12/12/22

Εκτυπώσιμες χριστουγεννιάτικες κατασκευές

 Εκτυπώσιμες χριστουγεννιάτικες κατασκευές

Πατήστε την πηγή και μετά το print it

 

πηγη


 

πηγη

πηγη
πηγη
πηγη
πηγη
πηγη

 

 

 

8/12/22

Συναισθηματική κούραση: Πώς να ανακτήσετε την ενέργειά σας

Συναισθηματική κούραση: Πώς να την αντιμετωπίσετε; | Ourlife.GR
πηγη


Το να μάθετε να αποδέχεστε τις περιστάσεις και να αφήνετε τα πάντα να ρέουν στη ζωή σας μπορεί να είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να αποφευχθεί η συναισθηματική εξάντληση που σας κάνει να θέλετε να έχετε τα πάντα υπό έλεγχο.

Μήπως πάσχετε από συναισθηματική εξάντληση; Η αντιμετώπιση της συναισθηματικής εξάντλησης είναι πολύ συχνή και δεν έχει σημασία ποιος είσαι ή τι κάνεις. Αυτή η κόπωση οφείλεται στο γεγονός ότι έχετε τη δυνατότητα να σκέφτεστε και να δημιουργείτε τις δικές σας εμπειρίες στη ζωή.

Κάθε εμπειρία μας κάνει να αισθανόμαστε κάτι όταν την προσέχουμε και τη συνειδητοποιούμε. Αν όλα σας φέρνουν αρνητική ενέργεια, είναι πολύ πιθανό να έχετε πρόβλημα στο να κρατηθείτε ευτυχισμένος/η και υγιής.

Αν έχετε φθάσει σε αυτό το σημείο, συνεχίστε να διαβάζετε για να μάθετε πώς να αντιμετωπίσετε τη συναισθηματική εξάντληση προκειμένου να ανακτήσετε την ενέργειά σας.

1. Να έχετε επίγνωση των συναισθημάτων σας

Είμαστε όλοι συναισθηματικά όντα και βιώνουμε μια σειρά αρνητικών και θετικών συναισθημάτων όλη την ημέρα. Αυτά μπορούν να σας επιτρέψουν να εξελιχθείτε ή να μείνετε πίσω, ανάλογα με το πώς τα αντιμετωπίζετε.

Αυτό που είναι ιδανικό είναι το να μαθαίνετε πώς να τα αφήσετε ώστε να κρατάτε τον εαυτό σας καλά και ισορροπημένο.

Για να ελέγξετε τα συναισθήματά σας, πρώτα πρέπει να τα γνωρίσετε. Μάθετε να αναπνέετε βαθιά και να κατανοείτε τα συναισθήματά σας πριν εκφράσετε μια γνώμη ή κρίση.

 

Αυτή η μικρή άσκηση επιτρέπει στο οξυγόνο να εισέλθει στο σώμα σας και να καταπολεμήσει την εξάντληση. Αν το ασκείτε τακτικά, θα έχετε αρμονία στο μυαλό, το σώμα και την ψυχή σας.

Το καλύτερο όφελος που έχει είναι ότι οι διαπροσωπικές σας σχέσεις θα ωφεληθούν επίσης.

Γιατί αισθανόμαστε κουρασμένοι; | Νοσοκομείο ΥΓΕΙΑ
πηγη


2. Να αγαπάτε αυτό που είστε για ν’ αποφύγετε τη συναισθηματική εξάντληση

Ένας άλλος τρόπος να καταπολεμηθεί αυτή η συναισθηματική εξάντληση είναι να μάθετε να αγαπάτε τον εαυτό σας. Αυτή η συγκίνηση πρέπει να είναι ειλικρινής, αλλά και πλήρης. Με άλλα λόγια, θα πρέπει να αγαπάτε το άτομο που είστε τώρα, ακόμα κι αν υπάρχουν πράγματα που δεν σας αρέσουν πάνω σας ή πράγματα που θέλετε να αλλάξετε.

Είναι συνηθισμένο να βλέπετε ανθρώπους που περνούν τη ζωή με μια αρνητική νοοτροπία, επικρίνοντας τον εαυτό τους για το πώς φαίνονται ή για το τι αισθάνονται ότι τους λείπει. Είναι κοινό ότι καταλήγουν εντελώς στραγγισμένοι από ενέργεια χωρίς να γνωρίζουν πώς να είναι ευτυχισμένοι.

Το μυαλό σας είναι πάντα απασχολημένο, κάνοντας θόρυβο και αναζητώντας το λόγο πίσω από τα πράγματα. Ωστόσο, είναι απαραίτητο, πέρα ​​από όλα αυτά, να αγαπάτε άνευ όρων τον εαυτό σας.

Αν είναι τόσο δύσκολο για εσάς να αποδεχτείτε τον εαυτό σας λόγω βίας ή αρνητικών μηνυμάτων που έχετε ήδη λάβει, ίσως πρέπει να εξετάσετε την πιθανότητα να κάνετε κάποια θεραπεία. Υπάρχουν πολλές διαφορετικές επιλογές και τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να είναι πολύ ενθαρρυντικά για εσάς.

3. Συνδεθείτε με τον εαυτό σας

Ένας άλλος τρόπος για να ξεπεραστεί η συναισθηματική εξάντληση είναι να αναλογιστείτε τις ενέργειές σας και να αναπτύξετε δεξιότητες και ταλέντα που θα σας επιτρέπουν να έρθετε σε επαφή με τον εαυτό σας.

Παρατηρείτε τον εαυτό σας και να είστε ευσυνείδητοι για το τι σκέφτεστε και τι σας κάνουν να αισθάνεστε αυτές οι σκέψεις ή για τις ενέργειες που προκαλούν αυτά τα συναισθήματα. Όταν δίνετε προσοχή στον εαυτό σας, γνωρίζετε τις ιδιότητες και τις δυνάμεις σας.

  • Ανακαλύψτε ή θυμηθείτε τα πράγματα με τα οποία είστε παθιασμένοι και τα πράγματα που σας κάνουν να θέλετε να ξυπνήσετε το πρωί.
  • Αυτό σας επιτρέπει να καταλάβετε τι χρειάζεστε ακόμα για να αναπτύξετε τον εαυτό σας, να προχωρήσετε και να επιτύχετε τους στόχους σας, αφήνοντας πίσω σας το άγχος, το φόβο και την έλλειψη εμπιστοσύνης.
 

Αν μέχρι τώρα έχετε κάνει πράγματα μόνο επειδή το περιμένουν από εσάς οι άλλοι, ίσως είναι καλή ιδέα να κοιτάξετε προσεκτικά τις φιλίες σας και να εξαλείψετε εκείνες που δεν σας ωφελούν. Θυμηθείτε, είστε το κέντρο της ζωής σας και ο μόνος που πρέπει να ικανοποιήσετε είστε εσείς.

Μάλλον βιώνεις συναισθηματική εξάντληση και δεν το ξέρεις - Instalife
πηγη


4. Να είστε ευγνώμονες

Μια από τις κύριες αιτίες της συναισθηματικής εξάντλησης είναι το να παραπονιέστε όλη την ώρα για αυτό που δεν έχετε, για αυτό που εύχεστε να είχατε ή για ό,τι έχετε και δεν σας αρέσει.

Εάν θέλετε να πάρετε την ενέργεια σας πίσω, βάλτε στη θέση των καταγγελιών σας την ευγνωμοσύνη. Αν και αυτό μπορεί να ακούγεται σαν μια φθηνή φιλοσοφία, η πραγματικότητα είναι ότι η αλλαγή της προοπτικής σας επηρεάζει τα συναισθήματά σας.

Ακόμα κι αν η ζωή σας γενικά σας φαίνεται κακή, η εύρεση κάτι καλού είναι πάντα δυνατή.

Πότε ήταν η τελευταία φορά που είπατε στον σύντροφό σας ότι τον/την εκτιμάτε και είστε ευγνώμονες που είστε μαζί του/της; Έχουν ακούσει οι γονείς σας ένα “ευχαριστώ” από σας πρόσφατα; Αυτές οι ενέργειες μπορεί να φαίνονται ασήμαντες, αλλά είναι πολύ σημαντικές.

5. Συναισθηματική εξάντληση: Βρείτε ένα σκοπό

Μια από τις πιο κοινές αιτίες της ψυχικής κόπωσης σχετίζεται με τις κινήσεις σας και από το ότι δεν ακολουθείτε το πάθος σας. Εάν έχετε φτάσει σε αυτό το σημείο, θυμηθείτε ότι μπορείτε να κάνετε ό, τι θέλετε να κάνετε.

Σκέφτεστε το παρελθόν ή αυτό που δεν εξαντλήσατε με επιτυχία και με αυτό τον τρόπο απομακρύνεστε από την ευτυχία σας. Αντί αυτού, αναζητήστε ένα σκοπό και εστιάστε την ενέργειά σας σε αυτό. Απλά βεβαιωθείτε ότι ο σκοπός αυτός είναι θετικός.

Αυτό απαιτεί να εργάζεστε σκληρά για να ανακαλύψετε τα ταλέντα σας και να αναπτύξετε άλλα που θα σας φτάσουν στο μέρος που θέλετε να είστε. Ίσως να είστε φοβισμένοι, ανασφαλείς και μπερδεμένοι και αν μπορείτε να τα κατακτήσετε αυτά, θα φτάσετε την ευτυχία.

6. Ξεχάστε να προσπαθείτε να ελέγξετε τα πάντα

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της συναισθηματικής εξάντλησης είναι ότι αυτή μπορεί να επανέλθει ανά πάσα στιγμή … ακόμα κι αν αφήσετε την κριτική ή έχετε βρει ένα σκοπό. Αυτό συμβαίνει συχνά με τους ανθρώπους που αισθάνονται ότι πρέπει να έχουν πάντα τον έλεγχο, κάθε λεπτό και κάθε μέρα.

Δυστυχώς, η ζωή είναι κάτι για το οποίο ποτέ δεν θα έχετε τον πλήρη έλεγχο. Κάθε φορά που το κατανοείτε αυτό και μαθαίνετε να αφήνετε τις καταστάσεις να πάνε και να έρθουν, θα αισθάνεστε πολύ πιο ευτυχισμένοι.

Μια εναλλακτική λύση για την καταπολέμηση της πνευματικής κόπωσης, διατηρώντας παράλληλα την ανάγκη ελέγχου, είναι να προσφέρετε βοήθεια. Εάν υπάρχει μια κατάσταση που σας προκαλεί μεγάλα προβλήματα, δημιουργήστε ένα σχέδιο δράσης για να το αντιμετωπίσετε.

Τι άλλες συμβουλές συστήνετε για να ανακτήσετε την ενέργειά σας έπειτα από μια συναισθηματική εξάντληση;

Πηγή

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7/12/22

Εξαιρετικό! Υλικό πρώτης ανάγνωσης: το παιχνίδι με τις κάρτες

Προβλήματα μαθηματικών - τρόποι απλοποίησης για παιδιά με μαθησιακές  δυσκολίες
πηγη

 

Το υλικό της πρώτης ανάγνωσης αποτελείται από 144 κάρτες με εικόνες, λέξεις και προτάσεις.Από τις 144 κάρτες, οι 72 έχουν από τη μία πλευρά μια εικόνα και από την άλλη μια λέξη ή μια πρόταση. Οι υπόλοιπες 72
έχουν από τη μία πλευρά μια λέξη ή μια πρόταση και από την άλλη ένα γεωμετρικό σχήμα (κύκλο, τετράγωνο ή τρίγωνο). Καθεμιά από τις 72
κάρτες με εικόνες αντιστοιχεί σε μια κάρτα με λέξη ή πρόταση και αντίστροφα. Για παράδειγμα, η κάρτα που εικονίζει μια γάτα αντιστοιχεί στην κάρτα που γράφει τη λέξη «γάτα», και αντίστροφα.
Οι κάρτες δημιουργούνται όταν κόψουμε (με ένα ψαλίδι) τα περιγράμματά τους: από κάθε φύλλο δημιουργούνται δύο (αντίστοιχες) κάρτες

Οι κάρτες είναι χωρισμένες σε τρεις σειρές: τη σειρά με τον πράσινο κύκλο (λέξεις), τη σειρά με το κόκκινο τετράγωνο (μικρές φράσεις) και τη
σειρά με το μπλε τρίγωνο (ολοκληρωμένες προτάσεις). Έτσι, ακόμα και αν
ανακατευτούν όλες οι κάρτες, είναι πολύ εύκολο να τις ξεχωρίσουμε στις σειρές τους.
Τα γράμματα της πρώτης σειράς (με τον κύκλο) είναι πολύ μεγάλα, της δεύτερης σειράς (με το τετράγωνο) είναι πιο μικρά και της τρίτης σειράς (με το τρίγωνο) ακόμα πιο μικρά.
Όλο το υλικό περιλαμβάνει 200 διαφορετικές λέξεις, από τις πιο οικείες για το παιδί.

Οι λέξεις που απαρτίζουν το υλικό περιέχουν όλα τα γράμματα του αλφάβητου, καθώς και τους βασικότερους συνδυασμούς τους.


2. Ψυχολογικές και παιδαγωγικές αρχές


Ο τρόπος με τον οποίο θα παρουσιαστεί το υλικό στο παιδί και το είδος της συμπεριφοράς μας απέναντί του θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στην προσπάθειά μας.

Για να έχουμε όσο γίνεται μεγαλύτερη επιτυχία, θα πρέπει να ακολουθήσουμε μερικές απλές αρχές. Η εργασία μας με το παιδί θα πρέπει να έχει τη μορφή του παιχνιδιού. Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται να προσπαθήσουμε να
την επιβάλουμε. Αν δούμε πως το παιδί έχει βαρεθεί ή κουραστεί, πρέπει να διακόψουμε για άλλη μέρα.

Η σχέση μας με το παιδί πρέπει να είναι ζωντανή. Μπορεί να χρειαστεί να παρεμβάλουμε κάποια ιστορία ή να συζητήσουμε μαζί του για χίλια δυο θέματα, που οπωσδήποτε θα εμφανιστούν μέσα από αυτή την εργασία. Ιδιαίτερα η εικονογράφηση θα παρακινήσει το παιδί να κάνει πολλές ερωτήσεις, που θα βοηθήσουν όχι μόνο στον εμπλουτισμό του λεξιλογίου του, αλλά και στην καλλιέργεια της γλωσσικής του έκφρασης.
Η εργασία μας με το παιδί μπορεί να αρχίσει όταν θα έχει γίνει τεσσάρων χρόνων. Φυσικά, μπορούμε να αρχίσουμε και νωρίτερα, αλλά σ’ αυτή την περίπτωση χρειάζεται να δείξουμε μεγάλη προσοχή. Οποτεδήποτε, όμως, και αν αρχίσει αυτή η εργασία, απαιτείται ιδιαίτερη υπομονή. Δεν θα πρέπει να δείξουμε βιασύνη και προπαντός δεν θα πρέπει να δημιουργηθεί στο παιδί άγχος για την απόκτηση της δεξιότητας της ανάγνωσης.

Το κυριότερο: θα πρέπει να μην αγωνιούμε για την ευφυΐα του παιδιού μας και να μην την κρίνουμε με βάση την ταχύτητα με την οποία καταφέρνει κάτι που εμείς θεωρούμε απλό. Αν θέλουμε να ελέγξουμε το επίπεδο της ευφυΐας του
παιδιού μας, τότε το πηγαίνουμε σε κάποιον ειδικό. Εμείς δεν είμαστε ικανοί να το ελέγξουμε. Και λάθη σε τέτοιου είδους θέματα έχουν τραγικές επιπτώσεις μακροπρόθεσμα.
Ένας βασικός παράγοντας είναι η ενθάρρυνση του παιδιού να ανακαλύψει μόνο του τη σωστή κάρτα. Θα πρέπει να του δώσουμε τον απαραίτητο χρόνο να ψάξει και να σκεφτεί, χωρίς να επέμβουμε. Αλλά και όταν χρειαστεί τη
βοήθειά μας, αυτή θα πρέπει να είναι συμβουλευτική – θα πρέπει, δηλαδή, να ωθεί το παιδί προς τη σωστή κατεύθυνση και όχι να του δίνει έτοιμη τη λύση.

Μπορείτε να κατεβάσετε στον υπολογιστή σας όλες τις εικόνες του παιχνιδιού καθώς και τις οδηγίες για καλύτερα αναγνωστικά αποτελέσματα:

Βοηθήστε το παιδί σας στην Ανάγνωση

ΚΑΡΤΕΣ 1

ΚΑΡΤΕΣ 2

ΚΑΡΤΕΣ 3 

 

Πηγη

5/12/22

Φωνολογική Ενημερότητα: Σημαντική για την ορθογραφία - Υλικό

Κάποιες ομόηχες λέξεις οι οποίες μπορεί να χρησιμοποιηθούν εσφαλμένα - Neos  Kosmos
πηγη

 

Η φωνολογική ενημερότητα (άλλοι όροι που επίσης χρησιμοποιούνται είναι:  φωνολογική συνείδηση, φωνολογική επίγνωση, φωνολογική συνειδητότητα, μεταφωνολογική ικανότητα) αποτελεί μια σύνθετη μεταγλωσσική ικανότητα, με την οποία το παιδί αντιλαμβάνεται ότι η πρόταση διαχωρίζεται σε λέξεις, οι λέξεις σε συλλαβές και οι συλλαβές σε φωνήματα  (Σκαλούμπακας, Πρωτόπαπας & Νικολόπουλος, 2003, Schuele & Boudreau, 2008, Πόπορδας, 2000).

Η φωνολογική ενημερότητα είναι ουσιαστικά η ικανότητα των παιδιών να αναγνωρίζουν και να χειρίζονται συνειδητά, τα φωνολογικά συστατικά των γλωσσικών μονάδων, τα φωνήματα (Παντελιάδου, 2001). Τα φωνήματα συνδυάζονται σε συλλαβές και οι συλλαβές σε λέξεις. Για παράδειγμα, η λέξη «έλα» έχει τρία φωνήματα: /e/-/l/-/a/. Η νέα ελληνική γλώσσα αποτελείται από 23 φωνήματα, ενώ σύμφωνα με ορισμένες περιγραφές είναι 25  (Χατζησαββίδης, 2016).

Η φωνολογική ενημερότητα συντίθεται από επιμέρους δεξιότητες  όπως η ανάλυση, η σύνθεση, η διάκριση, η  απομόνωση, η  αφαίρεση και η αντιστροφή των φωνολογικών μονάδων (Παντελιάδου, 2000). Η κατάκτηση της φωνολογικής ενημερότητας είναι πολύ σημαντική καθώς διευκολύνει το παιδί να μεταβεί ομαλά από τον προφορικό στον γραπτό λόγο. Η φωνολογική ενημερότητα αποτελεί έναν αξιόπιστο προγνωστικό παράγοντα για την κατάκτηση της ανάγνωσης και της γραφής. Τα ελλείμματα στη φωνολογική ενημερότητα, κυρίως κατά τα πρώτα δύο χρόνια της σχολικής ζωής, έχουν συσχετισθεί με ελλειμματική επίδοση στην ανάγνωση (Σκαλούμπακας, Πρωτόπαπας & Νικολόπουλος, 2003, Πόρποδας, 2002, Schuele & Boudreau, 2008 ). Παράλληλα, άλλες έρευνες (Treiman & Zukowski, 1991, Κωτούλας 2004) έχουν δείξει ότι τα παιδιά με δυσκολίες στη φωνολογική ενημερότητα,  παρουσιάζουν και προβλήματα στην ορθογραφία. Είναι επομένως πολύ σημαντικό, πριν ξεκινήσει τη φοίτηση του παιδιού στο Δημοτικό, να έχει εξασκηθεί σε δραστηριότητες ανάπτυξης της φωνολογικής ενημερότητας, ώστε να καταφέρει να κατακτήσει αποτελεσματικά την ανάγνωση και τη γραφή.

Η φωνολογική ενημερότητα στα παιδιά,  αναδύεται ήδη από την ηλικία των 3 ετών (Πόρποδας, 2002), όπου μπορούν να αντιλαμβάνονται και να απολαμβάνουν την ομοιοκαταληξία (όπως πχ. μέσα σε παιδικά τραγούδια). Στην ηλικία από 4 έως 5 ετών, μπορούν να χωρίσουν μια λέξη στις συλλαβές της, και από τις ηλικίες των 5 – 6 ετών και έπειτα μπορούν να χειρίζονται την ομοιοκαταληξία, να αναλύουν μια λέξη στα επιμέρους φωνήματά της και να αφαιρούν ή να προσθέτουν τις συλλαβές αλλά και τα φωνήματα μια λέξης (Treiman & Zukowski, 1991).

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι, οι δραστηριότητες ανάπτυξης της φωνολογικής ενημερότητας των παιδιών, θα πρέπει να ξεκινούν από το νηπιαγωγείο, ώστε να προλαμβάνουν τις πρώιμες αναγνωστικές αποτυχίες των παιδιών. Κατά το σχεδιασμό τέτοιων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το γνωστικό επίπεδο του παιδιού (Πόρποδας, 2002) και κρίνεται σκόπιμο να  αποφεύγεται η αναφορά στα γράμματα της αλφαβήτας, καθώς το παιδί πρέπει  πρώτα να κατανοήσει την έννοια και την λειτουργία των φωνημάτων. Όταν την κατακτήσει, τότε μπορεί να διδαχθεί την σχέση φωνημάτων – γραφημάτων.

Τέτοιες δραστηριότητες περιλαμβάνουν:

ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΛΕΞΗΣ:

  • Ασκήσεις κατανόησης των ορίων των  λέξεων και κατάτμησης της πρότασης σε λέξεις: Οι δραστηριότητες αυτές βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν, στον προφορικό λόγο, πού σταματάει μια λέξη και πού αρχίζει η επόμενη, π.χ.:

α) λέμε στο παιδί μια πρόταση και του ζητάμε να την επαναλάβει λέγοντας την κάθε λέξη ξεχωριστά.

β)λέμε μια πρόταση και στη συνέχεια την επαναλαμβάνουμε παραλείποντας μια λέξη και ζητάμε από το παιδί να βρει ποια λέξη ξεχάσαμε.

  • Αναγνώριση ομοιοκαταληξίας:

α) Λέμε στο παιδί ζεύγη λέξεων (όπως π.χ. μήλο ? φύλλο, γάτα ? δώρο, μπάλα ? γάλα) και αυτό θα πρέπει να αναγνωρίσει εάν «ταιριάζουν» (ομοιοκαταληκτούν) ή όχι.

β) δίνουμε στο παιδί τρεις λέξεις και του ζητάμε να βρει ποια δεν ταιριάζει. Για παράδειγμα : χέρι ? μέρη – κότα

ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΥΛΛΑΒΗΣ:

  • Αναγνώριση Θέσης Συλλαβής: Ζητάμε από το παιδί να αναγνωρίσει ποια είναι η πρώτη συλλαβή μιας λέξης που του δίνουμε. Π.χ. «Ποια είναι η πρώτη συλλαβή της λέξης καπέλο;» . Ομοίως μπορούμε να του ζητήσουμε να αναγνωρίσει την τελευταία ή την ενδιάμεση συλλαβή μια λέξης.
  • Συλλαβική σύνθεση λέξεων: Λέμε  στο παιδί συλλαβιστά μια λέξη και του ζητάμε να τη συνθέσει και να βρει ποια λέξη είπαμε. Π.χ. πο-τη-ρι -> ποτήρι
  • Συλλαβική κατάτμηση λέξεων:  Ζητάμε από το παιδί να χωρίσει μια λέξη σε συλλαβές και να χτυπήσει παλαμάκια για κάθε μια από τις συλλαβές της λέξης. Π.χ.  έ-λα (2 χτυπήματα), κα-τε-βα (3 χτυπήματα)
  • Απαλοιφή ή προσθήκη συλλαβών λέξεων:  Π.χ. λέμε στο παιδί «Εάν από τη λέξη καμήλα αφαιρέσω το  /ka/ τι μένει;» . Σε πιο προχωρημένο στάδιο μπορούμε να του ζητήσουμε να αφαιρέσει τη μεσαία συλλαβή , π.χ. μο-λύ-βι -> μόβι . Αντίστοιχα μπορούμε να πούμε «Εάν στη λέξη μπάλα προσθέσω άλλο ένα /ki/ στο τέλος ποια λέξη σχηματίζεται;»
  • Αντικατάσταση συλλαβών: Δίνουμε στο παιδί αρχικά μια δισύλλαβη λέξη όπως π.χ. «κότα» και του ζητάμε να βρει, εάν αντικαταστήσει την πρώτη συλλαβή με /pi/, ποια λέξη θα σχηματιστεί. Αυξάνοντας τη δυσκολία της δραστηριότητας μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και τρισύλλαβες λέξεις και να ζητήσουμε αντικατάσταση και της τελικής ή ενδιάμεσης συλλαβής.

ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΦΩΝΗΜΑΤΟΣ:

  • Εντοπισμός αρχικού  φωνήματος λέξεων: ζητάμε από το παιδί να επιλέξει την εικόνα που αρχίζει με τον ήχο που του λέμε. Π.χ. τοποθετούμε μπροστά στο παιδί τρεις εικόνες που απεικονίζουν μπανάνα ? άλογο ? τηλέφωνο και του ζητάμε να βρει ποια από αυτές ξεκινάει με το φώνημα  /a/. Αυξάνοντας το βαθμό δυσκολίας της άσκησης, μπορούμε να δείξουμε μια εικόνα και να του ζητήσουμε να αναγνωρίσει μόνο του, το αρχικό φώνημα της λέξης.
  • Εντοπισμός  τελικού φωνήματος λέξεων: Αντίστοιχα με την προηγούμενη δραστηριότητα, δείχνουμε στο παιδί μια εικόνα και του ζητάμε να βρει ποιο είναι το τελευταίο φώνημα μιας λέξης και στη συνέχεια να σχηματίσει μια δική του λέξη, που να ξεκινάει με το φώνημα αυτό. Π.χ. «κότα» -> /a/ -> «αύριο»
  • Αφαίρεση αρχικού φωνήματος λέξεων: ζητάμε από το παιδί να
    αναφέρει μια λέξη π.χ. «έλατο» και στη συνέχεια του ζητάμε να ξαναπεί
    τη λέξη χωρίς το αρχικό φώνημα /e/, δηλαδή  «λατο»
  • Αφαίρεση τελικού φωνήματος λέξεων: Όμοια με την προηγούμενη δραστηριότητα, μόνο που εδώ ζητάμε από το παιδί να επαναλάβει τη λέξη χωρίς το τελικό φώνημα.
  • Σύνθεση λέξεων από φωνήματα: Λέμε στο παιδί « Άκουσε προσεκτικά τις φωνούλες που θα σου πω, για να μαντέψεις ποια λέξη (ή συλλαβή σε αρχικό στάδιο) σχηματίζεται» και παράγουμε τους ήχους . Π.χ. /t/ – /i/ -> τι.  Αυξάνοντας το βαθμό δυσκολίας της δραστηριότητας, χρησιμοποιούμε δισύλλαβες και τρισύλλαβες λέξεις.
  • Ανάλυση λέξεων σε φωνήματα: Λέμε στο παιδί μια λέξη και του ζητάμε να πει ποιες φωνούλες ακούει στη λέξη αυτή. Π.χ του λέμε τη λέξη «φως» και το παιδί την αναλύει στα φωνήματα /f/-/o/-/s/ . Αυξάνοντας το βαθμό δυσκολίας της δραστηριότητας, χρησιμοποιούμε δισύλλαβες και τρισύλλαβες λέξεις.
  • Αντικατάσταση φωνήματος : Δίνουμε στο παιδί μια λέξη όπως π.χ. «κότα» και του ζητάμε εάν αντικαταστήσει το πρώτο φώνημα της λέξης με /f/,να βρει  ποια λέξη θα σχηματιστεί. Π.χ.  /kota/ -> πρώτο φώνημα /κ/ -> αντικαθιστά -> /fota/.  Αυξάνοντας τη δυσκολία της δραστηριότητας μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και τρισύλλαβες λέξεις και να ζητήσουμε αντικατάσταση του τελικού ή ενδιάμεσου φωνήματος (για λεξεις 3 φωνημάτων, όπως π.χ.  «έλα»).

Με την εξάσκηση σε τέτοιες δεξιότητες φωνολογικής ενημερότητας, το παιδί αντιλαμβάνεται πλέον τη φωνολογική δομή του προφορικού λόγου πιο ολοκληρωμένα και μπορεί να κατανοεί τη λειτουργία των φωνολογικών στοιχείων της γλώσσας καθώς και τις επιμέρους σχέσεις μεταξύ τους, οδηγώντας το έτσι ομαλά στην κατανόηση και του αλφαβητικού κώδικα.

Συνεχίστε εδώ 

Πηγη 

ΠΛΟΥΣΙΟ ΥΛΙΚΟ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ

1/12/22

Γραφοκινητικός Συντονισμός – Δραστηριότητες

Γραφοκινητικές δυσκολίες στη σχολική ηλικία — Altalena
πηγη

 

Γραφή – μια πολύπλοκη δεξιότητα

 

Η γραφή παρά το τι συνήθως πιστεύουμε, είναι μια αρκετά πολύπλοκη δεξιότητα. Στις μέρες μας, λόγω των απαιτητικών ακαδημαϊκών αναγκών από μικρή ηλικία αλλά και λόγω τις βιασύνης μας να ξεκινήσει το παιδί να γράφει, παραβλέπουμε πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν βασικές πρώιμες ικανότητες. Ο γραφοκινητικός συντονισμός προϋποθέτει την κατάλληλη ανάπτυξη αισθητικοκινητικών, αντιληπτικών και γνωστικών δεξιοτήτων.

Φυσιολογική ανάπτυξη και εξέλιξη γραφοκινητικού συντονισμού

Τα περισσότερα παιδιά ξεκινούν να μουτζουρώνουν στο χαρτί αμέσως μόλις μπορέσουν να κρατήσουν ένα εργαλείο γραφής και συνήθως καταλήγουν να χρωματίζουν πάνω σε οποιαδήποτε επιφάνεια!

 

 

Οι βασικές προϋποθέσεις της γραφής

  • Ισορροπία κορμού και αυχένα – η ικανότητα του παιδιού να μπορεί να καθίσει μόνο του και να χρησιμοποιεί ελεύθερα τα χέρια του για να κρατήσει τα όργανα γραφής χωρίς να χρειάζεται υποστήριξη ο κορμός ή το κεφάλι του
  • Σταθερότητα ώμου – σταθεροποίηση του ώμου ώστε να μπορεί να υποστηρίξει τον πήχη, τον καρπό και το χέρι όταν θα κρατάει το μολύβι
  • Έλεγχος του πήχη – ικανότητα μετακίνησης του πήχη από θέση πρηνισμού σε ουδέτερη θέση και θέση υπτιασμού, με ομαλό τρόπο και κατάλληλο έλεγχο της κίνησης
  • Σταθερότητα καρπού – ώστε να μπορεί να σταθεροποιήσει την παλάμη και τα δάχτυλα
  • Δεξιότητες λεπτής κινητικότητας και αμφίπλευρος συντονισμός – η ικανότητα να χρησιμοποιούμε ταυτόχρονα και τις δυο πλευρές του σώματος μας και να χειριζόμαστε μικρά αντικείμενα όπως χάντρες, κουμπιά, κορδόνια, γόμες, συνδετήρες και μολύβια
  • Οπτικοκινητικός συντονισμός – έτσι ώστε χέρια και μάτια να μπορούν να λειτουργούν ταυτόχρονα (αντιγραφή από τον πίνακα)
  • Οπτική αντίληψη – η ικανότητα ερμηνείας των οπτικών πληροφοριών. Η οπτική διάκριση διαφορών (π.χ 3 και ε), η οπτική μνήμη γραμμάτων, αριθμών και λέξεων.

Ανάπτυξη λειτουργικής λαβής μολυβιού

Τα περισσότερα παιδιά όταν ξεκινούν να χρωματίζουν, κρατούν το μαρκαδόρο με ολόκληρο το χέρι (παλαμιαία λαβή) και χρησιμοποιούν τον ώμο για να κινήσουν το χέρι. Αργότερα, αρχίζουν και χρησιμοποιούν πιο ώριμες λαβές, όπως στήριξη μολυβιού με τον αντίχειρα, το δείκτη και το μέσο και στο τελικό στάδιο, το μολύβι κρατιέται με τις άκρες του αντίχειρα και του δείκτη και ακουμπάει στην πλευρά του μέσου δακτύλου, ενώ ο αντίχειρας και ο δείκτης σχηματίζουν κύκλο (ώριμη τριποδική λαβή).

Όταν ένα παιδί αναγκαστεί να κρατήσει το μολύβι με 3 δάχτυλα πριν αναπτυχθούν σωστά η κινητικότητα του ώμου, του πήχη, του καρπού και των δαχτύλων, αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα μια αδέξια λαβή. Είναι πολύ σημαντικό να προσπαθήσουμε να τροποποιήσουμε ή να φτιάξουμε μια ‘’ανώριμη’’ λαβή μολυβιού δεδομένου ότι πολλοί μαθητές έχουν αναπτύξει “κακές συνήθειες’’ ακόμα και πριν από την είσοδο τους στο νηπιαγωγείο. Μια “λάθος” λαβή του μολυβιού επηρεάζει την ικανότητα “νοικοκυρεμένου” γραψίματος και φυσικά την ταχύτητα γραφής.

Δραστηριότητες προώθησης γραφοκινητικού συντονισμού

Παιχνίδια με πλαστελίνη, με άμμο, με πηλό, με αλεύρι, με αφρό

Χρωμάτισμα με δαχτυλομπογιές, κιμωλίες διαφόρων μεγεθών και πινέλα σε κάθετο επίπεδο π.χ. σε πίνακα ή σε τοίχους

Μεταφορά μπάλας μικρού μεγέθους πάνω σε κουτάλι χωρίς να πέφτει

Παιχνίδια με μπάλες διάφορων μεγεθών με τα χέρια ή με ρακέτες ή ρόπαλο!

Κόψιμο με ψαλίδι διάφορων υλικών (καλαμάκια, χοντρού χαρτιού από συσκευασίες του σπιτιού, παλιών υφασμάτων)

Παιχνίδια στόχων (με μπάλες, βελάκια, μπόουλινγκ)

Παιχνίδια διπλώματος χαρτιού (οριγκάμι)

Κατασκευές παζλ

 ΠΗΓΗ