4/10/12

25 τρόποι για να βοηθήσετε το παιδί σας να συγκεντρώνεται

Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς (αλλά και όλο τον χρόνο) οι περισσότεροι γονείς, αγωνιούν για το πώς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί τους να συγκεντρώνεται στο διάβασμά του. Η εικόνα του παιδιού που μοιάζει να είναι «στην πρίζα», έτοιμο να «πεταχτεί» από την καρέκλα του γραφείου του ανά πάσα στιγμή, προκαλεί προβληματισμό, αλλά δεν αποτελεί άλυτο πρόβλημα. Κάποιοι ιδιαίτερα απογοητευμένοι γονείς καταφεύγουν σε ειδικούς για να κατανοήσουν γιατί τα παιδιά τους δείχνουν «εκτός ελέγχου». Έτσι, ένας ικανός αριθμός παιδιών καταλήγει στην εποχή μας με τη διάγνωση του συνδρόμου της ελλειμματικής προσοχής ή/και υπερκινητικότητας.
Το σύνδρομο αυτό έχει ιστορία 30 χρόνων και ξεκίνησε από έρευνες στον χώρο της γνωστικής ψυχολογίας. Ο προβληματισμός που προκαλεί η ύπαρξη αυτού του συνδρόμου συνδέεται με το γεγονός ότι υπάρχει ασάφεια ως προς τα ακριβή του συμπτώματα: η υπερκινητικότητα, η διάσπαση προσοχής και ο παρορμητισμός που τυχόν εκδηλώνει ένα παιδί δείχνουν να εξαρτιόνται σε βαθμό και έκταση από την εκάστοτε περίσταση. Για παράδειγμα, ένα παιδί ίσως παρουσιάζει υπερκινητικότητα και δυσκολία στο να καθίσει στο θρανίο του να γράψει μια «βαρετή» εργασία, αλλά μπορεί να παραμείνει καθισμένο καθ' όλη τη διάρκεια μιας πρόβας για ένα τραγούδι στο σχολείο του.
Επίσης, αυτές οι προβληματικές συμπεριφορές είναι πολύ γενικές στην περιγραφή τους και δεν δείχνουν τη σύνδεσή τους με τα αίτια που τις προκαλούν. Έτσι, ένα παιδί θα μπορούσε να παρουσιάζει υπερκινητικότητα και δυσκολία στην προσοχή, επειδή βαριέται, έχει κατάθλιψη ή άγχος, αλλεργία στο γάλα, είναι ιδιαίτερα δημιουργικό, είναι εξ ιδιοσυγκρασίας νευρικό, μαθαίνει καλύτερα μέσω πράξης και όχι μέσω θεωρίας, ή παρασύρεται από τα μίντια.
Η διάγνωση του συνδρόμου τείνει να είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στην εποχή μας, και αξίζει τον κόπο να αναρωτηθούμε αν ίσως αποτελεί και μια βολική και πρόχειρη εξήγηση για τον πολύπλοκο τρόπο ζωής μας στον σύγχρονο δυτικό κόσμο. Τις τελευταίες δεκαετίες παρατηρείται διάσπαση στη συνοχή της οικογένειας και γενικευμένη τάση υποτίμησης του άλλου, και, ιδιαίτερα, κάθε μορφής εξουσίας. Παράλληλα, ζούμε σε έναν πολιτισμό που μας «βομβαρδίζει» καθημερινά και ασταμάτητα με μηνύματα και εικόνες, ενώ τα επίπεδα του στρες διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα. Δεν θα ήταν ίσως κατανοητό τα παιδιά να αντιμετωπίζουν με δυσκολία τις απαιτήσεις και τις προκλήσεις ενός τέτοιου κόσμου;
Πώς μπορούν οι γονείς να αντιμετωπίσουν τέτοιους περιβαλλοντικούς παράγοντες και να δημιουργήσουν ένα κλίμα μέσα στο οποίο το παιδί τους θα μπορέσει να λειτουργήσει αποτελεσματικότερα, να συγκεντρώνεται ευκολότερα, να μαθαίνει καλύτερα και να αποδίδει στο σχολείο και στα μαθήματά του; Αντί να δίνεται έμφαση σε πιθανές ελλείψεις του παιδιού, αξίζει να δίνεται προσοχή στην καλλιέργεια ενός θετικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο θα υπάρχει φροντίδα και μέριμνα για τη μοναδικότητά του και τις ιδιαίτερες, προσωπικές του ανάγκες. Στο πλαίσιο ενός ολιστικού προγράμματος που σέβεται τις ανάγκες της σύγχρονης οικογένειας, προτείνονται στους γονείς 25 τρόποι για να βοηθήσουν το παιδί τους να συγκεντρώνεται καλύτερα.
Οι γονείς μπορούν:
  1. να παρέχουν ένα ισορροπημένο πρωινό,
  2. να παρέχουν μια μεσογειακού τύπου δίαιτα,
  3. να φροντίζουν για την αφαίρεση τυχόν αλλεργιογόνων τροφίμων από τη διατροφή του,
  4. να περιορίσουν τον χρόνο μπροστά στην τηλεόραση και τα βίντεο γκέιμς, (Είναι σημαντικό τα παιδί να έχει πρόσβαση σε σύγχρονα τεχνολογικά μέσα, όπως ο ηλεκτρονικός υπολογιστής, και να ξέρει να τα χειρίζεται εφόσον αποτελούν απαραίτητα εργαλεία στην εποχή μας. Οι γονείς θα πρέπει να του μάθουν να τα χρησιμοποιούν σωστά. Μπορούν να ελέγχουν τον χρόνο που καταναλώνει μπροστά στις οθόνες, καθώς και το είδος των δραστηριοτήτων του στο Διαδίκτυο, ώστε να το προφυλάξουν από τυχόν εθισμό και έκθεση σε ακατάλληλο υλικό. Μέσα από συζήτηση και συμφωνία σε κανόνες χρήσης, το παιδί μπορεί να απολαμβάνει με μέτρο και την τηλεόραση και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια.)
  5. να παρακινούν το παιδί σε ένα πρόγραμμα καλής φυσικής άσκησης εντός του σχολείου,
  6. να φροντίσουν ώστε να ακολουθεί κάποιο πρόγραμμα άσκησης και εκτός του σχολείου, (Η άσκηση για το παιδί είναι εξαιρετικά σημαντική και θα πρέπει να προγραμματίζεται σε καθημερινή βάση. Οι γονείς πρέπει να ενθαρρύνουν το παιδί να συμμετέχει σε προγράμματα άθλησης της αρεσκείας του στη διάρκεια της εβδομάδας, αλλά και να φροντίζουν να περιορίζονται οι ώρες που κάθεται σε μια καρέκλα κατά τη διάρκεια της μέρας. Το παιδί μπορεί να αναλάβει κάποιες υποχρεώσεις στο σπίτι που να του παρέχουν ευκαιρίες για κίνηση και άσκηση, όπως το να μαζέψει τα παιχνίδια του, να βοηθήσει στο στρώσιμο του τραπεζιού, ή να βγάλει βόλτα τον σκύλο.)
  7. να καλλιεργούν και να ενισχύουν την αυτοεκτίμηση του παιδιού,
  8. να μάθουν τι ενδιαφέροντα έχει το παιδί και να του παρέχουν επιλογές,
  9. να καλλιεργούν και να ενισχύουν θετικές φιλοδοξίες για επιλογές επαγγελμάτων στο μέλλον,
  10. να διδάξουν στο παιδί να εκτιμά την αξία της προσωπικής προσπάθειας, (Είναι σημαντικό οι γονείς να δείχνουν ευαισθησία στην προσωπικότητα του παιδιού και να διατηρούν θετική εικόνα γι’ αυτό: αυτήν τη θετική εικόνα θα εσωτερικεύσει το παιδί ως εκτίμηση του εαυτού. Οι γονείς καλούνται να μάθουν στο παιδί την αξία της προσπάθειας, και να το επιβραβεύουν κατάλληλα τόσο για τις επιτυχίες του όσο και για την προσπάθεια. Κάθε παιδί έχει τις δικές του προτιμήσεις και τα δικά του ενδιαφέροντα. Μέσα από συζήτηση και την παροχή επιλογών, θα έχει την ευκαιρία να ανακαλύπτει καινούργια πράγματα και να καταπιάνεται με αυτά εξασκώντας διαρκώς τις δεξιότητες και τις γνώσεις του. Η κατανόηση και ενίσχυση της προσωπικότητας και των ενδιαφερόντων ενός παιδιού ωθούν και προς τον σωστό επαγγελματικό προσανατολισμό του.)
  11. να δίνουν οδηγίες στο παιδί με τρόπους που να του κρατούν την προσοχή,
  12. να παρέχουν ευκαιρίες για μάθηση που να διεγείρουν τη φαντασία του παιδιού,
  13. να παρέχουν ευκαιρίες για δημιουργική έκφραση μέσα από τις τέχνες, (Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να συγκεντρωθεί στις οδηγίες που του δίνουν, προσφέροντάς τες με τρόπο που να τις κατανοεί και να τις αφομοιώνει εύκολα. Είναι πιο εύκολο, για παράδειγμα, ένα παιδί να κατανοήσει κάτι σημαντικό που του εξηγεί ο πατέρας του όταν αυτός το κοιτάζει κατά πρόσωπο καθώς του μιλάει. Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, οι γονείς μπορούν να του μεταφέρουν οδηγίες γράφοντάς τες σε χαρτί που το τοποθετούν σε έναν χώρο κοινής θέας, όπως το ψυγείο, και χρησιμοποιώντας απλή γλώσσα και χρώματα να του εφιστούν την προσοχή σε συγκεκριμένα σημεία. Ο Πλάτωνας είχε περιγράψει τη σημασία τού να δημιουργούμε ατμόσφαιρα θετικής διάθεσης, ώστε να μαθαίνουν ευκολότερα και καλύτερα τα παιδιά. Οι γονείς μπορούν να παρέχουν ευκαιρίες στο παιδί να μαθαίνει με δημιουργικό τρόπο, χρησιμοποιώντας, για παράδειγμα, ιστορίες για την κατανόηση ενός θέματος, ποιηματάκια για την αποστήθιση μικρών πληροφοριών, ζωγραφική, χορό και μουσική για την έκφραση συναισθημάτων.)
  14. να μαθαίνουν στο παιδί τρόπους σωματικής χαλάρωσης,
  15. να χρησιμοποιούν σωστά τη σωματική επαφή για να βοηθούν το παιδί στη χαλάρωση και τη διατήρηση της ηρεμίας του,
  16. να χρησιμοποιούν απαλή μουσική για να το βοηθούν στην ηρεμία και τη συγκέντρωση,
  17. να αξιοποιήσουν τις ώρες της ημέρας που το παιδί αποδίδει καλύτερα, (Οι γονείς πρέπει να παρατηρούν και να κατανοούν ποιες είναι οι ώρες κατά τη διάρκεια της ημέρας που το παιδί τους αποδίδει καλύτερα. Κάποια παιδιά ξυπνούν με ευκολία το πρωί και μπαίνουν γρήγορα στο πρόγραμμά τους. Κάποια άλλα ίσως χρειάζονται λίγο περισσότερο χρόνο στο πρωινό τους και τείνουν να αποδίδουν καλύτερα αργότερα μέσα στη μέρα. Γνωρίζοντας τους ρυθμούς του παιδιού, οι γονείς μπορούν να το βοηθήσουν να δημιουργήσει ένα πρόγραμμα που ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία του και θα το κάνει να νιώθει αποδοτικό και ήρεμο. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι να βοηθούν οι γονείς το παιδί να μάθει να «διαβάζει» το σώμα του και να χαλαρώνει όταν είναι κουρασμένο. Έρευνες δείχνουν ότι η σωματική επαφή με τον γονιό έχει ιδιαίτερα ευεργετικά αποτελέσματα τόσο για τη σωματική όσο και για την ψυχική υγεία του παιδιού. Οι αγκαλιές και τα χάδια επικοινωνούν συχνά την αγάπη και τη φροντίδα του γονιού καλύτερα απ’ ό,τι οι λέξεις.)
  18. να παρέχουν θετικά μοντέλα προς μίμηση,
  19. να περνούν μαζί του ποιοτικό χρόνο,
  20. να επικοινωνούν αποτελεσματικά με το παιδί,
  21. να μαθαίνουν στο παιδί κοινωνικές δεξιότητες, (Τα παιδιά βοηθιούνται να αποκτήσουν καλές συμπεριφορές και συνήθειες ακολουθώντας θετικά πρότυπα. Οι γονείς αποτελούν τα πρώτα μοντέλα προς μίμηση για τα παιδιά τους, γι’ αυτό είναι πολύ σημαντικό να φροντίζουν τον εαυτό τους και να είναι οι ίδιοι καλά. Μια μητέρα που ακολουθεί κακή διατροφή, είναι δύσκολο να πείσει την έφηβη κόρη της για τα οφέλη της καλής διατροφής. Αλλά και ένας πατέρας που δεν εξηγεί τι θέλει, αλλά βιάζεται να ξεσπάσει με την πρώτη αντιξοότητα που θα εμφανιστεί, θα δυσκολευτεί να μάθει στο παιδί του πώς να διεκδικεί σωστά κάτι που επιθυμεί. Η σωστή επικοινωνία με το παιδί είναι ο καλύτερος τρόπος για να μάθει πώς να επικοινωνεί κι αυτό με τη σειρά του αποτελεσματικά με τους άλλους, ελέγχοντας τον παρορμητισμό του.)
  22. να παρέχουν έναν χώρο κατάλληλο για μάθηση,
  23. να καθοδηγούν το παιδί πώς να οργανώνει τον χρόνο του, (Το παιδί μπορεί να συγκεντρωθεί καλύτερα σε έναν χώρο που θα είναι ειδικά διαμορφωμένος για το διάβασμά του. Είναι σημαντικό να είναι ένας σχετικά ήσυχος χώρος που να μην παρουσιάζει ιδιαίτερους περισπασμούς, π.χ., ένα γραφείο μπροστά σε παράθυρο με κίνηση απ’ έξω, που θα αποσυντονίζουν το παιδί. Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν στην οργάνωση του διαβάσματος με πολλούς τρόπους: μπορούν, για παράδειγμα, να ενθαρρύνουν το παιδί να έχει μόνο ένα βιβλίο τη φορά πάνω στο γραφείο του, να έχει πάντα μπροστά του το σχολικό πρόγραμμα της εβδομάδας ώστε να βλέπει τι έχει για μελέτη, να τοποθετεί αμέσως στην τσάντα του τα βιβλία και τα τετράδια για το μάθημα που μόλις διάβασε, να ετοιμάζει την τσάντα και τα ρούχα του για την επόμενη μέρα από το βράδυ της προηγούμενης κ.λπ.)
  24. να ακολουθούν σταθερούς κανόνες και προγράμματα στο σπίτι,
  25. να χρησιμοποιούν κατάλληλες μεθόδους πειθαρχίας. (Οι γονείς διαμορφώνουν στο σπίτι ένα θετικό περιβάλλον για την ανάπτυξη του παιδιού μέσα από τη διατήρηση κάποιων σταθερών προγραμμάτων: γυρίζοντας από το σχολείο του, για παράδειγμα, είναι καλό να ενθαρρύνεται σε μια περίοδο ανάπαυσης και χαλάρωσης πριν χρειαστεί να ξαναμπεί σε εντατικούς ρυθμούς. Επίσης, οι γονείς θα πρέπει να μάθουν στο παιδί πώς να οργανώνει μικρά διαλείμματα κατά τη διάρκεια πολύωρης μελέτης, ώστε να ξεκουράζεται, να τρέφεται σωστά και να επιστρέφει στις υποχρεώσεις του. Είναι σημαντικό οι γονείς να συζητούν με το παιδί τη διαμόρφωση του προγράμματός του και να καταλήγουν από κοινού σε προσυμφωνημένα «συμβόλαια» που θα αποσαφηνίζουν τις υποχρεώσεις του, τις ευθύνες του μέσα στο σπίτι, τα προνόμια που θα κερδίζει όταν τα ακολουθεί σωστά και τις επιπτώσεις όταν δεν θα το κάνει: η σωστή και μετρημένη αφαίρεση προνομίων θα βοηθήσει το παιδί να κατανοήσει ότι έχει ευθύνη για τη συμπεριφορά του, και η ύπαρξη σαφών κανόνων θα του προσδώσουν μιαν αίσθηση ελέγχου και ηρεμίας στο καθημερινό του πρόγραμμα.)
Written by δρ Μαργαρίτα-Αγγελική Σχινά, κλινική ψυχολόγος, καθηγήτρια University of Indianapolis, Athens Campus
Πηγή :http://www.diatrofi.gr/index.php/bri-i/diet-soul/pchycology/item/499-25-%CF%84%CF%81%CF%8C%CF%80%CE%BF%CE%B9-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CE%BD%CE%B1-%CE%B2%CE%BF%CE%B7%CE%B8%CE%AE%CF%83%CE%B5%CF%84%CE%B5-%CF%84%CE%BF-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%AF-%CF%83%CE%B1%CF%82-%CE%BD%CE%B1-%CF%83%CF%85%CE%B3%CE%BA%CE%B5%CE%BD%CF%84%CF%81%CF%8E%CE%BD%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%B9

Έφηβος και εκπαίδευση....Τί πρέπει να κάνω;

 Αυτό το θέμα απασχολεί πάρα πολλούς γονείς, μου έχει γίνει αρκετές φορές η ερώτηση "Τί να κάνω με το παιδί μου, μπαίνει στην εφηβία!"
Παρακάτω ακολουθεί ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο, απαντώντας στις ερωτήσεις σας.
Στην έναρξη της εφηβείας με την είσοδο του στο γυμνάσιο το παιδί έχει να αντιμετωπίσει τις εξής δυσκολίες :
-Είναι το πρωτάκι στο σχολείο
-Έχει καινούργιους συμμαθητές και καινούργιους διαφορετικούς καθηγητές
-Αισθάνεται εκτεθειμένος και απροστάτευτος σε άγνωστα παιδιά που μπορεί να εκδηλώνουν και επιθετική συμπεριφορά
-Υπάρχει έντονος ανταγωνισμός και μεγαλύτερες μαθησιακές απαιτήσεις
Οι μεγάλες αυτές αλλαγές σε συνδυασμό με την κατάσταση στην οικογένεια και την έναρξη της εφηβείας μπορεί να επηρεάσουν πολύ το παιδί στην αυτοεκτίμηση του και στην απόδοση του στο σχολείο.
Σαν γονείς προσέξτε σε αυτή τη φάση τα παρακάτω :
-Φροντίστε να μην επιβαρύνετε το παιδί με επιπλέον αλλαγές στην οικογένεια –ένα διαζύγιο, μία μετακόμιση-το παιδί χρειάζεται σταθερότητα, ισορροπία και ασφάλεια όταν επιστρέφει σπίτι.
-Προετοιμάστε το παιδί για την καινούργια κατάσταση στο Γυμνάσιο , χωρίς να τον τρομάζετε και τονίστε τα θετικά στοιχεία της αναβάθμισης και της ανάληψης μεγαλύτερων πρωτοβουλιών.
-Φερθείτε με κατανόηση τους πρώτους μήνες και μην πιέζετε το παιδί κάνοντας κριτική και έχοντας υπερβολικές απαιτήσεις.
Το σχολείο για τους εφήβους είναι ένας χώρος που δεν λαμβάνει χώρα μόνο η ακαδημαϊκή τους εκπαίδευση αλλά και η απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων . Ας μην ξεχνάμε ότι είναι η μικρογραφία μίας κοινωνίας με κανόνες όπου τα παιδιά πρέπει να συνυπάρξουν ομαλά και να συνεργαστούν. Οι έφηβοι έχουν τρεις πόλους να αντιμετωπίσουν , το σχολείο (καθηγητές , συμμαθητές, μαθήματα), την οικογένεια (γονείς , αδέλφια ) και τις φιλίες (έρωτας, παρέα). Οι πόλοι αυτοί αλληλοεπηρεάζονται και επηρεάζουν αρνητικά ή θετικά την προσωπικότητα του παιδιού.
Οι συμμαθητές
Όταν το παιδί βιώνει διενέξεις και απόρριψη από τους συμμαθητές του αυτό μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την απόδοση του στα μαθήματα και τη σχέση του με το σχολείο. Προσπαθήστε να βοηθήσετε την κατάσταση είτε συζητώντας με τους καθηγητές για να σας δώσουν μια αντικειμενική εικόνα του παιδιού, να προσπαθήσουν να το εντάξουν και να το κινητοποιήσουν με τα μαθήματα. Μπορεί να χρειάζεται τόνωση της αυτοπεποίθησης , αντιμετώπιση άγχους και επιθετικότητας και λιγότερη ίσως πίεση από εσάς.
Τα μαθήματα και οι βαθμοί
Γιατί πέφτει η απόδοση ;
-Θέμα προτεραιοτήτων , δίνουν βάση σε φιλίες , έρωτες και γενικότερα κάνουν την επανάσταση τους απέναντι σε κάτι που τους επιβάλλεται
-Μεταβατική φάση από το δημοτικό στην Ά γυμνασίου και αύξηση μαθησιακών απαιτήσεων καθώς και έλλειψη χρόνου
-Έλλειψη εσωτερικού κινήτρου, οι βαθμοί δεν του προσφέρουν ικανοποίηση
-Υπερβολικό άγχος λόγω άρνησης να παλέψει για το μέτριο από υπερβολικές πιέσεις μόνο για τέλεια αποτελέσματα
-Κακά πρότυπα , επιθυμία να είναι αποδεκτό
-Αντίδραση στην συμπεριφορά των γονιών λόγω αυταρχισμού-πίεσης ή αδιαφορίας
-Οικογενειακά προβλήματα
-Μαθησιακές δυσκολίες που γίνονται έντονες στο γυμνάσιο
-Χρήση ουσιών και έλλειψη θετικών προτύπων μόρφωσης
Σαν γονείς μπορείτε:
-Να είστε δίπλα στο παιδί χωρίς υπερπροστασία , με στήριξη της αυτοεκτίμησης του
-Αφήστε του πρωτοβουλίες , λήψη αποφάσεων και επιβράβευση σε δύσκολα tasks και λιγότερο στα αυτονόητα
-Να μην διαβάζει για εσάς αλλά για την χαρά του να μπορεί να τα καταφέρνει μόνος του πχ στο να λύσει μία άσκηση
-Ανεξάρτητα αν εσείς ή οι καθηγητές του λέτε μπράβο είναι δική του δουλειά να τα πηγαίνει καλά στο σχολείο γιατί το οφείλει στον εαυτό του
-Να αποδέχεστε το παιδί και να αναγνωρίζετε την προσπάθεια του ακόμη και όταν δεν ικανοποιεί πλήρως τις υψηλές απαιτήσεις και τους δικούς σας στόχους.
-Προσπαθήστε μέσα στην οικογένεια να καλλιεργήσετε την αγάπη για το διάβασμα (επισκέψεις σε εκθέσεις βιβλίων , βιβλιοπωλεία κλπ.). Δώστε το καλό παράδειγμα ότι η γνώση είναι δύναμη.
 
Μαθησιακές δυσκολίες
Oι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι διαταραχές που έχουν επιπτώσεις στην ικανότητα για χρήση του προφορικού και γραπτού λόγου, στην ικανότητα για μαθηματικούς υπολογισμούς, στις συντονισμένες κινήσεις και στην διατήρηση της προσοχής. Μολονότι οι Μαθησιακές Δυσκολίες παρουσιάζονται σε πολύ μικρή ηλικία, οι διαταραχές αυτές συνήθως δεν αναγνωρίζονται μέχρι το παιδί να φτάσει στην σχολική ηλικία.
Πιθανές αιτίες σχολικών δυσκολιών και κατηγοριοποίηση των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών (βλέπε πίνακα στο τέλος της συνάντησης)
Σημείωση : Διαταραχή γραπτής έκφρασης ( Η διαταραχή αυτή χαρακτηρίζεται από μειωμένη ικανότητα του παιδιού να συνθέσει ένα γραπτό κείμενο. Η μειωμένη αυτή δεξιότητα εκφράζεται με λάθη στην γραμματική ή στον τονισμό, κακή οργάνωση των παρα­γράφων, πολλά ορθογραφικά λάθη (Δυσορθογραφία), πολύ κακό γράψιμο (Δυσγραφία).)
Οι περισσότερες μαθησιακές δυσκολίες γίνονται αντιληπτές από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού, όταν όμως το πρόβλημα είναι σε ελαφριά μορφή μπορεί να ξεφύγει από την προσοχή των δασκάλων και των γονιών και να αποδοθεί σε τεμπελιά ή ζωηράδα.
Στο γυμνάσιο όμως επειδή οι απαιτήσεις αυξάνουν , το παιδί αρχίζει να μην τα βγάζει πέρα και παρουσιάζονται τα εξής συμπτώματα:
-Λάθη ορθογραφικά και πολύ αργό διάβασμα
-Δυσκολεύεται να θυμηθεί αυτό που διάβασε και να εκφραστεί-να οργανώσει τις σκάψεις του
-Δυσκολία συγκέντρωσης
-Φτωχές εκθέσεις σε περιεχόμενο και χαμηλές επιδόσεις σε γραπτά τεστ
-Είναι δύστροπος , επιθετικός , δεν δέχεται κριτική , φαίνεται μελαγχολικός και έχει χαμηλή αυτοεκτιμηση
-Συχνά νιώθει μοναξιά και προσπαθεί να προσελκύσει την προσοχή κάνοντας τον καραγκιόζη και έχει χαμηλή εικόνα για τον εαυτό του κυρίως όταν δέχεται και την ειρωνεία των συμμαθητών του. Είναι αμυντικός και δυσκολεύεται να παραδεχτεί την αδυναμία του και να ζητήσει βοήθεια
Οι γονείς:
-Ζητήστε τη βοήθεια ειδικού για διάγνωση και μαθησιακή στήριξη από ειδικούς παιδαγωγούς
-Μην είστε υπερβολικά απαιτητικοί και πιεστικοί
-Μην νιώθετε ένοχές για το πρόβλημα του παιδιού
-Βοηθείστε το παιδί στο να έχει ένα πρόγραμμα και στηρίξτε τον στην προσπάθεια που κάνει για να συγκεντρωθεί
-Συνεργαστείτε με τους καθηγητές για να μην απορρίπτουν το παιδί μέσα στην τάξη και να βοηθούν και τα άλλα παιδιά να αποδέχονται το συμμαθητή τους που παρουσιάζει κάποια δυσκολία
-Βοηθείστε το να δει σε ποιους τομείς τα καταφέρνει λίγο καλύτερα από τους άλλους και εστιάστε στα θετικά του σημεία και στα υπόλοιπα ταλέντα του (αθλητισμός , ζωγραφική)
Σημείωση : Προσέξτε και αναγνωρίστε τα πιθανά προβλήματα στην συνεργασία γονέων και εκπαιδευτικών .
-Συχνά οι γονείς ενδιαφέρονται μόνο για τη σχολική απόδοση του παιδιού και όχι για τη συμπεριφορά του
-Παρατηρείται συχνά άρνηση των γονέων να αποδεχθούν τις δυσκολίες των παιδιών τους
-Οι γονείς αρνούνται να αποδεχθούν τη συσχέτιση της εμφάνισης δυσκολιών του παιδιού στο σχολείο με τη ζωή του στο σπίτι
-Οι γονείς φοβούνται μήπως στιγματιστούν τα παιδιά τους
-Παρατηρείται αμφισβήτηση της δουλειάς του εκπαιδευτικού και παρέμβαση στο έργο του
-Παρατηρείται πίεση των γονέων στους δασκάλους για βαθμούς
-Απουσιάζει η σύνδεση του σχολείου με τις διάφορες ψυχολογικές υπηρεσίες με τις οποίες θα μπορούσαν να συνεργάζονται οι γονείς
 
Η αναβλητικότητα στο διάβασμα και το πρόβλημα συγκέντρωσης
Συνήθως οι περισσότεροι έφηβοι αναβάλλουν το διάβασμα για αργότερα και δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν ακόμα και όταν αποφασίσουν να διαβάσουν. Αυτό συμβαίνει γιατί τα πράγματα που απασχολούν τον έφηβο, φιλίες , έρωτες , διασκέδαση έχουν μεγαλύτερη προτεραιότητα από το σχολείο.
Πώς μπορούμε σαν γονείς να βοηθήσουμε τον έφηβο στην διαχείριση του χρόνου του και στις τεχνικές συγκέντρωσης ;
-Ζητήστε από το παιδί να κάνει ένα καθημερινό πρόγραμμα όπου θα καταγράψει όλες τις δραστηριότητες του από το πρωί μέχρι το βράδυ , και το οποίο θα περιλαμβάνει οπωσδήποτε διάβασμα αλλά και διασκέδαση. Μία μέρα της εβδομάδας , πχ η Κυριακή να μένει κενή από μελέτη για να μπορεί να ξεφεύγει από την καθημερινή ρουτίνα.
-Χώρος μελέτης .Να είναι πολύ συγκεκριμένος, ένα γραφείο με καλό φωτισμό.
-Να είναι ξεκούραστος όταν ξεκινάει διάβασμα. Να κλείνει κινητά και να μην σηκώνει τηλεφώνα την ώρα που διαβάζει.
-Όταν νιώθει ότι έχει εξαντληθεί να σταματάει για ένα διάλειμμα. Να ξεκινά πάντα με τα δύσκολα μαθήματα για να του φεύγει το άγχος.
-Να μην έχει στο γραφείο του πράγματα που του αποσπούν την προσοχή όπως φαγητό, παιχνίδια, ανοιχτό pc.
-Πριν αρχίζει τη μελέτη μπορεί να προγραμματίζει και να σημειώνει σε ένα χαρτί τι έχει να διαβάσει για σήμερα και ανά πόσες ασκήσεις ή παραγράφους μπορεί να κάνει ένα μικρό διάλειμμα, βάζοντας ένα Χ στο σημείο που έχει σταματήσει. Ο έλεγχος του πόσο έχει διαβάσει κάθε φορά θα τον ανακουφίσει από το άγχος του πρέπει να τα κάνω όλα μαζί. Προτείνετε του να υπογραμμίζει τα σημεία που είναι σημαντικά και στο τέλος να κάνει ένα πέρασμα για να του μείνουν.
-Εάν μπαίνει συνέχεια στον πειρασμό να κοιτάζει το ρολόι , πρότεινε του να μην έχει ρολόι την ώρα που διαβάζει μπροστά του και να βάζει ένα ξυπνητήρι που θα τον διακόπτει προγραμματισμένα ανά μισάωρο για να κάνει διάλειμμα.
-Βοηθείστε το παιδί να δει το κάθε μάθημα που διαβάζει όχι σαν μια αγγαρεία αλλά σαν κάτι από το οποίο μπορεί να πάρει κάτι για τον εαυτό του, μια σημαντική γνώση πάνω σε ένα τομέα.
-Οι στόχοι που βάζει το παιδί για το διάβασμα πρέπει να είναι ρεαλιστικοί και να μη βάζει στόχους που ξέρει ότι θα τον δυσκολέψουν πολύ και δεν θα συγχρονίζονται με τους προσωπικούς του ρυθμούς και τις δυνατότητες του.
Επαγγελματικός προσανατολισμός
Οι περισσότεροι έφηβοι περνάνε από διάφορα στάδια όσον αφορά την επιλογή του επαγγέλματος και αλλάζουν πολύ γρήγορα τις απόψεις τους.
Οι έφηβοι μπορεί να επηρεάζονται στις επιλογές τους από:
- τα είδωλα-πρότυπα που παρακολουθούν κυρίως στα ΜΜΕ, όπως τραγουδιστές , ηθοποιούς, ποδοσφαιριστές τους οποίους συνήθως συνδέουν με επιτυχία, λάμψη και χρήμα
-από το επάγγελμα των γονέων τους και από τη στάση των γονέων τους προς διαφορά επαγγέλματα (πολλοί έφηβοι διαλέγουν ένα επάγγελμα για να είναι αρεστοί στους γονείς τους, να ικανοποιήσουν την επιθυμία τους ή και καμιά φορά για να εναντιωθούν σε αυτή από αντίδραση)
-από μεγαλύτερους φίλους και ερωτικούς συντρόφους που μπορεί να θαυμάζουν
-από καθηγητές που μπορεί να τους εμπνέουν ή και να θαυμάζουν
Συμβουλές για τους γονείς :
-Φροντίστε ο έφηβος να έχει μία όσο το δυνατόν πολύπλευρη και αντικειμενική ενημέρωση για όλα τα επαγγέλματα που κυκλοφορούν, είτε από το σχολείο είτε από σας είτε από κάποιο σεμινάριο ή βιβλίο.
-Να έχετε ανοιχτό διάλογο με το παιδί πάνω στο θέμα και να ακούτε τις απόψεις του και τις επιθυμίες του. Να εκφράζετε τη γνώμη σας ειλικρινά και ουσιαστικά αλλά ποτέ μην ξεχνάτε ότι πρόκειται για τη ζωή του παιδιού σας και όχι τη δική σας.
-Ενθαρρύνετε το παιδί να μάθει και να πληροφορηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο για το επάγγελμα που το ενδιαφέρει και να σχηματίσει τη δική του άποψη και υποστηρίξτε τον εάν φαίνεται σίγουρος για την απόφαση του.
-Εάν έχετε τελείως συγκρουόμενες απόψεις στο θέμα αυτό με τον έφηβο επισκεφθείτε έναν επαγγελματία επαγγελματικού προσανατολισμού για να σας βοηθήσει να δείτε πιο καθαρά τις δυνατότητες που αφορούν το παιδί και το ρόλο σας στον επαγγελματικό του προσανατολισμό.
-Μην αγχώνεται το παιδί με υπερβολές και τονώστε την αυτοπεποίθηση του. Πείτε του ότι το σημαντικότερο σε όποιο επάγγελμα και να επιλέξεις είναι να αντλείς ικανοποίηση από αυτό και ότι οι πιο επιτυχημένοι άνθρωποι είναι αυτοί που ενθουσιάζονται με τη δουλειά τους.
 
Πηγή
Τζαβέλα Ελευθερία. Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια,  Msc


Εξετάσεις ειδικών περιπτώσεων

ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΕΙΔΙΚΩΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΩΝ
Γ6/136087/19.12.2002 ΥΠΕΠΘ
Ειδική μαθησιακή δυσκολία (δυσλεξία)
Το πρόβλημα της άδικης μαθησιακής δυσκολίας (δυσλεξία) προσλαμβάνει χρόνο με το χρόνο, κατά κοινή ομολογία, υπερβολικές διαστάσεις στο χώρο του σχολείου, προπαντός όμως του Λυκείου, για ευνόητους λόγους.
Κρίνεται εξαιρετικά αναγκαίο το σχολείο να δράσει υπεύθυνα και μεθοδικά, ώστε να ελεγχθεί το φαινόμενο της δυσλεξίας προς όφελος των μαθητών που αποδεδειγμένα είναι δυσλεξικοί, αλλά και προς διασφάλιση της εγκυρότητας της αξιολογικής διαδικασίας για το σύνολο των μαθητών, ιδιαίτερα κατά τις πανελλαδικές εξετάσεις. Το σχολείο, επίσης, θα πρέπει να δράσει έγκαιρα, ώστε να επισημανθούν από τις πρώτες τάξεις οι μαθητές που παρουσιάζουν συμπτώματα δυσλεξίας, να διαγνωστεί η μαθησιακή τους αδυναμία, και να αντιμετωπιστούν οι μαθητές αυτοί κατάλληλα
Για την επιτυχία αυτού του στόχου είναι απαραίτητο ο Διευθυντής του σχολείου (Δημοτικού, Γυμνασίου, Ενιαίου Λυκείου και Τ.Ε.Ε.) να ζητά από τους διδάσκοντες να αναφέρουν κατά την παιδαγωγική συνεδρία του α' τριμήνου κάθε σχολικής χρονιάς τις περιπτώσεις των μαθητών εκείνων οι οποίοι, κατά την εκτίμηση τους, αντιμετωπίζουν κάποιες ειδικές δυσκολίες μάθησης. Ειδικά για τις περιπτώσεις μαθητών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης θα πρέπει να ενημερώνονται και οι Σχολικοί Σύμβουλοι Γενικής και Ειδικής Αγωγής της περιοχής. Η αναφορά των διδασκόντων να καταγράφεται στα πρακτικά του σχολείου. Αν η εκτίμηση τους ενισχυθεί κατά το επόμενο τρίμηνο, τότε να καλούνται στο σχολεία οι γονείς του μαθητή με το "μαθησιακό πρόβλημα'', να ενημερώνονται για αυτό και ταυτόχρονα να τους υποδεικνύεται ότι είναι αναγκαίο να απευθυνθούν στο ΚΔΑΥ της περιοχής τους ή, αν αυτό δεν λειτουργεί ακόμη, σε δημόσιο Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο. Το χορηγούμενο από τα ανωτέρω Κέντρα πιστοποιητικό δυσλεξίας θα γίνεται δεχτό από το σχολείο, εφόσον .η διάγνωση και η αξιολόγηση της μαθησιακής δυσκολίας έχουν γίνει από διεπιστημονική ομάδα τριών τουλάχιστον ειδικών, οι οποίοι και θα συνυπογράφουν. Επιπρόσθετα κρίνεται σκόπιμο να καταγράφεται στα πρακτικά του σχολείου και η υπόδειξη του εκπαιδευτικού προς τους γονείς για επιβεβλημένη εξειδικευμένη εξέταση του συγκεκριμένου μαθητή.
Οι ανωτέρω ενέργειες είναι επιβεβλημένες, τόσο κατά τη διάρκεια της φοίτησης των μαθητών στο Δημοτικό Σχολείο ( κυρίους από τη Β΄ τάξη και μετά) όσο και στο Γυμνάσιο, για να περιοριστεί στο ελάχιστο ή να εκλείψει η παρατηρούμενη τακτική του να προσκομίζονται βεβαιώσεις δυσλεξίας ακόμη και κατά τους τελευταίους μήνες της Γ τάξης του Λυκείου.

Πηγή : http://www.dictyo.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=33683:2012-09-27-14-26-42&catid=43:2010-08-06-06-59-32&Itemid=74

Αξιολόγηση μαθητών με αναπηρία στις ξένες γλώσσες, Μουσική, Καλλιτεχνικά Μαθήματα

Παρατίθεται η διαδικασία αξιολόγησης μαθητών με αναπηρία στις Ξένες Γλώσσες, Μουσική και Καλλιτεχνικά μαθήματα
Αξιολόγηση (απαλλαγή) μαθητών με αναπηρία στις ξένες γλώσσες, Μουσική και Καλλιτεχνικά μαθήματα

[Γ6/61170/12-06-2007 ΥΠΕΠΘ]
Η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής κατά καιρούς γίνεται αποδέκτης ερωτημάτων και διαμαρτυριών από γονείς μαθητών με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σχετικά με την αξιολόγηση και βαθμολόγηση στα μαθήματα των ξένων γλωσσών, της Μουσικής και των Καλλιτεχνικών μαθημάτων .. α’.
Για το θέμα αυτό σας υπενθυμίζουμε ότι υπάρχει σχετική νομοθεσία την οποία, προς διευκόλυνση σας, σας κοινοποιούμε και παρακαλούμε για την πιστή εφαρμογή της . Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η ομαλή ενταξιακή διαδικασία των μαθητών αυτών και δίνεται απάντηση στα ερωτήματα και τις διαμαρτυρίες των γονέων.
Οι διατάξεις που αναφέρονται στην βαθμολόγηση των ξένων γλωσσών για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είναι:
Η παράγραφος 4 τους άρθρου 2 του Π.Δ. 226/1985 (ΦΕΚ 85/τΑ/9-5-85 ) η οποία αναφέρει: 4. «Για τους μαθητές των σχολικών μονάδων της μέσης τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, που πάσχουν από βαρηκοΐα (σε ποσοστό 67 % και άνω) που βεβαιώνεται από πρωτοβάθμια υγειονομική επιτροπή, οι βαθμοί της ξένης γλώσσας δε λαμβάνεται υπόψη κατά την εξαγωγή των προαγωγικών ή απολυτηρίων εξετάσεων ούτε κατά τον υπολογισμό του γενικού -βαθμού προαγωγής ή απόλυσης του ».
Το άρθρο 5 του ΠΔ. 188/85 (ΦΕΚ 75/τΑ/26-4-85 ) αναφέρει: «Για τους μαθητές Γενικής Εκπαίδευσης που πάσχουν από βαρηκοΐα (σε ποσοστό 67 %και άνω) που βεβαιώνεται από πρωτοβάθμια υγειονομική επιτροπή, οι βαθμοί της ξένης γλώσσας και της μουσικής δε λαμβάνονται υπόψη κατά την εξαγωγή των προαγωγικών ή απολυτηρίων εξετάσεων ούτε κατά τον υπολογισμό του γενικού βαθμού προαγωγής ή απόλυσης τους
Η παράγραφος 2 του άρθρου 2 του Π.Δ. 157/1986 (ΦΕΚ 60/τΑ/30-4-1986)
2. « Για τους μαθητές που φοιτούν σε γυμνάσιο ή λύκειο ειδικής αγωγής και προσκομίζουν βεβαίωση δημόσιου Ιατροπαιδαγωγικού Κέντρου ή Σταθμού ότι παρουσιάζουν προβλήματαδιαταραχής στο λόγο, μετά από σχετική απόφαση του συλλόγου καθηγητών του σχολείου τους ο βαθμός τους στη μουσική και στην ξένη γλώσσα δεν υπολογίζεται για την προαγωγή ή απόλυση τους ούτε στο γενικό βαθμό προαγωγής ή απόλυσης».
Η αριθ: Γ6/141/14-5-92 σχετικά με την παρ. 2 του άρθρου 2 του Π.Δ.157/86 αναφέρει: «………Για λόγους ίσης μεταχείρισης και στα πλαίσια της κατά το δυνατό σχολικής ενσωμάτωσης των μαθητών με ειδικές ανάγκες οι ανωτέρω διατάξεις ισχύουν και για αυτούς που φοιτούν σε κανονικά γυμνάσια -λύκεια….»
Οι παράγραφοι 2 και 3 και 6 του άρθρου 41 του Π.Δ. 393/1990 (ΦΕΚ 156/τΑ/21-11-1990)
2. «Για τους μαθητές γυμνασίων που πάσχουν από βαρηκοΐα (σε ποσοστό 67 ·% και άνω) που βεβαιώνεται από πρωτοβάθμια υγειονομική επιτροπή, οι βαθμοί της ξένης γλώσσας δε λαμβάνεται υπόψη κατά την εξαγωγή των προαγωγικών ή απολυτηρίων εξετάσεων ούτε κατά τον υπολογισμό του γενικού βαθμού προαγωγής ή απόλυσης του Δεν υπολογίζονται οι βαθμοί της Μουσικής και για τους μαθητές που αδυνατούν να έχουν επίδοση στο μάθημα αυτό λόγω πάθησης ή μειονεκτικότητας των φωνητικών τους οργάνων που βεβαιώνεται από πρωτοβάθμια υγειονομική επιτροπή ».
3. «Για τους μαθητές που προσκομίζουν βεβαίωση δημόσιου Ιατροπαιδαγωγικής Υπηρεσίας ότι παρουσιάζουν προβλήματα διαταραχής του λόγου, μετά από σχετική απόφαση του συλλόγου των διδασκόντων ο βαθμός τους στη μουσική και στην ξένη γλώσσα δεν λαμβάνεται υπόψη για την προαγωγή ή απόλυση τους ούτε για την εξαγωγή του γενικού βαθμού προαγωγής ή απόλυσης ».
6. Για μαθητές τυφλούς ή πάσχοντες από εγκεφαλική παράλυση ( παραπληγία, τετραπληγία κλπ’) ο βαθμός στα καλλιτεχνικά μαθήματα δεν υπολογίζεται για την προαγωγή ή απόλυση τους ούτε στο γενικό βαθμό προαγωγής ή απόλυσης, εκτός αν ο κηδεμόνας τους καταθέσει στο σχολείο το αργότερο μέχρι την ημερομηνία λήξης των μαθημάτων, σχετική γραπτή δήλωση ότι επιθυμεί να υπολογιστεί ο βαθμός στα καλλιτεχνικά μαθήματα ».

ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΟ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΙΣ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
[Π.Δ. 104/79 ΑΡΘΡΟ 22]
1. Κηδεμών μαθητού κωλυομένου δια λόγους υγείας παθήσεως μονίμου ή παροδικής ή ειδικής μειονεξίας να μετάσχει εις το μάθημα της Φυσικής Αγωγής δύναται να ζητήσει την εξαίρεση του μαθητού εκ του μαθήματος τούτου δι’ αιτήσεώς του. Η αίτησις αύτη συνοδευομένη υποχρεωτικώς και υπό ιατρικής βεβαιώσεως ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΙΑΤΡΟΥ ή ΙΑΤΡΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΦΟΡΕΩΣδιαλαμβανούσης τούς λόγους και την διάρκειαν της αιτουμένης απαλλαγής, υποβάλλεται εις τον Διευθυντή του σχολείου εντός π έ ν τ ε (5) ημερών από της ενάρξεως των μαθημάτων ή της ε μ φ α ν ί σ ε ω ς της παθήσεως ή της μετ’ ασθένειαν επανόδου του μαθητού εις το σχολείον.
2. Επί της κατά την προηγουμένην παράγραφον αιτήσεως αποφαίνεται ο Διευθυντής του σχολείου μετά του αρμοδίου διδάσκοντος καθηγητού, συντασσομένης σχετικής πράξεως εις το βιβλίον πράξεων του Συλλόγου των Διδασκόντων. Εν αμφιβολία ο μαθητής παραπέμπεται εις την αρμοδίαν σχολιατρικήν υπηρεσίαν.
Η βεβαίωσις της προηγουμένης παραγράφου δεν απαιτείται είς άς περιπτώσεις η πάθησις είναι εμφανής μη χρήζουσα αποδείξεως.
Η ισχύς της κατά τα ανωτέρω απαλλαγής αφορώσης εις ολόκληρον το διδακτικό έτος ή τμήμα αυτού άρχεται από της ενάρξεως των μαθημάτων ή της εμφανίσεως της παθήσεως ή ασθενείας προσηκόντως βεβαιουμένης.
3. Απαλλαγήν εκ του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής διδακτικής τινος ώρας δύναται να ζητήσει ο μαθητής δι’ αποχρώντα λόγον παρά του διδάσκοντος καθηγητού, όστις δύναται να χορηγεί ταύτην μετ’ έγκρισιν του Δ/ντού του Σχολείου.
4. Οι κατά τας διατάξεις του παρόντος άρθρου απαλλασσόμενοι εκ του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής μαθηταί ΔΕΝ ΥΠΟΧΡΕΟΥΝΤΑΙ εις την ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΙΝ τούτου.
[58410/Γ4/14-6-2005 Υ.Α. ΥΠ.Ε.Π.Θ. ΠΑΡ.4]
4. Πρόσβαση στο φάκελο των Α.Δ.Υ. έχει ο Δ/ντής της σχολικής μονάδας και μόνο. Σε περίπτωση που από τα στοιχεία του οικείου Α.Δ.Υ. προκύπτουν σοβαροί λόγοι υγείας αποκλείοντες τη συμμετοχή του μαθητή ή της μα­θήτριας στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής ή σε άλλη σχο­λική δραστηριότητα ο Διευθυντής, στις αρχές του σχολι­κού έτους, συγκροτεί τριμελή Επιτροπή η οποία αποτε­λείται από τον ίδιο, ως Πρόεδρο, τον αρμόδιο εκπαιδευτικό Φυσικής Αγωγής και τον υπεύθυνο του οι­κείου Τμήματος του Σχολείου, ως μέλη. Η Επιτροπή συ­νεδριάζει αμέσως και αποφαίνεται για την απαλλαγή ή μη του μαθητή – τριας από το μάθημα της Φυσικής Αγωγής ή για την αποχή του από συγκεκριμένες σχολικές δραστη­ριότητες. Η παραπάνω τριμελής Επιτροπή συγκαλείται από τον Διευθυντή και συνεδριάζει και όταν κατά τη διάρ­κεια της σχολικής χρονιάς προκύψουν θέματα της αρμο­διότητας της.

Απαλλαγή μαθητών από την ενεργό συμμετοχή εις το μάθημα της Μουσικής λόγω ασθένειας
[Π.Δ. 104/79 ΑΡΘΡΟ 22]
1. Κηδεμών μαθητού κωλυομένου δια λόγους υγείας παθήσεως μονίμου ή παροδικής ή ειδικής μειονεξίας να μετάσχει εις το μάθημα της Μουσικής δύναται να ζητήσει την εξαίρεση του μαθητού εκ του μαθήματος τούτου δι’ αιτήσεώς του.
Η αίτησις αύτη συνοδευομένη υποχρεωτικώς και υπό ιατρικής βεβαιώσεως ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΙΑΤΡΟΥ ή ΙΑΤΡΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΦΟΡΕΩΣ διαλαμβανούσης τούς λόγους και την διάρκειαν της αιτουμένης απαλλαγής, υποβάλλεται εις τον Διευθυντή του σχολείου εντός π έ ν τε (5) ημερών από της ενάρξεως των μαθημάτων ή της ε μ φ α ν ί σ ε ω ς της παθήσεως ή της μετ’ ασθένειαν επανόδου του μαθητού εις το σχολείον.
2. Επί της κατά την προηγουμένην παράγραφον αιτήσεως αποφαίνεται ο Διευθυντής του σχολείου μετά του αρμοδίου διδάσκοντος καθηγητού, συντασσομένης σχετικής πράξεως εις το βιβλίον πράξεων του Συλλόγου των Διδασκόντων. Εν αμφιβολία ο μαθητής παραπέμπεται εις την αρμοδίαν σχολιατρικήν υπηρεσίαν.
Η βεβαίωσις της προηγουμένης παραγράφου δεν απαιτείται είς άς περιπτώσεις η πάθησις είναι εμφανής μη χρήζουσα αποδείξεως.
Η ισχύς της κατά τα ανωτέρω απαλλαγής αφορώσης εις ολόκληρον το διδακτικό έτος ή τμήμα αυτού άρχεται από της ενάρξεως των μαθημάτων ή της εμφανίσεως της παθήσεως ή ασθενείας προσηκόντως βεβαιουμένης.
3. Για την υποχρέωσιν της παρακολούθησις του μαθήματος της Μουσικής των κατά τας διατάξεις του παρόντος άρθρου απαλλασσομένων μαθητών καθορίζει το κατά την παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου αρμόδιον όργανον.
[Π.Δ 582/86 ΑΡΘΡΟ 2]
2. Για τους μαθητές που φοιτούν σε Γυμνάσιο ή Λύκειο ειδικής αγωγής και προσκομίζουν βεβαίωση δημοσίου Ιατροδιαγνωστικού Κέντρου ή Σταθμού ότι παρουσιάζουν προβλήματα διατάραξης στο λόγο, μετά από σχετική απόφαση του Συλλόγου καθηγητών του σχολείου τους, ο βαθμός τους στη Μουσική δεν υπολογίζεται για την προαγωγή ή απόλυσή τους, ούτε στο γενικό βαθμό προαγωγής ή απόλυσής.

Πηγή : http://www.dictyo.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=33682:2012-09-27-14-24-39&catid=43:2010-08-06-06-59-32&Itemid=74
 

ΤΟ ΦΑΣΜΑ ΤΟΥ ΑΥΤΙΣΜΟΥ


Ο κόσμος του αυτισμού μέσα από τα μάτια ενός παιδιού


Πρόγραμμα συνθετικής ομιλίας

Ένα καταπληκτικό πρόγραμμα για την αντιμετώπιση της δυσλεξίας, προβλήματα λόγου και μαθησιακά προβλήματα. Αξίζει να το παρακολουθήσετε!
 

Κάνουν τα καπάκια…. αναπηρικά καροτσάκια!

Κάνουν τα καπάκια…. αναπηρικά καροτσάκια!Στο αγώνα συγκέντρωσης καπακιών από τα μπουκάλια νερού επιδόθηκε ένα ολόκληρο νησί προκειμένου να προσφέρει κοινωνικό έργο και χαμόγελο σε παραπληγικούς. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο δράσης που υλοποιεί ο Πανελλήνιος Σύλλογος παραπληγικών ανατολικής και στερεάς Ελλάδας, μαζεύτηκαν στη Σκόπελο 65.000 καπάκια τα οποία θα δοθούν σε εταιρία ανακύκλωσης που προσφέρει για τη συλλογή τους, αναπηρικά αμαξίδια.
Τα καπάκια παραδόθηκαν στο φορτηγό πλοίο «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ ΣΚΟΠΕΛΟΥ» κατόπιν συνεννόησης του Γραφείου Εθελοντισμού του Δήμου Σκοπέλου με τον υπεύθυνο του πλοίου Σταμάτη Καλογιάννη, ο οποίος και μετέφερε τα καπάκια αφιλοκερδώς.
«Αν και η προσπάθεια ξεκίνησε στα μέσα της τουριστικής περιόδου, δηλαδή στις 15 Ιουλίου, καταφέραμε να μαζέψουμε χιλιάδες καπάκια ενώ χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα τουριστών, που βλέποντας την προσπάθειά μας, συμμετείχαν και αυτοί. Ταβέρνες, καφετέριες, πολίτες, υπερήλικες, παιδιά και πολλοί άλλοι, συνέβαλαν στην προσπάθεια που θα συνεχιστεί φυσικά και του χρόνου» εξήγησε στο ΑΜΠΕ η Μαρία Βογιατζόγλου, ιδιοκτήτρια ξενοδοχείου η οποία ενημέρωσε και άλλα τουριστικά καταλύματα του νησιού για την δράση.
Τα καπάκια βρίσκονται πλέον στον Βόλο απ΄όπου θα μεταφερθούν στην Λαμία για να δοθούν στη συνέχεια, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου παραπληγικών, Δημήτρη Καλαμάτα, στην εταιρία ανακύκλωσης.
«Η δράση μας που έχει πανελλαδική ανταπόκριση έχει συντελέσει ώστε να αγορασθούν, με τα καπάκια αλλά και με γενναιόδωρες χορηγίες, 23 αμαξίδια» ανέφερε χαρακτηριστικά προτρέποντας όλο τον κόσμο να συνεχίσει τη συλλογή.
 
 

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΟΥΝ ΤΟΝ ΕΞΟΣΤΡΑΚΙΣΜΟ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

Περηφανεύτηκαν για το θεσμό της ένταξης των μαθητών με ειδικές ανάγκες στα γενικά σχολεία, έδωσαν επί σειρά ετών στοιχεία για το «πόσο καλά» πάνε τα πράγματα, προπαγάνδισαν εντός και εκτός βουλής, εντός και εκτός Πανεπιστημίων, τα «μέτρα» υλοποίησης του θεσμού.
Οι «ημέτεροι» πρωτοστάτησαν και στήριξαν τα προγράμματα 400 ωρών για να «δώσουν την ευκαιρία επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών» (με το αζημίωτο πάντα). Είδαν στην ακύρωση ακόμα και της ελλιπούς κρατικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών μια μεγάλη ευκαιρία: Την οικονομική εκμετάλλευσή τους (για το καλό της εκπαίδευσης και των μαθητών βεβαίως βεβαίως).
Προπαγάνδισαν την απορροφητικότητα των ΕΣΠΑ για το θεσμό της παράλληλης στήριξης, ασχέτως που την προηγούμενη χρονιά ο αριθμός των αιτημάτων (1950) παρουσίασε μια μεγάλη ψαλίδα συγκριτικά με την πίστωσή τους: Μόλις 1000 από αυτές τις περιπτώσεις μαθητών είχαν εκπαιδευτικό να τους στηρίξει στην προσπάθειά τους να ενταχθούν στο γενικό σχολείο. Οι υπόλοιποι (πάνω από 900 μαθητές) έμειναν μόνοι τους στον αγώνα δρόμου για την ικανοποίηση των εκπαιδευτικών αναγκών τους.
Φέτος, αρχές Οκτώβρη, το τοπίο είναι ακόμα θολό για το πότε, πόσοι και ποιοι θα είναι οι «τυχεροί» της φετινής χρονιάς. Η αντικατάσταση του στελεχικού δυναμικού στη διεύθυνση ειδικής αγωγής και οι φήμες για αναβάθμιση του προηγούμενου προϊσταμένου της σε ρόλο συμβούλου του υπουργού, δε βοήθησαν στον ερχομό των εκπαιδευτικών στα σχολεία.
Τα υπουργεία παιδείας και υγείας έχουν ήδη υπογράψει από την προηγούμενη χρονιά τα «συμβόλαια θανάτου» για τους αδύνατους της κοινωνίας και έχουν εγκαινιάσει καινούριους Καιάδες για τους μαθητές με αναπηρία. Υλοποιώντας επιλογές ΕΕ και ΔΝΤ, ακολουθώντας τις αποφάσεις της Λισσαβόνας για την εκπαίδευση, βιάζονται να τελειώνουν ΝΩΡΙΣ με το τμήμα αυτό του μαθητικού πληθυσμού που κρίνουν αντιπαραγωγικό. Δεν είναι τυχαίο ότι από τους πρώτους φορείς που συγχωνεύτηκαν την προηγούμενη χρονιά οι 21 ήταν ιδρύματα και νομικά πρόσωπα που σχετίζονται με την ειδική αγωγή. Γιατί να ξοδέψουν για την εκπαίδευσή του, αφού δεν στοχεύουν να το καταστήσουν ενεργό εργασιακά; Το μέλλον του θα είναι, όπως και των υπολοίπων άλλωστε μαθητών μας, η ανεργία.
Οι μειωμένες χρηματοδοτήσεις για την εκπαίδευση, η ακαταλληλότητα των σχολικών κτηρίων, οι ανύπαρκτοι διορισμοί της φετινής χρονιάς, η «αποψίλωση» των ΚΕΔΔΥ από τον απαραίτητο αριθμό προσωπικού όλων των ειδικοτήτων για να μπορέσουν να παράξουν έργο αντίστοιχο των αναγκών των περιοχών που καλύπτουν, τα 25αρια τμήματα που με ζήλο προάγει το υπουργείο παιδείας, οι καταργήσεις, υποβιβασμοί και συγχωνεύσεις γενικών και ειδικών σχολείων, η ακύρωση της μεταφοράς μαθητών των ειδικών σχολείων δημιουργούν ένα εκρηκτικά επικίνδυνο τοπίο για την ασφάλεια πρωτίστως των μαθητών.
Ταυτόχρονα υποσκάπτουν την ένταξη όσων μαθητών μπορούν να ενταχθούν στο γενικό σχολείο, καλλιεργώντας ένα σιωπηλά διογκούμενο ρεύμα «αποπομπής» τους, το οποίο ενισχύεται από κινήσεις γονέων μαθητών του γενικού μαθητικού πληθυσμού που ελπίζουν να «γλυτώσουν» τις δικές τους τάξεις από προβλήματα που φέρνουν μαζί τους οι μαθητές με ειδικές ανάγκες.
Δεν χρειάζεται να προπαγανδίσεις τον κοινωνικό ρατσισμό ευθέως ως πολιτεία: Μπορείς (και το κάνει με επιτυχία άλλωστε το υπουργείο) να «τραβήξεις το χαλί» κάτω από τα πόδια των μαθητών και στη συνέχεια να αφήσεις τον κοινωνικό αυτοματισμό να κάνει τη δουλειά του.
Στο τοπίο αυτό έρχεται να προστεθεί η «λύση ανάγκης» που προκρίνουν πολλές οικογένειες αναπήρων μαθητών, της ιδιωτικής παράλληλης στήριξης, προκειμένου να μπορέσουν να εξασφαλίσουν στο παιδί τους αυτό που η πολιτεία τους στερεί: Το δικαίωμα στην εκπαίδευση. Αυτός είναι ο τρόπος που το υπουργείο εννοεί την ένταξη: οι γονείς ΞΑΝΑπληρώνουν από την τσέπη τους την εκπαίδευση των παιδιών τους και το κράτος απαλλάσσεται από τις υποχρεώσεις του.
Έτσι εκτός των προσπαθειών για την είσοδο χορηγών στα σχολεία από την μπροστινή πόρτα, έχουμε με την ανοχή και στήριξη της πολιτείας την είσοδο και ιδιωτών που θα υποστηρίζουν εκπαιδευτικά τους μαθητές με αναπηρία στις γενικές τάξεις (για το καλό τους βεβαίως βεβαίως).
Η εισβολή των δήμων στα σχολεία μέσω των ΜΚΟ δεν μπορεί να αφήσει έξω το χώρο της ειδικής εκπαίδευσης και αγωγής. Οι δήμοι μέσω ιδιωτικών εταιρειών (διάβαζε ΜΚΟ), θα αναλάβουν τόσο την παράλληλη στήριξη των μαθητών όσο και την αξιολόγηση και εκπαιδευτική υποστήριξή τους «πουλώντας» κοινωνική πολιτική στους γονείς και στους μαθητές.
Σε μια περίοδο που τα κοινωνικά και μορφωτικά δικαιώματα βρίσκονται στο στόχαστρο κυβέρνησης ΕΕ και ΔΝΤ, είναι επιτακτική ανάγκη να παλέψει το σύνολο της εκπαίδευσης και το γονεϊκό κίνημα για:
ΚΑΝΕΝΑΣ ΜΑΘΗΤΗΣ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΕΚΤΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΚΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΣΧΟΛΕΙΟΥ.
Να γίνουν τώρα μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση και πρωτίστως στην ειδική αγωγή.
Να καλυφτεί ΤΩΡΑ το σύνολο των αιτημάτων για δημόσια παράλληλη στήριξη των μαθητών με ειδικές ανάγκες στα σχολεία μας.
Να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα (15 μαθητές σε νηπιαγωγείο, Α. και Β δημοτικού, 20 μαθητές στις μεγαλύτερες τάξεις).
Να καλυφτούν από το κρατικό προϋπολογισμό με έκτακτο κονδύλι οι θεραπείες των μαθητών που οι γονείς τους είναι ανασφάλιστοι.