Facebook Ομάδα

28/7/22

ARFID στα παιδιά: Τι είναι και ποιες οι συνέπειες;

Avoidant Restrictive Food Intake Disorder (ARFID) | National Eating  Disorders Association
πηγη


 Το ARFID στα παιδιά σχετίζεται με πολλαπλές διατροφικές επιπλοκές. Σας δείχνουμε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για αυτό.

Η Διαταραχή Αποφυγής/Περιοριστικής Πρόσληψης Φαγητού (ARFID) είναι μια σχετικά νέα διατροφική διαταραχή που έχει συμπεριληφθεί στο DSM-5. Μέχρι πολύ πρόσφατα, ονομαζόταν επιλεκτική διατροφική διαταραχή και συχνά συγχέονταν με την ανορεξία. Σήμερα, θα σας πούμε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το ARFID στα παιδιά.

Οι γονείς συχνά πρέπει να αντιμετωπίσουν επιλεκτικές διατροφικές συμπεριφορές στα μικρά παιδιά τους. Αυτό μπορεί να τους κάνει να χάνουν σημάδια που υποδεικνύουν ότι στην πραγματικότητα έχουν κάποια διαταραχή. Η ARFID στα παιδιά είναι πολύ συχνή, τόσο πολύ που οι ερευνητές εκτιμούν ότι επηρεάζει έως και το 22,5% του παιδικού πληθυσμού. Θα σας πούμε περισσότερα στις παρακάτω γραμμές.

Τι είναι το ARFID στα παιδιά;
 
 Η περιοριστική διαταραχή αποφυγής πρόσληψης τροφής (ARFID) είναι μια κατηγορία που περιλαμβάνεται από το 2013 στο Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5). Η συμπερίληψή της έγινε με σκοπό τη συλλογή των ασθενών που δεν ανταποκρίθηκαν στα χαρακτηριστικά άλλων διαταραχών. Για παράδειγμα, ανορεξία ή βουλιμία.
Avoidant Restrictive Food Intake Disorder (ARFID)
πηγη
 

Πράγματι, οι ασθενείς με ARFID δεν ανησυχούν για το βάρος τους. Δεν είναι δυσαρεστημένοι με την εικόνα του σώματός τους ή το σχήμα του σώματός τους. Επομένως, δεν επιδίδονται σε διατροφικές συμπεριφορές που στοχεύουν στην ανθυγιεινή απώλεια βάρους.

Το ARFID είναι μια διατροφική διαταραχή που χαρακτηρίζεται από την αποφυγή ορισμένων τύπων τροφών ή από τον περιορισμό της ποσότητας της τροφής που καταναλώνεται. Όπως συζητήθηκε παραπάνω, δεν σχετίζεται με ανησυχίες σχετικά με την εικόνα του σώματος ή το βάρος, επομένως τα κίνητρα για τη συμπεριφορά είναι διαφορετικά από άλλες διαταραχές.

Είναι πολύ εύκολο αυτή η κατάσταση να επικαλύπτεται με τις τυπικές επιλεκτικές διατροφικές φάσεις της παιδικής ηλικίας. Για το λόγο αυτό, το DSM-5 περιγράφει τα ακόλουθα διαγνωστικά κριτήρια:

  • Σημαντική απώλεια βάρους (ή αδυναμία προσαρμογής του βάρους ανάλογα με το στάδιο ανάπτυξης).
  • Διατροφική ανεπάρκεια.
  • Εξάρτηση από συμπληρώματα διατροφής ή εντερικές τροφές.
  • Σημαντική παρέμβαση στην ψυχοκοινωνική λειτουργία.
  • Δυσκολία πρόσβασης σε μια ισορροπημένη διατροφή.
  • Η νευρική ανορεξία και η νευρική βουλιμία αναπτύσσονται ανεξάρτητα.
  • Η διαταραχή δεν μπορεί να εξηγηθεί από άλλη διαταραχή ή μια υποκείμενη ιατρική κατάσταση.

Αυτά τα κριτήρια χρησιμεύουν ως οδηγός κατά τη διάγνωση της ARFID σε παιδιά. Επομένως, μόνο ένας επαγγελματίας παιδιατρικής ή ψυχικής υγείας μπορεί να κάνει τη διάγνωση. Δεν μπορούν να κατηγοριοποιηθούν όλες οι συμπεριφορές που συνεπάγονται αποφυγή πρόσληψης τροφής ως ARFID.

Understanding Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder (ARFID) | Wyeth  Nutrition Science Center Hong Kong
πηγη


Ποιες είναι οι συνέπειες του ARFID στα παιδιά;

Η σίτιση κατά τη βρεφική ηλικία είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της υγιούς ανάπτυξης. Οι αλλαγές στη συχνότητα, τις συνήθειες ή τη συμπεριφορά από αυτή την άποψη έχουν σημαντικές επιπτώσεις που δεν περνούν απαρατήρητες.

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2015 στο περιοδικό Children’s Health Care διαπίστωσε ότι η κακή ανάπτυξη και η διατροφική ανεπάρκεια είναι δύο από τις πιο συχνές συνέπειες αυτού του τύπου διαταραχής. Στην πραγματικότητα, ο περιορισμός των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών για την ανάπτυξη εμποδίζει την ικανότητα να ανταποκρίνονται στις προσδοκίες ανάπτυξης σύμφωνα με το βρεφικό στάδιο.

Τα παιδιά μπορεί επίσης να αναπτύξουν καθυστερημένη εφηβεία (αν η συμπεριφορά είναι μεγαλύτερη από την αναμενόμενη), αφυδάτωση, υπόταση, καρδιακές επιπλοκές, μειωμένη οστική μάζα, κυμαινόμενα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, γαστρεντερικά προβλήματα, νευρολογικές διαταραχές, ενδοκρινικές διαταραχές, αναιμία, υποσιτισμός και πολλά άλλα.

Γενικά, οι επιπλοκές θα γίνουν πιο σοβαρές καθώς τα επεισόδια ARFID στα παιδιά γίνονται πιο διαδεδομένα. Η μειωμένη ενέργεια, η υπνηλία, οι διαταραχές της διάθεσης και η έλλειψη συγκέντρωσης είναι επίσης άμεσες συνέπειες. Εν ολίγοις, οι διατροφικές ανισορροπίες σε ένα τόσο σημαντικό στάδιο έχουν σοβαρές συνέπειες.

Ποια είναι τα αίτια της ARFID στα παιδιά και στους ενήλικες;

Οι επιστήμονες δεν είναι σίγουροι γιατί τα παιδιά ή οι ενήλικες αναπτύσσουν ARFID. Παραμερίζοντας τα κριτήρια ανησυχίας για το βάρος ή την εικόνα του σώματος, οι ακόλουθες υποθέσεις είναι οι πιο πιθανές:

  • Τραυματικές διατροφικές εμπειρίες (ένα επεισόδιο πνιγμού, για παράδειγμα).
  • Έλλειψη ενδιαφέροντος για φαγητό.
  • Αισθητηριακές διαταραχές (είναι πιο ευαίσθητοι στη γεύση ή την υφή του φαγητού).
  • Υποκείμενες πεπτικές διαταραχές (κοιλιοκάκη, παλινδρόμηση και ούτω καθεξής).

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Adolescent Health το 2014 διαπίστωσε ότι αυτή η διαταραχή είναι πιο συχνή σε άνδρες και άτομα με γενικευμένη αγχώδη διαταραχή. Θεωρείται επίσης ότι είναι πιο συχνή σε άτομα με ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, διαταραχή του φάσματος του αυτισμού και διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας.

Το ARFID μπορεί να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε ηλικία και μπορεί να διαρκέσει από μερικούς μήνες έως αρκετά χρόνια. Ένας άμεσος λόγος δεν θα βρίσκεται πάντα, επομένως οι αιτίες του θα παραμένουν μερικές φορές ασαφείς. Επειδή πρόκειται για μια πρόσφατη διαταραχή, μένει να γίνει πολλή έρευνα.

Ποιες θεραπευτικές επιλογές είναι διαθέσιμες;

Δεδομένης της πολυπλοκότητας της διαταραχής όσον αφορά τις συνέπειες για την υγεία που μπορεί να έχει στα παιδιά, είναι συνετό να συμπεριληφθεί η θεραπεία όσο το δυνατόν νωρίτερα. Δεν υπάρχει τυπική εναλλακτική λύση ως προς το πώς να προχωρήσετε, αλλά γενικά γίνεται με τη συμμετοχή επαγγελματιών που ειδικεύονται στις διατροφικές διαταραχές.

Υπό αυτή την έννοια, η ομάδα μπορεί να αποτελείται από ειδικευμένους παιδίατρους, διαιτολόγους, διατροφολόγους, θεραπευτές και ψυχολόγους. Μερικές φορές ένας λογοθεραπευτής και ένας εκπαιδευτικός μπορεί να είναι χρήσιμοι ανάλογα με τις πιθανές συνθήκες που έχουν πυροδοτήσει τη συμπεριφορά.

Η πορεία δράσης θα καθοριστεί λαμβάνοντας υπόψη τις συνεισφορές που μπορούν να κάνουν οι επαγγελματίες από τους αντίστοιχους τομείς τους. Μερικές φορές μπορεί να συνταγογραφηθεί φαρμακευτική αγωγή για την τόνωση της όρεξης ή για τη θεραπεία υποκείμενων παθήσεων (άγχος, παλινδρόμηση κ.λπ.). Το σημαντικό είναι να πετύχετε τα εξής:

  • Προσαρμογή σε ένα πρότυπο υγιεινής διατροφής ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο.
  • Η ανάκτηση του χαμένου βάρους.
  • Αξιολόγηση των πιθανών συνεπειών που είχε ο περιορισμός των θρεπτικών συστατικών στον οργανισμό.
  • Βελτίωση της σχέσης που έχει το παιδί με το φαγητό.
  • Βελτίωση της σχέσης του παιδιού με τους γονείς του και τους γύρω του.

Η θεραπεία της ARFID στα παιδιά μπορεί να είναι περίπλοκη και να εκτείνεται σε μήνες ή χρόνια. Η έγκαιρη διάγνωση μπορεί να είναι πολύ χρήσιμη. Εάν παρατηρηθούν διατροφικές συμπεριφορές που ξεπερνούν τα τυπικά ξεσπάσματα, τότε θα πρέπει να αναζητηθεί επαγγελματική φροντίδα για να αποκλειστεί αυτή η διαταραχή.

ΠΗΓΗ

 

 

 

 

 

 

 

 

27/7/22

Ιδέες για παρουσιολόγιο νηπιαγωγείο

 Ιδέες για παρουσιολόγιο νηυπιαγωγείο

πηγη

πηγη

πηγη


πηγη

πηγη

πηγη











26/7/22

Ιδέες για την οργάνωση της τάξης (νηπιαγωγείο)- Πρώτες μέρες

 Ιδέες για την οργάνωση της τάξης (νηπιαγωγείο)

Ταμπελάκια για καρέκλες - συρτάρια- φάκελοι

 

πηγη

 

πηγη
πηγη

πηγη
πηγη

 



Καλωσόρισμα

 

πηγη


πηγη

Διακόσμηση

πηγη

Πρώτη μέρα

πηγη



 

 

 

 

22/7/22

Όλα όσα μας προτείνουν οι ειδικοί για να καταφέρουμε να ενδυναμώσουμε την συγκέντρωση των παιδιών.

Πόσο συγκεντρωμένο πρέπει να είναι το παιδί που ΔΕΝ έχει ΔΕΠ-Υ; |  Infokids.gr
πηγη

 

Παιδιά και συγκέντρωση: Σύντομος οδηγός για να την ενδυναμώσουν

Όλα όσα μας προτείνουν οι ειδικοί για να καταφέρουμε να ενδυναμώσουμε την συγκέντρωση των παιδιών. 

Η περιέργεια είναι χαρακτηριστικό των νηπίων. Θέλουν να αγγίζουν, να κρατούν και να γεύονται οτιδήποτε βλέπουν. Κι ενώ μπορεί να φαίνονται συγκεντρωμένα στο παιδικό τους βιβλιαράκι τη μία στιγμή, πολύ σύντομα θα διαπιστώσετε ότι θα το αφήσουν και θα αναζητήσουν μια νέα συγκίνηση. Αυτό οφείλεται στο περιορισμένο διάστημα συγκέντρωσης που μπορεί να είναι λιγότερο και από 15 λεπτά. Πώς μπορείτε λοιπόν να βοηθήσετε το παιδί να έχει καλύτερη συγκέντρωση, ήδη από τη βρεφική ηλικία;

Εστιάστε την προσοχή σας στα παιχνίδια του

Το μωρό σας θα δώσει μεγαλύτερη προσοχή στα παιχνίδια του αν δείξετε και εσείς την ανάλογη προσοχή. Ο τρόπος με τον οποίο ανταποκρίνεστε όταν το μωρό σας παίζει θα το συνεπάρει ώστε να συμμετέχει στο παιχνίδι και στη διαδικασία, πρακτική που θα συμβάλει στην βελτίωση του εύρους προσοχής. Το πώς αντιδράτε πρακτικά καθώς παίζετε, επηρεάζει το βρέφος σας και, ως εκ τούτου, είναι απαραίτητο να έχετε οπτική επαφή με το μωρό σας όσο παίζει. 

Βρείτε τι του αρέσει

Τα βρέφη έχουν δραστηριότητες που τους αρέσουν, γεγονός που μπορεί να το έχετε παρατηρήσει, παρά την τρυφερή τους ηλικία. Για παράδειγμα, αν του αρέσει να ακούει μια ιστορία πριν αποκοιμηθεί, δοκιμάστε να του διαβάζετε κάθε βράδυ. Μπορείτε να προσθέσετε τις δικές σας λέξεις στην ανάγνωση ή να ζητήσετε από το παιδί να αγγίζει τις εικόνες καθώς γυρίζετε τις σελίδες. Παρόλο που τα βρέφη έχουν ένα διάστημα προσοχής 15 λεπτών ή λιγότερο, σταδιακά θα μπορέσετε να το αυξήσετε.

Fun μάθηση

Για να βοηθήσετε το παιδί να μάθει και να παραμείνει συγκεντρωμένο σε ό,τι μαθαίνει, είναι σημαντικό να συνδυάσετε την μάθηση με τη διασκέδαση. Για παράδειγμα, το μωρό σας μπορεί να κουραστεί να παίζει με τα τουβλάκια του. Ωστόσο, αν του αποσπάσετε την προσοχή με ένα τραγούδι ή το ενθαρρύνετε χειροκροτώντας το, το μυαλό του θα επανέλθει στο αρχικό εύρος προσοχής και μπορείτε να συνεχίσετε για λίγο τη δραστηριότητά σας.

Ηρεμο περιβάλλον

Για να βελτιώσετε τον χρόνο συγκέντρωσης του μωρού σας, τοποθετήστε το σε ένα ήρεμο και χαλαρό περιβάλλον. Ακριβώς όπως μια ταινία θα σας αποσπάσει την προσοχή από την ανάγνωση του αγαπημένου σας βιβλίου, το ίδιο μπορεί να συμβεί και σε εκείνο. Για αυτό κλείστε την τηλεόραση, περιορίστε την κίνηση στο δωμάτιο και απομακρύνετε κάθε άλλο αντιπερισπασμό.

Δώστε κίνητρα

Ισως έχετε παρατηρήσει ότι το μωρό σας γοητεύεται όταν κάνετε δουλειές του σπιτιού όπως το καθάρισμα, το μαγείρεμα ή το πλύσιμο των ρούχων. Αν συμβαίνει αυτό, τότε γιατί να μην το εξοικειώσετε με τον κόσμο των ενηλίκων; Αφήστε το παιδί να αγγίξει τη σκούπα ή τα φρεσκοπλυμένα ρούχα καθώς τα διπλώνετε. Αυτές οι απλές δραστηριότητες θα παρακινήσουν το μωρό σας να θέλει να μάθει περισσότερα, αυξάνοντας έτσι το εύρος συγκέντρωσής του.

Σνακ για ενίσχυση

Η διατροφή είναι μια σημαντική πτυχή για την ενίσχυση της συγκέντρωσης του μωρού. Εμπλουτίστε το μενού του με τροφές πλούσιες βιταμίνες, μέταλλα, λιπαρά οξέα και αντιοξειδωτικά.

Υπάρχει λόγος που καθόμαστε

Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί οι σχολικές αίθουσες έχουν θέσεις για τους μαθητές; Τους βοηθούν να είναι άνετα όταν μαθαίνουν, ενισχύοντας τη συγκέντρωσή τους. Ομοίως, όταν εξοικειώνεται το μωρό με μια νέα δραστηριότητα ή δεξιότητα, αφήστε το να παραμείνει καθισμένο. Με αυτόν τον τρόπο, θα αντιμετωπίσει λιγότερους αντιπερισπασμούς και θα παραμείνει συγκεντρωμένο. Εάν βρίσκεστε σε εξωτερικό χώρο, βοηθήστε το να καθίσει στο καρότσι του ή τοποθετήστε το σε μια καρέκλα που έχει το ίδιο επίπεδο με το τραπέζι.

Παρατήρηση από απόσταση

Δίνοντας χώρο στο μωρό σας να αλληλεπιδρά μόνο του με τα παιχνίδια, τα κατοικίδια και το περιβάλλον, μπορεί επίσης να τονώσει τη συγκέντρωσή του. Παρακολουθήστε με ασφάλεια από απόσταση καθώς χρησιμοποιεί τις αισθήσεις του για να ικανοποιήσει την περιέργειά του και να αλληλεπιδράσει με τον νέο κόσμο που ανοίγεται γύρω του. Οταν «μείνει» μόνο του, το βρέφος σας θα αισθάνεται ανεξάρτητο, ένα χαρακτηριστικό που θα βελτιώσει σταδιακά τη συγκέντρωσή του. Ωστόσο, είναι σημαντικό να το επιβλέπετε πάντα ώστε να παρέμβετε εάν χρειαστεί. 

Πηγη

 

 

21/7/22

Τελικά τα παιδιά σήμερα διαβάζουν;

H αξία του βιβλίου για τα παιδιά - Project Parenting
πηγη

 

Υπάρχει τρόπος να αφήσουν τα παιδιά τις οθόνες και να διαβάζουν περισσότερο;

Διαβάζουν τα παιδιά σήμερα; Πόσα βιβλία διαβάζουν τον χρόνο, ποια είδη είναι αυτά που προτιμούν αλλά και κατά πόσο τελικά η πανδημία επηρέασε τους μικρούς αναγνώστες; Αυτά είναι κάποια ερωτήματα που θα μπορούσαν να αφορούν γονείς και εκπαιδευτικούς αλλά και κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες για όλους τους βιβλιόφιλους. Καθώς έχουν γραφτεί άπειρα άρθρα για τα οφέλη της ανάγνωσης στα παιδιά μας, σήμερα δεν θα σου ξαναγράψω γι’ αυτό, αλλά για όλες αυτές τις πληροφορίες που βρήκα σε μια έρευνα.

Διαβάζουν τα παιδιά σήμερα;

Αν ρωτήσουμε σήμερα γονείς να μας απαντήσουν αν τα παιδιά τους διαβάζουν εξωσχολικά βιβλία, οι περισσότεροι θα απαντήσουν ένα τρανταχτό «Όχι». Η εικόνα των παιδιών που είναι κολλημένα σε μια οθόνη είτε κινητού, είτε τάμπλετ στο σπίτι ή έξω είναι τόσο απογοητευτική που συχνά μπορεί να ακούσεις γονείς να αναθεματίζουν την ώρα που μπήκε η τεχνολογία στο σπίτι τους και ότι έκτοτε το παιδί τους δεν σηκώνει κεφάλι από την οθόνη και για το βιβλίο, ούτε λόγος.

Από την άλλη, αν ρωτάς εμένα, φυσικά υπάρχει χρόνος με μέτρο στις οθόνες στο σπίτι μας, αλλά τα παιδιά μου, παράλληλα διαβάζουν σχεδόν κάθε μέρα στον ελεύθερο χρόνο τους ή πριν κοιμηθούν λίγες από τις σελίδες του βιβλίου τους. Ο μικρός περισσότερο βιβλία με ήρωες ή καρτούν και οτιδήποτε του τραβήξει το ενδιαφέρον. Η κόρη μου διαβάζει μυθιστορήματα, ιστορίες με κεφάλαια, βιβλία σπουδαίων Ελλήνων συγγραφέων, και είναι μέλος της βιβλιοθήκης του σχολείο της αλλά και του Δήμου που ζούμε και διαλέγει βιβλία μόνη της πια.

Αυτό που συμβαίνει στο δικό μου, πολύ μικρό δείγμα, επιβεβαιώνεται στο έπακρο και από την διαδικτυακή έρευνα που διενήργησε η πλατφόρμα εξατομικευμένης διαδικτυακής διδασκαλίας GoStudent με 1.000 γονείς παιδιών ηλικίας 11-18 ετών. Στα πλαίσια των εορτασμών της Παγκόσμιας ημέρας Βιβλίου, που τιμάται κάθε χρόνο στις 23 Απριλίου, απάντησαν γονείς από Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Μεξικό, Τουρκία, Ελλάδα και Ολλανδία, για τη σχέση που έχουν τα παιδιά τους με το διάβασμα.

Στην ερώτηση ποιος είναι ο αριθμός των βιβλίων που διάβασαν τα παιδιά το 2021, ο μέσος αριθμός είναι 13,6 βιβλία κατά τη διάρκεια του χρόνου, δηλαδή διάβαζαν περίπου ένα βιβλίο το μήνα για το 2021. Τα κορίτσια είναι πιο πιθανό να διαβάζουν περισσότερο (κατά μέσο όρο 14,3 βιβλία) σε σχέση με τα αγόρια που διαβάζουν κατά μέσο όρο 12,9 βιβλία τον χρόνο.

Η πλειοψηφία των εφήβων (51%) προτιμά να διαβάζει το βράδυ πριν πάει για ύπνο, και η αμέσως επόμενη προτίμηση είναι κατά τη διάρκεια του ελεύθερου χρόνου (44%) και τα Σαββατοκύριακα (40%).

Με ποιον τρόπο αγαπούν τα παιδιά τα βιβλία

Οι μανιώδεις αναγνώστες κάνουν μανιώδεις αναγνώστες! Πράγματι, μπορούμε να παρατηρήσουμε μια τάση στον αριθμό των βιβλίων που διαβάστηκαν κατά τη διάρκεια του έτους. Όσο πιο μανιώδης αναγνώστης είναι ο γονέας, τόσο υψηλότερος είναι ο αριθμός των βιβλίων που διαβάζει το παιδί κατά τη διάρκεια του έτους. Επομένως, οι γονείς που διαβάζουν τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα έχουν παιδιά που διαβάζουν κατά μέσο όρο 16,7 βιβλία το 2021. Σε αντίθεση με τους γονείς που διαβάζουν λιγότερο από μία φορά το μήνα, των οποίων τα παιδιά διάβασαν κατά μέσο όρο 8,3 βιβλία (δηλαδή ο μισός αριθμός σε σχέση με τους μανιώδεις αναγνώστες).

Γιατί δεν διαβάζουν τα παιδιά βιβλία

Το (33%) ωστόσο παραδέχεται ότι τα περισσότερα ή όλα τα βιβλία που διαβάστηκαν το 2021 ήταν υλικό που επιβάλλεται από το σχολείο. Στην ερώτηση γιατί διαβάζουν λιγότερο οι έφηβοι, οι κύριοι λόγοι είναι αντιπάθεια για το διάβασμα (46%) ή έλλειψη χρόνου (38%) ή έλλειψη υλικού ενδιαφέροντος στη διάθεσή τους (17%).

Τι βιβλία προτιμούν να διαβάσουν

Τα 3 κορυφαία είδη είναι: Φαντασίας/Περιπέτειας (57%), Κόμικς/Illustrated βιβλία (35%) και επιστημονικής φαντασίας (24%). Ακολουθεί η κατηγορία εγκλημάτων κατά (24%) και τα μικρά μυθιστορήματα (19%).

Παιδί και διάβασμα το καλοκαίρι: Μάθε όλα τα μυστικά για να γίνει πιο ευχάριστο

Τα αγόρια είναι πολύ πιο πιθανό να προτιμήσουν την επιστημονική φαντασία (29% έναντι 18%) και τα κόμικς (38% έναντι 32%) περισσότερο από τα κορίτσια. Ενώ τα κορίτσια διαλέγουν λίγο περισσότερο το ρομαντικό/δραματικό είδος σε σχέση με τα αγόρια, η διαφορά δεν είναι σημαντική (16% έναντι 13%).

Ποιοι ήρωες βγαίνουν νικητές;

Σχεδόν 15 χρόνια μετά την κυκλοφορία του τελευταίου τόμου του Χάρι Πότερ, παραμένει το αγαπημένο βιβλίο των εφήβων, κάνοντας την συγγραφέα JK. Rowling μια από τις πιο αγαπημένες συγγραφείς, ακολουθούμενη από τον μάστερ του τρόμου Stephen King.

Τι συνέβη κατά την περίοδο της πανδημίας

Η πανδημία επηρέασε θετικά τους εφήβους που παραδέχονται ότι διαβάζουν περισσότερο από τότε (60%), ενώ το 30% εκτιμά ότι δεν υπήρξαν αλλαγές γι’ αυτούς.

Τα αποτελέσματα της έρευνας ήταν μια ευχάριστη έκπληξη για εμένα. Συχνά βλέπουμε παιδιά μπροστά σε τάμπλετς και οθόνες όμως το γεγονός ότι η συνήθεια του διαβάσματος είναι κάτι που ίσως εδραιώθηκε στη φάση της πανδημίας είναι κάτι που θα μπορούσε φυσικά να μετρηθεί στα θετικά.

Επιπλέον αυτό που καταλαβαίνω είναι ότι αυτό έχουμε ακούσει συχνά ότι εμείς, οι γονείς, αποτελούμε το παράδειγμα για τα παιδιά μας, τελικά επιβεβαιώνεται αφού τα νούμερα το δείχνουν ξεκάθαρα. Αν θέλεις, λοιπόν, να διαβάζει περισσότερο το παιδί σου, θα πρέπει να συνηθίσει την εικόνα σου με ένα βιβλίο στο χέρι και όχι με μια οθόνη.

Πηγη

 

 

 

20/7/22

Το φάσμα των διαταραχών της ανάπτυξης από τις μαθησιακές δυσκολίες ως τον αυτισμό

Όσα πρέπει να γνωρίζετε για την φυσιολογική ανάπτυξη του παιδιού
πηγη

 

Όσο κι αν οι γνώσεις μας γύρω από την ανάπτυξη και την ωρίμανση του εγκεφάλου έχουν διευρυνθεί, όσο κι αν οι ειδικότητες έχουν εξελιχθεί, όσο κι αν οι εκπαιδευτικοί έχουν ευαισθητοποιηθεί, όσο κι αν οι γονείς έχουν αφυπνισθεί, υπάρχει ακόμη αρκετός δρόμος που πρέπει να διανύσουμε, προκειμένου τα παιδιά που ανήκουν στο λεγόμενο «φάσμα των διαταραχών της ανάπτυξης» να χαίρουν σωστότερης αντιμετώπισης, τόσο όσον αφορά την εξατομίκευση και την ακρίβεια των διαγνώσεων όσο και την καλλιέργεια της ενσυναίσθησής μας.

Αυτό ήταν το κεντρικό μήνυμα που έστειλε στο κοινό η κυρία Μ. Σαββάκη, τ. Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Κρήτης, Διευθύντρια της Μονάδας Δυσλεξίας & Διαταραχών Λόγου, Μάθησης & Συμπεριφοράς στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ηρακλείου, την περασμένη Τετάρτη, όταν παρέδωσε διαδικτυακά την εξαιρετικά πυκνή, εμπεριστατωμένη και συγκινητική ομιλία της, στο πλαίσιο των διαλέξεων που διοργανώνει το Ινστιτούτο Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος.

Μιλώντας γενικά για το φάσμα των διαταραχών της ανάπτυξης, θα λέγαμε πως η διαφορά (η έλλειψη συγχρονισμού) εγκεφαλικής ανάπτυξης και ψυχολογικής ωρίμανσης οδηγεί ενίοτε στη δημιουργία ιδιαίτερων περιπτώσεων παιδιών. Η κοινωνία θα χρησιμοποιήσει γι’ αυτά εκφράσεις όπως «παράξενος/η», «στην κοσμάρα του/της», «ιδιόρρυθμος/η» ή «παράωρος/η» (στην Κρήτη). Τα παιδιά αυτά επικοινωνούν διαφορετικά με το περιβάλλον τους από την πλειοψηφία και αυτό συχνά, στο μη εκπαιδευμένο μάτι, μπορεί να δώσει την εντύπωση αδιαφορίας, αγένειας ή περιφρονητικής στάσης.

Δεν είναι όμως καθόλου έτσι: ένα παιδί που ξεσπάει σε ξαφνικό γέλιο ενώ δεν έχει ειπωθεί κάτι αστείο, μπορεί να το κάνει επειδή αμύνεται απέναντι σε μια ακατανόητη για εκείνο συμπεριφορά. Ένα παιδί που τείνει να κοιτάζει αλλού όταν του δείχνουν κάτι, μπορεί να το κάνει επειδή αδυνατεί να συνθέσει το οπτικό με το ακουστικό ερέθισμα και πρέπει, συνεπώς, να στρέψει αλλού το βλέμμα του για να μπορέσει να καταλάβει.

Τι εννοούμε, όταν λέμε «επικοινωνία»; Ποια είναι τα «σημεία» που πρέπει να εξετάσουμε;

  • Η βλεμματική επαφή
  • Η στάση του σώματος
  • Ο προφορικός λόγος
  • Η μιμική του προσώπου

Υπάρχουν, ευτυχώς, στη διάθεσή μας μια σειρά από μέσα, από επιστημονικά εργαλεία, που μας εξασφαλίζουν τη δυνατότητα να εξακριβώνουμε αν τα παιδιά αυτά, που δυσκολεύονται στην επικοινωνία, αντιμετωπίζουν ή όχι διαταραχές ανάπτυξης, και πόσο σοβαρές. Παρόλα αυτά, χρειάζεται μεγάλη προσοχή στην εφαρμογή των εν λόγω μέσων.

Τα ενδεδειγμένα τεστ δεν έχουν την απαραίτητη διαγνωστική ευαισθησία, σύμφωνα με την κα Σαββάκη: οι διαγνώσεις που βασίζονται σε αυτά καταφεύγουν συχνά σε έναν ξερό επιστημονικό λόγο, που εξαντλείται στην περιγραφή του προβλήματος (π.χ. δυσλεξία, δυσορθογραφία, δυσαναγνωσία, διαταραχή προσοχής κ.ά.) και δεν εμβαθύνει στα αίτια. Το τεστ είναι ένα απαραίτητο πρώτο βήμα, προκειμένου να εντοπιστεί πιθανός «κόμπος» του παιδιού, δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι καμία φορά ακόμη και τα τεστ κάνουν λάθος.

  • Οι γλωσσικές δομές του προφορικού λόγου, που ενδέχεται να πάσχουν όταν το παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες ανάπτυξης:
  • Άρθρωση
  • Σύνταξη
  • Γραμματικότητα (πτώσεις, εγκλίσεις κλπ)
  • Προσωδία (η μουσικότητα του λόγου, ο τονισμός των λέξεων κλπ)
  • Τα semantics (η σημασιολογία, το νόημα)

Άλλος παράγοντας δυσκολίας που ορθώνεται ανάμεσα στον θεράποντα και την ακριβή διάγνωση είναι η αδυναμία του πρώτου να ελέγξει τις οικογενειακές συνθήκες στις οποίες ζει το παιδί και οι οποίες μερικές φορές εντείνουν το πρόβλημα. Η ραγδαία χρήση της τεχνολογίας, κυρίως του κινητού, επίσης υπονομεύει την ικανότητα των παιδιών να επικοινωνούν γόνιμα, τα αποκόπτει από τους γονείς τους, οι συζητήσεις συρρικνώνονται, η ακουστική μνήμη εξασθενεί, η σύνταξη εκπίπτει, η ικανότητα του προφορικού λόγου μαραίνεται: «η παράπλευρη απώλεια από τη χρήση της τεχνολογίας είναι για μένα ανυπολόγιστη», επεσήμανε η κα Σαββάκη.

Η ιατρική του ιατρείου δεν φτάνει, σύμφωνα με την ομιλήτρια. Διάγνωση σημαίνει να γνωρίζουμε ακριβώς το τι, το γιατί, το πώς, το πότε. Ο θεράπων πρέπει να έρχεται σε επαφή με το οικιακό περιβάλλον του παιδιού (μήπως είναι φορτωμένο ερεθίσματα;). Επίσης, πρέπει να γνωρίζει ότι δεν είναι όλοι οι γονείς εξίσου μορφωμένοι, πληροφορημένοι ή έτοιμοι ψυχικά να αντιμετωπίσουν μια διάγνωση όπως αυτή του αυτισμού (κύριο σύμπτωμα του οποίου είναι η παντελής αδυναμία γενίκευσης, και η γενίκευση, όπως σημείωσε χαρακτηριστικά «είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της σκέψης»). Χρειάζεται λεπτός χειρισμός, καθοδήγηση, συμπαράσταση, αγάπη –αυτό που αποκαλείται, με άλλα λόγια, empathic psychiatry. «Τα παιδιά αυτά δεν νοσούν, δεν είναι άρρωστα. Η βελτίωσή τους είναι εφικτή αλλά έχει τους νόμους της και πρέπει να τους εξηγούμε στους γονείς. Πώς αλλιώς θα ακολουθήσουν τις οδηγίες;», τόνισε η κα Σαββάκη. «Όταν κουράρουμε ένα παιδί, δεν πρέπει να παραιτούμαστε ποτέ και για κανέναν λόγο», είπε τέλος η ομιλήτρια τονίζοντας ότι αυτού του είδους η σύνδεση και η θεραπευτική οδός είναι δύσκολη και απαιτεί θυσίες.

Στο πλαίσιο των ερωτήσεων που ακολούθησαν στο τέλος της ομιλίας, ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, κ. Παναγιώτης Μπεχράκης, ρώτησε την κα Σαββάκη πώς πιστεύει ότι θα μπορούσε μια τόσο πολύτιμη γνώση όπως η δική της να μεταφερθεί στην επαγγελματική κοινότητα. Εκείνη περιέγραψε μερικές από τις προσπάθειές της που είχαν είτε αίσια έκβαση είτε όχι, λόγω πολιτικών σκοπιμοτήτων, για να κλείσει εκφράζοντας την ελπίδα ότι σιγά σιγά θα ξεπεραστούν τα δομικά προβλήματα της κοινωνίας και τα παιδιά που αντιμετωπίζουν διαταραχές ανάπτυξης θα συναντούν ολοένα και λιγότερα εμπόδια στον δρόμο τους.

Πηγη

 

18/7/22

Τα παιδιά στην Ολλανδία είναι τα πιο ευτυχισμένα του κόσμου -Τι κάνουν οι γονείς

Οι Δανοί μεγαλώνουν ευτυχισμένα παιδιά (Ή αλλιώς: Η φιλοσοφία των lego) |  Ψυχολογία - planbemag.gr
πηγη

 

Kι εκεί που νομίζαμε ότι οι Γαλλίδες, οι αυστηρές και οι μεγαλύτερες σε ηλικία είναι η καλύτερες μητέρες στον κόσμο, η Unicef αποκάλυψε ότι τα πιο ευτυχισμένα παιδιά στον κόσμο είναι αυτά που...ζουν στην Ολλανδία.  

Μέσα από το βιβλίο “Τα πιο ευτυχισμένα παιδιά στον κόσμο: Πώς οι Ολλανδοί γονείς βοηθούν τα παιδιά τους (και τους εαυτούς τους) κάνοντας λιγότερα πράγματα” ανασύραμε τα πιο εντυπωσιακά tips για να ακολουθήσεις και να κάνεις το παιδί σου ευτυχισμένο.

Τα παιδιά δεν παίρνουν εργασίες για το σπίτι παρά μόνο στο Γυμνάσιο

Στις Κάτω Χώρες, τα παιδιά δεν έρχονται σε επαφή με την ανάγνωση, τη γραφή και τα βασικά μαθηματικά πριν από την ηλικία των έξι ετών. "Οι γονείς δεν στέλνουν τα παιδιά τους σε μαθήματα μουσικής ή σε άλλα προγράμματα, ούτε ανησυχούν για το αν θα πάνε στο σωστό νηπιαγωγείο. 

"Και αυτή η στάση συνεχίζεται έως ότου γίνουν 12. Η εργασία δεν πρέπει να γίνεται εις βάρος των αθλημάτων, των χόμπι και των δραστηριοτήτων αναψυχής, λέει ένας δάσκαλος στο βιβλίο.

Το ολλανδικό σχολικό σύστημα (όπου ο καθένας μπαίνει στο κολέγιο) θέλει το παιδί να έχει το λιγότερο δυνατό άγχος, και δίνει μεγάλη έμφαση στο τι θέλει το παιδί και τι πιστεύει ο δάσκαλος ότι είναι καλύτερο γι αυτό.

Τα παιδιά παίζουν χωρίς επιτήρηση

Στην Ολλανδία, το υπαίθριο παιχνίδι θεωρείται αντίδοτο στον εθισμό της τηλεόρασης και του καναπέ. Οι Ολλανδοί γονείς διδάσκουν τα παιδιά τους να κολυμπούν, να κάνουν ποδήλατο και να διασχίζουν τον δρόμο με ασφάλεια, από την ηλικία των τεσσάρων ετών. Στη συνέχεια, σταδιακά “χαλαρώνουν τα λουριά” και τα 6χρονα παιδιά πηγαίνουν στο πάρκο ασυνόδευτα, και φτάνουν με τα ποδήλατά τους στο σχολείο. Γύρω στα οκτώ παίζουν στο δρόμο χωρίς καμία επίβλεψη.


Ξοδεύουν πολύ χρόνο με τους γονείς τους

Οι Ολλανδοί γονείς εργάζονται κατά μέσο όρο 29 ώρες την εβδομάδα και αφιερώνουν τουλάχιστον μια μέρα την εβδομάδα στο να βλέπουν μόνο τα παιδιά τους. Οι τυπικές μεσοαστικές ολλανδικές οικογένειες τρώνε πρωινό και δείπνο μαζί καθημερινά, ενώ πάνε διακοπές μαζί τρεις φορές το χρόνο-για τρεις ή τέσσερις εβδομάδες κάθε φορά. Και παρόλο που το 75% των μητέρων εργάζονται με μειωμένο ωράριο, οι μπαμπάδες διαδραματίζουν ίσο ρόλο στη φροντίδα των παιδιών.

 Δεν συμπεριφέρονται σαν ενήλικες

Τα παιδιά και οι ενήλικες είναι ισότιμα και μοιράζονται αμοιβαίο σεβασμό στις Κάτω Χώρες. Στην Ολλανδία είναι απολύτως φυσικό τα παιδιά να τρέχουν γύρω γύρω στα τραπέζια των εστιατορίων χαρούμενα. Τα παιδιά στην Ολλανδία είναι ευπρόσδεκτα παντού. Καφετέριες και εστιατόρια φροντίζουν συνειδητά τις οικογένειες, έχοντας γωνιές παιχνιδιού με βιβλία, παζλ και παιχνίδια. Στην Ολλανδία, τα παιδιά ενθαρρύνονται να ενεργούν αυθόρμητα. Το παιχνίδι είναι πιο σημαντικό από το να είσαι ήσυχος και υπάκουος.

Πηγη

15/7/22

Δυσάρεστες (κακές) ειδήσεις ή ένα δυσμενές γεγονός. Πως οι γονείς μπορούν να μιλήσουν στα παιδιά γι’ αυτά

11 τρόποι για να αντιμετωπίσετε το κλάμα του παιδιού με ενσυναίσθηση - The  Mamagers.gr
πηγη

 

Όσο και να θέλουμε να προστατέψουμε τα παιδιά από αρνητικές ειδήσεις, αυτό είναι αδύνατο. Μια αναφορά στην τηλεόραση ή το ραδιόφωνο, μια συζήτηση μεταξύ των γονιών οι άλλων ενηλίκων που θα ακούσουν, ακόμα και η ενημέρωση από συνομήλικους είναι αρκετά για να προκαλέσουν φόβο, άγχος, στεναχώρια, θυμό ή αβεβαιότητα. Για τους σκοπούς αυτού του άρθρου ο όρος δυσάρεστο συμβάν ή δυσάρεστη είδηση θα χρησιμοποιείται για συγκρούσεις όπως πόλεμος αλλά και τις συγκρούσεις απόψεων που δημιουργήθηκαν εντός της κοινωνίας, όπως για παράδειγμα οι απόψεις σε σχέση με τα εμβόλια κατά την διάρκεια της πανδημίας.

Ορισμένα παιδιά που θα ακούσουν μια δυσάρεστη είδηση, θα έχουν απορίες και θα εκφράσουν συναισθήματα ανησυχίας. Άλλα παιδιά θα το αγνοήσουν και άλλα θα κρύψουν την ανησυχία τους. Κάποια ίσως εκφραστούν μέσω του παιχνιδιού ή μέσω ζωγραφικής. Ίσως παρουσιάσουν συμπτώματα όπως στομαχόπονος, πονοκέφαλος, αλλαγές στην συμπεριφορά ή την διάθεση, εφιάλτες ή δυσκολίες στον ύπνο. Μικρά παιδιά ίσως παρουσιάσουν μεγαλύτερο άγχος αποχωρισμού, ενώ μεγαλύτερα παιδιά να είναι στεναχωρημένα ή θυμωμένα. Αν οποιοδήποτε από τα ακόλουθα παραμείνουν για εκτεταμένο χρονικό διάστημα, συμβουλευτείτε τον παιδίατρο σας. Είναι πιθανό παιδιά της ίδιας οικογένειας να εκφραστούν με διαφορετικό τρόπο. Οι γονείς είναι το σημείο στήριξης των παιδιών, ιδιαίτερα όταν βιώνουν τα πιο πάνω συναισθήματα, και από αυτούς θα αναζητήσουν στήριξη και σιγουριά.

Πώς θα μιλήσουν οι γονείς στο παιδί

  • Μάθετε τι γνωρίζει ήδη το παιδί.
  • Δώστε χρόνο και χώρο για να απαντήσει.
  • Ρωτήστε πως νιώθει και απαντήστε με συμπόνια.
  • Προσπαθήστε να αποφύγετε τέτοιες συζητήσεις πριν τον ύπνο, όμως αν δεν είναι εφικτό, ολοκληρώστε με κάτι ευχάριστο.
  • Προτιμήστε να μιλήσετε κάποια ώρα που συνηθίζετε να συζητάτε έτσι και αλλιώς.
  • Τονίστε τα θετικά που βγαίνουν από την κατάσταση.
  • Προφέρετε τρόπους στήριξης.
  • Αποφύγετε τους  χαρακτηρισμούς για να μην προωθείτε η διάκριση.

 

Όταν το παιδί σας προσεγγίσει με μια ερώτηση για ένα δυσάρεστο συμβάν, δώστε του προσοχή και βοηθήστε το να νιώσει ασφαλές. Προσπαθήστε πρώτα να μάθετε τι γνωρίζει ήδη το παιδί λέγοντας για παράδειγμα «Έκανες την τάδε ερώτηση. Τι γνωρίζεις ήδη για αυτό;» Δώστε χρόνο και χώρο στο παιδί να απαντήσει. Μπορείτε να συνεχίσετε ρωτώντας πως νιώθει για αυτά που ακούει, αν δεν σας το έχει πει ήδη, και ευχαριστείστε το που σας μίλησε. Αναγνωρίστε τα συναισθήματά του, μην τα μειώνετε και απαντήστε με συμπόνια, λεξιλόγιο και περιεχόμενο που είναι κατάλληλα για την ηλικία του. Αποφεύγετε την χρήση σαρκασμού καθώς υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μην αναγνωρίσουν τον σαρκασμό τα παιδιά και να μπερδευτούν.

Προσπαθήστε να αποφύγετε τέτοιες συζητήσεις πριν την ώρα του ύπνου για να μην προκληθεί αχρείαστο άγχος στο παιδί. Σε περίπτωση που το παιδί επιμένει να συζητήσει για το δυσμενές συμβάν πριν την ώρα του ύπνου φροντίστε το τέλος της συζήτησης να είναι θετικό.  Εάν εσείς θα ξεκινήσετε την συζήτηση προσπαθήστε να το κάνετε σε κάποιο χρονικό διάστημα κατά το οποίο συζητάτε έτσι και αλλιώς όπως για παράδειγμα κατά τη διάρκεια ενός γεύματος. Με αυτό το τρόπο η συζήτηση θα γίνει πιο ομαλά χωρίς να προκαλέσει επιπλέον άγχος. Φροντίστε η συζήτηση να τελειώνει πάντα με θετικό τρόπο και ότι το παιδί έχει καθησυχαστεί. Παρατηρήστε τι σας δείχνει το παιδί με το σώμα του, την αναπνοή του, τον τόνο της φωνής του για να σιγουρευτείτε ότι έχει ηρεμήσει.

Είναι εντάξει να μην γνωρίζετε όλες τις απαντήσεις, όπως επίσης είναι εντάξει να σας ξαφνιάσει η ερώτηση του παιδιού σας. Σε τέτοιες περιπτώσεις απαντήστε με ηρεμία, ότι χρειάζεστε λίγο χρόνο να μάθετε για νέες εξελίξεις και θα μιλήσετε μετά. Καλό θα ήταν το «μετά» να μην αργήσει για να μην προκαλέσει επιπλέον ανησυχίες στο παιδί ή να το κάνει να νιώσει ότι δεν έπρεπε να σας ρωτήσει. Επιπρόσθετα είναι σημαντικό να γνωρίζετε εσείς οι ίδιοι πως νιώθετε για το δυσμενές συμβάν και πιο μήνυμα θέλετε να περάσετε στα παιδιά, φροντίζοντας πάντα ότι το λεκτικό και το περιεχόμενο είναι κατάλληλο για την ηλικία του παιδιού.

Τονίζοντας τα θετικά μηνύματα

Όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, είναι σημαντικό να εξηγούμε στα παιδιά και τα θετικά που βγαίνουν από ένα δυσάρεστο συμβάν. Ενημερώστε τα παιδιά ότι  πολλοί άνθρωποι  εργάζονται έτσι ώστε για να βελτιωθεί το συμβάν. Για παράδειγμα σε θέματα κορωνοϊού μιλήστε για τους γιατρούς, το νοσηλευτικό προσωπικό που βοηθούν τους αρρώστους και επιστήμονες που εργάζονται για να βρουν θεραπείες. Για το πως διάφορες κοινότητες βρήκαν καινούριους τρόπους να είναι παρών ο ένας για τον άλλο. Για πόλεμο, δώστε παραδείγματα για την προσφορά τροφίμων και ρούχων που γίνεται από άλλες χώρες. Αν το ζητήσει το παιδί ή γνωρίζετε ότι θα το βοηθήσει, μπορείτε να πάρετε ή να δωρίσετε κάποια πράγματα σε ένα καλό σκοπό για να δει το παιδί πως γίνεται έμπρακτα η φιλανθρωπία. Άλλες χρήσιμες δραστηριότητες θα μπορούσαν να είναι οι εξής:

  • Να ζωγραφίσουν και να εκφράσουν τα συναισθήματα τους μέσα από τη ζωγραφική.
  • Να γράψουν μια μικρή ιστορία ή ποίημα το οποίο να φέρει μηνύματα ελπίδας και αλληλεγγύης.
  • Μπορείτε να παίξετε κάποιο παιχνίδι με το παιδί για να του δείξετε πως κάποιος λαμβάνει βοήθεια και στήριξη.

Προσοχή στα εξής:

Αν το θέμα που απασχολεί τα παιδιά έχει φέρει διχασμό στην κοινότητα, είναι πολύ πιθανόν να γνωρίζουν και τα παιδιά για αυτό τον διχασμό. Σαν οικογένεια όμως καλό θα ήταν να αποφεύγετε να χρησιμοποιείτε έντονους χαρακτηρισμούς όπως «εκείνοι οι κακοί άνθρωποι» γιατί ασχέτως από τις πεποιθήσεις των ενηλίκων, ο διχασμός και το μίσος δεν πρέπει να διεισδύσει στα σχολεία οπού θα εκφραστεί ως σχολικός εκφοβισμός και διάκριση. Όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα να νιώθουν ασφαλή εντός και έκτος του σχολείου, μακριά από στερεότυπα και διαχωρισμό, λεκτική και σωματική βία.

Η έκθεση των παιδιών στις ειδήσεις είναι κάτι που επίσης θα πρέπει να προσέξετε. Να θυμάστε ότι στόχος των τίτλων ειδήσεων και των εικόνων είναι να δημιουργήσουν έντονα συναισθήματα για να τραβήξουν το ενδιαφέρον του ενήλικα τηλεθεατή. Αυτό όμως ενδεχομένως να είναι υπερβολικό για τα μικρότερα παιδιά και καλύτερα να αποφεύγεται. Σε μεγαλύτερα παιδιά μπορεί να γίνει πηγή συζήτησης, ως προς τον τρόπο που παρουσιάζουν τις ειδήσεις τα διάφορα μέσα μαζικής ενημέρωσης και για το ποιες πηγές είναι έγκυρες.

Σε περιπτώσεις όπου το δυσμενές συμβάν συνεχίζεται για μεγάλο χρονικό διάστημα ρωτήστε ανά διαστήματα αν το παιδί έχει καινούριες ερωτήσεις ή αν θέλει να μιλήσει για το θέμα.

Πώς να βοηθήσουμε τα παιδιά να μειώσουν το άγχος

Η συζήτηση που θα κάνετε με το παιδί ήδη θα το βοηθήσει να καθησυχαστεί. Οργανώστε ποιοτικές δραστηριότητες σαν οικογένεια όπως βόλτα στην εξοχή, προετοιμασία γεύματος όπου θα λάβουν όλοι μέρος στην προετοιμασία, επιτραπέζια παιχνίδια, δημιουργικές δραστηριότητες (ζωγραφική, κατασκευές κλπ) ή ανάγνωση βιβλίων.

Ένας απλός τρόπος για να βοηθήσετε τα παιδιά να μειώσουν το άγχος είναι οι βαθιές εισπνοές από την μύτη και αργές εκπνοές από το στόμα. Σε αυτή την άσκηση ζητήστε από τα παιδιά να πάρουν μια αργή και βαθιά εισπνοή από την μύτη για διάρκεια 5 δευτερολέπτων και να εκπνεύσουν αργά από το στόμα για 5 δευτερόλεπτα.  Την ώρα της εισπνοής η κοιλιά φουσκώνει αργά και την ώρα της εκπνοής ξεφουσκώνει αργά. Επαναλάβετε για 3 μέχρι 5 φορές. Για μικρότερα παιδιά ίσως να είναι δύσκολο να εισπνεύσουν για 5 δευτερόλεπτα, γι’ αυτό προσαρμόστε για 3 ή 4 δευτερόλεπτα. Το σημαντικό της άσκησης είναι η εισπνοή και εκπνοή να έχουν την ίδια διάρκεια.

Επίσης ποτέ μην ξεχνάτε την θεραπευτική δύναμη μιας μεγάλης αγκαλιάς!

Τέλος, μην ξεχνάτε να φροντίζεται τον εαυτό σας. Μπορεί να έχουν επηρεαστεί η εργασία σας, τα έξοδα, και να έχετε και εσείς ανησυχίες. Τα παιδιά θα κοιτάξουν προς εσάς για να δουν πως να ανταποκριθούν. Εάν εσείς είσαστε πολύ αγχωμένοι ή θυμωμένοι για κάποιο συμβάν, πιθανόν να σας μιμηθούν ή να νιώσουν ακόμη πιο έντονα συναισθήματα.

Μείνετε ενημερωμένοι για την υγεία του παιδιού σας

Εισάγετε την ημερομηνία γέννησης του παιδιού σας

13/7/22

Δημιουργικός- Εκπαιδευτικός χρόνος με δραστηριότητες (Φύλλα εργασίας, ενώνω τους αριθμούς)

 Ενώνω τους αριθμός με μια γραμμή μέχρι να σχηματιστεί η εικόνα

Ιδέες - Φύλλα εργασίας

πηγη

πηγη

πηγη

πηγη

πηγη

πηγη

πηγη

πηγη








12/7/22

Πώς προετοιμάζουμε ένα παιδί για τη νέα σχολική χρονιά κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού;

Πρώτη φορά στο Δημοτικό. Και τώρα τι; - Μελετώντας.gr
πηγη


 Απαντώντας στο ερώτημα, θα λέγαμε ότι κάθε ηλικία έχει και διαφορετικές μαθησιακές απαιτήσεις.

Οι διακοπές του καλοκαιριού είναι μια περίοδος ξεκούρασης και χαλάρωσης για παιδιά και γονείς. Ποιο παιδί δεν περιμένει με αγωνία να κλείσουν τα σχολεία και να απολαύσει ατελείωτο παιχνίδι και στιγμές χαράς στη θάλασσα με την οικογένεια και τους φίλους του;

Ένα ερώτημα όμως που συνήθως διατυπώνουν οι γονείς είναι: «Τι να κάνω με το παιδί μου κατά τη διάρκεια των διακοπών για να το προετοιμάσω για την επόμενη σχολική χρονιά;»

 

Απαντώντας στο ερώτημα αυτό, θα λέγαμε ότι κάθε ηλικία έχει και διαφορετικές μαθησιακές απαιτήσεις.

Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας

Ειδικότερα, για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας, είναι σημαντικό οι γονείς να αφιερώσουν τον χρόνο αυτό επενδύοντας στο παιχνίδι, στη δημιουργικότητα και την κοινωνικοποίηση του παιδιού.

Παιχνίδια -με ή χωρίς κανόνες- βοηθούν τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τα όρια και τις ιδιαίτερες προϋποθέσεις διαφόρων συνθηκών, όπως για παράδειγμα: ακούω τις οδηγίες, περιμένω τη σειρά μου, μαθαίνω να κερδίζω, μαθαίνω να χάνω, καλλιεργώ το αίσθημα της ομαδικότητας, ελέγχω τον παρορμητισμό μου, συγκεντρώνομαι, βρίσκω πολλές λύσεις για ένα πρόβλημα κ.ά.

Ταυτόχρονα, μέσα από τη διαδικασία αυτή οι γονείς έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν τον χρόνο με τα παιδιά τους, να ενισχύσουν τους δεσμούς τους μαζί τους και να δημιουργήσουν χαρούμενες αναμνήσεις.

Για τα παιδιά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

Για τα παιδιά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, κάθε προσπάθεια διατήρησης και ενίσχυσης της ήδη υπάρχουσας σχολικής γνώσης είναι σαφώς ωφέλιμη. Ιδιαίτερη προσοχή όμως χρειάζεται στον τρόπο με την οποία θα την παρέχουμε στο παιδί.

Έχει αποδειχθεί ότι η βιωματική μάθηση αποτελεί έναν από τους καλύτερους και τους αποδοτικότερους τρόπους μάθησης. Συγκεκριμένα, οι γονείς μπορούν να εκμεταλλευτούν κάθε αφορμή από την καθημερινότητα προκειμένου να εξασκήσουν τη γνώση γύρω από τα μαθηματικά, τη γλώσσα, τη γεωγραφία, την ιστορία κ.τ.ό. Για παράδειγμα, παίζοντας παιχνίδια με τα βότσαλα, διαβάζοντας μαζί με το παιδί πινακίδες στους δρόμους, μελετώντας προορισμούς και ιστορικά μνημεία εντός και εκτός Ελλάδας, παρακινώντας το παιδί να διαβάζει παραμύθια, συζητώντας μαζί του για τις χιλιομετρικές αποστάσεις των διαφόρων περιοχών κ.ά.

Για τα παιδιά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Όσο τα παιδιά μεγαλώνουν και εισέρχονται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σταδιακά η ανάγκη για συντήρηση της γνώσης γίνεται ολοένα και πιο απαιτητική, καθώς πληθαίνουν σημαντικά τα γνωστικά αντικείμενα και διαμορφώνεται με άλλο τρόπο η οργάνωση της σκέψης. Η οποιαδήποτε προσπάθεια επαναληπτικής μελέτης κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού δεν θα πρέπει να έχει τη μορφή του υποχρεωτικού διαβάσματος, με απόλυτη συστηματικότητα. Υπάρχει πάντα ο κίνδυνος η μελέτη να καταλήξει να γίνει εξαντλητική και να αποτρέπει σταδιακά το παιδί από τη διαδικασία της μάθησης.

Τέλος, ας μην ξεχνάμε πως υπάρχει και μία μερίδα παιδιών που διψούν για μάθηση και βομβαρδίζουν τους γονείς με ερωτήσεις. Δώστε πληροφορίες και γνώσεις άφοβα, όσο εκείνο σας ρωτά, ακόμα και αν οι ερωτήσεις δεν αντιστοιχούν στην προβλεπόμενη γνωστική τους ανάπτυξη με βάση την ηλικία τους. Έτσι, θα συμβάλετε και εσείς στη διατήρηση του εσωτερικού κινήτρου του παιδιού να μαθαίνει και εξελίσσεται.

Πηγη

 

Εώς το τέλος της E' δημοτικού ποιες δεξιότητες πρέπει να έχει κατακτήσει ένα παιδί;

Τρίτη Δημοτικού: Η τάξη- πρόκληση! - Mothersblog.gr
πηγη


Έως το τέλος της πέμπτης τάξης τα περισσότερα παιδιά έχουν αποκτήσει τις ακόλουθες δεξιότητες στον τομέα της γραφής, της ανάγνωσης και της επικοινωνίας και από αυτά αναμένονται τα παρακάτω:

Ακουστική ικανότητα

Να ακούν και να εξάγουν συμπεράσματα σε μαθησιακές δραστηριότητες.

Δεξιότητες λόγου

  • Να διατηρούν επαφή με τα μάτια, να χρησιμοποιούν χειρονομίες, εκφράσεις του προσώπου και τον κατάλληλο τόνο της φωνής κατά τη διάρκεια ομαδικών παρουσιάσεων
  • Να συμμετέχουν σε συζητήσεις της τάξης επάνω σε διάφορα ζητήματα
  • Να κάνουν αναφορές σχετικά με πληροφορίες που έχουν συγκεντρωθεί σε δραστηριότητες, ομάδες.

Αναγνωστική ικανότητα

  • Να διαβάζουν με ευχέρεια βιβλία του επιπέδου της τάξης τους
  • Να μαθαίνουν τα νοήματα άγνωστων λέξεων μέσα από τη γνώση των ριζών των λέξεων, των προθεμάτων και των καταλήξεων
  • Να θέτουν προτεραιότητα σύμφωνα με το σκοπό της ανάγνωσης
  • Να διαβάζουν μια ποικιλία λογοτεχνικών μορφών
  • Να περιγράφουν την ανάπτυξη των χαρακτήρων και της πλοκής
  • Να περιγράφουν τα χαρακτηριστικά της ποίησης
  • Να αναλύουν τη γλώσσα και τον τρόπο γραφής του συγγραφέα
  • Να χρησιμοποιούν υλικό αναφοράς για να υποστηρίξουν τη γνώμη τους.

Ικανότητα γραφής

  • Να γράφουν για μια ποικιλία σκοπών
  • Να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά το λεξιλόγιο
  • Να χρησιμοποιούν διάφορες δομές προτάσεις
  • Να αναθεωρούν τον τρόπο γραφής τους για να πετύχουν μεγαλύτερη σαφήνεια
  • Να επεξεργάζονται τελικά προσχέδια.

Πηγή

 

 

11/7/22

Παιχνίδι Μνήμης μέσω υπολογιστή

EUROPA - Το παιχνίδι της μνήμης
πηγη


Το παιχνίδι της μνήμης

Παίζω και μαθαίνω

Οι μαθητές πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα βρουν εδώ παιχνίδια Αναζητήστε διαθέσιμες μεταφράσεις του συνδέσμου αυτού , διαγωνισμούς και βιβλία δραστηριοτήτων που θα τους βοηθήσουν να ανακαλύψουν την ΕΕ με διασκεδαστικό τρόπο, στην τάξη ή στο σπίτι. Μπορούν επίσης να μάθουν περισσότερα για τις σπουδές ή τον εθελοντισμό στο εξωτερικό.

Διδασκαλία και σύνδεση

Εάν είστε εκπαιδευτικός και θέλετε να βοηθήσετε τους μαθητές σας να μάθουν τι είναι και πώς λειτουργεί η ΕΕ, εδώ θα βρείτε διδακτικό υλικό Αναζητήστε διαθέσιμες μεταφράσεις του συνδέσμου αυτού για όλες τις ηλικιακές ομάδες. Εκτός από την αναζήτηση έμπνευσης για τον σχεδιασμό της διδασκαλίας, μπορείτε επίσης να ανακαλύψετε ευκαιρίες δικτύωσης με άλλα σχολεία και εκπαιδευτικούς σε όλη την ΕΕ.

 

 ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΝΗΜΗΣ

 

Πηγή

 

 

8/7/22

Α΄ Τάξη-Φύλλα Εργασιών

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Α' ΤΑΞΗΣ 1.3 «Σύγκριση και εκτίμηση ποσοτήτων» ΟΝΟΜΑ:.........
πηγη

 

Τα φύλλα εργασίας είναι δημιούργημα της κυρίας Γεωργίας Μουτζούρης για το εξαιρετικό ιστολόγιό της https://teachergeorgiasclass.weebly.com



Α' ΤΕΥΧΟΣ

ΕΝΟΤΗΤΕΣ 1 - 4

1. ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΡΗΣ;

Προγραφικές Ασκήσεις
Προγραφικές Ασκήσεις
Download File

Γνωριμία με τους ήρωες του βιβλίου
Γνωριμία με τους ήρωες
Download File



Πού είναι ο Άρης 1; (α, πα, πι)

Πού είναι ο Άρης 1 ; (α,πα,πι)
Download File




Πού είναι ο Άρης 2; (τα)
Πού είναι ο Άρης 2 ; (τα)
Download File



Πού είναι ο Άρης 3; (επανάληψη πα,τα)
Πού είναι ο Άρης 3 (επανάληψη πα, τα)
Download File

Πού είναι ο Άρης 4; (πο)
Που είναι ο Άρης 4 ; (πο)
Download File




Πού είναι ο Άρης 5; (το)
Που είναι ο Άρης 5; (το)
Download File


Πού είναι ο Άρης 6; (ε, λα)
Πού είναι ο Άρης; 6 (ε, λα)
Download File


Πού είναι ο Άρης 7; (να, νι)
Πού είναι ο Άρης; 7 (να, νι)
Download File


Πού είναι ο Άρης 8; (με)
Πού είναι ο Άρης; 8 (με)
Download File

Πού είναι ο Άρης 9; 
Πού είναι ο Άρης; 9
Download File


Πού είναι ο Άρης ; (επανάληψη)
Πού είναι ο Άρης; (Επανάληψη)
Download File





2. Η ΠΑΡΕΑ 















Αντίο, θάλασσα
Αντίο θάλασσα
Download File
Τιτίνα, η κότα
Τιτίνα, η κότα
Download File

Πεπόνι, πεπόνι!
Πεπόνι πεπόνι
Download File


Ένα χελιδόνι
Ένα χελιδόνι
Download File

Τάσος, το σαλιγκάρι
Τάσος, το σαλιγκάρι
Download File


Ο κύριος με το καπέλο
Ο κύριος με το καπέλο
Download File


 Όλοι στον κήπο
Όλοι στον κήπο
Download File

Όλοι στον κήπο (Γραμματική - Άρθρα ο, η, το)
Download File


Νυχτώνει
Νυχτώνει
Download File

Νυχτώνει (Γραμματική - Η λεξούλα "είναι")
Download File


Ρινόκερος και κόκορας
Ρινόκερος και κόκορας
Download File

Ρινόκερος και κόκορας (Γραμματική - Οι λεξούλες είναι, έχει)
Download File


Ιστορίες
Ιστορίες
Download File

Ιστορίες (Γραμματική - Κατάληξη -ι )
Download File


Το παπί
Το παπί - Επανάληψη 2ης Ενότητας
Download File







3. ΜΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ

Θέατρο Σκιών
Θέατρο Σκιών
Download File


Μύτη σαν σαλάμι
Μύτη σαν σαλάμι
Download File


Μήλα και καμήλα
Μήλα και καμήλα
Download File

Μήλα και καμήλα (Γραμματική - Καταλήξεις -ι,-η)
Download File


Γάτα και παπαγάλος
Γάτα και παπαγάλος
Download File


Ένα λεμόνι με φτερά
Ένα λεμόνι με φτερά
Download File

Ένα λεμόνι με φτερά (Γραμματική - Από το ένα στα πολλά - τα)
Download File


Χάσαμε τη γάτα
Χάσαμε τη γάτα
Download File


Ένα ζιζάνιο στη ζύμη
Ένα ζιζάνιο στη ζύμη
Download File

Ένα ζιζάνιο στη ζύμη (Γραμματική - Οικογένειες λέξεων)
Download File


Επανάληψη Χριστουγέννων
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΓΛΩΣΣΑ
Download File


Στο ζαχαροπλαστείο του Γλυκόσαυρου
Στο ζαχαροπλαστείο του Γλυκόσαυρου
Download File







4. ΤΟ ΣΥΝΝΕΦΟ ΕΦΕΡΕ ΒΡΟΧΗ

Μου χαρίζεις την ουρά σου;
Μου χαρίζεις την ουρά σου;
Download File


Με βάρκα και σωσίβιο
Με βάρκα και σωσίβιο
Download File

Με βάρκα και σωσίβιο (Γραμματική - Καταλήξεις -ω, -ο)
Download File


Μόνος στο σκοτάδι
Μόνος στο σκοτάδι
Download File


Χωρίς φως
Χωρίς φως
Download File

Χωρίς φως (Γραμματική - Οι λέξεις που δεν θέλουν τόνο)
Download File


Το παράξενο ταξίδι της Συννεφένιας
Το παράξενο ταξίδι της Συνvεφένιας
Download File

Το παράξενο ταξίδι της Συνvεφένιας (Γραμματική - Σύνθετες λέξεις ξε- & ξανα-)
Download File


Ψιχάλες
Ψιχάλες
Download File


Πουπουλένια σύννεφα


Πουπουλένια σύννεφα
Download File





Β' ΤΕΥΧΟΣ

ΕΝΟΤΗΤΕΣ 5 - 10

5. ΣΚΑΝΤΑΛΙΕΣ

Το καπέλο περπατάει
Το καπέλο περπατάει
Download File

Το καπέλο περπατάει (Γραμματική - Κατάληξη -ει)
Download File

Το καπέλο περπατάει (Γραμματική - Καταλήξεις -ι -η -ει)
Download File


Ένας καινούριος μαθητής
Ένας καινούριος μαθητής
Download File

Ένας καινούριος μαθητής (Γραμματική - Κατάληξη -αι)
Download File

Ένας καινούριος μαθητής (Γραμματική - Είμαι, είσαι, είναι)
Download File


Όλοι στο οικόπεδο
Όλοι στο οικόπεδο
Download File

Όλοι στο οικόπεδο (Γραμματική - Κατάληξη -οι)
Download File

Όλοι στο οικόπεδο (Γραμματική - ποιος, ποια, ποιο)
Download File


Μπλε όνειρα
Μπλε όνειρα
Download File

Μπλε όνειρα (Γραμματική - Κατάληξη -ες)
Download File


Με πινέλα και φαντασία
Με πινέλα και φαντασία
Download File

Με πινέλα και φαντασία (Γραμματική - Φτιάχνω σωστά μια πρόταση)
Download File


Οι δύο φίλοι
Οι δύο φίλοι
Download File





6. ΤΟ ΧΑΜΕΝΟ ΚΛΕΙΔΙ

Ο παπουτσωμένος χιονόδρακος
Ο παπουτσωμένος χιονόδρακος
Download File

Ο παπουτσωμένος χιονόδρακος (Γραμματική - Σύνθετες Λέξεις)
Download File


Μην αγγίζετε! Έχει αγκάθια!
Μην αγγίζετε! Έχει αγκάθια!
Download File



Κοντά στο τζάκι
Κοντά στο τζάκι
Download File


Η ευχή
Η ευχή
Download File


Ο θείος Παύλος
Ο θείος Παύλος
Download File


Για τ' αγγελάκια του ουρανού
Γραμματική - Επανάληψη
Download File







7. ΚΑΡΑΒΙΑ

Ένα γράμμα για την Ιωάννα
Ένα γράμμα για την Ιωάννα (Γραμματική - Τελεία , ερωτηματικό)
Download File

Ένα γράμμα για την Ιωάννα (Γραμματική - Που-πού, Πως-πώς)
Download File


Δώρα για την Ιωάννα
Δώρα για την Ιωάννα (Γραμματική - Διάκριση του άρθρου η από το διαζευκτικό ή)
Download File



Τι κρύβει το μπαούλο;
Τι κρύβει το μπαούλο; (Γραμματική - Απόστροφος)
Download File

Τι κρύβει το μπαούλο; (Γραμματική - Αλφαβητική σειρά)
Download File


Καράβια
Καράβια (Γραμματική - Διαλυτικά)
Download File



Παιχνίδια που ταξιδεύουν
Παιχνίδια που ταξιδεύουν
Download File

Παιχνίδια που ταξιδεύουν (Γραμματική - Τα πρόσωπα)
Download File



Το πετροκάραβο
Το πετροκάραβο (Γραμματική - Σμ, σγ, σβ ή ζ)
Download File


Μια Κυριακή του Μάρτη
Μια Κυριακή του Μάρτη
Download File






8. ΑΝΟΙΞΗ

Η μετακόμιση
Η μετακόμιση (Γραμματική - Θηλυκά, ουδέτερα)
Download File


Η Αγγελική
Η Αγγελική (Γραμματική - Αρσενικά)
Download File

Η Αγγελική (Γραμματική - Διπλός τόνος)
Download File


Παίζουμε παντομίμα;
Παίζουμε παντομίμα; (Γραμματική - Τα πρόσωπα του είμαι)
Download File

Παίζουμε παντομίμα; (Γραμματική - Τον - των, της - τις)
Download File


Βόλτα στο βουνό
Βόλτα στο βουνό (Γραμματική - Ρήματα)
Download File


Το κοτσύφι
Το κοτσύφι (Γραμματική - Ρήματα σε - ίζω)
Download File

Το κοτσύφι (Γραμματική - Ρήματα σε - ευω)
Download File


Το ημερολόγιο της Μαρίνας
Το ημερολόγιο της Μαρίνας (Γραμματική - Τα Ρήματα στο χθες)
Download File

Το ημερολόγιο της Μαρίνας (Γραμματική - Τα υποκοριστικά)
Download File


Γεια σου, Κότσυφα
Γεια σου, Κότσυφα (Γραμματική - Ενωτικό)
Download File

Γεια σου, Κότσυφα - Επαναληπτικές Ασκήσεις
Download File







9. Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ

Στη βιβλιοθήκη
Στη βιβλιοθήκη (Γραμματική - Ρήματα σε -ισα και -ησα)
Download File

Στη βιβλιοθήκη - Αντίθετα Επίθετα
Download File


Να σας διαβάσω;
Να σας διαβάσω; (Γραμματική - Ρήματα στο χθες συνέχεια ή για μια στιγμή_
Download File


Το αλφαβητάρι με τον Ήλιο
Το αλφαβητάρι με τον Ήλιο (Γραμματική - Ρήματα σε -αίνω και -ώνω)
Download File

Θα γράψουμε το δικό μας βιβλίο
Θα γράψουμε το δικό μας βιβλίο (Γραμματική - Ρήματα στο αύριο για μια στιγμή)
Download File



Έκθεση βιβλίου
Έκθεση βιβλίου
Download File

Έκθεση βιβλίου - Γραπτός Λόγος
Download File

Αντίο, όνειρά μου
Αντίο, όνειρά μου
Download File







10. ΤΟ ΚΟΧΥΛΙ

Καλοκαιρινή εκδρομή
Καλοκαιρινή εκδρομή
Download File

Ίχνη στην άμμο
Γραμματική - Ουδέτερα σε -υ
Download File


Η χελώνα Καρέττα Καρέττα
Η χελώνα Καρέττα Καρέττα (Γραμματική - Το κόμμα)
Download File

Η χελώνα Καρέττα Καρέττα (Χρονική σειρά)
Download File


Αρχαίοι Μύθοι
Αρχαίοι μύθοι
Download File

Η σπηλιά
Η σπηλιά (Γραμματική - Κατάληξη ρημάτων -αι ή -ε)
Download File


Η μπουρού
Η μπουρού (Γραμματική - Αντωνυμίες)
Download File


Τα τζιτζίκια - Το κοχύλι
Τα τζιτζίκια - Το κοχύλι
Download File



Πηγη