17/2/23

Παιδιά με ΔΕΠΥ: Δυσκολίες στη γραφή

Έχει το παιδί μου δυσγραφία ή κακογραφία;
πηγη

 

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας αποτελεί μια από τις συχνότερες νευροβιολογικές διαταραχές της παιδικής και εφηβικής ηλικίας. Τα παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζονται στους ειδικούς, συνήθως, μεταξύ 3 και 7 χρονών. Η αναγνώριση του προβλήματος συμπίπτει, στις περισσότερες περιπτώσεις, με την ένταξη στο σχολείο, εξαιτίας των αυξημένων απαιτήσεων για συγκέντρωση της προσοχής, οργάνωση και συμμόρφωση στους κανόνες. Tα άτομα με ΔΕΠΥ χαρακτηρίζονται από απροσεξία, αδεξιότητα, δυσκολίες στην αφοσίωση στις σχολικές υποχρεώσεις ή τη συμμόρφωση σε υποδείξεις. Η διαταραχή μεταφράζεται ως ανικανότητα ρύθμισης της συμπεριφοράς. Συχνά, σχετίζεται με αρνητικές επιδόσεις στο σχολείο, καθυστέρηση (ελλείμματα) στη μάθηση και στην επικοινωνία.

Η εκμάθηση της δεξιότητας της γραφής είναι μια πρόκληση για όλα τα παιδιά, ειδικά, όμως, για τα παιδιά με ΔΕΠΥ.  Οι έρευνες δείχνουν πολλούς παράγοντες, στους οποίους οφείλεται η δυσκολία γραφής στα παιδιά με ΔΕΠΥ. Μερικοί από αυτούς είναι:

  • Επεξεργασία Πληροφοριών

    Όταν ένα παιδί με ΔΕΠΥ κατακλύζεται από πληροφορίες, οι οποίες ξεπερνούν το επίπεδο ερεθισμάτων που μπορεί να επεξεργαστεί, δύσκολα μπορεί να τις βάλει σε τάξη, πόσο μάλλον να τις αποτυπώσει σε μια κόλλα χαρτί. Πολλές φορές εμμένουν στην προσπάθειά τους να γράψουν ένα ευανάγνωστο γραπτό, ώστε παραλείπουν λέξεις ή και ολόκληρες προτάσεις, με αποτέλεσμα να μη βγάζουν νόημα τα γραπτά τους. Ωστόσο, δεν έχουν πρόβλημα στο να φιλτράρουν πληροφορίες. Γνωρίζουν ποιες πληροφορίες είναι σημαντικές, απλώς δυσκολεύονται να εστιάσουν την προσοχή τους σε αυτές για μεγάλο διάστημα και να τις αποτυπώσουν στο χαρτί.

  • Ορθογραφία

    Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ έχουν δυσκολία στη συγκέντρωση και στην οπτικοακουστική μνήμη.  Δεν μπορούν να εστιάσουν την προσοχή τους για πολλή ώρα κάπου, αφού η προσοχή τους αποσπάται εύκολα από εξωτερικά ερεθίσματα, ακόμα και από τις ίδιες τις σκέψεις τους.  Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να αυτοματοποιήσουν ορθογραφικούς κανόνες. Σαν αποτέλεσμα, παρουσιάζουν πολλά ορθογραφικά λάθη, παραλείπουν γράμματα ή/και τα αντιστρέφουν. Η δεξιότητα της γραφής είναι ένας συνδυασμός κινήσεων μελών του σώματος και ταυτόχρονης επεξεργασίας της γλώσσας. Για ένα παιδί που δυσκολεύεται να παραμείνει συγκεντρωμένο κατά τη διάρκεια του μαθήματος, ένας τέτοιος συντονισμός τού είναι εξαιρετικά δύσκολος. 

  • Δυσγραφία

    Σύμφωνα με έρευνες, σε μεγάλο ποσοστό παιδιών με ΔΕΠΥ συνυπάρχει η συγκεκριμένη μαθησιακή δυσκολία. Η δυσγραφία να σημειωθεί ότι δεν πρέπει να ταυτίζεται με την κακογραφία, η οποία δεν αποτελεί μαθησιακή δυσκολία. 

  • Δυσκολίες στην κίνηση και τον προσανατολισμό

    Τα παιδιά με ΔΕΠΥ δυσκολεύονται στη σύνθετη γραφή, αλλά και στην αντιγραφή. Το γραπτό τους, σε πολλές περιπτώσεις, δεν είναι ευανάγνωστο, δεν αφήνουν κενά στις λέξεις, ξεκινούν από τη μέση του τετραδίου κτλ. Έρευνα του περιοδικού Journal of Child Neurology αναφέρει πως οι συγκεκριμένες δυσκολίες των παιδιών με ΔΕΠΥ οφείλονται σε δυσκολίες στην κίνηση κατά τη γραφή, στον προσανατολισμό και στον συντονισμό.

    ΠΗΓΗ