Άρθρα που αφορούν την ενημέρωση σε θέματα ειδικής αγωγής,εκπαίδευσης,ψυχολογίας,λογοθεραπείας,εργοθεραπείας και πολλά άλλα.
Facebook Ομάδα
▼
30/8/15
Διαβάστε το όλοι..."Ενα μάθημα από την Ιωάννα!" (Επίκαιρο)
Οι βάσεις
εισαγωγής, οι σχολές με τη μεγαλύτερη πτώση ή άνοδο, οι φετινοί αριστούχοι των
Πανελλαδικών Εξετάσεων, πρόσωπα ευτυχισμένα, λαμπερά, κόποι που αποδίδουν,
δουλειά, πείσμα, μέθοδος, επιμονή.
Λέξεις και
εικόνες των ημερών, εκτιμήσεις που επιστρέφουν με συνέπεια κάθε χρόνο, άρρηκτα
συνδεδεμένες με την τελετουργία των εισαγωγικών εξετάσεων στην τριτοβάθμια
εκπαίδευση.
Φέτος,
εκτός από τον Ζυλιέν, μετανάστη από την Αφρική με τα 18.500 μόρια, ή τον
Γιώργο, τον Κωνσταντίνο, την Ηλιάννα, τον Πάρη με τα πάνω από 19.500 μόρια, που
γνωρίζουν τα τελευταία 24ωρα τη δημοσιότητα των αριστούχων, υπάρχει και η
Ιωάννα. Δύο χρόνια μεγαλύτερη από τους άλλους υποψήφιους γιατί πέρασε στο ΤΕΙ
Λογοθεραπείας στην Πάτρα με την τρίτη προσπάθεια
.
Η δική
της διαδρομή μοιάζει όσο και διαφέρει από την αντίστοιχη των συνομήλικων της σε
πολλά σημεία. Στην Α΄ Δημοτικού παρουσίασε μια μαθησιακή δυσκολία. Δεν έγραφε
σωστά, κολλούσε τα γράμματα ή τα ανακάτευε, μπέρδευε τους αριθμούς, κουραζόταν
εύκολα.
Οπτική διάκριση. Ασκήσεις σε καρτέλες για παιδιά
Η οπτική διάκριση είναι η ικανότητα του παιδιού να αντιλαμβάνεται τη λέξη.
Να μάθει να βρίσκει που είναι η λέξη.
Παρακάτω ακολουθούν δείγματα ασκήσεων σχετικά με την εκπαίδευση στην οπτική διάκριση των λέξεων. Ένας διασκεδαστικός τρόπος σε συνδυασμό με την εκπαίδευση είναι η πιο σωστή λύση σε κάθε δυσκολία. Συνήθως οι μαθητές με δυσλεξία αντιμετωπίζουν δυσκολία σε αυτή τη λειτουργία. Να ένας εύκολος τρόπος να τους βοηθήσουμε.
Μπορείτε τις κάρτες να τις κατεβάσετε στον υπολογιστή σας και να τις εκτυπώσετε ΔΩΡΕΑΝ...
29/8/15
Αυτισμός και εκπαίδευση: Πού μπορείτε να απευθυνθείτε
Οι γονείς
πρέπει να γνωρίζουν πως υπάρχουν τρεις φορείς στους οποίους μπορούν να
απευθυνθούν για να ενημερωθούν όσο το παιδί βρίσκεται ακόμα σε νηπιακό στάδιο:
- Δομές του Υπουργείου Παιδείας
- Δομές του Υπουργείου Υγείας
- Ιδιωτικοί Φορείς
Δομές του Υπουργείου Παιδείας
Καταρχήν
πρέπει να πούμε πως στην Ελλάδα δεν υπάρχουν σχολεία που να είναι ειδικά
σχεδιασμένα αποκλειστικά για μαθητές με αυτισμό. Σύμφωνα με το Ν.3699/2008-ΦΕΚ
199, η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της υποχρεωτικής
και δωρεάν δημόσιας παιδείας.
Αυτό
σημαίνει ότι οι μαθητές με αυτισμό έχουν τα ίδια δικαιώματα στην εκπαίδευση,
όπως και οποιοσδήποτε άλλος μαθητής με ή χωρίς κάποια δυσκολία.
Τι εννοούμε
όταν μιλάμε για Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση μαθητών με αυτισμό;
Πρόκειται
για τις παρακάτω εκπαιδευτικές υπηρεσίες:
- διαφοροδιάγνωση
- διάγνωση
- αξιολόγηση και αποτύπωση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών
- παιδαγωγική παρέμβαση με εξειδικευμένα και κατάλληλα προσαρμοσμένα εκπαιδευτικά εργαλεία και προγράμματα
Ποιοι φορείς
είναι αρμόδιοι για την διάγνωση, αξιολόγηση και τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό για
μαθητές με αυτισμό;
Τα Κέντρα
Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών
(ΚΕΔΔΥ) και οι δημόσιες ιατροπαιδαγωγικές υπηρεσίες.
Ποιες
επιλογές φοίτησης υπάρχουν;
Φοίτηση σε
ειδικά σχολεία (Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης- ΣΜΕΑΕ): Ειδικά νηπιαγωγεία και τα
τμήματα πρώιμης παρέμβασης που λειτουργούν μέσα στα ειδικά νηπιαγωγεία, για
παιδιά μέχρι 7 χρονών.
Ειδικά δημοτικά σχολεία, για την Α, Β, Γ, Δ, Ε, ΣΤ τάξη και μία τάξη προκαταρκτική, για παιδιά μέχρι 14/15 χρονών.
Ειδικά γυμνάσια, για την Α, Β, Γ τάξη και μία τάξη προκαταρκτική, για παιδιά μέχρι 19 χρονών.
Ειδικά επαγγελματικά γυμνάσια, στα οποία η φοίτηση διαρκεί 5 χρόνια, ενώ παρέχεται επαγγελματική εκπαίδευση.
Ειδικά λύκεια, για την Α, Β, Γ τάξη και μία τάξη προκαταρκτική, για παιδιά μέχρι 23 χρονών.
Ειδικά επαγγελματικά λύκεια, στα οποία η φοίτηση διαρκεί 4 χρόνια και που παρέχεται επαγγελματική εκπαίδευση.
Ειδική επαγγελματική σχολή: Εκεί γράφονται απόφοιτοι ειδικού επαγγελματικού γυμνασίου και ειδικού γυμνασίου. Η φοίτηση διαρκεί 4 χρόνια.
Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ). Η φοίτηση σε αυτά διαρκεί από 5 μέχρι 8 χρόνια, ενώ η πρώτη εγγραφή γίνεται σε μαθητές μέχρι 16 χρονών.
Ειδικά δημοτικά σχολεία, για την Α, Β, Γ, Δ, Ε, ΣΤ τάξη και μία τάξη προκαταρκτική, για παιδιά μέχρι 14/15 χρονών.
Ειδικά γυμνάσια, για την Α, Β, Γ τάξη και μία τάξη προκαταρκτική, για παιδιά μέχρι 19 χρονών.
Ειδικά επαγγελματικά γυμνάσια, στα οποία η φοίτηση διαρκεί 5 χρόνια, ενώ παρέχεται επαγγελματική εκπαίδευση.
Ειδικά λύκεια, για την Α, Β, Γ τάξη και μία τάξη προκαταρκτική, για παιδιά μέχρι 23 χρονών.
Ειδικά επαγγελματικά λύκεια, στα οποία η φοίτηση διαρκεί 4 χρόνια και που παρέχεται επαγγελματική εκπαίδευση.
Ειδική επαγγελματική σχολή: Εκεί γράφονται απόφοιτοι ειδικού επαγγελματικού γυμνασίου και ειδικού γυμνασίου. Η φοίτηση διαρκεί 4 χρόνια.
Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ). Η φοίτηση σε αυτά διαρκεί από 5 μέχρι 8 χρόνια, ενώ η πρώτη εγγραφή γίνεται σε μαθητές μέχρι 16 χρονών.
Φοίτηση σε
γενικά σχολεία:
Συνήθως στον
αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας (Asperger Syndrome) τα παιδιά είναι σε θέση να
συμμετέχουν στη σχολική τάξη, υποστηριζόμενοι από τον εκπαιδευτικό της τάξης.
Εναλλακτικά, παιδιά με τέτοιες διαταραχές μπορούν να συμμετέχουν στη σχολική
τάξη με παράλληλη στήριξη, έχοντας δηλαδή έναν εκπαιδευτικό αποκλειστικά για
εκείνα.
Το ποιος θα
κάνει την παράλληλη στήριξη το αποφασίζει το ΚΕΔΔΥ. Μπορεί ωστόσο και η
οικογένεια να εισηγηθεί να αναλάβει κάποιος ειδικός βοηθός τον ρόλο αυτόν. Τον
ειδικό βοηθό θα πρέπει, όμως, να τον δεχτούν και ο Διευθυντής της Σχολικής
Μονάδας καθώς και ο Σύλλογος Διδασκόντων.
Σε κάποια
σχολεία, για παιδιά με αυτισμό μέσης και χαμηλής λειτουργικότητας,
δημιουργούνται τμήματα ένταξης, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες τους.
28/8/15
Καλύτερη κατανόηση κειμένου (καρτέλες ελεύθερης εκτύπωσης)
Η κατανόηση κειμένου είναι μια σύνθετη γνωστική λειτουργία.
Δυσκολία στην κατανόηση κειμένου μπορεί να οφείλεται στην μη σωστή αποκωδικοποίηση, στη μνήμη, στον λάθος συντονισμό.
Γι΄αυτό το λόγο μέσα από ευχρηστες καρτέλες που μας δείχνουν κόλπα ώστε να μπορέσει το παιδί να κατανοήσει καλύτερα αυτό που διαβάζει.
Παιδιά με δυσλεξία ή μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να τις χρησιμοποιήσουν και να βελτιώσουν την εκπαίδευσή τους.
Χρήσιμο εργαλείο για μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς, ειδικούς.
27/8/15
Πως το παιδί θα μάθει να βάζει τόνους! (Καρτέλες)
Πολλά παιδία αντιμετωπίζουν ιδιαίτερη δυσκολία στην εκμάθηση του τονισμού των λέξεων. Ενας απλός οδηγός μέσα από καρτέλες μας βοηθάει στο να δείξουμε στο παιδί με εύκολο τρόπο πως θα το κάνει.
Μπορείτε να τις εκτυπώσετε.
Διδακτική Ιστορία! Πείτε τη στα παιδιά σας ή στους μαθητές σας
Μια διαφορετική διδακτική ιστορία την οποία αξίζει να τη διαβάσετε είτε στα παιδιά σας είτε στους μαθητές σας.
Το αγόρι και τα καρφιά
Μια
φορά κι έναν καιρό ήταν ένα αγόρι με άσχημο χαρακτήρα.
Ο πατέρας του, του έδωσε ένα σακούλι με καρφιά και του είπε να καρφώνει ένα μέσα στον φράχτη όποτε έχανε την υπομονή του ή μάλωνε με κάποιον.
Ο πατέρας του, του έδωσε ένα σακούλι με καρφιά και του είπε να καρφώνει ένα μέσα στον φράχτη όποτε έχανε την υπομονή του ή μάλωνε με κάποιον.
Την
πρώτη ημέρα κάρφωσε πολλά καρφιά στον φράκτη.
Έμαθε όμως να συγκρατείται γιατί ήταν πιο εύκολο αυτό από το να καρφώνει τις πρόκες.
Τελικά, έφθασε μια ημέρα που το αγόρι δεν κάρφωσε κανένα καρφί και το είπε στον πατέρα του.
Τότε εκείνος του είπε να αφαιρεί ένα καρφί για κάθε ημέρα που δεν έχανε την υπομονή του.
Οι ημέρες πέρασαν και τελικά το αγόρι μπόρεσε να πει στον πατέρα του ότι είχε αφαιρέσει όλα τα καρφιά.
Ο πατέρας του είπε:
Όλα καλά, αλλά κοίταξε όλες τις τρύπες που υπάρχουν στο φράχτη.
Δεν θα είναι ποτέ όπως πριν. Όποτε εσύ κάνεις κάτι κακό αφήνεις στον άλλον μία πληγή.
Μπορείς να καρφώσεις ένα μαχαίρι σε έναν άνθρωπο και έπειτα να το βγάλεις, αλλά θα μείνει πάντα ένα τραύμα. Ακόμη και να σε συγχωρήσουν το τραύμα θα μείνει. Ένα λεκτικό τραύμα κάνει περισσότερη ζημιά από το φυσικό τραύμα.
Οι φίλοι είναι σπάνια κοσμήματα, σε κάνουν να χαμογελάς και σε βοηθούν. Είναι έτοιμοι να σε ακούσουν οπότε έχεις ανάγκη.
Σε υποστηρίζουν και σου ανοίγουν την καρδιά τους.
Σταμάτα να τους πληγώνεις και δείξε τους πόσο τους αγαπάς.
Έμαθε όμως να συγκρατείται γιατί ήταν πιο εύκολο αυτό από το να καρφώνει τις πρόκες.
Τελικά, έφθασε μια ημέρα που το αγόρι δεν κάρφωσε κανένα καρφί και το είπε στον πατέρα του.
Τότε εκείνος του είπε να αφαιρεί ένα καρφί για κάθε ημέρα που δεν έχανε την υπομονή του.
Οι ημέρες πέρασαν και τελικά το αγόρι μπόρεσε να πει στον πατέρα του ότι είχε αφαιρέσει όλα τα καρφιά.
Ο πατέρας του είπε:
Όλα καλά, αλλά κοίταξε όλες τις τρύπες που υπάρχουν στο φράχτη.
Δεν θα είναι ποτέ όπως πριν. Όποτε εσύ κάνεις κάτι κακό αφήνεις στον άλλον μία πληγή.
Μπορείς να καρφώσεις ένα μαχαίρι σε έναν άνθρωπο και έπειτα να το βγάλεις, αλλά θα μείνει πάντα ένα τραύμα. Ακόμη και να σε συγχωρήσουν το τραύμα θα μείνει. Ένα λεκτικό τραύμα κάνει περισσότερη ζημιά από το φυσικό τραύμα.
Οι φίλοι είναι σπάνια κοσμήματα, σε κάνουν να χαμογελάς και σε βοηθούν. Είναι έτοιμοι να σε ακούσουν οπότε έχεις ανάγκη.
Σε υποστηρίζουν και σου ανοίγουν την καρδιά τους.
Σταμάτα να τους πληγώνεις και δείξε τους πόσο τους αγαπάς.
Πηγή
26/8/15
"Σήμερα είναι...." Οι μέρες της εβδομάδας (Υλικό)
Διακόσμηση της τάξης με τις μέρες της εβδομάδας
Σήμερα είναι....
(για εκτύπωση)
Κάρτες ορθογραφίας για διακόσμηση στην τάξη
Το κλειδί για να ξεκινήσει σωστά ο μικρός μαθητής να μαθαίνει την ορθογραφία
Διαβάζω, συλλαβίζω, κρύβω, γράφω και ελέγχω.
Παλαιότερα, οι μαθητές αντέγραφαν αρκετές φορές τις λέξεις που έκαναν λάθος, αλλά αυτό το σύστημα δεν ήταν αρκετά αποτελεσματικό για μετά από λίγο διάστημα ο μαθητής μπορεί να έκανε και πάλι λάθος την ίδια λέξη.
Σίγουρα, η καλύτερη μέθοδος είναι εκείνη που ταιριάζει σε κάθε παιδί και τα αποτελέσματά της να φαίνονται αρκετά αργότερα. Ωστόσο, υπάρχει μία δοκιμασμένη μέθοδος, ειδικά στα παιδιά των πρώτων τάξεων του Δημοτικού που αποδίδει.
Αν ο μαθητής ακολουθήσει τη μέθοδο Διαβάζω , Συλλαβίζω , Κρύβω, Γράφω , Ελέγχω, μπορεί να μάθει την ορθογραφία του χωρίς λάθη. Το κυριότερο είναι να εξασκηθεί το παιδί σε αυτή τη διαδικασία που είναι σίγουρο ότι θα το βοηθήσει και μετέπειτα.
Πηγή
25/8/15
Το κατάλληλο περιβάλλον της τάξης για μαθητές με ιδιαιτερότητες.
Εστιάζοντας στα παιδιά με ιδιαιτερότητες και ειδικότερα στα παιδια με Διάσπαση- Υπερκινητικότητα ή με μαθησιακές δυσκολίες, αντιλαμβανόμαστε ότι μια τάξη με πολλά ερεθίσματα αποτελεί πρόκληση. Ενας χώρος με πλήθος χρωμάτων, αφίσες, ζωγραφιές, αυτοκόλλητα, παιχνίδια, ήχοι και τόσα άλλα που έχει μια τάξη, δεν βοηθούν καθόλου ούτε το παιδί άλλα ούτε και το δάσκαλο!
Ιδέες για ένα διαφορετικό εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Ιδέες για ένα διαφορετικό εκπαιδευτικό περιβάλλον.
- Απλοποιούμε το περιβάλλον της τάξης ορίζοντας συγκεκριμένους τομείς δραστηριοτήτων για παράδειγμα, ο χώρος του υπολογιστή, ο χώρος των επιτραπέζιων, ο χώρος της ζωγραφικής κα.
πηγή |
24/8/15
"Εικονογραφημένος" αυτισμός
Καθώς η νέα σχολική χρονιά πλησιάζει, θεωρήσαμε ότι θα ήταν πολύ χρήσιμο για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς να δούνε τον αυτισμό με μια διαφορετική ματιά..αύτη των Εικόνων.
Η HANS
“Βοηθείστε τον Αυτισμό Τώρα” είναι μία μη κερδοσκοπική εταιρεία που έχει
σαν σκοπό να βοηθά οικογένειες με αυτιστικά παιδιά, υποστηρίζοντας τους
γιατρούς και άλλους επαγγελματίες να αναγνωρίσουν, να διαγνώσουν και να
θεραπεύσουν τα παιδιά αυτά και τις οικογένειες τους.
Οι
εικόνες που ακολουθούν έχουν δημιουργηθεί με την βοήθεια ειδικών στον
αυτισμό επιστημόνων, και με βάσει τα τελευταία επιστημονικά δεδομένα.
Ο σκοπός
των εικόνων είναι να ευαισθητοποιήσει και να μας ενημερώσει για το
πλήθος των συμπτωμάτων που μπορεί να εκδηλώνεται το αυτιστικό παιδί.
ΔΕΝ ΕΧΕΙ
ΣΚΟΠΟ να σας βοηθήσει να διαγνώσετε αν το παιδί σας είναι αυτιστικό. Η
διάγνωση είναι θέμα ειδικών και οπωσδήποτε αφορά την αξιολόγηση του
ιστορικού του παιδιού, την συμπεριφορά του, πληροφορίες από το σχολείο
και ειδικό εργαστηριακό έλεγχο, όπου αυτό απαιτείται.
Ίσως μέσα
από τις εικόνες αυτές να αναγνωρίσετε χαρακτηριστικά του παιδιού σας.
Μην βιαστείτε να ανησυχήσετε. Δεν σημαίνει ότι το παιδί σας έχει
αυτισμό. Αν κάτι σας ανησυχήσει ενημερώστε τον παιδίατρο σας, που είναι
και ο πλέον υπεύθυνος.
23/8/15
Χρονικός προσανατολισμός. Ασκήσεις Αλληλουχίας (Υλικό)
Η αντίληψη του χρόνου είναι πολύ σημαντική για τα παιδιά στην προσχολική ηλικία.
Η καλλιέργεια αυτής της δεξιότητας μπορεί να γίνει μέσα από δραστηριότητες που αφορούν έννοιες με βάση το χρόνο.
Ο εκπαιδευτικός ή ο γονιός μέσα από το παιχνίδι μπορεί να δημιουργήσει μια πολύ καλή εκπαιδευτική εμπειρία για το παιδί.
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζουν δυσκολίες σε αυτή τη δεξιότητα.
Στόχος μας λοιπόν είναι η άσκηση πάνω στον χρονικό προσανατολισμό, ο πιο εύκολος και διασκεδαστικός τρόπος για να το καταφέρουμε είναι το παιχνίδι.
Γι΄αυτό το σκοπό θα χρησιμοποιήσουμε τις ιστορίες αλληλουχίας , παιχνίδια με τις εποχές, μήνες, ώρα.
Ιστορίες χρονικής σειράς.
Ανακατεύουμε τις κάρτες και ζητάμε από το παιδί να τις βάλει στην σωστή σειρά ή σε πιο απλό στάδιο βάζουμε την πρώτη και ζητάμε από το παιδί να μας πει "τι ακολουθεί μετά".
πηγή
Η καλλιέργεια αυτής της δεξιότητας μπορεί να γίνει μέσα από δραστηριότητες που αφορούν έννοιες με βάση το χρόνο.
Ο εκπαιδευτικός ή ο γονιός μέσα από το παιχνίδι μπορεί να δημιουργήσει μια πολύ καλή εκπαιδευτική εμπειρία για το παιδί.
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζουν δυσκολίες σε αυτή τη δεξιότητα.
Στόχος μας λοιπόν είναι η άσκηση πάνω στον χρονικό προσανατολισμό, ο πιο εύκολος και διασκεδαστικός τρόπος για να το καταφέρουμε είναι το παιχνίδι.
Γι΄αυτό το σκοπό θα χρησιμοποιήσουμε τις ιστορίες αλληλουχίας , παιχνίδια με τις εποχές, μήνες, ώρα.
Ιστορίες χρονικής σειράς.
Ανακατεύουμε τις κάρτες και ζητάμε από το παιδί να τις βάλει στην σωστή σειρά ή σε πιο απλό στάδιο βάζουμε την πρώτη και ζητάμε από το παιδί να μας πει "τι ακολουθεί μετά".
πηγή
Σχολική Ετοιμότητα για παιδιά με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος
Είναι έτοιμο για το σχολείο; Οδηγίες για όσους ασχολούνται με παιδιά με διαταραχές αυτιστικού φάσματος
Ολοένα και περισσότεροι γονείς αποφασίζουν στην εποχή μας να καθυστερήσουν την έναρξη του σχολείου για τα παιδιά τους, ιδιαίτερα αν εκείνα είναι γεννημένα προς το τέλος του χρόνου ή είναι γεννημένα πρόωρα ή εμφανίζουν κάποια αναπτυξιακή διαταραχή όπως διαταραχή αυτιστικού φάσματος.
Και τούτο επειδή για τη σχολική ετοιμότητα δεν παίζει ρόλο μόνο το νοητικό επίπεδο του παιδιού, αλλά και η συναισθηματική ωριμότητα, η κοινωνικές δεξιότητες, η ωριμότητα του λογού, της αδρής και λεπτής κίνησης, η βιολογική ωρίμανση δηλαδή, η οποία δεν είναι πάντοτε η ίδια για όλα τα παιδιά του φάσματος παρότι έχει θεσπιστεί αυτή να είναι η ηλικία έναρξης φοίτησης στο σχολείο.
21/8/15
Οι ρουτίνες του νηπιαγωγείου..Ιδέες!
Η οργάνωση του προγράμματος είναι το Α και το Ω για να δούμε....
λεύθερο παιχνίδι στις γωνιές, μέχρι το ρολόι να δείξει....
Φυσικά, δεν παραλείπουμε να συμβουλευόμαστε και τον πίνακα γενεθλίων για να μην ξεχάσουμε τυχόν γενέθλια!
Τις παραπάνω αρμοδιότητες έχει αναλάβει ο “βοηθός της δασκάλας” που επιλέγεται καθημερινά με τυχαίο τρόπο!
Συνέχεια έχει η συμπλήρωση του απουσιολογίου μας,
και η σύγκριση αγοριών-κοριτσιών, βάζοντας στο “στόμα του κροκόδειλου” αυτά που είναι περισσότερα
Πηγή
Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή. Μας αφορά όλους!
Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή: Ποιες είναι οι μορφές με τις οποίες μπορεί να εκδηλωθεί
Τα άτομα με Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή -μια νευροψυχιατρική διαταραχή, η οποία αποτελείται από ιδεοληψίες και καταναγκασμούς- είναι μια ετερογενής ομάδα ατόμων, τα οποία διαφέρουν μεταξύ τους ως προς το περιεχόμενο των ιδεοληψιών και των καταναγκασμών που μπορεί να παρουσιάσουν. Συνήθως ωστόσο, συγκεκριμένες ιδεοληψίες πάνε χέρι-χέρι με συγκεκριμένους καταναγκασμούς. Αυτοί οι συνδυασμοί δημιουργούν τέσσερις κλασικούς τύπους Ιδεοψυχαναγκαστικής Διαταραχής, χωρίς ωστόσο η φαινομενολογία της Ιδεοψυχαναγκαστικής Διαταραχής να εξαντλείται σε αυτούς τους τέσσερις τύπους και χωρίς να παραγνωρίζεται το γεγονός ότι τα περισσότερα άτομα που εμφανίζουν Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή έχουν συνήθως πάνω από έναν τύπο της.
Ένας από αυτούς είναι ο τύπος των Ιδεοληψιών της Παθολογικής Αίσθησης Ευθύνης και των Καταναγκασμών Επανελέγχου. Τα άτομα με αυτόν τον τύπο Ιδεοψυχαναγκαστικής Διαταραχής έχουν διογκωμένη αίσθηση ευθύνης και ανησυχούν υπερβολικά μήπως τα ίδια προκαλέσουν κάποια βλάβη ή κάποιο ατύχημα κατά λάθος ή από αμέλεια, όπως για παράδειγμα πυρκαγιά, διάρρηξη ή ακόμη και να βλάψουν τα συναισθήματα του άλλου. Οι ιδεοληψίες Παθολογικής Αίσθησης Ευθύνης συνήθως παίρνουν την μορφή βασανιστικής αμφιβολίας από την οποία το άτομο δεν μπορεί εύκολα να απαλλαγεί (‘Και αν δεν έβγαλα το σίδερο από την πρίζα;’ ή ‘Και αν χτύπησα κάποιον πεζό με το αμάξι μου και δεν το κατάλαβα;’). Τα άτομα που έχουν αυτό το είδος ιδεοληψιών παίρνουν υπερβολικά μέτρα ασφάλειας και καταφεύγουν σε καταναγκασμούς επανελέγχου μιας κατάστασης, ώστε να εξασφαλίσουν ότι δεν θα προκληθεί βλάβη στο μέλλον ή δεν έχουν ήδη προκαλέσει βλάβη.
Για παράδειγμα, ένα άτομο που ανησυχεί υπερβολικά ότι μπορεί λόγω κάποιας δικής του παράλειψης ή λάθους να προκαλέσει πυρκαγιά ή διάρρηξη στο σπίτι του ή στο χώρο δουλειάς του μπορεί να επανελέγχει τις πρίζες, τα φώτα, τις ηλεκτρικές συσκευές, τις πόρτες και τα παράθυρα (ιδιαίτερα αν πρόκειται να λείψει αρκετή ώρα από τον χώρο). Ένα άτομο που ανησυχεί ότι μπορεί να έχει χτυπήσει κάποιον πεζό ενώ οδηγούσε μπορεί να ελέγχει τον πίσω καθρέφτη του αυτοκινήτου του συνέχεια, να ξανακάνει την ίδια διαδρομή για ελέγξει για τυχόν ατυχήματα ή να ψάχνει για αναφορά σχετικών ατυχημάτων στα ΜΜΕ.
20/8/15
Η πρώτη μέρα στο σχολείο. Καλές πρακτικές για δασκάλους 2015 - 2016
19/8/15
Διαμόρφωση Τάξης - Η διάταξη των θρανίων 2015 - 2016
πηγή |
>Η διάταξη των θρανίων και των λοιπών επίπλων της τάξης είναι ένα από τα στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος που μπορεί ο εκπ/κός να διευθετήσει σύμφωνα με τις αντιλήψεις του:
- για το είδος της επικοινωνίας και
- το ρόλο των μαθητών που θεωρεί πρόσφορα για τη διεξαγωγή της διδασκαλίας
>Κάθε μία από τις δυνατές διευθετήσεις των θρανίων υποδεικνύει διαφορετική μορφή επικοινωνίας και καθορίζει:
- τόσο τις δυνατότητες άμεσης διαπροσωπικής επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών
- όσο και τη φυσική απόσταση του εκπ/κού από τους μαθητές
- π.χ. ημικυκλική διάταξη αποδίδει καλύτερα σε άσκηση ιδεοθύελλας
- Οι ψυχολόγοι επιμένουν ότι η οργάνωση του φυσικού χώρου της τάξης πρέπει να στηρίζει τις ψυχολογικές προϋποθέσεις του διδακτικού μοντέλου που χρησιμοποιείται
>Οι δυνατοί τρόποι διευθέτησης των θρανίων είναι πολλοί:
- παραδοσιακός τρόπος της κατά σειράς διευθέτησης των θρανίων
- η διάταξη σε σχήμα σταυρού
- η ημικυκλική (σχήμα Π)
- η διάταξη κατά μικρές ομάδες
- κλπ.
- Η μετωπική διάταξη ευνοεί το δασκαλικό μονόλογο και την ατομική εργασία και έχει βρεθεί ότι περιορίζει του διαμαθητικούς περισπασμούς
ΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΘΡΑΝΙΩΝ
>Σημαντικές είναι οι αλλαγές που μπορεί να γίνουν σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς
>Στα σχήματα παρακάτω περιγράφονται 3 διαφορετικές φάσεις αλλαγών που μπορεί να γίνουν μέσα στη σχολική χρονιά
>Η διάταξη του ημικυκλίου ευνοεί τη διαμαθητική και τη δασκαλομαθητική επικοινωνία και για αυτό προσφέρεται για διαλεκτικής μορφής διδασκαλίες
à Η κατά ομάδες διάταξη ευνοεί την ομαδοκεντρική μορφή διδασκαλίας,αλλά αυξάνει όπως και η ημικυκλική διάταξη και τις εκτός μαθήματος επικοινωνίες
>Ποια μορφή διάταξης πιστεύετε ότι είναι η καλύτερη;(Προβληματισμός)
- Γενικά δεν υπάρχει άριστη μορφή διάταξης, αλλά διατάξεις για συγκεκριμένους διδακτικούς στόχους και συγκεκριμένες μορφές διδασκαλίας
Η ΔΙΑΤΑΞΗ ΤΩΝ ΘΡΑΝΙΩΝ στο ελληνικό σχολείο
>Στο ελληνικό σχολείο συναντούμε συνήθως:
α. τη μετωπική διάταξη (κατά σειρές),
β. την ομαδική διάταξη και
γ. τη διάταξη σε σχήμα Π
à Καθεμιά από τις 3 αυτές διατάξεις στηρίζει και διευκολύνει διαφορετική μορφή διδασκαλίας
¨ α. Η μετωπική διάταξη διευκολύνει τη δασκαλοκεντρική και μετωπική μορφή διδασκαλίας γιατί προσφέρει τη δυνατότητα άνετης επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητών
¨ β. Η τοποθέτηση θρανίων ανά δύο ή τρία αντικριστά προσφέρεται για την κατά ομάδες διδασκαλία
ΠΡΟΣΟΧΗ: αν ο εκπ/κός δεν χρησιμοποιεί τη συνεργατική (ομαδοκεντρική) αλλά τη δασκαλοκεντρική το σχήμα αυτό δεν προσφέρεται διότι σε στιγμές χαλάρωσης οι ομάδες των μαθητών μετατρέπονται αυτόματα σε συντροφιές ελεύθερης συζήτησης με δύσκολη επαναφορά στο μάθημα
¨ γ. Η διάταξη σε σχήμα Π ή ημικυκλίου μεγιστοποιεί τη δυνατότητα της διαμαθητικής επικοινωνίας αλλά προσφέρεται άριστα και για τη δασκαλομαθητική επικοινωνία επειδή όλοι οι μαθητές αισθάνονται να είναι κοντά στον εκπ/κό
- Τα μάτια παίζουν σημαντικό ρόλο σύμφωνα με τους ψυχολόγους στη διαπροσωπική επικοινωνία των ανθρώπων
- Παρέχεται η δυνατότητα οπτικής επαφής (σημαντικό για τους μικρούς μαθητές που δεν βλέπουν την πλάτη των συμμαθητών τους)
>Γενικά η άποψη που επικρατεί για το ελληνικό σχολείο είναι:
το σχήμα Π προσφέρεται για τις περισσότερες ελληνικές τάξεις
- Οι φάσεις της μονολογικής διδασκαλίας είναι σύντομες και παρεμβάλλονται συνήθως μεταξύ διαλογικών μορφών
- Στις περιπτώσεις που εφαρμόζεται η ομαδοκεντρική διδασκαλία είναι σχετικά εύκολη η μετάβαση από το σχήμα Π στην ομαδική διάταξη και αντίστροφα σε χρόνο που δεν ξεπερνά τα 90΄΄
à Σύντομη υπενθύμιση των μορφών διδασκαλίας
Μερικά παραδείγματα διάταξης των θρανίων
>Οι διατάξεις (β) και (δ) διευκολύνουν τη εταιρική και την ομαδική μορφή διδασκαλίας
>η διάταξη (γ) την κατευθυνόμενη και η (α) την ταυτόχρονη διεξαγωγή της κατευθυνόμενης και της ομαδικής μορφής
πηγή |
Γενικές παρατηρήσεις για τη διάταξη των θρανίων και τη σχολική αίθουσα
>Ανεξάρτητα από το είδος της διάταξης των θρανίων πρέπει να εξασφαλισθούν:
- α. διάδρομοι άνετης πρόσβασης προς την πόρτα της τάξης και
- β. προς το διδακτικό υλικό
- Το διδακτικό υλικό πρέπει να τοποθετείται σε χαμηλό ύψος και σε διαφορετικά σημεία της τάξης για να μη δημιουργείται συνωστισμός
- Σημαντικός παράγοντας μάθησης αποτελεί και η αισθητική της σχολικής αίθουσας
- οι αισθητικά προσεγμένοι επηρεάζουν θετικά τη ψυχολογία και τη μάθηση των μαθητών πέρα από το γεγονός ότι συμβάλλουν άμεσα στην αισθητική καλλιέργεια των μαθητών
- πως γίνεται «διαφορετική» η σχολική αίθουσα;
>Με τις εργασίες των μαθητών, μερικές αφίσες, λίγες γλάστρες, κατάλληλες κουρτίνες κλπ.
Μερικές Ιδέες από χώρες του εξωτερικού!