22/6/22

Παιχνίδια/Δραστηριότητες για την ενίσχυση της ομιλίας

Δραστηριότητες και Γλωσσικά Παιχνίδια για Ανάπτυξη Ομιλίας - ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ  Εταιρεία Ειδικής Αγωγής
πηγη

 

Παρακάτω θα βρείτε 8 συμβουλές (ή καλύτερα κατευθυντήριες γραμμές) για αυτά που είναι καλό να προσέξετε στην επικοινωνία σας με το παιδί με σκοπό να αναπτύξετε το πεδίο του λόγου του:

1. Διαθέστε χρόνο στο παιδί σας και βρείτε τι το ενδιαφέρει. Πριν του μιλήσετε εξασφαλίστε την προσοχή του.

2. Χρησιμοποιήστε “καθαρή ομιλία και μην κοροϊδεύετε ή επαναλαμβάνετε τις λανθασμένες εκφορές του λόγου του. Αντίθετα, επαναλαμβάνετε την σωστή λέξη, αργά και καθαρά.

3. Επιλέξτε “πλούσιο“, σε λεξιλόγιο και σύνταξη, λόγο καθώς κάνετε διάφορες δραστηριότητες π.χ. μπάνιο, ντύσιμο, τάισμα, βόλτα στο πάρκο.

4. Δώστε του ευκαιρίες για επικοινωνία και χρόνο για να απαντήσει, βάζοντας έτσι τις βάσεις για τις αρχές της συζήτησης.

5. Επεκτείνετε το λόγο του παιδιού από μία λέξη σε δύο ή τρεις π.χ. το παιδί λέει «κούκλα», εσείς λέτε «μια όμορφη κούκλα».

6. Εμπλουτίστε το λεξιλόγιό του με βάση τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις του.
Για παράδειγμα «Ας πάμε να αγοράσουμε μήλα. Τα μήλα είναι φρούτα και τα παίρνουμε από το μανάβικο. Τα πορτοκάλια και οι μπανάνες είναι κι αυτά φρούτα.»

7. Βοηθήστε το παιδί να καταλάβει και να μάθει να κάνει ερωτήσεις

8. Ενθαρρύνετέ το να ζητάει εξηγήσεις όταν δεν καταλαβαίνει μια λέξη.

Εκτός από τα χειροπιαστά παιχνίδια, τα παιδιά ‘τρέφουν’ μεγάλη αγάπη και για τα παιχνίδια λόγου και επικοινωνίας.
Βρείτε παρακάτω μερικά εύκολα και απλά από αυτά και επιτύχετε εντυπωσιακά αποτελέσματα:

Παιχνίδια Λόγου & Επικοινωνίας

1. Διαβάστε παραμύθια, παιδικά βιβλία και κάντε ερωτήσεις εναλλάξ με το παιδί ή ζητήστε του να μαντέψει τη συνέχεια της ιστορίας.

2. Μάθετε στο παιδί τραγουδάκια ξεκινώντας από απλά δίστιχα με ρυθμό και επεκτείνοντας τα στη συνέχεια, π.χ. “πάει ο λαγός να πιει νερό.”

3. Παίξτε με παιχνίδια που ενισχύουν το λεξιλόγιο όπως το παιχνίδι με τις κατηγορίες «πρόσωπο- ζώο- φυτό- πράγμα».

4. Μιλήστε για χρονικές και χωρικές σχέσεις (π.χ. πριν, μετά, πάνω, κάτω).

5. Επισημάνετε οφθαλμοφανείς διαφορές που έχει το ίδιο αντικείμενο, π.χ. “ψηλό-κοντό ζώο”, “κόκκινο-ροζ λουλούδι”.

6. “Δουλέψτε” την ομαδοποίηση των αντικειμένων (π.χ. φρούτα με φρούτα, λαχανικά μαζί, ζώα κα)

 

7. Βρείτε κάρτες με αντικείμενα ή επιστρατεύστε τις σχεδιαστικές σας ικανότητες για να παίξετε το “ποιο δεν ταιριάζει και γιατί.

8. Παίξτε “παιχνίδι ρόλων” προσποιούμενοι ότι βρίσκεστε σε ένα μέρος, π.χ. στο μανάβη, στο κομμωτήριο, στο γιατρό.

9.Δραματοποιήστε παιδικά παραμύθια και διατηρήστε τη μελωδικότητα της φωνής σας – οι γνωστοί διάλογοι με κούκλες ή κουκλοθέατρο.

10.Ζητήστε τη γνώμη του σε θέματα όπως: τι χρειάζεστε από το σούπερ μάρκετ, τι δώρο θα άρεσε στον ξάδερφό του, κλπ.

11. Φροντίστε να μη φαίνεται σαν να το διορθώνετε, και καθοδηγήστε τις απαντήσεις του συντακτικά, επαναλαμβάνοντας τη φράση με τον κατάλληλο τρόπο.

 

Πηγη

Παιχνίδια στον καθρέφτη: Πώς ωφελούν το παιδί;

Πώς ωφελούν τα παιχνίδια στον καθρέφτη;

Τα μωρά λατρεύουν να βλέπουν τον εαυτό τους στον καθρέφτη, ήδη πριν να καταφέρουν να συνειδητοποιήσουν ότι εξετάζουν τον εαυτό τους. Πολλά μωρά προσπαθούν να πιάσουν ή να φτάσουν για το μωρό ή άλλα πράγματα που φαίνονται στον καθρέφτη για να μπορέσουν να εξερευνήσουν και να καθορίσουν πώς όλα ταιριάζουν στον μικρό τους κόσμο.

Δεξιότητες μίμησης

Όταν ένα μωρό κοιτάζει στον καθρέφτη, ένα από τα πρώτα πράγματα που θα συνειδητοποιήσει είναι ότι η αντανάκλαση «μιμείται» όλα όσα κάνει. Και μαθαίνοντας για τη μίμηση, ένα μωρό αρχίζει να μαθαίνει για τους «κοινωνικούς ρόλους», αναπτύσσοντας την κατανόησή του για το τι βλέπει και ακούει στον κόσμο.

Καθώς θα μιμείται την μαμά ή τον μπαμπά, το μωρό θα μάθει να κάνει τις ίδιες εκφράσεις του προσώπου σας ή να προσομοιάζει την φωνούλα του στους τόνους της δικής σας φωνής.

Διευρυμένο λεξιλόγιο

Καθώς τα μωρά παίζουν με ένα καθρέφτη, δουλεύουν σκληρά για την ενίσχυση του λεξιλογίου τους και την διαμόρφωση ισχυρών γλωσσικών δεξιοτήτων. Όταν τα μωρά κοιτάζουν τον εαυτό τους στους καθρέφτες, είναι η τέλεια ευκαιρία για τους γονείς να κατονομάζουν όλα όσα βλέπουν στο πρόσωπό τους, όπως μύτη, μάτια, στόμα.

Με αυτόν τον τρόπο, ενώ το μωρό μπορεί να μην έχει αναπτύξει τις γλωσσικές δεξιότητες για να επαναλάβει τη λέξη πίσω, μπορεί να δείξει πού βρίσκονται τα μέρη του σώματος.

Αυτογνωσία

Η αυτογνωσία είναι ένα μεγάλο συστατικό της κοινωνικο-συναισθηματικής ανάπτυξης ενός ατόμου. Ξεκινά όταν ένα μωρό γεννιέται και συνεχίζει να αναπτύσσεται έως ότου το παιδί φτάσει την ηλικία των τεσσάρων με πέντε ετών, σύμφωνα με τους ειδικούς.

Και ενώ μπορεί να μας ακούγεται ως κάτι αρκετά απλό, μεταξύ της γέννησης και της ηλικίας του σχολείου, υπάρχει αρκετή δουλειά που το παιδί θα πρέπει να κάνει για να αναπτύξει την αυτογνωσία του. Τα παιχνίδια στο καθρέφτη διευκολύνουν την διαδικασία αυτή, ενισχύοντάς την κατά πολύ.

Πηγη