Επί του παρόντος, η διάγνωση διαταραχών όπως ο αυτισμός βασίζεται
κατά κύριο λόγο σε προσωπικές συνεντεύξεις και εμπειρικές παρατηρήσεις
της συμπεριφοράς του ατόμου.
Ωστόσο, ερευνητές από την Αμερική και τη Βραζιλία προτείνουν ένα πιο
αντικειμενικό και αξιόπιστο μέτρο αξιολόγησης, τη Λειτουργική Απεικόνιση
Μαγνητικού Συντονισμού (ΛΑΜΣ, fMRI).
Άρθρα που αφορούν την ενημέρωση σε θέματα ειδικής αγωγής,εκπαίδευσης,ψυχολογίας,λογοθεραπείας,εργοθεραπείας και πολλά άλλα.
Facebook Ομάδα
▼
31/12/14
30/12/14
Απίστευτο!Ένα στα τέσσερα παιδιά πιστεύει ότι οι βοσκοί βρήκαν τη φάτνη μέσω του... Google Maps!
Ένα στα τέσσερα παιδιά πιστεύει ότι οι βοσκοί βρήκαν τη φάτνη μέσω του... Google Maps!
29/12/14
Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες: Πώς να αισθάνονται άραγε;
Οι οικογένειες και οι δάσκαλοι των
παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες ανησυχούν συχνά για το πως θα μπορέσουν
τα παιδιά αυτά να λειτουργήσουν σωστά μέσα σε ένα κοινωνικό πλαίσιο και για το πως θα προσαρμοστούν με τη «δυσκολία» τους,
καθώς, πολλές είναι οι φορές που η συνεχής αποτυχίες στο σχολείο
οδηγούν σε απογοήτευση που με την σειρά της οδηγεί σε χαμηλή
αυτοεκτίμηση και χαμηλή αυτοπεποίθηση. Οι Μαθησιακές Δυσκολίες μπορεί να επηρεάσουν την αυτοεκτίμηση του παιδιού σε πολλούς τομείς της ζωής του όπως, η οικογένεια, το σχολείο ή ακόμα στην σχέση του με τα άλλα παιδιά.
28/12/14
Πρέπει τα παιδιά να κοιμούνται στο κρεβάτι των γονιών;
" Αναγνώστης μας ρωτά:
Καλημέρα και Συγχαρητήρια για το πολύ
ωραίο site! Είμαι Μπαμπάς ενός κοριτσιού 4 1/2 χρόνων. Το Θέμα μου είναι
ο Ύπνος της. Εδώ και σχεδόν 6 μήνες τα βράδια σηκώνεται και έρχεται
συνεχώς στο κρεβάτι μας κατά της 3 με 4 ώρα τα ξημερώματα. Της
εξηγούσαμε ότι το κρεβάτι είναι της μαμάς και του μπαμπά και ότι ο
καθένας μας έχει το δικό του κρεβάτι και εκεί πρέπει να κοιμάται. η
απάντηση της ήταν ότι φοβάται ή ότι θέλει παρέα ή ότι της αρέσει
καλύτερα το δικό μας! Για μεγάλο διάστημα την επιστρέφαμε
στο κρεβάτι μας αλλά μάταια...Ξαναρχόταν. Μπορείτε να μου προτείνεται
κάποια Λύση Με Εκτίμηση Δημήτρης Χ.
27/12/14
Η εφαρμογή της Samsung που βοηθάει τα παιδιά με αυτισμό
Ο
αυτισμός είναι μία αναπτυξιακή διαταραχή που εμποδίζει την δυνατότητα
ενός ατόμου να επικοινωνεί με τους γύρω του. Ωστόσο, τα άτομα μπορούν
να χρησιμοποιούν υπολογιστές.
Η εταιρία Samsung, αποφάσισε να εκμεταλλευτεί αυτή την ικανότητα και να βοηθήσει παιδιά που υποφέρουν από τη διαταραχή να εκπαιδευτούν και να βελτιωθούν στην επικοινωνία με τους άλλους ανθρώπους. Η εφαρμογή της εταιρίας «Look at me»,στην ουσία, είναι μία σειρά από μικρής διάρκειας διαδραστικά παιχνίδια, που μαθαίνουν τα αυτιστικά παιδιά να παρατηρούν πρόσωπα και να αναγνωρίζουν μορφασμούς και συναισθηματικές αντιδράσεις.
Η εφαρμογή βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο, αλλά οι πρώτες δοκιμές δίνουν ελπιδοφόρα αποτελέσματα.
Η εταιρία Samsung, αποφάσισε να εκμεταλλευτεί αυτή την ικανότητα και να βοηθήσει παιδιά που υποφέρουν από τη διαταραχή να εκπαιδευτούν και να βελτιωθούν στην επικοινωνία με τους άλλους ανθρώπους. Η εφαρμογή της εταιρίας «Look at me»,στην ουσία, είναι μία σειρά από μικρής διάρκειας διαδραστικά παιχνίδια, που μαθαίνουν τα αυτιστικά παιδιά να παρατηρούν πρόσωπα και να αναγνωρίζουν μορφασμούς και συναισθηματικές αντιδράσεις.
Η εφαρμογή βρίσκεται ακόμα σε πρώιμο στάδιο, αλλά οι πρώτες δοκιμές δίνουν ελπιδοφόρα αποτελέσματα.
26/12/14
Βρετανία: Αυξημένη χρήση φαρμάκων σε παιδιά με υπερκινητικότητα
Eρευνα του Ινστιτούτου Εκπαίδευσης του University College του Λονδίνου
Η ελλειμματική προσοχή - υπερκινητικότητα αποτελεί τη συχνότερη αποκλίνουσα συμπεριφορά σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Οι οδηγίες των επιστημόνων για την αντιμετώπισή της είναι σαφείς: όχι φάρμακα σε παιδιά κάτω των 6 ετών. Στη Βρετανία ωστόσο φαίνεται πως για τους «φορτωμένους» βρετανούς εργαζόμενους στον ιατρικό τομέα, τα φάρμακα είναι η μόνη λύση.
Η ελλειμματική προσοχή - υπερκινητικότητα αποτελεί τη συχνότερη αποκλίνουσα συμπεριφορά σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Οι οδηγίες των επιστημόνων για την αντιμετώπισή της είναι σαφείς: όχι φάρμακα σε παιδιά κάτω των 6 ετών. Στη Βρετανία ωστόσο φαίνεται πως για τους «φορτωμένους» βρετανούς εργαζόμενους στον ιατρικό τομέα, τα φάρμακα είναι η μόνη λύση.
22/12/14
Το iPad ως εργαλείο θεραπείας του αυτισμού!
Ενώ οι συζητήσεις για τη χρησιμότητα και τη λειτουργία των λεγόμενων tablet computer συνεχίζονται, νέες εφαρμογές κάνουν την εμφάνισή τους, καθημερινά, προσθέτοντας νέα δεδομένα.
Πάνε δυο μήνες τώρα που το αμερικάνικο ηλεκτρονικό περιοδικό SF Weekly ανέφερε σε άρθρο του την ιστορία (www.sfweekly.com/ihelp for autism, Aug 11 2010) της Shannon Rosa.
H Shannon, μητέρα ενός αυτιστικού αγοριού, θέλοντας να ενισχύσει το σχολείο του γιού της αγόρασε ένα λαχνό με $5 και σχεδόν άθελά της κέρδισε, το καλοκαίρι που μας πέρασε, ένα ολοκαίνουριο iPad. H ίδια, κάτοχος ενός iPod Touch, θα προτιμούσε να περάσει κάποιος χρόνος ακόμα και να έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα των tablet, προτού αγοράσει μια τέτοια συσκευή, αλλά με $5 δεν είχε και πολλές επιλογές παρά να πάρει το iPad στο σπίτι της. Το πολύ-πολύ να άρεσε και στο μικρό Leo.
21/12/14
Το συγκινητικό γράμμα της 10χρονης Άντζελας στον Άγιο Βασίλη
Χιλιάδες γράμματα έλαβε και φέτος ο Άγιος Βασίλης. Ιδιαίτερη συγκίνηση προκαλεί το γράμμα της 10χρονης Άντζελας που οι γονείς της είναι άνεργοι.
"Αγαπητέ Άη Βασίλη, οι γονείς μου είναι άνεργοι και δεν μπορώ να τους ζητήσω ένα δώρο επειδή καταλαβαίνω την κατάσταση μέσα στο σπίτι μας και δεν μπορώ να τους βάλω σε έξοδα. Βαθιά μέσα μου πιστεύω στην ύπαρξή σου.
20/12/14
Αυτισμός: Αίτια -οι τελευταίες εξελίξεις
Από τη Βαλέρια Κιλαμπέρια, Ψυχολόγο MSc, Θεραπεύτρια ABA
“…μερικές φορές, σκέφτομαι πως οι γάτες έχουν Άσπεργκερ. Όπως εγώ, είναι πολύ έξυπνες. Και απλά μερικές φορές χρειάζονται να μείνουν μόνες…”
Jodi Picoult (συγγραφέας)
Ο αυτισμός είναι μια σοβαρή αναπτυξιακή διαταραχή που φέρει επιπτώσεις σε διάφορους τομείς της ανάπτυξης. Η διαταραχή αυτή κάνει την εμφάνισή της μέσα στα πρώτα τρία χρόνια μετά τη σύλληψη. Τα συνήθης συμπτώματα είναι η καθυστέρηση ή και η απουσία της ομιλίας – συνήθως τότε οι γονείς απευθύνονται σε ειδικούς –, η έλλειψη κοινωνικής ή συναισθηματικής αμοιβαιότητας, στερεοτυπικά και επαναλειπτικά μοτίβα στη συμπεριφορά και έλλειψη βλεμματικής επαφής.
19/12/14
Σοκ: Δασκάλα κλώτσησε μαθητή και του ράγισε το πλευρό!
Σοκαρισμένη είναι η τοπική κοινωνία της Λαμίας, αλλά και όλο το πανελλήνιο, από την καταγγελία που έκαναν οι γονείς μαθητή της πρώτης τάξης του 11ου Δημοτικού σχολείου Λαμίας.
17/12/14
Τι ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας για την Παράλληλη Στήριξη
Το πρόβλημα της έλλειψης εκπαιδευτικών για το πρόγραμμα της Παράλληλης Στήριξης έφεραν στη Βουλή Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ καταθέτοντας ως αναφορά επιστολή των Συλλόγων Εκπαιδευτικών «Θεοτοκόπουλος» και «Φαιστός».
Οι Σύλλογοι των εκπαιδευτικών
απαιτούσαν στην επιστολή τους άμεσες προσλήψεις εκπαιδευτικών και την
κάλυψη όλων των εγκεκριμένων πιστώσεων για την παράλληλη στήριξη σε
τοπικό και πανελλαδικό επίπεδο.
16/12/14
Ανταμοιβή και όχι τιμωρία
Πολύ συχνά, όταν κάνω σεμινάρια ή δίνω διαλέξεις σε συνδέσμους γονέων στα σχολεία, μια πολύ συχνή ερώτηση που μου κάνουν οι γονείς είναι αν θα πρέπει να τιμωρούν τα παιδιά τους ή όχι. Με ρωτούν επίσης αν θα πρέπει να τα ανταμείβουν και πώς, και προβληματίζονται συχνά τι πρέπει να κάνουν όταν το παιδί τους έχει μιαν αρνητική συμπεριφορά.
Παλιά υπήρχε η πεποίθηση ότι τα παιδιά θα πρέπει να υποστούν τις συνέπειες των πράξεών τους και φυσικά, αν κάνουν κάτι κακό, θα πρέπει να τιμωρηθούν. Εγώ έχω μια κάπως διαφορετική προσέγγιση την οποία είδα να δουλεύει για πολλά χρόνια και να έχει μάλιστα, εξαιρετική επιτυχία.
15/12/14
ΔΥΣΛΕΞΙΑ! Ένα βίντεο που πρέπει να δούμε ΟΛΟΙ !
Ένα καταπληκτικό βίντεο που μας διδάσκει πώς η έγκαιρη διάγνωση είναι εξαιρετικά σημαντική
Μέσα από τα μάτια του πατέρα αλλά και του παιδιού, βιώνουμε πραγματικά μια ιστορία που συμβαίνει καθημερινά στα σπίτια πολλών ανθρώπων που δεν γνωρίζουν ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα,ώστε να βρούνε τελικά τη λύση!
14/12/14
«Πρότζεκτ Αυτισμός»: Το νέο εγχείρημα της Google
Ο διαδικτυακός κολοσσός ανοίγει τα φτερά του και στο πεδίο της Υγείας και της Έρευνας, καθώς ανακοινώθηκε πως θα χρησιμοποιηθεί το εργαλείο Genomics προκειμένου να μελετηθεί το γονιδίωμα χιλιάδων ανθρώπων με αυτισμό, με τελικό στόχο να αποκρυπτογραφηθεί το μοναδικό γενετικό αποτύπωμα της διαταραχής.
12/12/14
10/12/14
Διάγνωση αυτισμού με το «τεστ της αγκαλιάς»
Οι κοινωνικές επαφές και αλληλεπιδράσεις μπορούν να αποκαλύψουν πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος ενός ατόμου με αυτισμό, σύμφωνα με νέα μελέτη που δημοσιεύεται στην έγκριτη επιθεώρηση PLoS One.
Ασκήσεις προμαθηματικών για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες.Η σωστή σειρά για καλύτερη κατανόηση.
Αρχικός στόχος μας λοιπόν δεν είναι η διδασκαλία των μαθηματικών αλλά η «βαθμιαία εισαγωγή του παιδιού στις βασικές προμαθηματικές έννοιες και διαδικασίες».
Ξεκινάμε λοιπόν με το πρώτο πρόβλημα που αφορά τα μαθηματικά των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες.
Δυσκολίες των σχέσεων στο χώρο - Ασκήσεις προσανατολισμού στο χώρο
Βασικές χωροχρονικές έννοιες
Προσδιορισμός της θέσης αντικειμένων στο χώρο
Οι μαθητές είναι αναγκαίο να προσεγγίσουν βασικές χωροχρονικές έννοιες και να αποκτήσουν το σωστό λεξιλόγιο, όπως: πάνω, κάτω, μπρος, πίσω, πλάι, τώρα, πριν, μετά.
9/12/14
Αυτισμός.."Εγχειρίδιο του γιατρού" Autism Physician Handbook
Το «Εγχειρίδιο του Γιατρού για τον Αυτισμό» σχεδιάστηκε για να υποστηρίξει τους επαγγελματίες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στη φροντίδα των παιδιών με αυτισμό
Ελλείψει ενός βιολογικού δείκτη, ο αυτισμός μπορεί μόνο να εντοπιστεί με την παρατήρηση της συμπεριφοράς τού παιδιού και με την προσεκτική λήψη ιστορικού από τους γονείς
Αυτό το εγχειρίδιο έχει συνταχθεί βάσει των στοιχείων που παρείχαν πολλοί εμπειρογνώμονες από τα πεδία της εκπαίδευσης και της ιατρικής
Σκοπός τής H.A.N.S. είναι να βοηθά
οικογένειες με αυτισμό
με το να υποστηρίζει
τους γιατρούς και
άλλους επαγγελματίες
στην αναγνώριση, τη διάγνωση
και τη θεραπεία του αυτισμού.
οικογένειες με αυτισμό
με το να υποστηρίζει
τους γιατρούς και
άλλους επαγγελματίες
στην αναγνώριση, τη διάγνωση
και τη θεραπεία του αυτισμού.
8/12/14
Κατάλληλα Εκπαιδευτικά Πλαίσια για Παιδιά με Σύνδρομο Asperger
Το παιδί με σύνδρομο Asperger δεν παρουσιάζει το ίδιο προφίλ συμπεριφοράς και μαθησιακών ικανοτήτων με το παιδί που εμφανίζει την κλασική αυτιστική διαταραχή, με αποτέλεσμα τα σχολεία και οι εκπαιδευτικές μονάδες γι” αυτά τα παιδιά να μην αποτελούν την κατάλληλη επιλογή για τα παιδιά με σύνδρομο Asperger. Το παιδί δεν παρουσιάζει μια έντονη διαταραχή και οι ψυχιατρικές υπηρεσίες συχνά δεν είναι πρόθυμες να παρέχουν υπηρεσίες σε κάποιον που παρουσιάζει μια αναπτυξιακή διαταραχή. Το παιδί μπορεί να παρουσιάζει ειδικά μαθησιακά προβλήματα, αλλά να μη δικαιούται υπηρεσίες αντίστοιχες με αυτές που παρέχονται στα παιδιά με νοητικές αναπηρίες. Έτσι, συχνά οι κυβερνήσεις δε διαθέτουν επαρκείς πηγές υποστήριξης και υπηρεσίες για τα άτομα με αυτό το σύνδρομο.
Είναι σημαντικό, η οικογένεια και ο δάσκαλος να έχουν πρόσβαση σε ειδικούς επαγγελματίες στο συγκεκριμένο τομέα, καθώς και σε πηγές και προγράμματα σχετικά με τους ειδικούς τομείς δυσκολιών. Μια ανασκόπηση των ερευνών και των διαθέσιμων πηγών αναφορικά με τα άτομα με αυτισμό έχει δείξει ότι η εκπαίδευση αυτών των παιδιών απαιτεί πάνω απ” όλα εξειδίκευση. Το ίδιο ισχύει πιθανότατα και στην περίπτωση του συνδρόμου Asperger. Άτομα από σχετικούς επαγγελματικούς τομείς πρέπει να καταρτιστούν κατάλληλα. Για παράδειγμα, τα Υπουργεία Παιδείας μπορούν να επιτρέψουν σε επιλεγμένο προσωπικό να καταρτιστεί και να αποκτήσει συγκεκριμένες δεξιότητες, ώστε οι δάσκαλοι να μπορούν να καθοδηγούνται στο έργο τους. Στο Κουίνσλαντ της Αυστραλίας υπάρχουν Σύμβουλοι-Επισκέπτες Δάσκαλοι για τα παιδιά με σύνδρομο Asperger. Ο επιλεγμένος ειδικός δάσκαλος μπορεί να επισκεφτεί την τάξη για να παρατηρήσει το παιδί και να λειτουργήσει ως πηγή υποστήριξης, που θα παρέχει εξηγήσεις, στρατηγικές αντιμετώπισης των δυσκολιών και εκπαίδευση στους δασκάλους. Αν η απόσταση αποτελεί πρόβλημα, τότε η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει, μέσω της χρήσης βίντεο και των τηλεφωνικών συνδιαλέξεων.
Οι γονείς μπορούν επίσης να λειτουργήσουν συμβουλευτικά προς τους δασκάλους, παρέχοντας πληροφορίες από το διαδίκτυο και ειδικά βιβλία. Πρέπει επίσης να επισημανθεί το γεγονός ότι αν και οι γονείς δεν είναι επαγγελματίες ειδικευμένοι στο σύνδρομο Asperger, ωστόσο είναι ειδικοί για το παιδί τους, ιδιαίτερα όσον αφορά στο αναπτυξιακό του ιστορικό, στην προσωπικότητά του και στην επιτυχία ή αποτυχία προηγούμενων στρατηγικών. Αυτές οι πληροφορίες είναι ανεκτίμητες για το σχεδιασμό και τον έλεγχο των σχολικών προγραμμάτων. Ο συγγραφέας έχει παρατηρήσει ότι μόλις ένα σχολείο αποκτήσει εμπειρία και φήμη στην εφαρμογή επιτυχών προγραμμάτων, είναι πιθανό να υπάρξει αύξηση των εγγραφών των παιδιών με σύνδρομο Asperger. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί έχουν στη διάθεσή τους έναν ανεπίσημο «καλό σχολικό οδηγό».
Πολλά από τα προγράμματα παρέμβασης για παιδιά με σύνδρομο Asperger προϋποθέτουν τη δυνατότητα για ένα-προς-ένα διδασκαλία και δραστηριότητες στα πλαίσια μικρών ομάδων. Αυτά μπορεί να απαιτούν την παροχή υπηρεσιών από ένα βοηθό δασκάλου που θα αναλάβει το συγκεκριμένο παιδί.
7/12/14
Επιθετική συμπεριφορά στο σχολείο. Τι να κάνω;
Έχω μια κόρη η οποία είναι 5 χρονών και έχει επιθετική συμπεριφορά με τα παιδιά στο σχολείο. Ταλαιπωρεί τη δασκάλα και τραβάει τα παιδιά για να τα βάλει να κάνουν ότι θέλει αυτή. Αυτό το κάνει και σπίτι με τα κουκλάκια της. Πώς μπορώ να το διορθώσω αυτό;
Η επιθετική συμπεριφορά πρέπει να αλλάξει και πέρα από τις
ταμπέλες, οι γονείς πρέπει κι αυτοί να αλλάξουν. Μπορεί να το νιώθετε
αποθαρρυντικά εξαιτίας όλων των αξιώσεων που έχουν όλοι από εσάς
καθημερινά, αλλά αν δεν ανταποκριθείτε στην επιθετική συμπεριφορά της
κόρης σας τα πράγματα θα γίνουν χειρότερα.
Τα καλά νέα είναι πως η κόρη σας σύντομα θα ξεπεράσει κατά μεγάλο βαθμό την επιθετική της συμπεριφορά. Στην ηλικία των 5, η λεκτική της ικανότητα θα είναι πλέον αρκετά εξελιγμένη και θα ανακαλύψει πως μπορεί να χρησιμοποιήσει λόγια αντί για μπουνιές και κλοτσιές για να λύσει τα προβλήματά της. Επίσης μαθαίνει από δοκιμές και λάθη πως έχει καλύτερα αποτελέσματα όταν συζητάει τις διαφορές της από όταν χτυπάει μια φίλη στο σχολείο με ένα παιχνίδι. Στο εντωμεταξύ, εσείς πρέπει να συνεχίσετε να κατευθύνετε την κόρη σας σε μια σχετικά μη-επιθετική προσέγγιση στη ζωή –και να έχετε το νου σας για βαθύτερα θέματα που μπορεί να υπάρχουν πίσω από τη συμπεριφορά της.
Τα καλά νέα είναι πως η κόρη σας σύντομα θα ξεπεράσει κατά μεγάλο βαθμό την επιθετική της συμπεριφορά. Στην ηλικία των 5, η λεκτική της ικανότητα θα είναι πλέον αρκετά εξελιγμένη και θα ανακαλύψει πως μπορεί να χρησιμοποιήσει λόγια αντί για μπουνιές και κλοτσιές για να λύσει τα προβλήματά της. Επίσης μαθαίνει από δοκιμές και λάθη πως έχει καλύτερα αποτελέσματα όταν συζητάει τις διαφορές της από όταν χτυπάει μια φίλη στο σχολείο με ένα παιχνίδι. Στο εντωμεταξύ, εσείς πρέπει να συνεχίσετε να κατευθύνετε την κόρη σας σε μια σχετικά μη-επιθετική προσέγγιση στη ζωή –και να έχετε το νου σας για βαθύτερα θέματα που μπορεί να υπάρχουν πίσω από τη συμπεριφορά της.
Η διαχείριση των κρίσεων στη σχολική τάξη
Θα αναφερθούμε σε προβλήματα λειτουργίας της
σχολικής τάξης και σε γεγονότα που διαταράσσουν τη διδασκαλία σ’ αυτήν.
Τα γεγονότα αυτά συναρτώνται με τη σύνθεση της τάξης, με τα
χαρακτηριστικά και τη διδακτική προσέγγιση των διδασκόντων, αλλά και με
γενικότερους παράγοντες, όπως είναι το θεσμικό πλαίσιο της παιδείας, οι
τοπικές κοινωνικές συνθήκες, η ευρύτερη κατάσταση στο κόσμο και στην
ελληνική κοινωνία.
Η αντιμετώπιση και η αποτελεσματική διαχείριση των
προβλημάτων που εκδηλώνονται στο επίπεδο της τάξης αποτελούν σημαντικά
συστατικά στοιχεία του ρόλου κάθε εκπαιδευτικού και ιδιαιτέρως του
κοινωνιολόγου, ο οποίος λόγω της ειδικότητάς του έχει μια ιδιαίτερη
ευαισθησία και κατανόηση για τις συνέπειες αυτών των προβλημάτων στη ζωή
των παιδιών και στην εκπαίδευσή τους.
Εισαγωγή
Η σχολική τάξη αποτελεί τη βασική μονάδα οργάνωσης
του σχολείου και της εκπαιδευτικής δραστηριότητας. Συνήθως ταυτίζεται με
την τάξη διδασκαλίας. Ο χώρος αυτός θα πρέπει να εξασφαλίζει τις
συνθήκες που θα επιτρέπουν την άνετη και αποτελεσματική διεξαγωγή της
διδασκαλίας και ταυτόχρονα την ολόπλευρη ανάπτυξη του μαθητή.
Κοινωνιολογικά όμως η σχολική τάξη αποτελεί ένα μικρό
αλλά δυναμικό κοινωνικό σύστημα, με πολλές παραμέτρους. Οι παράμετροι
αυτές αλληλεπιδρούν και διαμορφώνουν μια ιδιότυπη δυναμική στη
συμπεριφορά των μαθητών και στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους.
Τα ενδογενή ψυχολογικά χαρακτηριστικά των μαθητών, η
κοινωνική αγωγή που έχουν λάβει τα παιδιά από την οικογένεια και το
εξωσχολικό περιβάλλον δεν είναι οι μόνοι ή οι αποφασιστικοί παράγοντες
της στάσης τους απέναντι στη μάθηση και της διαπροσωπικής συμπεριφοράς
μέσα στη σχολική τάξη. Από παιδαγωγική άποψη η «τάξη» στο χώρο του
σχολείου, δηλαδή μια κατάσταση πειθαρχίας, δεν αποτελεί απλώς
προαπαιτούμενο, αλλά είναι διδακτικό ζητούμενο και αντικείμενο
κοινωνικής μάθησης. Η θεωρία της κοινωνικής μάθησης (π.χ. Albert
Bandura) υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι μαθαίνουν μέσα από τις κοινωνικές
διαπροσωπικές σχέσεις τους και πιο συγκεκριμένα μέσω της παρατήρησης,
της μίμησης, του παραδειγματισμού και των αντιδράσεων των άλλων στη
συμπεριφορά τους. Γι’ αυτό οι γνώσεις και οι δεξιότητες διαχείρισης της
σχολικής τάξης αναγνωρίζονται όλο και περισσότερο ότι αποτελούν
πρωταρχικά προσόντα του εκπαιδευτικού.
Η λέξη κρίση παραπέμπει συνήθως σε σκηνές πανικού, σε
καταστάσεις επείγουσας ανάγκης και σε συμπεριφορές εκτός ελέγχου. Όμως
δεν είναι πάντοτε έτσι. Η κρίση είναι γενικά μέρος της ζωής και όχι
απλώς μια ανωμαλία. Στην κινεζική ο όρος κρίση σημαίνει τόσο τον
κίνδυνο όσο και την επωφελή ευκαιρία. Από ψυχολογικής πλευράς οι κρίσεις
μπορεί να εκδηλωθούν σε όλους τους ανθρώπους και αφορούν τη δυσκολία
χειρισμού του άγχους. Το αν το αποτέλεσμα θα είναι θετικό και
δημιουργικό ή αρνητικό και αποδιοργανωτικό εξαρτάται από το χειρισμό ή
την αντίδραση του ατόμου αλλά και του περιβάλλοντός του.
1/12/14
Η διπολική διαταραχή εκδηλώνεται σε παιδιά και εφήβους;
Πώς εκδηλώνεται η διπολική διαταραχή σε παιδιά και εφήβους;
Σε αντίθεση με τους ενήλικες, οι οποίοι
εκδηλώνουν διακριτές περιόδους μανίας ή κατάθλιψης, τα παιδιά και οι
νεαροί έφηβοι παρουσιάζουν συνήθως ταχείες εναλλαγές της διάθεσης, ακόμα
και στο διάστημα μιας ημέρας. Στα παιδιά η μανία εκδηλώνεται
περισσότερο με ευερεθιστότητα και ξεσπάσματα παρά με ευφορική διάθεση.
Στους εφήβους η νόσος εκδηλώνεται συνήθως με μεικτή συμπτωματολογία, ενώ
οι μεγαλύτερης ηλικίας έφηβοι εκδηλώνουν περισσότερο την τυπική μορφή
της νόσου, όπως αυτή απαντάται στους ενήλικες.