμός
Ησυχάζει 
στην αγγαλιά
Κλάμα
2ος ΜΗΝΑΣ
(Μπρούμητα)
Σηκώνει το κεφάλι (10")
Τουλάχιστον 45 μοίρες
Στηρίζει το κεφάλι για 5" περίπου Μεταβατική φάση. Τα (1) και (2) δεν εκλύονται πια τακτικά Τα χέρια είναι συχνά μισάνοιχτα Σταματά στον ήχο κουδουνιού
Πρώτο 
χαμόγελο
Ήχοι απο φωνήεντα
3ος ΜΗΝΑΣ
(Μπρούμητα)
Κρατά το κεφάλι για 1 λεπτό
Σχηματίζεται 90 μοίρες γωνία
Σηκώνει για λίγο το κεφάλι όταν το ανασηκώνουμε και
το κρατά όρθιο για μισό λεπτό
Λυγίζει τα 
πόδια όταν 
το σηκώνουμε
Τα (1) και (2) εξαφανίζονται
Κουνά την κουδουνί-
στρα που του δίνουμε με αδέξιες και νευρικές κινήσεις
Ακολουθεί με το βλέμμα τη κουδουνί-
στρα απο τη μια κόγχη του ματιού στην άλλη
Κοινωνικό χαμόγελο
Αλυσίδες απο ρρρ...
(λαρυγγι-
σμούς)
4ος ΜΗΝΑΣ "Κολυμπάει"
Κρατά το κεφάλι του όταν το ανασηκώνουμε
Κρατά το κεφάλι όρθιο όταν το γέρνουμε πλάι
Καμιά 
σημαντική αλλαγή
Πόδια σε 
ελαφρά 
κάμψη
Παίζει με τα χέρια του
Τα φέρνει στη μέση γραμμή του σώματος
Βάζει στο στόμα τα χέρια του και τα παιχνίδια του Γελάει δυνατά
Χαρού-
μενες φωνούλες
5ος ΜΗΝΑΣ Γυρίζει απο μπρούμητα ανάσκελα παθητικά Όταν το ανασηκώνουμε για να καθήσει κάμπτει τα χέρια, τα πόδια και το κεφάλι
Βαστάει για 
λίγο (1") το βάρος του σώματός του
Όταν είναι ανάκελα απλώνει το χέρι προς το παιχνίδι και το αγγίζει αλλά δεν το πιάνει
Αντιλαμβά-
νεται κινούμενα αντικείμενα και λεπτά ακουστικά ερεθίσματα
Ξεχωρίζει τον αυστηρό απο τον ήπιο τόνο
Άλλα δεν μαθαίνουν
τίποτα και άλλα κάνουν συνδια-
σμούς ήχων
6ος ΜΗΝΑΣ Στηρίζεται
στα
τεντωμένα
του μπράτσα

Χέρια μισάνοιχτα ή τελείως ανοιχτά
Τέλειος έλεγχος της θέσης του κεφαλιού Βαστάει το
βάρος του σώματός πιο σταθερά και για πολύ χρόνο
Πιάνει με σιγουριά το παιχνίδι με όλη την παλάμη

Αλλάζει το παιχνίδι απο το ένα χέρι στο άλλο
Λεπτή ακοή και αξιόλογη παρατηρητι-
κότητα

Στρέφει το κεφάλι προς το θόρυβο ενός χαρτιού που τσαλακώ-
νεται
Ξεχωρίζει τα γνωστά πρόσωπα
απο τα
άγνωστα
Ρυθμικές αλυσίδες συλλαβών
7ος ΜΗΝΑΣ Γυρίζει απο ανάσκελα μπρούμητα (ενεργητικό γύρισμα) Ξαπλωμένος ανάσκελα πιάνει τα πόδια του και παίζει μ΄αυτά Χορεύει Πιάνει και με τα δύο χέρια

Γυρίζει το παιχνίδι μέσα στα χέρια του
Ψάχνει κάποιο αντικείμενο που του έπεσε Πρώτο κοινωνικό παιχνίδι το "κρυφτούλι" "Κουβε-
ντιάζει" αλλάζο-
ντας ένταση και τονικότητα
8ος ΜΗΝΑΣ Προσπαθεί να μετακινηθεί γυρίζοντας γύρω απο τον άξονά του Τραβάει μόνο του για να ανακαθήσει

Κάθεται μόνο του για αρκετά δευτερόλεπτα

Στηρίζεται στο πλάι
Δεν αποκτά καινούργιες ικανότητες Τελειοποί-
ηση ικανοτήτων που έχει ήδη αποκτήσει
Αυξάνεται η προσοχή του και η ικανότητα για συγκέ-
ντρωση
Αναγνωρίζει άγνωστα πρόσωπα

Παρακολουθεί τους άλλους στις δραστη-
ριότητές τους

Ενδιαφέρεται για την εικόνα του στον καθρέφτη
Ψιθυρίζει
 9ος ΜΗΝΑΣ Έρπει για να κινηθεί εκούσια Κάθεται μόνο του για ένα ολόκληρο λεπτό

Στηρίζεται με τα χέρια προς τα πίσω
Στέκεται όταν πιάνεται μόνο από τα χέρια Αφήνει αντικείμενα να πέφτουν επίτηδες Ενδιαφέρεται για σιγανούς ήχους

Ξεχωρίζει σχέσεις χώρου (μπρός, πίσω)
Παίζει κρυφτούλι Σαφείς διπλές συλλαβές
 10ος ΜΗΝΑΣ Κουνιέται πίσω - μπρός πάνω στα χέρια και τα γόνατα.

Προετοιμασία
για
μπουσούλημα
Καταφέρνει να ανακάθεται μόνο του

Κάθεται με τεντωμένα πόδια και ίσια πλάτη
Πιάνεται
απο τα έπιπλα και σηκώνεται

Κρατιέται και στέκεται
Το πιάσιμο της "λαβίδας" με αντίχειρα - δείκτη τεντωμένο

Συνεργασία των δυο χεριών
Μαθαίνει να πετά με ορμή αντικείμενα

Ενδιαφέρεται για λεπτομέρειες

Μιμείται κινήσεις
Χαίρεται όταν το παινεύουμε Διάλογος

Όταν το ρωτάμε ψάχνει για αντικεί-
μενα και πρόσωπα
 11ος ΜΗΝΑΣ Μπουσουλάει με τα τέσσερα Κάθεται ελεύθερα με καλή ισορροπία Προχωρεί
προς το πλάι γύρω απο τα έπιλα

Προχωρεί μπροστά
όταν το κρατάμε απο τα χέρια
Το πιάσιμο της "τανάλιας" με αντίχειρα - δείκτη σε κάμψη Τραβά το παιχνίδι απο το κορδόνι κοντά του

Αντιλαμβά-
νεται τις σχέσεις των πραγμάτων μεταξύ τους
Τρώει χωρίς βοήθεια με τα χέρια του

Πίνει απο το φλυτζάνι
Πρώτες συλλαβές με νόημα

Καταλα-
βαίνει τις απαγορευ-
σεις
 12ος ΜΗΝΑΣ Τελειοποίηση των ικανοτήτων απο την ξαπλωτή θέση Δεν αλλάζει τίποτα Περπατά στηριγμένο στο ένα χέρι Δίνει το αντικείμενο στο χέρι Περνά μικρά αντικείμενα απο μικρά ανοίγματα

Συντονισμός ματιού - χεριού
Παίζει κυνηγητό Χρησιμο-
ποιεί τις πρώτες παιδικές λέξεις με σημασία

 
ΗΛΙΚΙΑ
LEVEL I
LEVEL II
LEVEL III
LEVEL IV
LEVEL V
0-2 Το νήπιο κινείται από και προς την καθιστή θέση. Μπουσουλάει στα τέσσερα, τραβιέται να σηκωθεί και μετακινείται κρατώντας τα έπιπλα. Βαδίζει μεταξύ 18 και 24 μηνών ανεξάρτητα. Το νήπιο κάθεται, ίσως χρειαστεί την στήριξη των χεριών για ισορροπία. Έρπει ή μπουσουλάει. Μπορεί να τραβηχτεί να σηκωθεί και να βαδίσει κρατώντας τα έπιπλα. Το νήπιο γυρίζει από ύπτια σε πρηνή και αντίθετα και έρπει με το στομάχι. Κάθεται με στήριξη της πλάτης. Το νήπιο ελέγχει το κεφάλι αλλά όχι και τον κορμό. Αδυνατεί να καθίσει ανεξάρτητα. Γυρίζει σε ύπτια και ίσως σε πρηνή θέση. Το νήπιο αδυνατεί να κρατήσει το κεφάλι και τον κορμό ενάντια στην βαρύτητα στην πρηνή και στην καθιστή θέση. Δεν μπορεί να γυρίσει από την ύπτια στην πρηνή θέση και αντίστροφα ανεξάρτητα.
2-4 Το παιδί κάθεται σε εδραία θέση, χειρίζοντας αντικείμενα με τα δυο χέρια. Από αυτή την θέση σηκώνεται όρθιο και ξανακάθεται και βαδίζει ανεξάρτητα. Το παιδί κέθεται σε εδραία θέση, αλλά μπορεί να δυσκολεύεται να ισορροπήσει όταν χειρίζεται αντικείμενα με τα χέρια. Για να σηκωθεί θα πρέπει να τραβηχτεί από σταθερό σημείο. Μπουσουλάει, βαδίζει κρατώντας τα έπιπλα, ή με βοήθημα. Διατηρεί την εδραία θέση. Συχνά προτιμάει να κάθεται ανάμεσα στα πόδια του (w-sit). Μετακινείται έρπωντας ή μπουσουλώντας με κακό διαχωρισμό. Τραβιέται για να σηκωθεί και μετακινείται μέσα στο σπίτι κρατώντας τα έπιπλα ή κάποιο βοήθημα. Κάθεται σε εδραία όταν τοποθετηθεί και χρησιμοποιεί τα χέρια για ισορροπία. Συνήθως χρήζει ειδικό κάθισμα και ορθοστάτη. Μετακινείται έρπωντας ή μπουσουλώντας με κακό διαχωρισμό. Πολύ περιορισμένη κίνηση από κάθε άποψη. Χρειάζεται πολλές προσαρμογές για να κάνει κάτι λειτουργικό. Αδυναμία ανεξάρτητης μετακίνησης. Κάποια παιδιά μπορούν να χρησιμοποιήσουν ηλεκτροκίνητο αναπηρικό αμαξίδιο. 
4-6 Το παιδί κάθεται και σηκώνεται από την καρέκλα ή το έδαφος χωρίς την βοήθεια των χεριών. Ανεβοκατεβαίνει σκάλες, τρέχει και πηδάει. Το παιδί συχνά χρειάζεται να τραβήξει ή να σπρώξει για να σηκωθεί από καθιστό. Βαδίζει ανεξάρτητα, ανεβοκατεβαίνει σκάλες κρατώντας την κουπαστή. Αδυνατεί να τρέξει και να πηδήσει. Το παιδί κάθεται στην καρέκλα συχνά με στήριξη λεκάνης / κορμού. Για να σηκωθεί ή να κάτσει τραβιέται ή σπρώχνει ένα σταθερό σημείο. Βαδίζει με βοήθημα σε ομαλό έδαφος. Μετακίνηση σε σκάλα και για μεγάλες αποστάσεις μεταφέρεται από ενήλικα. Κάθεται σε ειδικό κάθισμα. Σπρώχνει ή το βοηθάει ενήλικας για να κάτσει ή να σηκωθεί. Βαδίζει με περιπατητήρα και επίβλεψη ενήλικα για να στρίψει ή να ισορροπήσει. Για μεγάλες αποστάσεις μεταφέρεται από άλλον. Μετακινείται ανεξάρτητα με ηλεκτροκίνητο αμαξίδιο.
6-12 Εκτελεί όλες τις αδρές κινητικές δεξιότητες με μειωμένη ισορροπία, ταχύτητα και συντονισμό. Ανεξάρτητη βάδιση, με δυσκολίες σε ανώμαλο έδαφος, ανηφόρα - κατηφόρα. Περιορισμός στο τρέξιμο και στο πήδημα. Βαδίζει με βοήθημα σε ομαλό έδαφος. Χρησιμοποιεί σκάλα κρατώντας την κουπαστή. Σε ανώμαλο έδαφος χρησιμοποιεί αναπηρικό αμαξίδιο. Ίδιο επίπεδο λειτουργικότητας με το προηγούμενο επίπεδο.

Πηγή : http://www.thelisi.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=47&lang=el