5/7/22

Μαθησιακές δυσκολίες: το αποτύπωμα της πανδημίας στα σχολεία- τι δείχνουν τα επίσημα στοιχεία

Τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες; - Online Pharmacy Ofarmakopoiosmou.gr
πηγη

 

Μαθησιακές δυσκολίες: το αποτύπωμα της πανδημίας στα σχολεία- τι δείχνουν τα επίσημα στοιχεία

 

Όλοι το συζητάμε, το διαπιστώνουμε γύρω μας, προβληματιζόμαστε και αναρωτιόμαστε τι θα δούμε τα επόμενα χρόνια. Η πανδημία του κορωνοϊού έχει επηρεάσει τη ζωή μας, οι μικρότερες ηλικίες, οι μαθητές αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα εξαιτίας του κοινωνικού αποκλεισμού, της απομάκρυνσης από τις τάξεις και της τηλεκπαίδευσης. Όλα αυτά αποτυπώνονται στα επίσημα στοιχεία του Κέντρου Διεπιστημονικής Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Ηρακλείου (πρώην ΚΕΣΥ), όπως τα παρουσιάζει στο Cretalive η προϊστάμενή του, κ. Ελένη Π. Μαράκη.

Η ίδια τονίζει πως τα τελευταία χρόνια υπάρχει έντονος προβληματισμός για την αύξηση πολύπλοκων προβλημάτων σε μαθητές/τριες από την προσχολική ακόμη ηλικία έως και την ηλικία των 15-16 ετών, ενώ τείνει μειούμενος στις 2 τελευταίες τάξεις του Λυκείου, τα οποία όσα και όταν εκδηλώνονται έχουν άλλα χαρακτηριστικά και άλλη δυναμική.

Τα προβλήματα αυτά δε σχετίζονται μόνο με τη μαθησιακή κατάσταση των μαθητών/τριών, αλλά και με τη γενικότερη συμπεριφορά, η οποία σίγουρα επηρεάζει και την μαθησιακή τους διαδικασία και πρόοδο.

Τα έντονα κοινωνικοοικονομικά προβλήματα της τελευταίας πενταετίας φαίνεται να είναι ένας από τους σοβαρότερους παράγοντες που επέδρασαν καθοριστικά στις οικογένειες και κατά συνέπεια και στα παιδιά.

«Η πανδημία ήρθε να δημιουργήσει νέα προβλήματα και να διογκώσει τα υπάρχοντα. Ο «κοινωνικός αποκλεισμός»,  η απουσία αλληλεπίδρασης, η στέρηση των εξωσχολικών δραστηριοτήτων και παρατεταμένη εξ αποστάσεως εκπαίδευση προκάλεσε νέες δυσκολίες και δημιούργησε αρνητικές συμπεριφορές ακόμη και σε παιδιά που σε κανονικές συνθήκες δεν παρουσίαζαν κάποια διαταραχή. Για τα παιδιά που είχαν διαγνωσμένες δυσκολίες οι επιπτώσεις ήταν ακόμη πιο σοβαρές», αναφέρει η κ. Μαράκη.

Όλη αυτή η κατάσταση έχει οδήγησει γονείς και εκπαιδευτικούς σε αναζήτηση βοήθειας από δομές και φορείς που μπορούν να διαμεσολαβήσουν, να παρέμβουν και να υποστηρίξουν τα παιδιά τους.

Το Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Ηρακλείου (πρώην ΚΕΣΥ), καταγράφει την τελευταία τριετία, αύξηση των αιτημάτων για αξιολόγηση παιδιών, προερχόμενα είτε από τους ίδιους τους γονείς είτε μέσω των σχολικών μονάδων που παροτρύνουν τους γονείς να διερευνήσουν τις δυσκολίες που παρουσιάζουν τα παιδιά τους. Αυξημένος είναι και ο αριθμός των αιτημάτων από τις σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας  και κυρίως της δευτεροβάθμιας που ζητάνε παρέμβαση, συμβουλευτική και υποστήριξη για περιστατικά που τους ανησυχούν και που δύσκολα μπορούν να διαχειριστούν.

«Αυξημένες παρεκκλίνουσες συμπεριφορές από πολύ μικρή ηλικία, επιθετικότητα, εκρήξεις θυμού και πανικού, αυτοκτονικές τάσεις. Περιγράφουν παιδιά ανήσυχα, ευερέθιστα και αρνητικά να προσαρμοστούν στους κανόνες του σχολικού πλαισίου (σχολική άρνηση)», περιγράφει.

ΝΕΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑ ΕΤΟΣ

ΕΤΟΣ

ΑΙΤΗΜΑΤΑ

2018

1031

2019

1064

2020

836

2021

1019

 

Το 2020 και το 2021(έως τώρα είναι 1019)έχουμε τη δημιουργία περισσότερων ΣΔΕΥ (Σχολικά δίκτυα εκπαιδευτικής υποστήριξης) με Κοινωνικό Λειτουργό και Ψυχολόγο που διερευνούν δυσκολίες, φιλτράρουν και υποστηρίζουν προκειμένου να μη φτάνουν όλα στο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.

ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΔΑΦ – Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές

ΕΤΟΣ

ΣΥΝΟΛΟ ΠΑΙΔΙΩΝ

2018

157

2019

214

2020

183

2021

239

 

 

ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΔΕΠΥ

ΕΤΟΣ

ΣΥΝΟΛΟ ΠΑΙΔΙΩΝ

2018

455

2019

366

2020

299

2021

328

 

ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΣΤΗΡΙΞΗ

ΕΤΟΣ

ΣΥΝΟΛΟ ΠΑΙΔΙΩΝ

2018

161

2019

335

2020

461

2021

431

 

 

Ανάγκη για περισσότερα Τμήματα Ένταξης

Με βάση τις αξιολογήσεις του  ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Ηρακλείου, η ανάγκη για ίδρυση περισσότερων Τμημάτων Ένταξης και στις δύο βαθμίδες, έχει επισημανθεί από το 2016  και το αίτημα αυτό ανανεώνεται κάθε χρόνο με την καταχώρηση των νέων στοιχείων που δείχνουν πόσο απαραίτητη είναι η λειτουργία τους. Ακόμη και οι δομές ειδικής εκπαίδευσης (ειδικά σχολεία, ΕΕΕΕΚ) έχουν ανάγκη από ίδρυση νέων τμημάτων, αφού  η φοίτηση πρέπει να είναι με μικρό αριθμό μαθητών και οι ήδη υπάρχουσες δεν μπορούν να καλύψουν τη ζήτηση. Αύξηση, περίπου 30%  έχουμε και στα παιδιά που χρήζουν παράλληλης στήριξης, αλλά και στα παιδιά που χρειάζονται ΕΒΠ (Εδικό Βοηθητικό Προσωπικό)  και νοσηλευτή.

«Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του Υπουργείου Παιδείας, πολλά παιδιά παραμένουν ακάλυπτα ως προς την παράλληλη στήριξη, κυρίως στην προσχολική εκπαίδευση, αλλά και μεγάλος αριθμός έχει καλυφθεί μόνο στις μισές ώρες από αυτές που έχουν εγκριθεί», καταλήγει η κ. Μαράκη.

Πηγη