15/11/13

Αρνείται το σχολείο;Υπάρχει λύση!

paidi oxi sxoleio

Η άρνηση του παιδιού σας για το σχολείο προχωρά πέρα από την απλή απροθυμία; Μην ανησυχείτε, υπάρχει λύση!
Αρχικά πρέπει να ξέρετε πως η σχολική φοβία δεν έχει να κάνει ούτε με την φυσιολογική άρνηση που μπορεί να παρουσιάσουν τα παιδιά τις πρώτες μέρες της σχολικής χρονιάς, ούτε με την ακόμα πιο φυσιολογική επιθυμία για μια μέρα κοπάνας.  Σύμφωνα με έρευνες, μάλιστα, εμφανίζεται συχνότερα σε παιδιά δημοτικού και σε μεγαλύτερο ποσοστό στα κορίτσια απ’ ό,τι στα αγόρια.
Όσον αφορά τα συμπτώματα της σχολικής φοβίας; Αυτά είναι:
  • συστηματική άρνηση του παιδιού να πάει στο σχολείο,
  • απροσδιόριστα παράπονα του παιδιού σχετικά με το σχολείο, τους συμμαθητές και το δάσκαλό του,
  • νευρικότητα, ευερεθιστότητα και έντονο θυμό ή κλάμα την ώρα που ετοιμάζεται για το σχολείο,
  • ψυχοσωματικές διαταραχές όπως πονοκέφαλοι, εμετός, κοιλιακοί πόνοι κ.ά.,
  • δυσκολία του παιδιού να αποκοιμηθεί το βράδυ ή διαταραγμένος ύπνος κατά τη διάρκεια της νύχτας,
  • δυσκολίες στο φαγητό.
Πώς αντιμετωπίζεται; Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική και απαιτείται ανάλυση των παραγόντων που σχετίζονται με τη φοβία και την έχουν προκαλέσει. Τόσο οι γονείς όσο και οι δάσκαλοι πρέπει να παρατηρήσουν προσεκτικά το παιδί και να καταγράψουν τη συμπεριφορά του και τα αίτια που την προκαλούν. Δείξτε ενδιαφέρον στην όποια ανησυχία του παιδιού και προσπαθήστε να του παρουσιάσετε το σχολείο με τα φωτεινότερα χρώματα. Άλλωστε, θα περάσει πολλά χρόνια εκεί.

Πηγή

Τι κάνουμε όταν το παιδί αρνείται να πάει σχολείο;
Η άρνηση του παιδιού να πάει στο σχολείο μπορεί να αντανακλά τη σύγκρουση δυνάμεων των πρώιμων παιδιών χρόνων. Και αν δεν προσέξετε αυτή η παιδική άρνηση μπορεί να διαρκέσει ακόμα και μέχρι το Πανεπιστήμιο! Αυτή η μορφή συμπεριφοράς διαφέρει από το απλό χασομέρι ή την καθυστέρηση το πρωί αν και κατά μεγάλο μέρος συμπίπτουν και οι συμπεριφορές και οι τακτικές που εφαρμόζονται.
Γράφει ο ψυχολόγος, Στάνλει Σαπίρο
Η αιτία.
Μπορεί να πρόκειται για αντιπαράθεση δυνάμεων τις περισσότερες φορές όμως υπάρχει συγκεκριμένο πρόβλημα στο σχολείο όπως ο φόβος του παιδιού για κάποιον επιθετικό συμμαθητή του ή μια ιδιαιτέρως κακή σχέση με τον δάσκαλό του.
Τι πρέπει να κάνετε
Γρήγορα συνειδητοποιείτε πόσο δύσκολο είναι να υποχρεώσετε ένα παιδί να κάνει κάτι που δε θέλει. Φωνές απειλές υπερβολικές υποσχέσεις, όλα πέφτουν στο κενό. Πώς θα τα καταφέρετε;
Ας δούμε τους 6 κυριότερους λόγους που το παιδί δε θέλει να πάει στο σχολείο.
  1. Προβλήματα κοινωικότητας με άλλα παιδιά.
  2. ΄Προβλήματα με τον δάσκαλο όπως προείπαμε.
  3. Μαθησιακά προβλήματα που δεν έχουν ακόμα εντοπιστεί και δυσκολεύουν πολύ την καθημερινότητα του παιδιού.
  4. Αγωνία που φεύγει από το σπίτι.
  5. Πλήξη
  6. Αντιπαράθεση με τους γονείς. Αν αρνηθεί να πάει σχολείο, το παιδί ξέρει ότι θα έχει την ευκαιρία να αντιδράσει και να καβγαδίσει με τους γονείς.
Όταν ρωτάτε «γιατί δε θες να πας σχολείο» ετοιμαστείτε να δείτε το παιδί να μουτρώνει, να ανασηκώνει τους ώμους του και να μουρμουρίζει. «Δεν ξέρω» είναι η πιθανότερη απάντησή του. Ρωτήστε το πιο αναλυτικά. «Έχεις προβλήματα με κάποιο συμμαθητή σου; Μήπως βαριέσαι; Τι ακριβώς βαριέσαι;» Αν μετά από μια αναλυτική κουβέντα δεν βγάλετε άκρη τότε καλό θα ήταν να μιλήσετε με τα αδέρφια του ή με άλλους γονείς συμμαθητών του για να διαπιστώσετε τι πραγματικά μπορεί να συμβαίνει.
Πρακτικές συμβουλές
Μόλις μάθετε το πρόβλημα μπορείτε να το λύσετε. Αν είναι πρόβλημα μαθησιακό κανονίστε συνάντηση με τον δάσκαλο και ερευνήστε το ζήτημα σε βάθος.
Αν το παιδί σας δυσκολεύεται να κάνει φιλίες και το πρόβλημα είναι κοινωνικό ο ίδιος ο δάσκαλος μπορεί να βοηθήσει. Ίσως εκείνος ξέρει με ποιους θα ήθελε το παιδί να κάνει παρέα αλλά δεν θα τα έχει καταφέρει ίσως να γνωρίζει ποια παιδιά θα ήταν μια καλή επιρροή για το παιδί σας και θα μπορούσαν να το βοηθήσουν ακόμα και στη μελέτη.
Βεβαιωθείτε ότι δεν υπάρχουν προβλήματα γλωσσικών διαταραχών, όρασης ή ακόμα και ακοής.
Τα παιδιά τα πηγαίνουν καλύτερα στο σχολείο όταν οι γονείς ενδιαφέρονται για το σχολείο τους. Συννενοηθείτε με τον σύλλογο γονέων και κηδεμόνων και δηλώστε εθελοντική συμμετοχή στις δραστηριότητες του συλλόγου, όπως συμμετοχή σε καλλιτεχνικές εκδηλωσεις των παιδιών, οργάνωση εκδρομών, στην επίλυση προβλημάτων του σχολείου. Το παιδί μπορεί να ευεργετηθεί από τη δική σας συμμετοχή στον χώρο εκπαίδευσης νιώθωντας ότι είστε περισσότερο κοντά του.
Κάντε το σχολείο διασκέδαση. Μιλήστε με θετικά λόγια στο σπίτι για το σχολείο. Ποτέ μην πείτε «Ναι το σχολείο είναι αγγαρεία, έτσι το έβλεπα και εγώ αλλά δε γίνεται να μην πας ». Εμπνεύστε τον ενθουσιασμό στο παιδί και την έννοια της μάθησης. Αν το παιδί εκδηλώνει κάποιο συγκεκριμένο ενδιαφέρον για κάποιο μάθημα, όπως τα ελληνικά τη λογοτεχνία ή για τη γυμναστική φροντίστε να ενισχύσετε την τάση του αυτή για να πηγαίνει με περισσότερη διάθεση στο σχολείο.
Να έχετε πίστη στο παιδί. Τα παιδιά που δεν αγαπούν το σχολείο συχνά έχουν αποθαρρυνθεί από το περιβάλλον τους. Δώστε τους να καταλάβουν ότι πιστεύετε στις ικανότητές τους ότι μπορούν να μάθουν και να πετύχουν.
Μη δίνετε έμφαση στους βαθμούς. Αν το παιδί έχει μανία να παίρνει σε όλα άριστα μπορεί να αποθαρρυνθεί ακόμα και όταν κάνει μια εργασία απολύτως αποδεκτή , όχι όμως άριστη. 

14/11/13

Δωρεάν εξ αποστάσεως φροντιστήριο μαθηματικών για τελειόφοιτους μαθητές

thinkerjpg-574cf6089b6ea5c0Είναι γεγονός ότι η επιτυχία στις πανελλήνιες εξετάσεις έχει συνδεθεί άμεσα με τη φροντιστηριακή εκπαίδευση. Φυσικά τα προβλήματα που ανακύπτουν από μια τέτοια λογική είναι πολλά. Πολλές οικογένεις δέχονται να θυσιαστούν οικονομικά αφού μυούνται ότι μόνο έτσι θα επιτύχει το παιδί τους στις εξετάσεις που εν πολλοίς κρίνουν το μέλλον τους. Οι εποχές όμως δυσκολεύουν και τα εισοδήματα μειώνονται με ταχύτατους ρυθμούς, με αποτέλεσμα πολλές οικογένειες να μην μπορούν να διαθέσουν χρήματα για εξωσχολικά μαθήματα.
Έχοντας, λοιπόν πλήρη επίγνωση της κατάστασης που διαμορφώνεται κι επειδή θεωρούν ότι η εκπαίδευση πρέπει να είναι προσιτή σε όλους, τρεις φίλοι με ιδιαίτερη σχέση με τα μαθηματικά, αποφασίσαν να δημιουργήσουν την ιστοσελίδα Mathaidgreece , μέσω της οποίας θα μπορούν να επιλύουν δωρεάν τις απορίες μαθητών στα μαθηματικά κατεύθυνσης Γ” Λυκείου, έτσι ώστε να δώσουν τη δυνατότητα, σε μαθητές  με οικονομικά προβλήματα και δεν μπορούν να εγγραφούν σε κάποιο φροντιστήριο μέσης εκπαίδευσης,  να επιλύουν τις απορίες τους, συναγωνιζόμενοι επί ίσοις όροις.
algebraΑς γνωρίσουμε το Mathaidgreece
Πρέπει να τονιστεί ότι το παραπάνω εγχείρημα δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να υποκαταστήσει το  σχολικό μάθημα αλλά θα δράσει συμπληρωματικά, προσφέροντας στους μαθητές την ευκαιρία να επιλύσουν εύκολα και γρήγορα κάθε απορία που τους  γεννήθηκε κατά τη διαδικασία της μελέτης.
Δεδομένου του μικρού μεγέθους (τουλάχιστον μέχρι σήμερα) της ομάδας που συνδράμει στα διαδικτυακά μαθήματα, το σύνολο των ατόμων που θα μπορούν να εξυπηρετηθούν δεν  είναι μεγάλο. Για το λόγο αυτό, οι δημιουργοί θέτουν δύο στόχους- προϋποθέσεις:
α) Καθώς η διαδικτυακή συνάντηση θα βασίζεται κατά κύριο λόγο στην επίλυση δικών σας αποριών και όχι σε μια προσχεδιασμένη ύλη, η επιτυχία των συνομιλιών αυτών θα έγκειται στην πληθώρα των αποριών σας. Ως γνωστόν, απορίες δημιουργούνται μόνο όταν υπάρξει τριβή και προσωπική ενασχόληση με το αντικείμενο (δηλαδή μέσω προσωπικού διαβάσματος και επίλυσης ασκήσεων). Επειδή οι έννοιες είναι λεπτές και η σχολική ύλη πολύ υψηλού επιπέδου, ακόμα και σε σχέση με τις χώρες που πρωτοπορούν στην εκπαίδευση, απαιτείται μεγάλη προσοχή στο διάβασμα.
β) Οι απουσίες να ελαχιστοποιηθούν.

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε τη σελίδα στο Mathaidgreece
Πηγή

To παιδί μου δυσκολεύεται στην ανάγνωση. Πώς να το βοηθήσω;

Frustrated-boy-breaking-pencilΠολλές φορές μέσα στα πλαίσια της διδασκαλίας παρατηρείται το φαινόμενο παιδιών που δυσκολεύονται, κομπιάζουν ή και σταματάνε κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης. Επίσης συχνό είναι και το φαινόμενο παιδιών που διαβάζουν μηχανικά, χωρίς να καταλαβαίνουν το νόημα του κειμένου.
Ας δούμε μερικές συμβουλές διδασκαλίας για να αντιμετωπίσουμε τα φαινόμενα αυτά:
1. Δείχνουμε με το δάχτυλο μας κάθε λέξη και αναγκάζουμε το παιδί να μας ακολουθήσει. Δίνουμε εμείς το ρυθμό και την ταχύτητα, η οποία στην αρχή θα είναι χαμηλή και σταδιακά θα αυξάνεται.
2. Δίνουμε έμφαση στις παύσεις. Βάζουμε το παιδί να παίρνει μια μικρή αναπνοή σε κάθε κόμμα και μία μεγάλη σε κάθε τελεία.
3. Βοηθάμε το παιδί να βρει τα σημαντικότερα στοιχεία χρησιμοποιώντας τις ερωτήσεις: ποιος, πότε, τι, που, γιατί, πως. Στη συνέχεια, αφού το παιδί εντοπίσει αυτά τα στοιχεία, του ζητάμε να τα καταγράψει επιγραμματικά σ” ένα χαρτί σαν σχεδιάγραμμα.
4. Βοηθάμε το παιδί να σχηματίσει εικόνα στο μυαλό του για όλα όσα διαβάζει, έτσι ώστε να θυμάται καλύτερα την πλοκή, τους χαρακτήρες και άλλες λεπτομέρειες του κειμένου.


Ζυμβραγάκης Αποστόλης
Πτυχιούχος Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής – Ψυχολογίας Αθηνών

Πηγή

13/11/13

Πώς θα βοηθήσω το παιδί να θυμάται και να καταλαβαίνει τι διαβάζει;

iStock_000006920422Smallhomework_for_young_kids_WlEPYAiNnY_lΤα παιδιά συχνά παραπονιούνται στους γονείς και τους δασκάλου τους ότι ενώ έχουν διαβάσει μια σελίδα, δεν θυμούνται τίποτα απολύτως. Η δυσκολία τους να θυμηθούν αυτά που διάβασαν προκαλείται από ελλείμματα στην εκτελεστική λειτουργία. Οι ακόλουθες στρατηγικές μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να θυμούνται και να κατανοούν περισσότερα σε ό,τι διαβάζουν.
Προτάσεις για δασκάλους
· Οργανώστε το μάθημα λαμβάνοντας υπόψη σας τα διαφορετικά στυλ μάθησης των παιδιών. Οργανώστε την ανάγνωση. Αρχικά μπορεί να διαβάζει ο εκπαιδευτικός μια παράγραφο, μετά ο μαθητής και μετά μαζί. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται το άγχος των κακών αναγνωστών και επιπλέον επιτρέπει στους μαθητές να διαμορφώσουν την ρουτίνα αυτή στο μυαλό τους. Αφήστε το παιδί να είναι όρθιο στο θρανίο του ή να περπατάει στο δωμάτιο/στην αίθουσα ενώ διαβάζει.
· Δημιουργήστε ενδιαφέρον για τις λέξεις πάνω στη σελίδα. Χειρονομίες, εκφράσεις προσώπου και κινήσεις μπορούν να βοηθήσουν τον μαθητή να μείνει συγκεντρωμένος κατά τη διάρκεια του μαθήματος της ανάγνωσης. Ένας τρόπος είναι η γραφή στον αέρα. Η γραφή στον αέρα είναι ένας τρόπος εξάσκησης του παιδιού στη γραφή λέξεων γράφοντας τες στον αέρα με το δάχτυλό του. Κάρτες με «ΝΑΙ» και «ΟΧΙ» μπορεί να χρησιμοποιηθούν επίσης. Το παιδί καλείται να σηκώσει μια από τις 2 κάρτες για να απαντήσει σε ερωτήσεις του εκπαιδευτικού σχετικά με το περιεχόμενο του κειμένου που διαβάστηκε.
school-children· Χρησιμοποιείστε χρώματα και ήχο. Χρησιμοποιήστε μαρκαδόρους διαφορετικών χρωμάτων για να υπογραμμίσετε λέξεις, φράσεις ή κομμάτια του κειμένου προκειμένου να αυξηθεί η εμπλοκή του παιδιού στη δραστηριότητα της ανάγνωσης. Η ακρόαση ηχητικών βιβλίων (audio books) και η δυνατή ανάγνωση του ατόμου (χωρίς να είναι αναγκαία η παρουσία άλλων ατόμων) βελτιώνει την ικανότητα κατανόησης. Χρησιμοποιήστε μουσική για να δείξετε στους μαθητές ότι προχωράτε στο επόμενο θέμα ανάγνωσης.
· Μην χρησιμοποιείτε μόνο τη μέθοδο της διάλεξης για να παρουσιάσετε στα παιδιά το νέο υλικό. Αφήστε τα παιδιά να σχηματίσουν μικρές ομάδες και να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με το κείμενο ανάγνωσης που υπάρχουν πάνω σε πόστερ που κρέμονται στους τοίχους της αίθουσας. Ο εκπαιδευτικός δίνει στα παιδιά χρόνο για να συζητήσουν μεταξύ τους και να απαντήσουν στις ερωτήσεις που υπάρχουν στα πόστερ. Μετά το χρόνο που παραχωρείται στα παιδιά για κάθε ερώτηση. Οι ομάδες προχωρούν στις επόμενες.
· Κάντε εξάσκηση στην ανάγνωση με διάφορους τρόπους. Βάλτε όλα τα παιδιά να διαβάσουν μεγαλόφωνα το ίδιο κείμενο ταυτόχρονα. Αυτός ο τρόπος είναι πολύ καλός όταν η τάξη εστιάζει σε ένα μικρό κείμενο. Διαβάστε ή ξαναδιαβάστε μια παράγραφο προφορικά στην τάξη, χωρίς να αναφέρετε τις λέξεις κλειδιά. Δώστε στους μαθητές μια σύντομη, ενδιαφέρουσα παράγραφο για να διαβάσου. Τα παιδιά ξαναδιαβάζουν την παράγραφο μέχρι να αποκτήσουν ευχέρεια και σημειώνουν την πρόοδό τους σε ένα διάγραμμα.
Προτάσεις για τους γονείς
· Συνεργαστείτε με τα παιδιά σας. Διαβάστε στο παιδί σας και με το παιδί σας κάθε μέρα. Διαβάστε εναλλάξ τις παραγράφους ή τις σελίδες ενός βιβλίου (μια εσείς, μια το παιδί). Διαβάστε τις σελίδες που βρίσκονται αριστερά και αφήστε το παιδί να διαβάσει τις σελίδες που είναι δεξιά. Διαβάστε μαζί με το παιδί, ταυτόχρονα, βάζοντας το δάχτυλό σας κάτω από τις λέξεις.
tip_encourage_writing· Χειριστείτε τις δύσκολες λέξεις. Αν το παιδί σας διαβάσει λάθος μια λέξη, πείτε του την εσείς σωστά αμέσως. Βάλτε το παιδί να δείξει αργά την λέξη με το δάχτυλό του και να την διαβάσει δυνατά 3 φορές. Στη συνέχεια ζητήστε από το παιδί να ξαναδιαβάσει την πρόταση που περιέχει την λέξη και μετά να συνεχίσει στην ανάγνωση του κειμένου.
· Δώστε στο παιδί ένα φύλλο χαρτί. Μόλις διαβάσει την παράγραφο, δώστε του 1-2 λεπτά για να γράψει όσα θυμάται από αυτά που διάβασε. Μόλις το ολοκληρώσει, αφήστε το να κάνει ένα διάλειμμα. Επαναλάβετε την διαδικασία.
· Κάντε την ανάγνωση διασκέδαση. Τα παιδιά που δυσκολεύονται στην ανάγνωση τρομοκρατούνται στη θέα χοντρών βιβλίων με ελάχιστες εικόνες. Δώστε τους κατάλληλα (και ενδιαφέροντα) για την ηλικία τους βιβλία με εικόνες και περιορισμένης έκτασης κείμενο, βιβλία με αινίγματα, αστεία και περιοδικά.
· Υπογραμμίστε με χρωματιστό μαρκαδόρο τις σημαντικές πληροφορίες του κειμένου. Φωτοτυπήστε ένα κεφάλαιο/μια ενότητα από ένα βιβλίο και βάλτε το παιδί να υπογραμμίσει τις σημαντικές λέξεις και ιδέες (με διαφορετικό χρώμα).

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδικός Παιδαγωγός

Πηγή

Η σωστή στάση σώματος όταν το παιδί μελετά

child-reading-book-stock-photo

Από μικρά παιδιά οι καθηγητές και οι γονείς μας μας έλεγαν συνεχώς ότι πρέπει να καθόμαστε σωστά όταν γράφουμε, χωρίς όμως κάποιος από αυτούς να μας έχει προσδιορίσει ποια είναι η σωστή θέση κατά τη γραφή και γιατί θα πρέπει να καθόμαστε έτσι.

Κάποια παραδείγματα όπου τα παιδιά δεν κάθονται σωστά είναι όταν σκύβουν πολύ πάνω στο χαρτί τους ή κάθονται «χυμένα» στην καρέκλα, δηλαδή ο κορμός τους δεν σχηματίζει γωνία 90° με τα ισχία τους, ή αν είναι δεξιόχειρες δεν συγκρατούν το χαρτί με το αριστερό τους χέρι και άλλα πολλά.

Το αν καθόμαστε σωστά ή όχι, καθορίζει σε πολύ μεγάλο βαθμό την απόδοσή μας στην γραφή γιατί μόνο τότε τα γράμματά μας θα είναι ευανάγνωστα, δεν θα κουράζεται το παιδί γρήγορα και με το καιρό θα αυξήσει τη ταχύτητα της γραφής του.

Ποια είναι λοιπόν η σωστή στάση σώματος και η σωστή θέση του χαρτιού;
Η κεφαλή πρέπει να είναι σε ευθεία γραμμή, ο κορμός του παιδιού να είναι ευθύγραμμος και το βάρος του να μοιράζεται στα ισχία, τα οποία βρίσκονται σε κάμψη 90°, όπως επίσης και τα γόνατα και οι ποδοκνημικές αρθρώσεις. Ο κορμός του επίσης, θα πρέπει να στηρίζεται σε μία καρέκλα στην οποία η πλάτη της να έχει μία μικρή κλίση προς τα εμπρός και το ύψος του τραπεζιού θα πρέπει να είναι στο ύψος του στέρνου του παιδιού.

ceb5cf81ceb3cebf-5-5

Επιπρόσθετα, τα πόδια του παιδιού θα πρέπει να φτάνουν στο έδαφος και όχι να είναι στις μύτες των ποδιών τους. Άρα προσαρμόζουμε πρώτα τη καρέκλα στο ύψος του τραπεζιού και αν τα πόδια του δεν φτάνουν το έδαφος τότε τοποθετούμε βιβλία ή υποπόδια που υπάρχουν στο εμπόριο ή ακόμα και καρέκλες με μηχανισμό επιλογής ύψους.

ceb5cf81ceb3cebf-475

Όσο αφορά τη θέση του χαρτιού, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι άλλη είναι η σωστή θέση για τους δεξιόχειρες και άλλη για τους αριστερόχειρες. Εμείς θα αναφερθούμε στους δεξιόχειρες, άρα για τους αριστερόχειρες θα ισχύει το αντίθετο.

Το χαρτί θα πρέπει να είναι τοποθετημένο ελαφρώς λοξά όπου συγκεκριμένα η δεξιά πάνω γωνία του χαρτιού θα πρέπει να τοποθετείται ψηλότερα. Αφού το παιδί θα γράφει με το δεξί χέρι τότε με το αριστερό θα πρέπει να συγκρατεί το χαρτί και οι πήχεις του θα πρέπει να ακουμπούν στο τραπέζι, με τους αγκώνες να σχηματίζουν γωνία 90°.

Αγγελική Κανάκη,
Εργοθεραπεύτρια

Κέντρο εξειδικευμένης μαθησιακής υποστήριξης & αποκατάστασης λόγου – ομιλίας
http://mathisiakesdiskolies.wordpress.com

πηγή

Γιατί δεν έχουμε όλοι το ίδιο πρόσωπο;

TLC-ELC-collage-facesΤο ανθρώπινο πρόσωπο είναι μοναδικό σαν δακτυλικό αποτύπωμα, με συνέπεια κανείς άνθρωπος -ακόμα κι ένας σωσίας ή ένας δίδυμος- να μην είναι ακριβώς όμοιος με κάποιον άλλο. Εδώ και χρόνια οι επιστήμονες προσπαθούν να καταλάβουν τις γενετικές αιτίες γι’ αυτό και πιστεύουν ότι μόλις έκαναν ένα ακόμα σημαντικό βήμα. Χιλιάδες μικρές περιοχές του DNA και μάλιστα αυτού που έως τώρα θεωρείτο άχρηστο (το λεγόμενο και «σκουπιδο-DNA»), βρέθηκαν ότι καθορίζουν την ανάπτυξη των διαφορετικών χαρακτηριστικών του κάθε προσώπου.
Η  διεθνής επιστημονική έρευνα, που βασίστηκε στην μελέτη ποντικιών, ρίχνει φως στον εν γένει μυστηριώδη βιολογικό μηχανισμό μέσω του οποίου το ένα πρόσωπο δείχνει τόσο διαφορετικό από το άλλο. Αποδεικνύεται πως ανεπαίσθητες αλλαγές του γενετικού υλικού οδηγούν στην ανάπτυξη της μεγάλης ποικιλομορφίας των χαρακτηριστικών των προσώπων.
Οι ερευνητές από τις ΗΠΑ, τον Καναδά και τη Βρετανία, με επικεφαλής τον καθηγητή γενετικής Άξελ Βίζελ του Εθνικού Εργαστηρίου Λόρενς Μπέρκλεϊ της Καλιφόρνια, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Science» ελπίζουν ότι η έρευνά τους θα βοηθήσει τους επιστήμονες να καταλάβουν πώς δημιουργούνται τα εκ γενετής κρανιοπροσωπικά ελαττώματα, τα οποία προκαλούν διάφορα προβλήματα υγείας (διατροφής, ομιλίας, αναπνοής κ.α.). Αν και η μελέτη βασίστηκε σε πειραματόζωα, οι ερευνητές δήλωσαν ότι το ανθρώπινο πρόσωπο πιθανότατα αναπτύσσεται με τον ίδιο μηχανισμό, καθώς τα ίδια γονίδια για την ανάπτυξη του προσώπου φαίνονται εξίσου σημαντικά τόσο στα ποντίκια, όσο και στους ανθρώπους.
Οι επιστήμονες βρήκαν πάνω από 4.000 μικρού μεγέθους περιοχές στο «σκουπιδο-DNA» των ποντικιών, που φαίνεται η κάθε μία να παίζει το δικό της ρόλο στην εξωτερική εμφάνιση του προσώπου. Αυτά τα τμήματα του γενετικού υλικού (το οποίο αποτελεί το 98% του συνολικού DNA, αλλά δεν κωδικοποιεί πρωτεΐνες, γι’ αυτό θεωρείται «άχρηστο»), λειτουργούν ως «διακόπτες» των γονιδίων, ρυθμίζοντας είτε την ενεργοποίηση και την ενίσχυση της δράσης τους, είτε την εξασθένηση και την απενεργοποίησή τους.
«Στα έμβρυα των ποντικιών μπορούμε να δούμε πού ακριβώς, καθώς το πρόσωπο αναπτύσσεται, κάθε «διακόπτης» ενεργοποιεί το γονίδιο που ελέγχει», ανέφερε ο Άξελ Βίζελ, επισημαίνοντας πως είναι δύσκολο για έναν άνθρωπο να προσέξει τις αδιόρατες διαφορές στα πρόσωπα των ποντικιών, όμως αυτές υπάρχουν και ανιχνεύονται με τα επιστημονικά όργανα (π.χ. με τομογραφία του κεφαλιού).
Πρόσθεσε, πάντως, ότι οι επιστήμονες βρίσκονται ακόμα στην αρχή, όσον αφορά την κατανόηση των πολύπλοκων διαδικασιών που καθορίζουν ένα πρόσωπο. Όπως είπε, γι’ αυτό το λόγο, είναι απίθανο στο άμεσο μέλλον να χρησιμοποιηθεί η ανάλυση του DNA για να προβλεφθεί η ακριβής εμφάνιση ενός εμβρύου ή να επιχειρηθεί από τους γονείς η μεταβολή κάποιων από αυτά τα γενετικά χαρακτηριστικά, προκειμένου να αλλάξει κατά βούληση το πρόσωπο του μωρού.
Άλλοι επιστήμονες εμφανίζονται πάντως πιο επιφυλακτικοί, θεωρώντας ότι ναι μεν το «σκουπιδο-DNA» παίζει ρόλο στη διαμόρφωση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του προσώπου, όμως δεν μπορεί με βεβαιότητα να χαρακτηρισθεί ο παράγων – κλειδί.

πηγή

11/11/13

ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ - «ΠΑΡΑΜΥΘΟΚΑΜΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ!»

Το Μουσείο Συναισθημάτων παρουσιάζει τη νέα διαδραστική έκθεση: «Γεια σου κύριε Φόβε!»
Ο σκοπός της έκθεσης είναι δώσει τα ερεθίσματα στα παιδιά  και στους ενήλικες που τα φροντίζουν, να γνωρίσουν, να επεξεργαστούν και να εξοικειωθούν με το συναίσθημα του φόβου μέσα από το παιχνίδι με τα εκθέματα.

Το Μουσείο Συναισθημάτων πραγματοποιεί:
  • Εκπαιδευτικά Προγράμματα στο Μουσείο  για σχολικές ομάδες  μαθητών 4 έως 14 ετών και για ομάδες φοιτητών
  • Εκπαιδευτικά Προγράμματα στο Σχολείο με τα διαδραστικά εκθέματα που ταξιδεύουν εντός και εκτός Αττικής
  • Σαββατοκύριακα στο Μουσείο για μικρούς (4 έως 12 ετών)  και μεγάλους επισκέπτες μαζί, με στόχο να εξερευνήσουν τη διαδραστική έκθεση και να συμμετέχουν σε εργαστήρια
  • Ετήσια Παιδικά Εργαστήρια
  • Εορταστικά Εργαστήρια την περίοδο των σχολικών διακοπών των Χριστουγέννων και του Πάσχα για μικρούς (4 έως 12 ετών)  και μεγάλους επισκέπτες μαζί
  • Καλοκαιρινά Προγράμματα summer camp
  • Σεμινάρια για εκπαιδευτικούς, γονείς και όσους ενδιαφέρονται για τη συναισθηματική ανάπτυξη
Το Μουσείο Συναισθημάτων είναι ένα διεθνώς μοναδικό, διαδραστικό μουσείο, που χρησιμοποιεί τα εκθέματα του, το παιχνίδι και τα παραμύθια για να ενθαρρύνει τα παιδιά να γνωρίσουν τον εαυτό τους και να κατανοήσουν τον κόσμο των συναισθημάτων, ενώ ταυτόχρονα ευαισθητοποιεί τους ενήλικες σε θέματα που αφορούν τη συναισθηματική ανάπτυξη.
Το μουσείο βασίζει τη λειτουργία του αποκλειστικά στα έσοδα των εισιτηρίων που εκδίδει.
Για τιμές εισιτηρίων, πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής: τηλ. 210 9218329,
Καρατζά 7,  Φιλοπάππου,  info@mce.gr, www.mce.gr

Πρόσθετες Πληροφορίες

  • Σε ποιο χώρο;: ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
  • Περιοχή: ΑΘΗΝΑ
  • Κατάλληλο για ηλικίες: 3 ετών - 6 ετών, 6 ετών - 9 ετών, 9 ετών - 11 ετών
  • Ημέρες Παραστάσεων: Σάββατο 9 και Κυριακή 10 Νοεμβρίου
  • Τιμές Εισιτηρίων: 8 ευρώ
  • Διάρκεια: 1μ.μ. έως 2μ.μ.

 Πηγή
  •