11/7/23

Τεχνικές παρέμβασης για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ – ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΩΡΑ
πηγη

 

Τα προγράμματα παρέμβασης μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε σε επίπεδο τάξης, εξατομικευμένα στους μαθητές με δυσκολίες, είτε σε ειδικά τμήματα και εργαστήρια. Η καταλληλότητα της κάθε παρέμβασης εξαρτάται από τη δυσκολία που αντιμετωπίζει ο μαθητής, την ηλικία και το αναπτυξιακό στάδιο.


Η δημιουργία και εφαρμογή τους

Προκειμένου να μιλήσουμε για προγράμματα και τεχνικές παρέμβασης για την καλύτερη διδασκαλία των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες, είναι αναγκαίο να έχουμε προβεί στη διάγνωση του προβλήματος, που αποτελεί το προηγούμενο στάδιο πριν την παρέμβαση.

Η διάγνωση αυτή οφείλει να γίνεται σύμφωνα με το διαγνωστικό εγχειρίδιο, ώστε να διευκρινιστούν τα συμπτώματα και στη συνέχεια, τα προγράμματα και οι τεχνικές που θα εφαρμοστούν να είναι σύμφωνες με το προφίλ των μαθητών και προσαρμοσμένες στις δυσκολίες τους. Η υποστήριξη και παρέμβαση στους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες γίνεται με βάση τρεις άξονες, τα θεραπευτικά προγράμματα, τις στρατηγικές- τεχνικές διδασκαλίας και τις προσαρμογές σε επίπεδο τάξης (Τζιβινίκου, 2015).

Είναι καλό, προηγουμένως, να γίνει μία ιεράρχηση των προτεραιοτήτων και των στόχων που θα τεθούν προς επίλυση και το εκπαιδευτικό σύστημα να προσαρμόζεται στις ανάγκες των προγραμμάτων και των τεχνικών παρέμβασης (Fletcher et al., 2007).

Τα προγράμματα παρέμβασης μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε σε επίπεδο τάξης, εξατομικευμένα στους μαθητές με δυσκολίες, είτε σε ειδικά τμήματα και εργαστήρια. Η καταλληλότητα της κάθε παρέμβασης εξαρτάται από τη δυσκολία που αντιμετωπίζει ο μαθητής, την ηλικία και το αναπτυξιακό στάδιο.

Δραστηριότητες και τεχνικές παρέμβασης για την ανάγνωση

Για την αντιμετώπιση των δυσκολιών ανάγνωσης, μία τεχνική η οποία εφαρμόζεται συχνά από εκπαιδευτικούς είναι η φωναχτή ανάγνωση από τον δάσκαλο και ύστερα η ανάγνωση από το παιδί. Ο δάσκαλος με αυτή την τεχνική υποδεικνύει στο παιδί πώς να χρωματίζει τη φωνή του και τον τρόπο που διαχειρίζεται τα σημεία στίξης σε περίπτωση κειμένου.

Για τα προβλήματα δυσλεξίας, ανάγνωσης και γραπτής έκφρασης, μεγάλη σημασία έχει η κατάκτηση της φωνολογικής ενημερότητας, δηλαδή, η κατανόηση του ότι ο λόγος αποτελείται από προτάσεις, οι προτάσεις από λέξεις, η κάθε λέξη από συλλαβές και τέλος, φωνήματα των οποίων μέρη αποτελούν τα γράμματα.

Δραστηριότητες τις οποίες μπορούμε να αναφέρουμε είναι η εύρεση λέξεων που ομοιοκαταληκτούν, η αντιστοίχιση όμοιων λέξεων, η ανάλυση προτάσεων σε λέξεις, η εύρεση λέξεων που αρχίζουν από το ίδιο γράμμα, η κατάτμηση των λέξεων σε συλλαβές και των συλλαβών σε φωνήματα και ύστερα σε γράμματα (Μαριδάκη- Κασσωτάκη, 2005).

Επίσης, βασικό είναι να δίνονται από τον δάσκαλο φυλλάδια δραστηριοτήτων, που να εκπαιδεύουν τα παιδιά ανάλογα με την δυσκολία τους. Για παράδειγμα, για τις δυσκολίες ανάγνωσης, μπορεί να δοθεί ένα φύλλο εργασίας με ασκήσεις αναγνώρισης και ανάγνωσης γραμμάτων και φθόγγων, δραστηριότητες που βοηθούν στην ανάγνωση κατά της οποίες τα γράμματα συνδυάζονται με εικόνα και ήχο, ασκήσεις συλλαβισμού λέξεων (Gersten et al., 2008).

Επίσης, τεχνικές όπως η συμπλήρωση γράμματος στη λέξη, με βάση δύο επιλεγμένα γράμματα που δίνονται, βοηθά τον μαθητή να ξεχωρίσει γράμματα με παρόμοια εκφορά, που μπορεί να τον δυσκολεύουν. Σε επόμενο στάδιο, δραστηριότητες κατανόησης προτάσεων και κειμένου, με τη βοήθεια σύντομων ερωτήσεων (Φλωράτου, 2009) (Λάμψας & Μπούκας, 2011).

Προγράμματα παρέμβασης

Ένα από αυτά είναι το Πρόγραμμα Στρατηγικής Καθορισμού των Λέξεων, των Lenz & Hughes 1990, με τη βοήθεια του οποίου το παιδί μαθαίνει να αποκωδικοποιεί πολυσύλλαβες λέξεις. Το Πρόγραμμα Στρατηγικών Οπτικής Αναπαράστασης, των Clark et al. 1984, χρησιμοποιεί την δημιουργία νοερών εικόνων για την καλύτερη κατανόηση ενός κειμένου και το πρόγραμμα για την δυσκολία στην ανάγνωση, με την φωνητική- γραφική μέθοδο, των Hegge, Kirk & Kirk 1984, που αποτελείται από τέσσερα στάδια.

Αρχικά, το παιδί εξασκείται σε συνδυασμούς γραμμάτων προφορικά και γραπτά, μετά εξασκείται σε συνδυασμούς γραμμάτων και λέξεις που είναι σε έντυπη μορφή, στη συνέχεια δίνονται πιο σύνθετες λέξεις και προτάσεις και τέλος, δίνονται λέξεις με φθόγγους που συχνά συγχέουν τα παιδιά (Τζουριάδου, 2011).

Oι δυσκολίες στην γραπτή έκφραση απαιτούν δραστηριότητες και τεχνικές που εκπαιδεύουν τα παιδιά στη σύνταξη προτάσεων και ύστερα στη συγγραφή κειμένων. Η πρώτη φάση της συγγραφής κειμένου, σύμφωνα με ένα θέμα, είναι η του σχεδιασμού και της καταγραφής ιδεών (Fuchs & Vaughn, 2012). Για τη διευκόλυνση των μαθητών με μαθησιακές, μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο πλαϊνό μέρος του τετραδίου βοηθητικές ερωτήσεις, με σκοπό την πρόκληση ιδεών.

Επίσης, μπορούν να χρησιμοποιηθούν τεχνικές γέννησης ιδεών όπως οι γραφικές αναπαραστάσεις. Αυτές χρησιμοποιούνται μόνες τους ή σε συνδυασμό με ερωτήσεις και σχήματα με σκοπό διευκόλυνση των μαθητών στην παραγωγή γραπτού λόγου. Ο μαθητής γράφει λίγες λέξεις που η καθεμιά αναφέρεται σε μια ιδέα, ύστερα εξετάζει το πόσο αναγκαία είναι για να συμπεριληφθεί η κάθε ιδέα, μετά οργανώνει τις ιδέες πάνω σε μία γραφική αναπαράσταση και τέλος τις αναπτύσσει σε παραγράφους.

Η δεύτερη φάση, αποτελεί τη φάση της βελτίωσης- έκδοσης, όπου ο μαθητής καλείται να διορθώσει τυχόν ορθογραφικά λάθη, προβλήματα έκφρασης, συντακτικά, γραμματικά λάθη και να βελτιώσει την εικόνα του γραπτού του. Προκειμένου να επιτευχθεί αυτό, ο μαθητής που αντιμετωπίζει προβλήματα στίξης, σύνταξης, τονισμού, χρήσης πεζών- κεφαλαίων, έχει ήδη εκπαιδευτεί σε δραστηριότητες που εστιάζουν σε τέτοιου είδους δυσκολίες.

Δραστηριότητες όπως, η συμπλήρωση των τόνων σε μία πρόταση- ένα κείμενο, τον σημείων στίξης και η ασκήσεις διόρθωσης των πεζών με κεφαλαία γράμματα σε μικρά κείμενα μετά από τελεία ή στην αρχή της πρότασης, αποτελούν βοηθητικές τεχνικές (Σπαντιδάκης, 2011).

Μερικά προγράμματα και τεχνικές για τον γραπτό λόγο

Σχετικά με τα προβλήματα γραπτού λόγου, το Εξατομικευμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΕΠ) αποτελεί ένα πρόγραμμα παρέμβασης που ευνοεί ιδιαίτερα τους μαθητές που αντιμετωπίζουν αυτά τα προβλήματα. Στην περίπτωση αυτού του προγράμματος, ο μαθητής δεν διδάσκεται μόνος του, αλλά αλληλεπιδρά με την υπόλοιπη τάξη και τον δάσκαλο, κάτω από συνθήκες που τον κινητοποιούν, του προσφέρουν βοήθεια και τον κάνουν να αναπτύξει το δυναμικό του.

Σε πρώτη φάση, ανιχνεύονται οι δυσκολίες του μαθητή και τίθενται στόχοι, στη συνέχεια παρέχονται στον μαθητή υποστηρικτικά μέτρα και διευκολύνσεις (για παράδειγμα η χρήση ερωτήσεων, σχεδιαγράμματος, οπτικοποιημένο υλικό, η χρήση υπολογιστή, ορθογράφοι, οθόνες αφής) με στόχο τη συγγραφική αυτονομία (Σπαντιδάκης, 2011).

Τεχνικές που βοηθούν μαθητές με δυσκολία στην ορθογραφία

Σχετικά με τις δυσκολίες στη γραφή και την ορθογραφία, σημαντικές είναι οι δραστηριότητες γραφής που προκαλούν ενδιαφέρον στους μαθητές με μαθησιακές, έτσι ώστε τα παιδιά να αποκτήσουν κίνητρο στη μάθηση λέξεων. Παράλληλα, η ενίσχυση και η διόρθωση των λαθών βελτιώνουν τα αποτελέσματα (Πολυχρόνη, Χατζηχρήστου, Μπίμπου, 2006). Σε παιδιά που αντιμετωπίζουν τις συγκεκριμένες δυσκολίες, μπορούν να δοθούν δραστηριότητες, όπως γράμματα με πλαίσια, στις οποίες το παιδί καλείται να ζωγραφίσει και να κόψει τα γράμματα (Λάμψας & Μπούκας, 2011).

Μπορούν να δοθούν φύλλα εργασιών που να ζητούν από το παιδί να αντιγράψει σωστά γράμματα και λέξεις, ώστε να εξεταστεί κατά πόσο υπάρχει ευχέρεια γραφής με το μολύβι, κατά πόσο τα γράμματα είναι ευανάγνωστα, αν παραλείπονται γράμματα στις λέξεις και πού υπήρξε δυσκολία με την ορθογραφία ή, σε επόμενο στάδιο, ασκήσεις ορθογραφίας κατά τις οποίες ο δάσκαλος υπαγορεύει αρχικά γράμματα, φωνήματα, συλλαβές, λέξεις και ύστερα προτάσεις (Φλωράτου, 2009).

Η πολυαισθητηριακή τεχνική των Weis και Weis (1993), μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές με προβλήματα στην ορθογραφία. Αρχικά, ο εκπαιδευτικός λέει τη λέξη και ο μαθητής την επαναλαμβάνει. Στη συνέχεια, ο εκπαιδευτικός του την δείχνει γραμμένη και του ζητάει να την γράψει και ο ίδιος με το δάχτυλό του στον αέρα, ενώ ταυτόχρονα λέει τις συλλαβές και ύστερα όλη τη λέξη. Ο εκπαιδευτικός υπαγορεύει τη λέξη, ενώ ο μαθητής με κλειστά τα μάτια την κάνει εικόνα, τη συλλαβίζει και την γράφει στον αέρα.

Μετά ο δάσκαλος ζητά από τον μαθητή να θυμηθεί από μνήμης τη λέξη και ύστερα δείχνοντάς του κάποιες κάρτες του ζητά να βρει την κάρτα με τη λέξη που έμαθε. Τέλος, ο μαθητής καλείται να γράψει προτάσεις με τη λέξη. Παρόμοια, η τεχνική «Δες- Κάλυψε- Γράψε» για την εκμάθηση της ορθογραφίας λέξεων, όπου ο μαθητής επιλέγει μια λέξη, την γράφει σε κάρτα, ύστερα την προφέρει και την γράφει στον αέρα, την καλύπτει και προφέρει γράμματα και συλλαβές στον αέρα, την γράφει στο τετράδιό του κι αν αποτύχει επαναλαμβάνει τα βήματα.

Άλλη μία ενδιαφέρουσα τεχνική που μπορούμε να αναφέρουμε είναι αυτή του «βρεγμένου σπόγγου», που ο δάσκαλος χρησιμοποιεί ένα βρεγμένο σφουγγάρι για να γράψει μια λέξη που θέλει να διδάξει στον πίνακα. Ύστερα, μόλις το νερό εξατμιστεί, ο εκπαιδευτικός ζητά από τον μαθητή να γράψει εκείνος τη λέξη (Σπαντιδάκης, 2011).

Προγράμματα, δραστηριότητες και τεχνικές παρέμβασης στα μαθηματικά

Σχετικά με τον τομέα των μαθηματικών, οι δραστηριότητες εκείνες που βοηθούν τους μαθητές με μαθησιακές ώστε να κατανοήσουν την έννοια του αριθμού, είναι η μέτρηση αντικειμένων που παρουσιάζονται απτικά και οπτικά (Αγαλιώτης, 2000). Η χρήση των αντικειμένων, ο άβακας και η τεχνική της απαρίθμησης με ταυτόχρονο χτύπημα των χεριών, μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές με δυσκολίες.

Επιπλέον, η εξάσκηση στην απαρίθμηση των αριθμών με τη σειρά και αντιστρόφως, όπως και η εκτέλεση πράξεων με τη βοήθεια οπτικοποιημένου υλικού και αντικειμένων και η εφαρμογή τους μέσα σε προβλήματα, μπορούν να διευκολύνουν σε μεγάλο βαθμό τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες (Bradley et al., 2007).

Επίσης, για την εκμάθηση μαθηματικών, τεχνικές όπως η διδασκαλία τους με αναφορά παραδειγμάτων βγαλμένων από την πραγματική ζωή, μπορούν να βοηθήσουν στην καλύτερη κατανόηση και στην διατήρηση της προσοχής και του ενδιαφέροντος για το μάθημα (Τζιβινίκου, 2015).

Σχετικά με τα προγράμματα και τις μεθόδους παρέμβασης που έχουν βρεθεί για την διδασκαλία των μαθηματικών σε παιδιά με μαθησιακές, ο Steedly και οι συνεργάτες του (2008), προτείνουν τη συστηματική και ρητή διδασκαλία, κατά την οποία ο εκπαιδευτικός μαθαίνει στους μαθητές κάποιες τεχνικές, με συνεχή έλεγχο και επίβλεψη με τη μέθοδο της σκαλωσιάς.

Τα βήματα είναι η μοντελοποίηση, η φωναχτή σκέψη, επίλυση με πολλά παραδείγματα και η σταδιακή μείωση της υποστήριξης, διόρθωση, ανατροφοδότηση και ενίσχυση του μαθητή. Επόμενη μέθοδος, αυτή της αυτοδιδασκαλίας, όπου ο μαθητής θέτει στόχους και κατευθύνεται προς την επίλυση έργων με συγκεκριμένες ερωτήσεις. Μαθαίνει ποιες στρατηγικές πρέπει να χρησιμοποιήσει, πώς να φροντίζει ώστε να διατηρείται η προσοχή του και να είναι πιο αποτελεσματικός.

Επίσης, η αμοιβαία διδασκαλία, που οι μαθητές χωρισμένοι σε ζευγάρια βοηθούν ο ένας τον άλλον στην επίτευξη έργων. Άλλη μία τεχνική, αρκετά ενδιαφέρουσα που χρησιμοποιείται για την επίλυση προβλημάτων είναι η τεχνική DRAW (Discover the sign, Read the problem, Answer or Draw a conceptual representation of the problem, Write the answer and Check).

Στη συγκεκριμένη τεχνική, ο μαθητής καλείται να ανακαλύψει το σύμβολο της πράξης, να διαβάσει το πρόβλημα, να απαντήσει ή να ζωγραφίσει μια αναπαράσταση του προβλήματος, να γράψει μια πράξη και να ελέγξει (Τζιβινίκου, 2015).Τέλος, η τεχνική της οπτικής αναπαράστασης, στην οποία για την διδασκαλία των μαθηματικών χρησιμοποιούνται εικόνες, αριθμογραμμές, διαγράμματα πράξεων και σχέσεων των μαθηματικών εννοιών (Παντελιάδου & Αντωνίου, 2008).

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο 

ΠΗΓΗ

 

 

 

10/7/23

Επιτάχυνση της διαδικασίας σκέψης: Οπτική Αντίληψη, Συντονισμός, Διάσπαση. Ιδέες/Φύλλα εργασίας

 Επιτάχυνση της διαδικασίας σκέψης: Οπτική Αντίληψη, Συντονισμός, Διάσπαση. 

Ιδέες/Φύλλα εργασίας

 

πηγη
πηγη

πηγη
πηγη
πηγη
πηγη

 

 

 

 

 

 

 

7/7/23

Ιδέες για φύλλα εργασίας σχετικά με τη συγκέντρωση και την προσοχή (Ιδανικά για ΔΕΠ/Υ)

 Ιδέες για φύλλα εργασίας σχετικά με τη συγκέντρωση και την προσοχή 

Ιδέες για δραστηριότητες σε παιδιά με διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα (ΔΕΠ/Υ)

ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ

πηγη

 

πηγη
πηγη

πηγη
πηγη
πηγη

 ΚΡΥΠΤΟΛΕΞΟ

πηγη
πηγη

 

πηγη

 ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΦΙΔΑΚΙ

πηγη

 ΖΑΡΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

πηγη

ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ

πηγη

πηγη
πηγη
πηγη
πηγη

 

 

 

 

 

6/7/23

Τεχνικές διαχείρισης του χρόνου για παιδιά με διάσπαση προσοχής -υπερκινητικότητα (ΔΕΠ/Υ)

Η διάσπαση προσοχής - υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) είναι μια νευρογνωσιακή διαταραχή.  Ο κύριος χαρακτηριστικός όρος της ΔΕΠ-Υ είναι η έλλειψη προσοχής, η οποία εκδηλώνεται με δυσκολίες στη συγκέντρωση, την οργάνωση και την ολοκλήρωση καθηκόντων. Επιπλέον, η υπερκινητικότητα αποτελεί επιπλέον χαρακτηριστικό, με υπερβολική δραστηριότητα, αδυναμία ελέγχου των κινήσεων και συχνά αίσθημα ακαταστασίας.

Οι κατάλληλες τεχνικές διαχείρισης του χρόνου μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ να οργανώσουν τις δραστηριότητές τους και να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους. 

Ακολουθούν ορισμένες τεχνικές και δραστηριότητες που μπορούν να εφαρμοστούν:

  1. Δημιουργία χρονοδιαγράμματος: Ένα χρονοδιάγραμμα με σαφή χρονικά πλαίσια για κάθε δραστηριότητα μπορεί να βοηθήσει το παιδί να οργανώσει τον χρόνο του και να εστιάσει στις συγκεκριμένες εργασίες που πρέπει να εκτελέσει. Για παράδειγμα, μπορείτε να δημιουργήσετε ένα χρονοδιάγραμμα που να περιλαμβάνει χρόνο για μελέτη, παιχνίδι, καθήκοντα στο σπίτι και άλλες δραστηριότητες.


  2. Χρήση υπενθυμίσεων : Οι υπενθυμίσεις  μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να μείνει οργανωμένο και να προγραμματίσει τις δραστηριότητές του. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ξυπνητήρια, ρολόγια ή ειδικές εφαρμογές σε ένα κινητό τηλέφωνο για να ρυθμίσετε χρονικά περιθώρια για τις διάφορες δραστηριότητες του παιδιού.

  3. Χρήση λίστας καθηκόντων: Οι λίστες καθηκόντων μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να οργανώσει τις εργασίες του και να προχωρήσει με συστηματικότητα. Μπορείτε να κατασκευάσετε μια λίστα με τα καθήκοντα που πρέπει να ολοκληρώσει το παιδί  ή να χρησιμοποιήσετε ειδικές εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα ή τάμπλετ.


  4. Καθορισμός προθεσμιών: Ο καθορισμός προθεσμιών μπορεί να βοηθήσει το παιδί να προγραμματίσει τον χρόνο του και να αποφύγει την αναβολή. Μπορείτε να θέσετε συγκεκριμένες προθεσμίες για την ολοκλήρωση των καθηκόντων και να ενθαρρύνετε το παιδί να τις τηρεί.

  5. Ανακατανομή χρόνου: Η ανακατανομή χρόνου είναι μια τεχνική όπου το παιδί διαχωρίζει τον χρόνο σε μικρά διαστήματα μεταξύ των δραστηριοτήτων. Για παράδειγμα, αντί να εργάζεται για μεγάλες περιόδους χωρίς διακοπή, το παιδί μπορεί να κάνει σύντομες παύσεις, να ασχοληθεί με μια άλλη δραστηριότητα ή να κάνει ένα σύντομο διάλειμμα χαλάρωσης.

    Παραδείγματα βοηθητικών δραστηριοτήτων ή κατασκευών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη διαχείριση του χρόνου περιλαμβάνουν:

  • Συγκέντρωση και οργάνωση των σχολικών υλικών και βιβλίων

  • Δημιουργία ενός προσωπικού ημερολογίου ή προγραμματισμού για τις δραστηριότητες της εβδομάδας
  • Κατασκευή ενός πίνακα καθηκόντων με χρωματιστές ετικέτες για κάθε καθήκον
  • Χρήση χρονοδιαγράμματος ή ρολογιού με οπτικές υπενθυμίσεις και αντίστροφη μέτρηση για την ολοκλήρωση καθηκόντων
  • Εφαρμογή τεχνικών αντιμετώπισης της αναβολής, όπως η διαδικασία της διάσπασης των καθηκόντων σε μικρότερα και πιο εφικτά κομμάτια ώστε  να βοηθήσει το παιδί να ξεκινήσει και να ολοκληρώσει τις εργασίες του.
Είναι σημαντικό να εξερευνήσετε και να προσαρμόσετε τις τεχνικές διαχείρισης του χρόνου στις ανάγκες και τις προτιμήσεις του κάθε παιδιού. Επιπλέον, η επαρκής επικοινωνία με το παιδί, η θετική ενίσχυση και η αναγνώριση των προσπαθειών του μπορούν να συμβάλουν στην αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου.

Συνολικά, η οργάνωση του χρόνου είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την επιτυχή διαχείριση της ΔΕΠ-Υ. Με τη χρήση κατάλληλων τεχνικών και δραστηριοτήτων, τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν τις δεξιότητες που χρειάζονται για να διαχειριστούν τον χρόνο τους, να εστιάσουν στις εργασίες τους και να επιτύχουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και παραγωγικότητα στην καθημερινή τους ζωή.

Μπορείτε να ενημερωθείτε για τα εξειδικευμένα προγράμματα παρέμβασης για παιδιά με Διάσπαση Προσοχής - Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) στον χώρο μας στη Νέα Φιλαδέλφεια Αττικής, Ειδική Διαπαιδαγώγηση, καλέστε μας στο 2130400094 ή επισκεφτείτε το site μας https://eidikidiapaidagogisi.business.site/ ή https://www.facebook.com/eidikidiapaidagogisi

 

Μανίνα Καούκη
Ειδική Παιδαγωγός
MA Special Education
Σύμβουλος Προσωπικής Ανάπτυξης
Παν Αθηνών AC Accredited Coach
Συγγραφέας Ειδ. Εκπαιδευτικών βιβλίων

 

Βιβλιογραφικές πηγές:

  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: Author.
  • Barkley, R. A. (2015). Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment (4th ed.). New York, NY: Guilford Press.

 

 


 

 

4/7/23

Μάθε να κρατάς σημειώσεις! Τα οφέλη στους μαθητές

 


Οι σημειώσεις είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για την ενίσχυση της μάθησης και την οργάνωση των πληροφοριών. Αν και κάποιος μπορεί να νομίζει πως το να κρατάς σημειώσεις είναι απλή διαδικασία, πολλοί μαθητές αντιμετωπίζουν δυσκολίες όταν προσπαθούν να καταγράψουν πληροφορίες από ένα μάθημα. Ωστόσο, με την κατάλληλη καθοδήγηση και τη χρήση έξυπνων τεχνικών, μπορείτε να βοηθήσετε τους μαθητές σας να αναπτύξουν τις δεξιότητες τους στην καταγραφή σημειώσεων και να επιτύχουν καλύτερα αποτελέσματα.

Επιπλέον, η συγγραφή σημειώσεων βοηθά στην ανάπτυξη των αναγνωστικών δεξιοτήτων των μαθητών. Όταν γράφουν για αυτά που διαβάζουν, βελτιώνουν την ικανότητά τους να επεξεργάζονται και να κατανοούν το γραπτό υλικό. Επιπλέον, όταν διαβάζουν τις σημειώσεις που έχουν καταγράψει, ενισχύεται η μνήμη τους και οι πιθανότητες να ανακαλέσουν τις πληροφορίες αυξάνονται, καθώς έχουν επενδύσει προσωπικό χρόνο και προσπάθεια στην καταγραφή τους.

Ας δούμε μερικές συμβουλές και τεχνικές που μπορείτε να εφαρμόσετε:

  1. Προετοιμασία πριν από το μάθημα: Ενθαρρύνετε τους μαθητές να διαβάζουν προκαταρκτικά το υλικό που θα καλύψετε στο μάθημα. Αυτό θα τους βοηθήσει να έχουν μια καλύτερη κατανόηση και μια γενική ιδέα για το τι να περιμένουν.

  2. Χρήση συντομογραφιών και συμβόλων: Εκπαιδεύστε τους μαθητές σας στη χρήση συντομογραφιών και συμβόλων για να αυξήσετε την αποδοτικότητα τους στην καταγραφή των πληροφοριών. Για παράδειγμα, μπορούν να χρησιμοποιούν βέλη για να συνδέουν συσχετιζόμενες ιδέες ή να χρησιμοποιούν συντομογραφίες όπως "επεξεργ." για "επεξεργασία".

  3. Οργάνωση με τη χρήση  χρώματος: Ενθαρρύνετε τους μαθητές να χρησιμοποιούν διαφορετικά χρώματα για να οργανώσουν τις σημειώσεις τους. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την επισήμανση σημαντικών ιδεών με έντονο χρώμα για να διαχωρίσουν διάφορες θεματικές ενότητες.

  4. Χρήση γραφικών και διαγραμμάτων: Ενθαρρύνετε τους μαθητές να συμπεριλαμβάνουν γραφικά και διαγράμματα στις σημειώσεις τους, όπου είναι εφικτό. Τα γραφικά μπορούν να βοηθήσουν στην οπτικοποίηση πληροφοριών και στην ενίσχυση της κατανόησης.

  5. Ενθάρρυνση της αλληλεπίδρασης: Ενθαρρύνετε τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, να θέτουν ερωτήσεις και να παίρνουν σημειώσεις από τις απαντήσεις των συμμαθητών τους. Αυτό προάγει  όχι μόνο τη συνεργασία, αλλά μπορεί επίσης να προσφέρει διαφορετικές προοπτικές και εμπλουτίζει τις σημειώσεις.

Με αυτές τις συμβουλές και την υποστήριξή σας, μπορείτε να βοηθήσετε τους μαθητές σας να καλλιεργήσουν και να βελτιώσουν τις δεξιότητες τους στην καταγραφή σημειώσεων. Μην ξεχάσετε να προσαρμόσετε αυτές τις συμβουλές στις ανάγκες και τις προτιμήσεις των μαθητών σας για βέλτιστα αποτελέσματα.

 

Μανίνα Καούκη
Ειδική Παιδαγωγός
MA Special Education
Σύμβουλος Προσωπικής Ανάπτυξης
Παν Αθηνών AC Accredited Coach
Συγγραφέας Ειδ. Εκπαιδευτικών βιβλίων
 

Βιβλιογραφία:

  1. Pauk, W. (2001). How to Study in College. Boston, MA: Houghton Mifflin.
  2. Kiewra, K. A. (2002). How Classroom Teachers Can Help Students Learn and Teach Them How to Learn. Theory into Practice, 41(2), 71-80.
  3. Weinstein, C. E., & Smith, R. M. (1998). A Guide to College Learning. Boston, MA: Houghton Mifflin.
  4. Nilson, L. B. (2010). Teaching at Its Best: A Research-Based Resource for College Instructors. San Francisco, CA: Jossey-Bass.


"Ο λύκος με τη χρωματιστή φωνή"

 Ο λύκος με τη χρωματιστή φωνή

 

Πάτα πάνω στην εικόνα ώστε να διαβάσεις το ηλεκτρονικό βιβλίο

29/6/23

Μαθαίνω Ορθογραφία Παίζοντας: Κορυφαία κόλπα και παιχνίδια ορθογραφίας!

Κάνει πολλά λάθη στην ορθογραφία; 3 τεχνικές για την μάθει ευκολότερα
πηγη


 Η ορθογραφία αποτελεί  σημαντικό μέρος της γλωσσικής ανάπτυξης και επικοινωνίας. Όμως, για πολλά παιδιά, το μάθημα της ορθογραφίας μπορεί να φαίνεται κουραστικό και δύσκολο. Ευτυχώς, υπάρχουν πολλοί διασκεδαστικοί τρόποι για να ενισχυθεί η ορθογραφική γνώση των παιδιών, που μπορούν να γίνουν ακόμα πιο διασκεδαστικοί με τη συμμετοχή των γονέων. Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικά από τα κορυφαία κόλπα και παιχνίδια ορθογραφίας που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να εμπλουτίσετε την εκπαίδευση του παιδιού σας.

Κόλπα και Παιχνίδια Ορθογραφίας:

  1. Ορθογραφικό Κυνήγι: Πέστε μια λέξη και ζητήστε από το παιδί σας να βρει όσες περισσότερες λέξεις μπορεί που περιέχουν τους ίδιους ή παρόμοιους ήχους. Αυτό το παιχνίδι ενισχύει την αντίληψη του παιδιού για την αναλογία των ήχων και την ορθογραφική του ικανότητα.

  2. Στοιχείων Συνέχεια: Αρχίστε με μια αρχική λέξη και ζητήστε από το παιδί σας να προσθέσει ένα γράμμα κατά σειρά για να δημιουργήσει μια νέα λέξη.  Αυτό το παιχνίδι βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν τις ορθογραφικές συνήθειες και τους κανόνες.

  3. Ανακατεμένες Λέξεις: Επιλέξτε μια λέξη και ζητήστε από το παιδί σας να ανακατέψει τα γράμματα της για να βρει άλλες λέξεις. Αυτό το παιχνίδι βελτιώνει την αντίληψη του παιδιού για τη σύνθεση και τη δομή των λέξεων.

  4. Κρυπτολεξικό: Δημιουργήστε έναν πίνακα με γράμματα που έχουν ανακατευτεί και ζητήστε από το παιδί σας να βρει όσες περισσότερες λέξεις μπορεί μέσα από αυτόν. Αυτό το παιχνίδι ενισχύει την αναζήτηση λέξεων και την ορθογραφία. 

     

 Η εκμάθηση της ορθογραφίας δεν χρειάζεται να είναι κουραστική και δύσκολη. Με τη χρήση παιχνιδιών και κόλπων ορθογραφίας, μπορούμε να κάνουμε αυτήν τη διαδικασία διασκεδαστική και αποτελεσματική για τα παιδιά. Συνδυάζοντας την εκπαίδευση με το παιχνίδι, οι γονείς μπορούν να υποστηρίξουν την ανάπτυξη της ορθογραφικής ικανότητας των παιδιών τους και να δημιουργήσουν μια θετική στάση έναντι της γλώσσας και της γραπτής επικοινωνίας. 


Μανίνα Καούκη
Υπεύθυνη του χώρου της Ειδικής Διαπαιδαγώγησης 
στη Νέα Φιλαδέλφεια, Αττικής  
Ειδική Παιδαγωγός
MA Special Education
Σύμβουλος Προσωπικής Ανάπτυξης
Παν Αθηνών AC Accredited Coach
Συγγραφέας Ειδ. Εκπαιδευτικών βιβλίων
 

Βιβλιογραφία:

  • Bear, D. R., Invernizzi, M., Templeton, S., & Johnston, F. (2019). Words Their Way: Word Study for Phonics, Vocabulary, and Spelling Instruction. Pearson.
  • Cunningham, P. M., & Allington, R. L. (2018). Classrooms That Work: They Can All Read and Write. Pearson.
  • Treiman, R. (2018). Why spelling? The benefits of incorporating spelling into beginning reading instruction. Current Directions in Psychological Science, 27(4), 269-274.

28/6/23

Πώς να διαχειριστείτε τον θυμό του παιδιού σας με εποικοδομητικό τρόπο. (Τεχνικές παρέμβασης)

A father tries to talk to his angry daughter 8926638 Vector Art at Vecteezy
πηγη


Ο θυμός είναι μια φυσιολογική συναισθηματική αντίδραση που εκδηλώνεται συχνά στην παιδική ηλικία. Ωστόσο, η αντιμετώπιση του μπορεί να αποτελέσει πρόκληση για τους γονείς. Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε πώς μπορούμε να διαχειριστούμε τον θυμό του παιδιού  με εποικοδομητικό τρόπο, παρέχοντας παραδείγματα μεθόδων και τεχνικών που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε στην καθημερινή μας ζωή.

Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να αντιμετωπίσετε τον θυμό του παιδιού σας είναι να επικοινωνείτε μαζί του με αγάπη και κατανόηση. Ακολουθούν μερικές μεθόδους και τεχνικές που μπορείτε να εφαρμόσετε:

  1. Υιοθετήστε την απλή αλλά αποτελεσματική μέθοδο του "αναπνοής": Όταν το παιδί σας εκνευρίζεται, προτείνετε να πάρει βαθιές αναπνοές για να ηρεμήσει. Εσείς οι ίδιοι μπορείτε να δώσετε το παράδειγμα και να του δείξετε πώς να το κάνει. Αυτή η τεχνική βοηθάει στην αποκατάσταση της ψυχραιμίας και στον έλεγχο των συναισθημάτων.

  2. Τεχνική της ανακατεύθυνσης της προσοχής: Αποσπάστε την προσοχή του παιδιού από το αίτιο του θυμού και κατευθύνετε το σε μια θετική δραστηριότητα ή απασχόληση, όπως ένα παιχνίδι ή ένα αγαπημένο του βιβλίο.

  3. Τεχνική της επικοινωνίας με αγάπη και κατανόηση: Ακούστε το παιδί σας με σεβασμό και κατανόηση, επιτρέποντάς του να εκφράσει τα συναισθήματά του. Επιδείξτε αγάπη και στήριξη προς το παιδί, δείχνοντας του ότι είστε εκεί για να το βοηθήσετε να αντιμετωπίσει την οργή του.

  4. Τεχνική της απομάκρυνσης: Προσφέρετε έναν ασφαλή χώρο στο παιδί σας όπου μπορεί να ηρεμήσει και να ξεκουραστεί. Αυτό μπορεί να είναι ένα δωμάτιο ή μια γωνιά με αγαπημένα του αντικείμενα. Προσφέροντας τον χρόνο και τον χώρο να ηρεμήσει, το παιδί μπορεί να αποκτήσει  την ικανότητα να αυτορρυθμίζει τα συναισθήματά του.

  5. Τεχνική της επανεκτίμησης: Βοηθήστε το παιδί σας να αναθεωρήσει τις σκέψεις του και να βρει εναλλακτικούς τρόπους αντίδρασης. Καθοδηγήστε το να σκέφτεται για τα αίτια του θυμού του και να αναζητά εναλλακτικές λύσεις ή ενέργειες που μπορεί να είναι πιο εποικοδομητικές.

  6. Τεχνική της εκπαίδευσης σε δεξιότητες διαχείρισης συναισθημάτων: Διδάξτε στο παιδί σας δεξιότητες όπως η αναγνώριση και ο έλεγχος των συναισθημάτων, η επικοινωνία με τρόπο εποικοδομητικό και η αντιμετώπιση των προκλήσεων. 

    Η διαχείριση του θυμού του παιδιού σας με εποικοδομητικό τρόπο απαιτεί υπομονή, αγάπη και κατανόηση. Με τη χρήση αυτών των μεθόδων και τεχνικών, μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί να μάθει να εκφράζει τα συναισθήματά του με υγιή τρόπο.

     

    Μανίνα Καούκη
    Υπεύθυνη του χώρου της Ειδικής Διαπαιδαγώγησης 
    στη Νέα Φιλαδέλφεια, Αττικής  
    Ειδική Παιδαγωγός
    MA Special Education
    Σύμβουλος Προσωπικής Ανάπτυξης
    Παν Αθηνών AC Accredited Coach
    Συγγραφέας Ειδ. Εκπαιδευτικών βιβλίων

     

    Βιβλιογραφία:

  7. Siegel, D. J., & Bryson, T. P. (2011). The Whole-Brain Child: 12 Revolutionary Strategies to Nurture Your Child's Developing Mind. Random House.
  8. Faber, A., & Mazlish, E. (2012). How to Talk So Kids Will Listen & Listen So Kids Will Talk. Scribner.
  9. Fay, C., & Cline, F. (2006). Parenting with Love and Logic: Teaching Children Responsibility. NavPress.
  10. Gottman, J., & Declaire, J. (1998). Raising an Emotionally Intelligent Child: The Heart of Parenting. Simon & Schuster.
  11. Greene, R. W. (2014). The Explosive Child: A New Approach for Understanding and Parenting Easily Frustrated, Chronically Inflexible Children. Harper Paperbacks.
  12. Tsabary, S. (2016). The Conscious Parent: Transforming Ourselves, Empowering Our Children. Namaste Publishing.
  13. Nelsen, J. (2006). Positive Discipline: The Classic Guide to Helping Children Develop Self-Discipline, Responsibility, Cooperation, and Problem-Solving Skills. Ballantine Books.

 

26/6/23

Οργάνωση Δωματίου για Παιδιά με Διάσπαση Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ)

Premium Vector | Children playing games in the room
πηγη


Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), γνωστή και ως Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) στη διεθνή βιβλιογραφία, είναι μία από τις πιο συχνές νευροβιολογικές διαταραχές που επηρεάζει τα παιδιά και συνεχίζει και στην ενήλικη ζωή.

Αυτή η διαταραχή μπορεί να δυσκολέψει τα παιδιά να συγκεντρωθούν και να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους. Στην προσπάθειά μας να παράσχουμε βοήθεια και στήριξη, ένας σημαντικός παράγοντας που μπορεί να βελτιώσει την καθημερινή τους ζωή είναι η οργάνωση του δωματίου τους. 

Σε αυτό το άρθρο, θα αναλύσουμε πώς πρέπει να είναι το δωμάτιο σε σχέση με την οργάνωση για παιδιά με ΔΕΠΥ και θα παρουσιάσουμε χρήσιμες συμβουλές για τη δημιουργία ενός ευεργετικού περιβάλλοντος.

 

Ένα καλά οργανωμένο δωμάτιο μπορεί να διευκολύνει τα παιδιά με ΔΕΠΥ να εστιάσουν και να απολαύσουν ένα περιβάλλον που προάγει την ευημερία τους. Παρακάτω παρουσιάζουμε ορισμένες κορυφαίες συμβουλές για την οργάνωση του δωματίου :

  1. Ζώνες Λειτουργιών: Δημιουργήστε ξεχωριστές ζώνες για τις διάφορες δραστηριότητες, όπως τον ύπνο, την εκπαίδευση, το παιχνίδι και την αποθήκευση. Αυτή η διαχωριστική οργάνωση βοηθά τα παιδιά να γνωρίζουν πού πρέπει να βρίσκονται και τι πρέπει να κάνουν σε κάθε στιγμή.

  2. Απλότητα και Σαφήνεια: Προτιμήστε απλά μοτίβα και χρώματα στη διακόσμηση του δωματίου. Αποφύγετε την υπερβολική διακόσμηση ή τα πολλά διακοσμητικά αντικείμενα, καθώς αυτά μπορούν να προκαλέσουν απόσπαση και σύγχυση στο παιδί.

  3. Οργάνωση αποθήκευσης: Χρησιμοποιήστε ράφια, ντουλάπια και αποθηκευτικά κουτιά για να οργανώσετε τα παιχνίδια, τα βιβλία και τα αντικείμενα του παιδιού. Σημειώστε με ετικέτες για να δείξετε στο παιδί πού ανήκει κάθε αντικείμενο.

  4. Προβλέψιμο Περιβάλλον: Τοποθετήστε τα αντικείμενα και τα έπιπλα σε σταθερές θέσεις, έτσι ώστε το παιδί να μπορεί να προβλέπει πού θα βρίσκεται κάθε αντικείμενο. Αυτό παρέχει μια αίσθηση ασφάλειας και ευκολίας.

  5. Χώρος για κίνηση: Διασφαλίστε ότι υπάρχει αρκετός χώρος για το παιδί να κινείται ελεύθερα και να ασκείται. Μια περιοχή με μαλακά χαλάκια ή μαξιλάρια μπορεί να είναι ιδανική για αυτόν τον σκοπό.

Με τη διαμόρφωση ενός καλά οργανωμένου και προβλέψιμου περιβάλλοντος, μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να επικεντρωθούν και να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους. 


Μανίνα Καούκη
Ειδική Παιδαγωγός
MA Special Education
Σύμβουλος Προσωπικής Ανάπτυξης
Παν Αθηνών AC Accredited Coach
Συγγραφέας Ειδ. Εκπαιδευτικών βιβλίων

 

Βιβλιογραφία

Barkley, R. A. (2013). Taking charge of ADHD: The complete, authoritative guide for parents. Guilford Press.

Organized Kids. (2018). ADHD and Organizing: The Ultimate Guide. Organized Kids.

Parker, H. (2016). The ADHD Workbook for Kids: Helping Children Gain Self-Confidence, Social 
 Skills, and Self-Control. Althea Press.
 
Schmitt, N. L., & Carlson, C. L. (2015). Executive function and adaptive skills in children with ADHD. Journal of Attention Disorders, 19(6), 506-514.
 
Sibley, M. H. (2016). The Parent's Guide to Attention Deficit Hyperactivity Disorder: From Diagnosis to Treatment. Child Mind Institute.