10/1/19

Έρευνα: Οι πολλές ώρες μπροστά στην οθόνη επηρεάζουν τον εγκέφαλο των παιδιών



Αποτέλεσμα εικόνας για kid laptop
πηγη

Έρευνα: Οι πολλές ώρες μπροστά στην οθόνη επηρεάζουν τον εγκέφαλο των παιδιών

Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συστήνει στους γονείς να αποφεύγουν την χρήση ψηφιακών μέσων σε παιδιά μικρότερα των 18 με 24 μηνών
Οι πολλές ώρες μπροστά στην οθόνη επηρεάζουν τον εγκέφαλο των παιδιών
Αποτέλεσμα εικόνας για παιδια μπροστα στην τηλεοραση
πηγη


Ερευνητές εντόπισαν «διαφορετικά μοτίβα» σε εγκεφαλογραφήματα που πραγματοποιήθηκαν σε παιδιά και τα οποία καταγράφουν έντονη χρήση έξυπνων συσκευών, tablets και video games, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία έρευνας στις ΗΠΑ.
Οι πρώτες πληροφορίες από την έρευνα του Εθνικού Ινστιστούτου Υγείας (NIH), η οποία κοστίζει 300 εκατομμύρια δολάρια, αποκαλύπτει ότι τα παιδιά εννέα και δέκα ετών που περνούν περισσότερες από επτά ώρες ημερησίως χρησιμοποιώντας τέτοιες συσκευές εμφανίζουν σημάδια πρόωρης αραίωσης του εγκεφαλικού φλοιού, δηλαδή της εξωτερικής εκείνης στιβάδας του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για την επεξεργασία των αισθητηριακών πληροφοριών.
«Δεν γνωρίζουμε αν προκαλείται από τον χρόνο παρακολούθησης. Ακόμη δεν γνωρίζουμε αν είναι κάτι κακό», ειπε η Γκάγια Ντάουλινγκ, μια γιατρός του NIH που συμμετέχει στην έρευνα αναλύοντας τα πρώτα συμπεράσματα σε συνέντευξή της στην εκπομπή του CBS «60 Minutes».
«Αυτό που μπορούμε να πούμε ότι αυτή είναι η εικόνα των εγκεφάλων παιδιών που περνούν πολλή ώρα μπροστά από τις οθόνες. Και δεν είναι ένα μόνο μοτίβο», είπε η Ντάουλινγκ.
Τα στοιχεία του NIH που παρουσιάστηκαν από το CBS έδειξαν ακόμη ότι τα παιδιά που περνούν περισσότερες από δύο ώρες την ημέρα μπροστά σε οθόνες είχαν χειρότερες επιδόσεις στις γλώσσες και σε νοητικές ασκήσεις.
Η έρευνα, στο πλαίσιο της οποίας υποβλήθηκαν σε εγκεφαλογράφημα 4.500 παιδιά, έχει απώτερο στόχο να δείξει αν προκαλεί εθισμό η οθόνη όταν τα παιδιά περνούν πολλές ώρες μπροστά από αυτήν. Ωστόσο οι ερευνητές τόνισαν ότι απαιτούνται πολλά χρόνια για την κατανόηση τόσο μακροπρόθεσμων επιπτώσεων.
«Με πολλούς τρόπους η ανησυχία των ερευνητών, στους οποίους συμπεριλαμβάνομαι, είναι ότι βρισκόμαστε εν μέσω ενός φυσικού είδους ανεξέλεγκτου πειράματος με αντικείμενο την επόμενη γενιά παιδιών», δήλωσε στην εκπομπή ο ελληνικής καταγωγής παιδίατρος Δημήτρης Χρηστάκης, ένας από τους επικεφαλής της πρόσφατης οδηγίας που εξέδωσε η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής.
Τα πρώτα στοιχεία της έρευνας θα αρχίσουν να δίνονται στη δημοσιότητα στις αρχές του 2019. Σήμερα η Ακαδημία συστήνει στους γονείς να αποφεύγουν την χρήση ψηφιακών μέσων  σε παιδιά μικρότερα των 18 με 24 μηνών.

 Πηγη


8/1/19

Ορθογραφία του ρήματος και της μετοχής στα Νέα Ελληνικά (Με ασκήσεις)



Αποτέλεσμα εικόνας για ορθογραφία ρημάτων
πηγη

Ορθογραφία του ρήματος και της μετοχής στα Νέα Ελληνικά

Ορθογραφία του ρήματος - ενεστωτικές καταλήξεις


Τα ρήματα σε γράφονται με παραδείγματα Εξαιρούνται τα:
-άβο (-αύω) β ανάβω, θάβω, ράβω, σκάβω παύω, αναπαύω, απολαύω, θραύω (σπάζω),
ψαύω (ψηλαφώ, αγγίζω)
-έβο (-εύω) ευ γυρεύω, κλαδεύω, παλεύω κλέβω, σέβομαι
-έο (-έω) αι
κλαίω, φταίω, καίω
αναπνέω, λέω, πλέω, ρέω
-ένο (-αίνω) αι ζεσταίνω, ανεβαίνω, φαίνομαι δένω, πλένω, μένω
[και τα λαϊκά: κρένω (μιλώ, απαντώ), ψένω (ψήνω), γένομαι (γίνομαι)]
-έρνο (-έρνω) ε γδέρνω, γέρνω, φέρνω παίρνω
-έρο (-αίρω) αι
χαίρω, συγχαίρω, εξαίρω
ξέρω φέρω
-ιάζο (-ιάζω) ι αγκαλιάζω, νευριάζω, βιάζομαι αδειάζω, χρειάζομαι
μοιάζω, μονοιάζω, νοιάζομαι
-ίζο (-ίζω) ι ανθίζω, αντικρίζω, φτερνίζομαι μπήζω, πήζω, πρήζω
αναβρ(λ)ύζω, δακρύζω, γογγύζω, ολολύζω, κατακλύζω, κελαρύζω, συγχύζω, σφύζω, τανύζω
δανείζω
αθροίζω
-λο (-λλω) λλ αναβάλλω, ανατέλλω, ποικίλλω θέλω, οφείλω, μέλει
-λό (-λώ) λ αμελώ, γελώ, καλώ
κολλώ
-όνο (-ώνω) ώ πληρώνω, κλειδώνω, γλιτώνω

-σο (-σσω) σσ αναπτύσσω, απαλλάσσω αρέσω
-το (-ττω) ττ πλήττω, φρίττω, εισπράττω θέτω, κείτομαι
-ίνο ίνω δίνω, κλίνω, πίνω, κρίνω
ήνω αφήνω, σβήνω, στήνω, ψήνω
ύνω αμβλύνω, αμύνομαι, απευθύνω, απομακρύνω, βαρύνω, βραδύνω, γδύνω, διευθύνω,  ενθαρρύνω, επιμηκύνω, ευκολύνω, καταπραΰνω, κατευθύνω, λαμπρύνω, λύνω, μακρύνω, μεγεθύνω,  μικρύνω, μολύνω, ντύνω, ξύνω, οξύνω, παροτρύνω, φτύνω, χύνω,  σμικρύνω,
είνω κλείνω, τείνω


Ασκήσεις

Κατέβασε όλες τις παραπάνω ασκήσεις doc



Σχετική εικόνα
πηγη



Ορθογραφία μετοχών: -οντας, -ώντας // -μένος, -μένη, -μένο

1. Η μετοχή του ενεργητικού ενεστώτα που έχει κατάληξη -οντας γράφεται:

με -ο- όταν η μετοχή δεν τονίζεται στο -ο- τρώγοντας, παίζοντας, βλέποντας
με -ώ- όταν η μετοχή τονίζεται στο -ώ- γελώντας, τραγουδώντας, ακολουθώντας

2. Η μετοχή του παθητικού ενεστώτα ή του παθητικού παρακείμενου σε [omenos]
● Γράφεται -όμενος όταν η μετοχή τονίζεται στο [ο], π.χ.
εργάζομαι - εργαζόμενος,
λέγω - λέγομαι - λεγόμενος,
έρχομαι - ερχόμενος
● Γράφεται -ωμενος όταν η μετοχή δεν τονίζεται στο [ο], π.χ.
ξηλώνομαι - ξηλωμένος,
διορθώνομαι - διορθωμένος,
λέγω - λέγομαι - ειπωμένος
Εξαίρεση: Μερικές μετοχές που προέρχονται από λόγια ρήματα της β' συζυγίας δεν ακολουθούν τον κανόνα και γράφονται με ώ, π.χ.
τιμώ - τιμώμενος,
προσδοκώ - προσδοκώμενος


Οι μετοχές του παθητικού παρακειμένου που τελειώνουν σε -μένος, -μένη, -μένο κανονικά γράφονται με ένα μ
π.χ. ιδρύω > ιδρυμένος, λύνω > λυμένος, καίω > καμένος.
Γράφονται με δύο μμ όταν το ρήμα από το οποίο προέρχονται είναι ρήμα της α' συζυγίας (π.χ. γράφω) και έχει χαρακτήρα π, β, φ (πτ, φτ). Μπορείς να δεις παρακάτω όλα τα ρήματα που γράφονται στον παρακείμενο με δύο μμ

Με χαρακτήρα π
εγκαταλείπω, επιτρέπω εγκαταλειμμένος, επιτετραμμένος (λογ.)
Με χαρακτήρα β
ανάβω, θάβω, κλέβω, κόβω, κρύβω, ράβω,
σκάβω, σκύβω, στρίβω, στύβω, τρίβω, θλίβω
αναμμένος, θαμμμένος, κλεμμένος, κομμένος, κρυμμένος, ραμμένος, σκαμμένος, σκυμμένος, στριμμένος, στυμμένος, τριμμένος, θλιμμένος
Με χαρακτήρα φ
αλείφ(β)ω, βάφω, γράφω, γλείφω, γλύφω, στρέφω, θρέφω αλειμμένος, βαμμένος, γραμμένος, γλειμμένος, γλυμμένος, στραμμένος, θρεμμένος
Με χαρακτήρα πτ
απορρίπτω, αποκόπτω, βλάπτω, καλύπτω, συνάπτω απορριμμένος (απορρίμματα), αποκομμένος, βλαμμένος, καλυμμένος, συνημμένος

Ασκήσεις




Βιβλιογραφία

bullet
Γραμματική Νέας Ελληνικής Γλώσσας Α', Β' Γ' Γυμνασίου, Σωφρόνης Χατζησαββίδης - Αθανασία Χατζησαββίδου, ΟΕΔΒ, Αθήνα, Έκδοση Α, 2011
bullet
Νεοελληνική Γραμματική, Μανόλης Τριανταφυλλίδης, ΟΕΣΒ, Αθήνα, 1941
bullet
Γραμματική της Ελληνικής Γλώσσας, David Holton - Peter Mackridge - Ειρήνη Φιλιππάκη-Warburton, Πατάκης, Αθήνα, 1999
bullet
Γραμματική της Νέας Ελληνικής, Χρ. Κλαίρης - Γ. Μπαμπινιώτης, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2005
bullet
Γραμματική Ε, Στ Δημοτικού, Ειρήνη Φιλιππάκη-Warburton - Μιχ. Γεωργιαφέντης - Γεώργιος Κοτζόγλου - Μαργαρίτα Λουκά, ΟΕΔΒ, Αθήνα
bullet
Εφαρμοσμένη Γραμματική της Δημοτικής και Συντακτικό, Γιάννη Β. Παπαναστασίου, Αθήνα, 1989
bullet
Συντακτικό της Νέας Ελληνικής, ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1996, κα' έκδοση
bullet
Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου, Γιάννης Παπαθανασίου, εκδ. Χαζτηθωμά, Θεσσαλονίκη, 2006
bullet
Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου, Γιάννης Παπαθανασίου, εκδ. Χαζτηθωμά, Θεσσαλονίκη, 2006
bullet
Νεοελληνική Γλώσσα Γ' Γυμνασίου, Γιάννης Παπαθανασίου, εκδ. Χαζτηθωμά, Θεσσαλονίκη, 2006

 


7/1/19

Εξαιρετικό Υλικό!Οι φωνές, οι συζυγίες και οι τάξεις του ρήματος στα Νέα Ελληνικά (με



Σχετική εικόνα
πηγη

Τι είναι η φωνή;

Στην ελληνική γλώσσα υπάρχουν πάρα πολλά ρήματα, όπως άλλωστε και σε κάθε γλώσσα, με τα οποία δηλώνουμε τι κάνουμε, π.χ. τρέχω, γελώ, αδικώ, σφυρίζω, ανεβαίνω, κοιμάμαι, ντύνομαι, φιλιέμαι, περιποιούμαι κ.τ.λ.
Παρατηρώντας όλα αυτά τα ρήματα διαπιστώνουμε ότι στο α' ενικό πρόσωπο του ενεστώτα (δηλ. εγώ τώρα...) τελειώνουν σε δύο μόνο καταλήξεις:
  • στην κατάληξη, π.χ. τρέχω, ζω, αδικώ, σφυρίζω, ανεβαίνω
  • στην κατάληξη -μαι, π.χ. φαίνομαι,έρχομαι, κοιμάμαι, ντύνομαι, φιλιέμαι, περιποιούμαι
Για να μπορούμε, λοιπόν, να τα μελετάμε πιο εύκολα, χωρίζουμε τα ρήματα σε δύο μεγάλες κατηγορίες, ανάλογα με την κατάληξή τους. Τις κατηγορίες αυτές τις ονομάζουμε φωνές. Έτσι,
  • όσα ρήματα τελειώνουν σε -ω ανήκουν στην ενεργητική φωνή, ενώ
  • όσα ρήματα τελειώνουν σε -μαι ανήκουν στηνπαθητική φωνή.
ΠΡΟΣΟΧΗ
Πολλά ρήματα τα συναντάμε και στις δυο φωνές, π.χ. γράφω – γράφομαι, μιλώ – μιλιέμαι.
Υπάρχουν ρήματα που τα συναντάμε μόνο στην ενεργητική φωνή, π.χ. ζω, ξυπνώ, τρέχω
Υπάρχουν ρήματα που τα συναντάμε μόνο στην παθητική φωνή, π.χ. έρχομαι, φαίνομαι. Τα ρήματα που έχουν μόνο παθητική φωνή ονομάζονται αποθετικά.

Για να δώσουμε κι έναν ορισμό, πιο επίσημο θα μπορούσαμε να πούμε ότι:


φωνές ονομάζονται οι ομάδες μορφολογικών τύπων των ρημάτων και είναι δύο, η ενεργητική και η παθητική.


ΠΡΟΣΟΧΗ
Μην μπερδεύουμε τις φωνές με τις διαθέσεις του ρήματος.
Η φωνή αναφέρεται μόνο στο είδος της κατάληξης.

Πώς βρίσκουμε σε ποια φωνή ανήκει ένα ρήμα;
Είπαμε ότι:
στηενεργητική φωνή ανήκουν όσα ρήματα έχουν στο α' ενικό του ενεστώτα κατάληξη -ω
στην παθητική φωνή ανήκουν όσα ρήματα έχουν κατάληξη στο α' ενικό του ενεστώτα σε -μαι.
Συνεπώς, μόλις δούμε ένα ρήμα να τελειώνει σε -ω, καταλαβαίνουμε ότι ανήκει στην ενεργητική, ενώ το ρήμα που τελειώνει σε -μαι ανήκει στην παθητική.

Αν μας δοθεί ένας τύπος του ρήματος που δεν είναι στο α' ενικό του ενεστώτα, τότε εμείς, για να καταλάβουμε σε ποια φωνή ανήκει, θα το μεταφέρουμε στο α' ενικό του ενεστώτα, δηλαδή στο εγώ και τώρα, π.χ.

τύπος ρήματος στο α' ενικό ενεστώτα
(εγώ τώρα...)
θα είναι
γέλασα γελώ ενεργητική
γελάστηκα γελιέμαι παθητική
έχω φιλήσει φιλώ ενεργητική
έχω φιληθεί φιλιέμαι παθητική
Ήρθε η ώρα της άσκησης και της εξάσκησης




Τι είναι οι συζυγίες του ρήματος;

Χωρίσαμε ως τώρα τα ρήματα, σύμφωνα με την κατάληξη στο α' ενικό του ενεστώτα, σε δύο φωνές, την ενεργητική και την παθητική. Όμως, επειδή είμαστε προσεκτικοί και μελετηροί, διαπιστώσαμε ότι μπορούμε να χωρίσουμε τα ρήματα και σ' άλλες μικρότερες κατηγορίες, ανάλογα με τον τονισμό τους. Για παράδειγμα τα ρήματα της ενεργητικής φωνής δεν τονίζονται όλα στην ίδια συλλαβή, και από τα ρήματα της παθητικής άλλα τελειώνουν σε -ομαι και άλλα σε -ιέμαι ή -ούμαι. Για πρόσεξε τα παρακάτω:

α' β'
λύνω, γράφω, ντύνω, ξέρω, αφήνω μιλάω-μιλώ, γελάω-γελώ, αδικώ
λύνομαι, γράφομαι, ντύνομαι μιλιέμαι, γελιέμαι, αδικιέμαι-αδικούμαι, φοβάμαι

Όπως διαπιστώνεις από τα ρήματα της ενεργητικής φωνής άλλα τονίζονται στην παραλήγουσα, (α' στήλη) ενώ άλλα  τονίζονται στη λήγουσα (β' στήλη). Από τα ρήματα της παθητικής φωνής άλλα τελειώνουν σε -ομαι και τονίζονται στην προπαραλήγουσα  κι άλλα τελειώνουν σε -ιέμαι ή -ούμαι ή -άμαι και τονίζονται στην παραλήγουσα.

Οι φιλόλογοι δεν μπορούσαν να αφήσουν αυτή τη διαφορά, χωρίς να την κατατάξουν σε κάποια κατηγορία. Έτσι, μπορούμε να χωρίσουμε τα ρήματα ανάλογα με τον τονισμό τους σε δύο συζυγίες:


  • στην α' συζυγία κατατάσσονται τα ρήματα που τονίζονται στην παραλήγουσα της ενεργητικής π.χ. τρέχω, παίζω ή στην προπαραλήγουσα  της παθητικής, π.χ. λύνομαι, γράφομαι
  • στη β' συζυγία κατατάσσονται τα ρήματα που τονίζονται στη λήγουσα της ενεργητικής, π.χ. μιλώ, γελώ (ή στην παραλήγουσα αν είναι σε -άω, μιλάω) και στην παραλήγουσατης παθητικής, π.χ. μιλιέμαι, προσποιούμαι, φοβάμαι.


Δυστυχώς δεν τελειώνουν εδώ τα βάσανα...

Μελετώντας πάλι τα ρήματα της β' συζυγίας, διαπιστώνουμε από τον τρόπο που κλίνονται ότι δεν έχουν τις ίδιες καταλήξεις:

ενεργητική
αγαπώ ή αγαπάω
αγαπάς
αγαπά ή αγαπάει
αγαπάμεή αγαπούμε
αγαπάτε
αγαπούν(ε)
θεωρώ
θεωρείς
θεωρεί
θεωρούμε
θεωρείτε
θεωρούν
παθητική
αγαπιέμαι
αγαπιέσαι
αγαπιέται
αγαπιόμαστε
αγαπιέστεή αγαπιόσαστε
αγαπιούνταιή αγαπιόνται
θεωρούμαι
θεωρείσαι
θεωρείται
θεωρούμαστε
θεωρείστε
θεωρούνται
θυμούμαι/άμαι
θυμάσαι
θυμάται
θυμούμαστε/θυμόμαστε
θυμάστε/θυμόσαστε
θυμούνται

Αφού διαφέρουν ως προς τον τρόπο που κλίνονται, ας τα κατατάξουμε σε δύο τάξεις.


  • Στην α' τάξη θα ανήκουν εκείνα τα ρήματα της β' συζυγίας  που κλείνονται στην ενεργητική σε -ώ, -άς, -ά και στην παθητική σε -ιέμαι, -ιέσαι, -ιέται
  • Στη β' τάξη θα ανήκουν εκείνα τα ρήματα της β' συζυγίας που κλείνονται στην ενεργητική σε -ώ, -είς, -εί και στην παθητική σε -ούμαι, -είσαι, είται ή ούμαι/άμαι, -άσαι, -άται




Συγκεντρωτικός πίνακας

Οι φωνές
ενεργητική φωνή παθητική φωνή
γράφω, γελώ, θεωρώ γράφομαι, γελιέμαι, θεωρούμαι
ανήκουν όσα έχουν κατάληξη -ω στο α' πρόσωπο της οριστικής του ενεστώτα ανήκουν όσα ρήματα έχουν κατάληξη -μαι στο α' ενικό της οριστικής του ενεστώτα

Οι συζυγίες
α' συζυγία β' συζυγία
γράφω - γράφομαι
στην ενεργητική τονίζεται στην παραλήγουσα
στην παθητική τονίζεται στην προπαραλήγουσα
γελώ - γελιέμαι, θεωρώ - θεωρούμαι, θυμάμαι
στην ενεργητική τονίζεται στη λήγουσα
στην παθητική τονίζεται στην παραλήγουσα
α' τάξη β' τάξη
ώ ή άω
άς
ά ή άει
-ιέμαι
-ιέσαι
-ιέται

-είς
-εί
-ούμαι ή -άμαι
-είσαι ή -άσαι
-είται ή -άται

Ήρθε η ώρα της άσκησης και της εξάσκησης





Βιβλιογραφία

bullet
Γραμματική Νέας Ελληνικής Γλώσσας Α', Β' Γ' Γυμνασίου, Σωφρόνης Χατζησαββίδης - Αθανασία Χατζησαββίδου, ΟΕΔΒ, Αθήνα, Έκδοση Α, 2011
bullet
Νεοελληνική Γραμματική, Μανόλης Τριανταφυλλίδης, ΟΕΣΒ, Αθήνα, 1941
bullet
Γραμματική της Ελληνικής Γλώσσας, David Holton - Peter Mackridge - Ειρήνη Φιλιππάκη-Warburton, Πατάκης, Αθήνα, 1999
bullet
Γραμματική της Νέας Ελληνικής, Χρ. Κλαίρης - Γ. Μπαμπινιώτης, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2005
bullet
Γραμματική Ε, Στ Δημοτικού, Ειρήνη Φιλιππάκη-Warburton - Μιχ. Γεωργιαφέντης - Γεώργιος Κοτζόγλου - Μαργαρίτα Λουκά, ΟΕΔΒ, Αθήνα
bullet
Εφαρμοσμένη Γραμματική της Δημοτικής και Συντακτικό, Γιάννη Β. Παπαναστασίου, Αθήνα, 1989
bullet
Συντακτικό της Νέας Ελληνικής, ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1996, κα' έκδοση
bullet
Νεοελληνική Γλώσσα Α' Γυμνασίου, Γιάννης Παπαθανασίου, εκδ. Χαζτηθωμά, Θεσσαλονίκη, 2006
bullet
Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου, Γιάννης Παπαθανασίου, εκδ. Χαζτηθωμά, Θεσσαλονίκη, 2006
bullet
Νεοελληνική Γλώσσα Γ' Γυμνασίου, Γιάννης Παπαθανασίου, εκδ. Χαζτηθωμά, Θεσσαλονίκη, 2006