Μαθαίνει να διαβάζει και να γράφει, σχεδόν όλη τη γραμματική της
Ελληνικής γλώσσας, να επεξεργάζεται και να παράγει Λόγο. Η παραγωγή του
λόγου γίνεται πιο απαιτητική κατά κύριο λόγο στις τελευταίες τάξεις του
Δημοτικού. Εκεί πλέον καλείται να εφαρμόσει την ορθή γραφή, κανόνες
γραμματικής και στίξης και να παράξει ένα πλήρες κείμενο ιδεών με τη
σωστή συντακτική δομή.
Όλες αυτές οι απαιτήσεις γίνονται ακόμα πιο δύσκολες όταν αφορούν σε
παιδί με δυσλεξία/μαθησιακές δυσκολίες. Το δυσλεξικό παιδί έχοντας να
αντιμετωπίσει τις αδυναμίες του, εμφανίζει ένα αποδυναμωμένο κίνητρο να
εμπλακεί σε αυτή τη διαδικασία.Έτσι θα πρέπει να το εντάξουμε σιγά, σιγά
και με ένα αυξανόμενο δείκτη δυσκολίας σε όλες τις μορφές γραπτού λόγου
χρησιμοποιώντας όσο γίνεται και τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα του.
20 μορφές γραπτού λόγου:
-Να συνθέσει ένα γράμμα σε κάποιον.
-Να συντάξει μια επιστολή.
-Να βγάλει μια ανακοίνωση για κάποιο γεγονός.
-Να φτιάξει μια πρόσκληση.
-Να γράψει γραπτά σημειώματα δίνοντας σύντομες πληροφορίες πχ. Μαμά έχω πάει στη γιαγιά και θα γυρίσω πριν το μεσημέρι.
-Να γράψει το κατάλογο για τα ψώνια.
-Να γράψει μηνύματα στο κινητό.
-Να καταλήξει σε μια γραπτή περίληψη.
-Να φανταστεί γραπτά το τέλος/αρχή μιας ιστορίας.
-Να γράψει ένα διαφορετικό τέλος μιας ιστορίας.
-Να παράξει υποθετικό λόγο πχ. Ακούστηκε ένα δυνατό φρενάρισμα. Τι μπορεί να έχει γίνει; Δώσε πέντε πιθανές εξηγήσεις.
-Να γράψει Ημερολόγιο.
-Να περιγράψει σε κείμενο μια εικόνα.
-Να ζωγραφίσει μια εικόνα και να γράψει μια ιστορία.
-Να δοθούν σκόρπιες λέξεις και να τις συνθέσει κάνοντας μια ιστορία.
-Να δώσει γραπτές οδηγίες πχ. Οδηγίες για να λούσουμε τα μαλλιά μας.
-Να γράψει μια συνταγή.
-Να γράψει πινακίδες με μηνύματα πχ. Απαγορεύεται το κάπνισμα.
-Να δημιουργήσει γραπτά τηλεφωνικούς διαλόγους.
-Να καταγράψει ένα δελτίο καιρού.
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά του Δημοτικού και κυρίως σε παιδιά με
μαθησιακές δυσκολίες που χρειάζονται εξάσκηση και εκπαίδευση σε όλες τις
μορφές του γραπτού λόγου.
Πηγή
Άρθρα που αφορούν την ενημέρωση σε θέματα ειδικής αγωγής,εκπαίδευσης,ψυχολογίας,λογοθεραπείας,εργοθεραπείας και πολλά άλλα.
Facebook Ομάδα
▼
30/6/15
29/6/15
Η εκπαίδευση της τουαλέτα (Αυτισμός- Υλικό με κάρτες)
βασισμένο στις αρχές της δομημένης διδασκαλίας TEACCH
Εδώ θα βρείτε ένα πολύ καλά οργανωμένο και δομημένο πρόγραμμα για να μάθετε στο παιδί σας την τουαλέτα. Μπορείτε να διαβάσετε το πρωτότυπο στα αγγλικά πατώντας το link στη σελίδα του TEACCH, ή μπορείτε να διαβάσετε το ελληνικό κείμενο. Αν έχετε κάποια απορία και θέλετε να το βάλετε το πρόγραμμα σε εφαρμογή, μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μου. Από την εμπειρία μου, έχει πολύ υψηλά ποσοστά επιτυχίας, ενώ τις ελάχιστες φορές που η εκπαίδευση αυτή δεν πέτυχε. ήταν όταν το παιδί δεν ήταν έτοιμο σωματικά ή όταν έγινε κακή εφαρμογή του προγράμματος. Ευχαριστώ την διεύθυνση του ΤEACCH για την άδεια που μου έδωσε για να αναρτήσω αυτό το κείμενο στα Ελληνικά.
Πολλά
παιδιά με αυτισμό είναι δύσκολο να εκπαιδευτούν στην τουαλέτα. Οι
γονείς και οι εκπαιδευτικοί έχουν δοκιμάσει διάφορους τρόπους για να
διδάξουν τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν την τουαλέτα ανεξάρτητα. Δεν
ανταποκρίνονται όλα τα παιδιά το ίδιο στις εκπαιδευτικές μεθόδους. Μία
μέθοδος που είναι ωφέλιμη για ένα παιδί μπορεί να μην είναι βοηθητική σε
μια άλλη περίπτωση. Αυτό το άρθρο είναι συνδυασμός προτάσεων από
αρκετούς έμπειρους εκπαιδευτικούς και συμβούλους γύρω από το πρόγραμμα
τουαλέτας.
Στη σκέψη της δημιουργίας ενός προγράμματος που θα βοηθήσει το παιδί να μάθει να πηγαίνει στην τουαλέτα ανεξάρτητο, το πρώτο πράγμα που το TEACCH προτείνει είναι να προσπαθήσουμε να δούμε το πρόβλημα από τη θέση του παιδιού με αυτισμό. Αλλη μια πρόταση του TEACCH είναι να στηριχθεί ένα τέτοιο πρόγραμμα σε πολλά στοιχεία οπτικής καθοδήγησης που θα βοηθήσουν το παιδί να κατανοήσει τι ακριβώς απαιτείται να κάνει. Θα πρέπει να επιλέξουμε ποια από τα στοιχεία της Δομημένης Εκπαίδευσης μπορούν να ενσωματωθούν για να εγκαθιδρυθούν επιθυμητές συμπεριφορές, να κατηγοριοποιήσουν τις απαιτήσεις και να μειώσουν καταστάσεις που προκαλούν σύγχυση.
Ακόμη και σε παιδιά με τυπική ανάπτυξη η εκμάθηση τουαλέτας είναι συχνά μια δεξιότητα που κατακτάται δύσκολα. Ενώ το παιδί μπορεί να έχει καλό έλεγχο του σώματός του, υπάρχουν και κάποιοι άλλοι παράγοντες ... κοινωνικοί παράγοντες... που καθορίζουν πόσο εύκολα κατακτώνται οι δεξιότητες τουαλέτας. Τα μικρά παιδιά δεν αισθάνονται την εσωτερική επιθυμία να μάθουν την τουαλέτα. Μαθαίνουν αυτή τη δεξιότητα περισσότερο για να ευχαριστήσουν τους γονείς τους και να κερδίσουν τον κοινωνικό ρόλο του «μεγάλου παιδιού». Αυτό το κοινωνικό κίνητρο είναι ένας κρίσιμος παράγοντας για τον καθορισμό της «ετοιμότητας» του παιδιού για την εκπαίδευση στην τουαλέτα.
Πώς όμως τα χαρακτηριστικά του αυτισμού μπορούν να επιτείνουν τη δυσκολία του παιδιού στην
εκμάθηση της τουαλέτας;
Στη σκέψη της δημιουργίας ενός προγράμματος που θα βοηθήσει το παιδί να μάθει να πηγαίνει στην τουαλέτα ανεξάρτητο, το πρώτο πράγμα που το TEACCH προτείνει είναι να προσπαθήσουμε να δούμε το πρόβλημα από τη θέση του παιδιού με αυτισμό. Αλλη μια πρόταση του TEACCH είναι να στηριχθεί ένα τέτοιο πρόγραμμα σε πολλά στοιχεία οπτικής καθοδήγησης που θα βοηθήσουν το παιδί να κατανοήσει τι ακριβώς απαιτείται να κάνει. Θα πρέπει να επιλέξουμε ποια από τα στοιχεία της Δομημένης Εκπαίδευσης μπορούν να ενσωματωθούν για να εγκαθιδρυθούν επιθυμητές συμπεριφορές, να κατηγοριοποιήσουν τις απαιτήσεις και να μειώσουν καταστάσεις που προκαλούν σύγχυση.
Ακόμη και σε παιδιά με τυπική ανάπτυξη η εκμάθηση τουαλέτας είναι συχνά μια δεξιότητα που κατακτάται δύσκολα. Ενώ το παιδί μπορεί να έχει καλό έλεγχο του σώματός του, υπάρχουν και κάποιοι άλλοι παράγοντες ... κοινωνικοί παράγοντες... που καθορίζουν πόσο εύκολα κατακτώνται οι δεξιότητες τουαλέτας. Τα μικρά παιδιά δεν αισθάνονται την εσωτερική επιθυμία να μάθουν την τουαλέτα. Μαθαίνουν αυτή τη δεξιότητα περισσότερο για να ευχαριστήσουν τους γονείς τους και να κερδίσουν τον κοινωνικό ρόλο του «μεγάλου παιδιού». Αυτό το κοινωνικό κίνητρο είναι ένας κρίσιμος παράγοντας για τον καθορισμό της «ετοιμότητας» του παιδιού για την εκπαίδευση στην τουαλέτα.
Πώς όμως τα χαρακτηριστικά του αυτισμού μπορούν να επιτείνουν τη δυσκολία του παιδιού στην
εκμάθηση της τουαλέτας;
- Η δυσκολία του παιδιού να κατανοήσει και να πάρει ευχαρίστηση από τις κοινωνικές σχέσεις σίγουρα θα επηρεάσει αυτή τη διαδικασία. Ενώ άλλα παιδιά 2 ή 3 ετών θα ήταν περήφανα ότι είναι πλέον «μεγάλα παιδιά» και θα ήταν χαρούμενα αν ευχαριστούσαν τους γονείς τους, αυτό το κίνητρο είναι σπάνιο για ένα παιδί με αυτισμό.
- Δεδομένων των χαρακτηριστικών δυσκολιών στην κατανόηση του λόγου και στη μίμηση προτύπων, ένα παιδί με αυτισμό μπορεί να μην κατανοεί τι απαιτούμε από αυτό να κάνει όταν είναι στην τουαλέτα.
- Ένα παιδί με αυτισμό συνήθως έχει σημαντική δυσκολία στην οργάνωση και διαδοχή των πληροφοριών και στο να ακολουθεί τις σχετικές οδηγίες με σταθερότητα. Επομένως είναι πολύ μεγάλη πρόκληση να ακολουθήσει όλα τα απαραίτητα βήματα στην τουαλέτα και να παραμείνει συγκεντρωμένο σε όλη τη διαδικασία.
- Επιπλέον, η δυσκολία του παιδιού να δεχτεί αλλαγές στη ρουτίνα του επίσης κάνει πιο δύσκολη την κατάκτηση της τουαλέτας. Από την οπτική γωνία του παιδιού, γιατί να είναι απαραίτητο να αλλάξει η γνωστή του ρουτίνα, δηλαδή να φοράει μια πάνα και να το αλλάζουν; Μετά από 3, 4 ή 6 χρόνια η ρουτίνα αυτή είναι ισχυρά εγκαθιδρυμένη.
- Ένα παιδί με αυτισμό μπορεί να έχει δυσκολία αισθητηριακής ολοκλήρωσης και να μην κατανοεί τη σύνδεση ανάμεσα στις αισθήσεις που έρχονται από το σώμα με τις καθημερινές δραστηριότητες. Επομένως ίσως να μη γνωρίζει να «διαβάζει» τις σωματικές εντολές που του λένε ότι πρέπει να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα. Μπορεί επίσης να εμπλέκεται υπερβολικά με τον αισθητηριακό ερεθισμό από το «προϊόν»- πολλά παιδιά με αυτισμό απλώνουν τα περιττώματα και αλείφουν τον τοίχο. Το παιδί μπορεί να υπερ-ερεθίζεται από το αισθητηριακό περιβάλλον της τουαλέτας, με τους δυνατούς ήχους από το καζανάκι, από το νερό που τρέχει, από την ηχώ, και από την «καρέκλα» με τη μεγάλη τρύπα στη μέση, ακριβώς πάνω από το νερό! ?λλη μια σκέψη είναι ότι βγάζοντας τα ρούχα για την τουαλέτα μπορεί να έχουμε υπερβολική αντίδραση είτε στην αλλαγή της θερμοκρασίας είτε στην αίσθηση της αφής των ρούχων, σε αντίθεση με την αίσθηση από την απουσίας ρούχων πάνω στο δέρμα.
24/6/15
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ (Αυτισμός)
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που ανησυχεί πολύ τους γονείς είναι η δυσκολίες που μπορεί να έχει ένα παιδί στην επικοινωνία και τον λόγο.
Αυτός είναι
πολλές φορές ο λόγος για τον οποίο απευθύνονται στους ειδικούς.
Στις
περιπτώσεις των παιδιών με αυτισμό η προσοχή των επαγγελματιών, ως
επί το πλείστον, επικεντρώνεται στην δυσκολία κατανόησης και στην
ιδιόρρυθμη μορφή ομιλίας, παραβλέποντας ή αγνοώντας την σχέση αυτού
του προβλήματος με τις άλλες μειονεξίες – διαταραχές.
Ο λόγος ενέχει
ένα μεγάλο αριθμό ικανοτήτων όπως :
α) η
πραγματολογία – η ικανότητα να χρησιμοποιούμε το λόγο για τον
σκοπό της επικοινωνίας,
β) η
σημασιολογία – η ικανότητα που μας επιτρέπει να κατανοούμε και
να σχηματίζουμε ένα νόημα,
γ) η
φωνολογία – η ικανότητα που μας επιτρέπει να χειριζόμαστε τους
ήχους της γλώσσας,
δ) το
συντακτικό – η ικανότητα να χειριζόμαστε τους κανόνες
γραμματικής.
Η ανάπτυξη της
επικοινωνίας στα παιδιά με αυτισμό ακολουθεί την ίδια πορεία με την
ανάπτυξη των παιδιών, που αναπτύσσονται χωρίς προβλήματα, αλλά
εμποδίζεται στα διάφορα αναπτυξιακά στάδια από τον βαθμό της
διαταραχής του αυτισμού και από την νοητική ικανότητα τους.
Οι τομείς του
λόγου, οι οποίοι επηρεάζονται από την διαταραχή ιδιαίτερα, τόσο στη
κατανόηση όσο και την έκφραση είναι αυτοί που σχετίζονται με :
-
τα παραλεκτικά
στοιχεία του λόγου, δηλαδή με την προσωδία του (χροιά φωνής,
ένταση, δύναμη, επιτονισμός),
-
τα μη λεκτικά του
στοιχεία (στάση σώματος, απόσταση, εκφράσεις προσώπου κλπ),
-
τον πραγματολογικό
χαρακτήρα του λόγου, δηλαδή με τη χρήση του στην καθημερινή
επικοινωνιακή πρακτική.
Για την
διάγνωση, τη διαφορική διάγνωση και αξιολόγηση των διαταραχών
οι λογοπεδικοί
χρησιμοποιούν ειδικά διαγνωστικά, αξιολογητικά εργαλεία.
Η έγκυρη και οκληρωμένη διάγνωση, αξιολόγηση καθορίζει την στρατηγική της θεραπευτικής – εκπαιδευτικής παρέμβασης.
Η έγκυρη και οκληρωμένη διάγνωση, αξιολόγηση καθορίζει την στρατηγική της θεραπευτικής – εκπαιδευτικής παρέμβασης.
23/6/15
Λογοθεραπεία Ασκήσεις Μυικής Αφύπνισης (Νο 2)
Σας παρουσιάζουμε το Δεύτερο Μέρος.
Η Θεραπεύτρια χρησιμοποιεί διάφορα εργαλεία (π.χ TalkTools) και τεχνικές για να αφυπνίσει τους μυς της στοματικής κοιλότητας της Ella. Το βίντεο δεν έχει σκοπό να ''υποδείξει'' μεθόδους και πλάνα θεραπείας παρά μόνο να δείξει πώς μπορούν να χρησιμοποιούνται ορισμένα προϊόντα μας. Όπως θα δείτε, επικεντρώνεται σε συγκεκριμένους ''ήχους'' και γράμματα της Αγγλικής Γλώσσας. Ίσως, οι ίδιες ασκήσεις να πρέπει να προσαρμοστούν για να καλύψουν τις ανάγκες της Ελληνικής Γλώσσας. Στο δεύτερο μέρος , χρησιμοποιεί το εργαλείο ανύψωσης της Γλώσσας και τις φούσκες της TalkTools. Στο τρίτο και τελευταίο μέρος θα χρησιμοποιήσει μερικές κάρτες Kaufman
3D σάρωση για αναγνώριση παιδιών με αυτισμό
Οι 3D τεχνικές
απεικόνισης και η στατιστική ανάλυση
θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα εργαλείο
ελέγχου για τον αυτισμό στα μικρά παιδιά.
Η τεχνική, η οποία προσδιορίζει τις
μετρήσεις του προσώπου, θα μπορούσε
επίσης να παρέχει ενδείξεις για τα
γενετικά αίτια της κατάστασης του.
«Θέλουμε να ανιχνεύσει τα ειδικά
χαρακτηριστικά του προσώπου, του προσώπου
ενός παιδιού με αυτισμό," λέει ο Ye
Duan, αναπληρωτής καθηγητής της επιστήμης
των υπολογιστών στο College of Engineering στο
Πανεπιστήμιο του Μιζούρι.
«Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να μας βοηθήσει να καθορίσουμε τις δομές του προσώπου που είναι κοινές στα παιδιά με αυτισμό και δυνητικά επιτρέπουν την έγκαιρη αξιολόγηση της διαταραχής."
«Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να μας βοηθήσει να καθορίσουμε τις δομές του προσώπου που είναι κοινές στα παιδιά με αυτισμό και δυνητικά επιτρέπουν την έγκαιρη αξιολόγηση της διαταραχής."
21/6/15
Shadow teacher: Τι είναι ο δάσκαλος «σκιά»;
Τα τελευταία χρόνια ένας νέος όρος
έχει εμφανιστεί στον χώρο της εκπαίδευσης, αυτός του σκιώδους δασκάλου ή
αλλιώς «shadow teacher». Ας δούμε λοιπόν, ποιος είναι στην
πραγματικότητα ο shadow teacher, τι ρόλο διαδραματίζει στην μαθησιακή
ικανότητα και πως μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά στην σχολική ζωή του
παιδιού από τα πρώτα κιόλας χρόνια. Ο σκιώδης δάσκαλος είναι στην ουσία
ένας εκπαιδευτικός που είναι σε πιο στενή σχέση με το παιδί.
Πρόκειται για έναν δάσκαλο ειδικά
εκπαιδευμένο για παιδιά με εξειδικευμένη ανάγκη από προσχολική ηλικία
αλλά και κατά την διάρκεια του Δημοτικού σχολείου. Ο δάσκαλος σκιά
συνεργάζεται άμεσα με το παιδί και μπορεί να κατανοήσει κάθε μαθησιακή
δυσκολία του και χειρίζεται αναλόγως την κατάσταση. Είναι το πρόσωπο που
συνοδεύει το παιδί κατά την διάρκεια της ημέρας στο μάθημα και το
βοηθά να συμμετέχει σε μια κανονική τάξη ενώ του δίνει την επιπλέον
προσοχή που επιβάλλεται σε μια τέτοια κατάσταση. Οι εκπαιδευτικοί που
έχουν τον ρόλο του σκιώδους δασκάλου έχουν εξειδικευτεί «περνώντας» από
ειδικά σεμινάρια, όπου μαθαίνουν πώς να διευκολύνουν παιδιά με
μαθησιακές δυσκολίες να αλληλεπιδράσουν με τους υπόλοιπους συμμαθητές
τους αλλά και να μπορούν να παρακολουθούν τα καθημερινά μαθήματα.
Ο ρόλος του σκιώδους δασκάλου είναι
στην ουσία να υποστηρίζει το παιδί όχι μόνο σε ακαδημαϊκό επίπεδο αλλά
και ψυχολογικά. Η δουλειά του είναι βοηθά τον μαθητή να συγκεντρώνεται
στα δυνατά του σημεία και να μην αφήνει τις αδυναμίες του να τον
κυριεύουν. Επίσης, τον παρακινεί να συγκεντρώνει την προσοχή του στο
μάθημα και να ρωτά τον δάσκαλο σε περίπτωση που έχει κάποια απορία. Ο
ρόλος του είναι καθαρά βοηθητικός και δεν αντικαθιστά τον δάσκαλο της
τάξης. Ο ρόλος του σκιώδους δασκάλου είναι πολύ σημαντικός στην ζωή ενός
μαθητή με μαθησιακές ιδιαιτερότητες. Η δουλειά του είναι να δημιουργεί
ένα δίχτυ ασφαλείας για τον μαθητή και να τον κάνει να συνειδητοποιεί
τις δυνατότητές τους και το πραγματική του δυναμική, έτσι ώστε να μπορεί
να λειτουργήσει και να προσαρμοστεί πλήρως στο σχολικό περιβάλλον από
την πρώτη στιγμή.
Ψυχοδιαγνωστική με έμφαση στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Με το πέρασμα των χρόνων τα παραδοσιακά τεστ με νόρμες δέχθηκαν αυστηρή κριτική.Στη 10/τία του 70 και του 80 η κριτική επικεντρώθηκε στην έλλειψη αξιοπιστίας των τεστ λόγω του μικρού δείγματος στάθμισης που κριθηκε ότι δεν ήταν αντιπροσωπευτικό. Οι κατασκευαστές των τεστ επίσης επικρίθηκαν για την έλλειψη θεωρητικής στήριξης και εμπειρικής έρευνας. Στα τελευταία χρόνια ενώ αυξήθηκε ο δείκτης αξιοπιστίας, η εγκυρότητά τους αμφισβητείται.
Μια δεύτερη περιοχή κριτικής είναι ότι τα παραδοσιακά τεστ εκτιμούν τις αντιληπτικές ή τις νοητικές διεργασίες χωρίς να δίδουν υποδείξεις για εκπαιδευτικές εφαρμογές. Η κριτική που ασκείται σήμερα είναι ότι λείπει από τα τεστ η αυθεντικότητα και οι υποδείξεις στον εκπαιδευτικό να εφαρμόσουν εκπαιδευτικά προγράμματα. Για τους λόγους αυτούς σήμερα προτείνεται η λειτουργική εκτίμηση που ερευνά τη μαθησιακή συμπεριφορά του μαθητή που μπορεί να πραγματοποιηθεί με τρεις τρόπους:
α) Παρατήρηση και εκτίμηση του μαθησιακού περιβάλλοντος ή αλλιώς οικολογική εκτίμηση
β) Αξιολόγηση με βάση τα αναλυτικά προγράμματα
γ) Ανάλυση των εργασιών του μαθητή.
1. Οικολογική αξιολόγηση
Η μάθηση βασίζεται στην αλληλεπίδραση μαθητή και περιβάλλοντος.Με λίστες και κλίμακες μπορούμε να αξιολογήσουμε το μαθησιακό περιβάλλον του μαθητή σε μεταβλητές όπως: υλικοτεχνική υποδομή, διδακτικές μέθοδοι, εξατομίκευση-ομαδοποίηση ,υποστήριξη με επαναλήψεις και εμπεδωτικές εργασίες.
2. Αξιολόγηση με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα
Ο τρόπος αυτός αξιολόγησης είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στους εκπαιδευτικούς τα τελευταία χρόνια..Το πρώτο βήμα είναι να να προδιορισθεί το περιεχόμενο του αναλυτικού προγράμματος κατά γνωστική περιοχή.Το δεύτερο βήμα είναι η ανάλυση των στόχων του Α.Π. σε συμπεριφοριστικούς στόχους και το τρίτο βήμα είναι η εφαρμογή με ημερήσια εκπαιδευτικά προγράμματα με τα οποία αξιολογείται και καταγράφεται η πρόοδος του μαθητή..
3. Αξιολόγηση με βάση τις εργασίες του μαθητή (Portfolio assessment)
Η εκτίμηση αυτή αφορά στην κατά περίπτωση εξέταση (case study) του μαθητή που περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία: α) Καταγραφή της συμπεριφοράς του μαθητή με λίστες παρατήρησης της συμπεριφοράς ,καταγραφή ανέκδοτου, κοινωνιογράμματα β) Καταγραφή της μαθησιακής εξέλιξης με βάση τις μαθησιακές λίστες,τα δείγματα εργασιών, τις καταγραφές με μαγνητόφωνο,βίντεο, φωτογραφίες. Καθώς και καταγραφές των μαθησιακών δεξιοτήτων και του μαθησιακού στύλ γ) Καταγραφή γλωσσικών και πολιτιστικών στοιχείων με συνεντεύξεις γονέων, κοινωνικού λειτουργού,λογοθεραπευτή. Το βασικό πλεονέκτημα του είδους αυτού της αξιολόγησης είναι ότι παρέχει μια εξελικτική εικόνα του μαθητή.
Οι παραπάνω τρόποι διαγνωστικής αξιολόγησης του μαθητή μπορούν να συνδυασθούν με τις μετρήσεις που προκύπτουν από το περιεχόμενο των διαγνωστικών τεστ που αναφέρονται στις ακαδημαϊκές γνώσεις και στις γνωστικές λειτουργίες.
20/6/15
Φωνολογική Ενημερότητα. Υλικό και ασκήσεις!
Η κατάκτηση της φωνολογικής ενημερότητας από τα παιδιά
Μία δεξιότητα του παιδιού που του επιτρέπει να διακρίνει και να αναλύει την ομιλία στα επιμέρους στοιχεία της, δηλαδή στις λέξεις που αποτελούν την πρόταση, στις συλλαβές που αποτελούν τη λέξη και στα φωνήματα (των ελάχιστων μονάδων που έχουν διαφοροποιητική αξία στο λόγο) που αποτελούν τη συλλαβή, είναι η φωνολογική ενημερότητα.Πρόκειται για μία δεξιότητα που δεν διδάσκεται στα παιδιά με τυπική ανάπτυξη, αντιθέτως την κατακτούν φυσικά. Για να γίνει όμως αυτό, θα πρέπει να συντρέχουν οι παρακάτω προϋποθέσεις :
- Επεξεργασία των ακουστικών ερεθισμάτων (ακουστική διάκριση ήχων όπως μπα- ντα)
- Φυσιολογική μνήμη
- Το παιδί να μπορεί να αρθρώσει όλα τα γράμματα (χωρίς λάθη όπως ρόδι→λόδι, σεντόνι→θεντόνι, σπίτι→πίτι)
Είναι σημαντικό να διαχωριστεί η φωνολογική ενημερότητα από τη διδασκαλία των συμβόλων της αλφαβήτας , δηλαδή τη συσχέτιση του ήχου με το σύμβολο της αλφαβήτας , που διδάσκεται στα παιδιά στο νηπιαγωγείο.
Έτσι το παιδί πριν την εισαγωγή του στο δημοτικό σχολείο πρέπει να ανταποκρίνεται στα ακολουθά:
- Αναγνώριση ότι οι προτάσεις αποτελούνται από λέξεις
- Αναγνώριση ότι οι λέξεις μπορούν να χωριστούν σε συλλαβές (πα-τά-τα)
- Αναγνώριση ότι οι λέξεις ενδέχεται να ομοιοκαταληκτούν (ρόδι-πόδι)
- Αναγνώριση ότι λέξεις ενδέχεται να αρχίζουν με τον ίδιο ήχο(χώμα- χαλί)
- Αναγνώριση ότι λέξεις ενδέχεται να τελειώνουν με τον ίδιο ήχο( παιδί- κλειδί)
- Αναγνώριση ότι λέξεις ενδέχεται να έχουν τους ίδιους ενδιάμεσους ήχους (λάσο- χάσω)
- Αναγνώριση ότι οι λέξεις μπορούν να διακρίνονται σε μεμονωμένα φωνήματα(βάρος- θάρρος)
- Αναγνώριση ότι ήχοι μπορούν να διαγράφονται ή να αντικαθίστανται σε ορισμένες λέξεις και να δίνουν νέες, π.χ. παλάτι-αλάτι ή κλώσα-γλώσσα (φωνημικές απαλείψεις, φωνημικές αντικαταστάσεις)
- Ικανότητα να ενώνουν τους ήχους και να δημιουργούν λέξεις (,φωνημικές συνθέσεις)
- Ικανότητα να χωρίζουν τις λέξεις στους ήχους που τις απαρτίζουν (φωνημικές αναλύσεις).
19/6/15
Γονείς Ρωτάνε τους Ενήλικες Αυτιστικούς
Email από μητέρα εννιάχρονου αγοριού με αυτισμό/Asperger:Σας γράφω για να μου δώσετε κάποιες συμβουλές. Έχω ένα γιο εννέα ετών.
Φοιτά σε κανονικό σχολείο. Πηγαίνει εδώ και έξι χρόνια σε ινστιτούτο και
παρακολουθείται από ειδικούς. Εδώ και ένα χρόνο παρακολουθείται μόνο
από ειδική παιδαγωγό-ψυχολόγο. Το πρόβλημα είναι η συμπεριφορά και η
κοινωνικότητα του. Όταν τον κοροϊδεύουν οι συμμαθητές του τους επιτίθεται
ή τους βρίζει.
Ο δάσκαλος κι εγώ προσπαθούμε με το διάλογο να τον ηρεμήσουμε. Κάποιες
φορές λέει και ψέματα. Είναι πολύ «αγαθός» και ό,τι του λένε οι
συμμαθητές του το πιστεύει. Προσπαθώ να τον «ξυπνήσω», αλλά ώρες-ώρες
δεν ξέρω τι να κάνω και γι’ αυτό είμαι πολύ υπερπροστατευτική μαζί του.
Είναι και μοναχοπαίδι. Παίζει ρόλο κι αυτό.
Θέλω τη γνώμη σας και να μου πείτε τι άλλο μπορώ να κάνω γι’ αυτό το παιδί.
Είναι πολύ ευαίσθητος. Στεναχωριέται και καταλαβαίνει τα λάθη του.
Σας ευχαριστώ που επικοινωνούμε.
Κι εμείς χαιρόμαστε, που μας γράφετε τις ερωτήσεις σας και μας δίνετε την ευκαιρία να
σας απαντήσουμε και να βοηθήσουμε το γιο σας.
Αυτά που μας γράφετε είναι 100% η κοινή, αν θέλετε «νορμάλ», συμπεριφορά κάποιου
με αυτισμό, υψηλής λειτουργικότητας αυτισμό(ΥΛΑ) ή σύνδρομο Asperger (ΣΑ). Σαν
άτομα με αυτισμό(ΥΛΑ) ή (ΣΑ) κατανοούμε απόλυτα την κατάσταση και από την
πλευρά σας, αλλά και από την πλευρά του παιδιού σας.
Θέλουμε να σας βοηθήσουμε, αλλά πρέπει να καταλάβετε ότι το μυαλό ενός αυτιστικού
δουλεύει(κατανοεί, βλέπει, επεξεργάζεται) τον κόσμο και όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας
με διαφορετικό τρόπο. Άμα είσαστε έτοιμη να μπείτε στον «κόσμο» ενός αυτιστικού
μυαλού, έστω κι αν μερικά από αυτά που θα σας πούμε σας είναι ακατανόητα, διότι το
δικό σας μυαλό(ως μη αυτιστικό) δουλεύει διαφορετικά και κατανοεί τον κόσμο
διαφορετικά, θα πρέπει να μας δώσετε κάποιο περιθώριο εμπιστοσύνης. Δε λέω να μας
εμπιστευτείτε τυφλά, αλλά να προσπαθήσετε να μπείτε μέσα στον τρόπο σκέψης των
αυτιστικών ώστε να καταλάβετε τον τρόπο σκέψης του παιδιού σας.
18/6/15
Εκπαίδευση παιδιών με αυτισμό μέσω του συστήματος ABA (Applied Behavior Analysis)
Το παρακάτω βίντεο επιχειρεί να κάνει μια επισκόπιση της μεθόδου ABA (Applied Behavior Analysis) μέσω της οποίας ο θεραπευτής με την προτροπή προσπαθεί να κερδίσει την εκπαίδευση του παιδιού. Η επιβράβευση παίζει σπουδαίο ρόλο. Οι σημαντικές λέξεις που πρέπει να κρατήσουμε είναι προτροπή, απάντηση, ενίσχυση, διόρθωση.
Το βίντεο μας δείχνει τα 5 πρώτα στάδια της εκπαίδευσης παιδιών με αυτισμό (Δοκιμή, παρέμβαση, ενίσχυση, προτροπή και γενίκευση).
17/6/15
Ψυχοκινητική αγωγή παιδιού
Η Ψυχοκινητική αγωγή είναι η ανάπτυξη των κινητικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων του παιδιού. Με ποιους τομείς ασχολείται;
Η Ψυχοκινητική αγωγή είναι η ανάπτυξη των κινητικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων του παιδιού.Εκφράζει τη στενή σχέση που υπάρχει ανάμεσα στην αντίληψη, την εμπειρία και τη δράση σε όλα τα επίπεδα της προσωπικότητας.
Στόχος της είναι η αυτόνομη δράση του παιδιού που αναφέρεται σε σωματικές - φυσικές ικανότητες και δεξιότητες, στο χειρισμό αντικειμένων και πράξεις που απαιτούν νευρομυϊκό συντονισμό.
Η Ψυχοκινητική αγωγή ασχολείται με:
- Τη γενική κινητικότητα (στήριξη του κεφαλιού-τετραποδική στήριξη - βάδιση)
- Επιδεξιότητα των χεριών
- Με το λόγο (έκφραση και κατανόηση)
- Έλεγχο των σφιγκτήρων
- Το μυϊκό τόνο
Μητέρα μωρού με σύνδρομο Down συγκλονίζει – «Μη με ρωτάτε πώς και δεν το εντοπίσατε στη διάρκεια της εγκυμοσύνης;»
H Caroline Boudet είναι δημοσιογράφος και μητέρα της μικρής Λουίζ, 4 μηνών, η οποία πάσχει από σύνδρομο Down. H μητέρα συγκλόνισε το ίντερνετ όταν μοιράστηκε το παράπονό της στο Facebook.
«Σας παρακαλώ, όταν βλέπετε κάποιον σαν τη Λουίζ, μη ρωτάτε τη μητέρα της «πώς και δεν το εντοπίσατε στη διάρκεια της εγκυμοσύνης;». Είτε το είχε εντοπίσει, που σημαίνει ότι πήρε την απόφαση να συνεχίσει την εγκυμοσύνη της, είτε δεν το είχε εντοπίσει και η έκπληξη ήταν αρκετή ώστε να μη χρειάζεται να επανέλθει στο θέμα. Επιπλέον, κάθε μητέρα έχει την τρομερή συνήθεια να νιώθει ενοχές για σχεδόν τα πάντα, οπότε όσον αφορά το έξτρα χρωμόσωμα… Δεν χρειάζεται να σας πω», έγραψε και έλαβε κύμα μηνυμάτων. 36.000 άνθρωποι διάβασαν το μήνυμά της σε μια μέρα και έγινε θέμα στα μίντια όλου του πλανήτη.
«Αυτή είναι η κόρη μου Λουίζ. Είναι 4 μηνών, έχει δύο χέρια και δύο πόδια, έχει δύο ωραία μαγουλάκια και ένα παραπάνω χρωμόσωμα». Ετσι ξεκινάει το μήνυμα της δημοσιογράφου:
«Οταν συνέβη αυτή η ανταπόκριση του κόσμου, ένιωσα να με ξεπερνάει το θέμα. Για τον σύζυγό μου και για μένα, αυτή η πλευρά των social media είναι το πολύ θετικό κομμάτι του ίντερνετ. Ο ιστός επιτρέπει να εκφραστεί ένα τεράστιο κύμα αλληλεγγύης» δήλωσε η δημοσιογράφος στο Paris Match.
«Εγραψα αυτό το μήνυμα στο Facebook σαν κραυγή αλλά και σαν παράπονο. Δεν είχα θυμό, ήμουν και στενοχωρημένη. Είχα γυρίσει από ένα ιατρικό ραντεβού με τη Λουίζ και εκεί άκουσα να με ρωτάνε «μα, δεν το είδατε όταν ήσασταν έγκυος;». Δεν ήταν η πρώτη φορά που το άκουγα, με πόνεσε όμως».
«Αυτή η ερώτηση είναι κλασική. Καταλαβαίνω ότι όταν κάποιος λέει αυτές τις λέξεις δεν καταλαβαίνει πόσο πόνο προκαλεί. Δεν είναι κακία, είναι από αδεξιότητα. Οι άνθρωποι νομίζουν ότι υπάρχει ένα απόλυτα αξιόπιστο τεστ και ότι δεν υπάρχει σήμερα να έχεις παιδί με σύνδρομο Down χωρίς να το ξέρεις. Με πονάει γιατί κι εγώ έθεσα το ερώτημα στον εαυτό μου, σαν μητέρα. Πέρασα όλες τις εξετάσεις που γίνονται στις έγκυες γυναίκες. Οταν λοιπόν μου κάνουν αυτή την ερώτηση, είναι σαν να μου λένε «μα, πώς γίνεται κι αυτό το παιδί είναι εδώ;»».
«Τι έγινε όταν το έμαθες στην εγκυμοσύνη;», τη ρώτησε το περιοδικό.
«Είναι ένα τεράστιο σοκ. Αρχικά αναρωτιέσαι γιατί σου συμβαίνει κάτι τέτοιο. Δεν πίστευες ότι θα μπορούσε να σου συμβεί. Εχουμε την εντύπωση ότι ζούμε έναν υπερ-ελεγχόμενο κόσμο κι ο ουρανός πέφτει στο κεφάλι μας. Νιώθεις θυμό, αδικία για σένα και για το παιδί σου. Εγώ ένιωσα ενοχή. Ηταν μέσα στην κοιλιά μου και αναρωτήθηκα αν έφταιγα εγώ που είχε αυτό το πρόβλημα. Αποφάσισα όμως να το κρατήσω, τελεία», είπε η Boudet.
«Τίποτα δεν σε προετοιμάζει για να δεχτείς αυτό το σοκ. Αποτελεί σοκ και για τον οικογενειακό περίγυρο. Τι να τους πεις; Το χειρότερο είναι η ενόχληση που αισθάνονται για την αναπηρία. Δεν ακούς λόγια όπως «τι ωραίο δώρο αυτό το παιδί», «είναι υπέροχο». Η κοινωνία μας δεν είναι τρυφερή με τη διαφορετικότητα. Πριν γεννηθεί η Λουίζ, ούτε εγώ η ίδια δεν ήμουν άνετη απέναντι στην αναπηρία. Σήμερα έχω διανύσει πάρα πολύ δρόμο. Μέσα σε 4 μήνες ξεπέρασα πολλά όρια, κι αυτό μπορεί να το κάνει και η κοινωνία γύρω μας».
Πηγή
16/6/15
Καταπληκτικό! Ακούγοντας το παραμύθι....(ιστορία 1η)
Μέσα από μια ιστοσελίδα μπορείτε εσείς και το παιδί να ακούσετε και να ξεφυλλίσετε ένα από τα πολλά παραμύθια που διαθέτει. Είναι μια εξαιρετική δουλειά, που μπορεί να βοηθήσει το παιδί τώρα το καλοκαίρι, να διαβάσει, να δει αλλά και να ακούσει ένα παραμύθι μόνο του μέσα από τον υπολογιστή ανέξοδα.
Η ανάγνωση των παραμυθιών γίνεται με τέτοιο τρόπο που κάνει την ακρόασή τους διασκέδαση.
Μπορείτε να ακούσετε αποσπάσματα ή ολόκληρες ιστορίες αγαπημένων συγγραφέων διαβασμένες από γνωστούς ταλαντούχους ηθοποιούς, ενώ εσείς τις διαβάζεις παράλληλα γυρνώντας τις σελίδες του ψηφιακού βιβλίου!
Καλή Διασκέδαση!
Πατήστε πάνω στην εικόνα για να αρχίσει.
"Ο μαύρος Κότσυφας και ο άσπρος Γλάρος"
Της Κίτυ ΚρόουθερΕικονογράφηση: Κίτυ Κρόουθερ
Εκδόσεις: Σύγχρονοι Ορίζοντες
Διαβάζει ο ηθοποιός Νίκος Ορφανός
Πηγή