πηγη |
Συνηθισμένοι μύθοι, άγνωστες αλήθειες και χρήσιμα tips για την εναλλακτική προσέγγιση στην εκπαίδευση των παιδιών
Η γέννηση μιας επαναστατικής εκπαιδευτικής μεθόδου
Όμως, ας πιάσουμε τα πράγματα από την αρχή. Όλα ξεκίνησαν στα τέλη του 19ου αιώνα, όταν η Μαρία Μοντεσσόρι, μια από τις πρώτες γυναίκες γιατρούς της Ιταλίας, έκανε μια πολύ σημαντική παρατήρηση καθώς εργαζόταν σε άσυλο με παιδιά με συναισθηματικές και διανοητικές αναπηρίες. Πολλοί από τους μικρούς ασθενείς της έπαιζαν με ψίχουλα, όχι επειδή σκόπευαν να τα φάνε, αλλά γιατί μέσα από το παιχνίδι αυτό εξερευνούσαν την αίσθηση της αφής. Το γεγονός αυτό την έπεισε ότι για την καλύτερη ανάπτυξή τους, η λύση βρισκόταν στην εκπαίδευση και όχι στην ιατρική και άρχισε να διευρύνει τις σπουδές της εστιάζοντας στις κοινωνικές επιστήμες και συνθέτοντας το πρωτοποριακό υλικό που παραμένει επίκαιρο μέχρι και σήμερα.
Η επιτυχία του συστήματος που ανέπτυξε, τόσο στην εκπαίδευση παιδιών με νοητικές αναπηρίες όσο και των παιδιών ομαλής ανάπτυξης, κατέληξε να αναγνωρίζεται τελικά και διεθνώς. Το πρώτο μοντεσσοριανό σχολείο ιδρύθηκε το 1917 και η εκπαιδευτική της φιλοσοφία, που στηριζόταν στη θεώρηση των παιδιών ως αυτόνομων, ισότιμων ατόμων, παραμένει αναλλοίωτη μέχρι και σήμερα στις μοντεσσοριανές αίθουσες διδασκαλίας.
Τα χαρακτηριστικά του μοντεσσοριανού σχολείου
Τα κύρια χαρακτηριστικά μιας μοντεσσοριανής αίθουσας διδασκαλίας είναι:
- Οι μεικτές ηλικιακές τάξεις, με παιδιά από 2 ½ έως 9 ετών, τα οποία βοηθούν το ένα το άλλο.
- Η δυνατότητα των ίδιων των μαθητών να επιλέγουν τις δραστηριότητές τους μέσα από μια γκάμα προκαθορισμένων επιλογών
- Οι αδιάλειπτοι χρονικοί «κύκλοι εργασίας» (η διδασκαλία συνεχίζεται για τρεις ώρες, στη διάρκεια των οποίων τα παιδιά μπορούν και κινούνται ελεύθερα μέσα στην τάξη)
- Το γεγονός ότι η δασκάλα ή ο δάσκαλος δεν στέκεται στην έδρα, αλλά περιφέρεται ανάμεσα στους μαθητές καθώς μαθαίνουν και επεμβαίνει μόνο όταν η βοήθειά της απαιτείται
- Η ενθάρρυνση των μαθητών να αναζητούν τα γνωστικά αντικείμενα που τους ελκύουν και να τα μελετήσουν επειδή πραγματικά το επιθυμούν
- Η ελευθερία με όρια, που μεταξύ άλλων εκφράζεται μέσα από την έλλειψη βαθμών και εργασιών για το σπίτι και την απουσία τεστ
- Η διαμόρφωση των αιθουσών με τρόπο που να είναι θελκτικές, αλλά και λειτουργικές για τα παιδιά (όλα τα αντικείμενα στο κατάλληλο ύψος και μέγεθος, κλπ).
Μοντεσσόρι στο σπίτι
Το πιθανότερο είναι ότι, χωρίς να το ξέρετε, εφαρμόζετε ήδη αρκετές από τις αρχές της μοντεσσοριανής φιλοσοφίας. Ξεκινώντας από τον σεβασμό προς την προσωπικότητα του παιδιού, την ενθάρρυνση της μάθησης μέσω της έρευνας και της θετικής ανταπόκρισης στα καθημερινά του κατορθώματα με τρόπο που να εστιάζει στην απόλαυση που αντλεί το ίδιο το παιδί μέσα από αυτά, και όχι στην εξωτερική επιβράβευσή του από εσάς, τα πράγματα που μπορείτε να κάνετε σε καθημερινή βάση για να ενσωματώσετε τα διδάγματα της μοντεσσοριανής μεθόδου στην ανατροφή του παιδιού σας είναι αμέτρητα.
συνεχεια με ιδέες και προτάσεις