28/4/22

Ορθογραφία: Πλούσιο υλικό/Τεχνικές Βελτίωσης

 Κάνει πολλά λάθη στην ορθογραφία; 3 τεχνικές για την μάθει ευκολότερα

Ορθογραφικές Δραστηριότητες

 

 

Προτεινόμενες ορθογραφικές δραστηριότητες:

 

  • Δουλεύουμε μαζί με το παιδί την ορθογραφία, πάνω σε γραπτές εργασίες που έχει. Διορθώνουμε μαζί τα λάθη του (φωνολογικά και ορθογραφικά) συζητάμε για τη δομή των λέξεων. Με αφορμή μια λέξη, ζητάμε από την/τον μαθήτρια/τή να κάνει μια προφορική πρόταση, να γράψει την πρόταση, να μας πει στοιχεία της λέξης πχ. γένος, ενικό-πληθυντικό αριθμό, να κάνει την οικογένεια της λέξης, παραγωγή λέξεων, ορθογραφία κ.λ.π.

 

  • Να συμπληρώνει γράμματα που λείπουν σε λέξεις.

 

  • Να συμπληρώνει λέξεις που λείπουν σε κείμενο.

 

  • Να συμπληρώνει λέξεις που λείπουν σε προτάσεις επιλέγοντας κάθε φορά, από διαφορετικές προτεινόμενες, τη σωστή.

 

  • Να υπογραμμίζει μέσα σε κείμενο ή σε προτάσεις λέξεις με μια συγκεκριμένη ορθογραφική απόδοση (π.χ. ουσιαστικά και επίθετα που λήγουν σε –οι).

 

  • Να χρησιμοποιεί σωστά τα σημεία στίξης σε προτάσεις ή σε κείμενο.

 

  • Να φτιάχνει λίστες με λέξεις που την/τον δυσκόλεψαν πολύ στην ορθογραφία και τις έκανε πολλές φορές λάθος.

 

  • Να λύνει ένα σταυρόλεξο ή ένα κρυπτόλεξο.

 

  • Να κάνει παιχνίδια με τις λέξεις (π.χ. ακροστιχίδες, αναγραμματισμούς).

 

  • Να εξηγεί την ορθογραφία των λέξεων συνδέοντάς την με την ετυμολογία και τη γραμματική.

 

Δραστηριότητες αυξημένης δυσκολίας για τους μαθητές:

 

  • Να γράφουν άγνωστη ορθογραφία.

 

  • Να κάνουν ομαδοποίηση λαθών και διόρθωση στον πίνακα με τη συμμετοχή όλης της τάξης.

 

  • Να διορθώνουν μόνοι τους το γραπτό τους.

 

  • Να διορθώνουν το γραπτό κάποιου άλλου.

 

  • Να εξηγούν γιατί είναι λανθασμένες ορθογραφικά οι λέξεις που διορθώνουν.

 

Πηγη 

 Πλούσιο Υλικό σε σχέση με τα παρακάτω κεφάλαια 24 σελίδες

ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Ορθογραφία
Στόχοι.
Ορισμός.
Σχέση της ορθογραφίας με τη γραφή και την ανάγνωση.
Στάδια ορθογραφικής ανάπτυξης του παιδιού στο σχολείο.
Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και η ορθογραφία.
Ορθογραφικά λάθη.
Κατάλληλες δραστηριότητες για τον μαθητή.
Μάθηση λέξεων
Ανάπτυξη γενικεύσεων.
Ανάπτυξη μέσα από τα στάδια ορθογραφικής ανάπτυξης.
Δραστηριότητες κατά στάδιο ανάπτυξης ορθογραφικής δεξιότητας.
Διδακτικές αρχές.
Παροχή κινήτρων.
Μοντελοποίηση.
Ενθάρρυνση αυτόματης ορθογραφίας.
Δραστηριότητες ορθής γραφής με νόημα.
Ανατροφοδότηση.
Διδακτικές στρατηγικές.
Παραδοσιακές μέθοδοι.
Διορθωτικές μέθοδοι και τεχνικές
Πολυαισθητηριακές προσεγγίσεις.
Πολυαισθητηριακή προσέγγιση Fernald.
Μέθοδος Gillingham – Stillman.
Μέθοδος Horn.
Εικονογραφικές μέθοδοι.
Φωνοοπτική μέθοδος.
Εξειδικευμένες μέθοδοι.
Καθοδηγούμενες από τη δασκάλα
Διδασκαλία βασισμένη σε κανόνες.
Μέθοδοι μίμησης.
Χρονική καθυστέρηση

 Πηγη