| ΞΑΠΛΩΜΕΝΟ | ΚΑΘΙΣΤΟ | ΠΕΡΠΑΤΗΜΑ | ΧΕΙΡΙΣΜΟΙ | ΑΝΤΙΛΗΨΗ | ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ | ΟΜΙΛΙΑ | |
| ΝΕΟΓΕΝΝΗΤΟ | 
(Μπρούμητα) 
Τα μέλη σε κάμψη 
Αντανακλα- 
στικές κινήσεις φυγής | 
Δεν μπορεί να καθήσει 
Ξαπλωμένο ανάσκελα το κεφάλι γέρνει στο πλάι | 
Αυτόματες  
κινήσεις βαδίσματος  
(1) | 
Αντανακλα- 
στικό του δραγμού | 
Αντιδρά σε ισχυρά φωτεινά και ακουστικά ερεθίσματα 
Αντανακλα- 
στικό εναγκαλι- 
σμου | Πραγματοποιεί την πρώτη του επαφή με το περιβάλλον με το δέρμα του | Ζωηρές κραυγές | 
| 1ος ΜΗΝΑΣ | 
(Μπρούμητα) 
Σηκώνει το κεφάλι για λίγο (3") 
Το γυρίζει  
απο το ένα πλάι στο άλλο | 
Το κεφάλι κρέμεται  
πίσω στην προσπάθεια να το ανασηκώσει 
Ανασηκώνει για λίγο απο εμπρός το κεφάλι | 
Αντανακλα- 
στική στήριξη  
(2) | 
Αντανακλα- 
στικό του δραγμού 
Τα χέρια σε γροθιά 
Υποτυπώδη 
ανάπτυξη χειρισμών | 
Παρακο- 
λουθεί | 
Θηλασμός 
Ησυχάζει  
στην αγγαλιά | Κλάμα | 
| 2ος ΜΗΝΑΣ | 
(Μπρούμητα) 
Σηκώνει το κεφάλι (10") 
Τουλάχιστον 45 μοίρες | Στηρίζει το κεφάλι για 5" περίπου | Μεταβατική φάση. Τα (1) και (2) δεν εκλύονται πια τακτικά | Τα χέρια είναι συχνά μισάνοιχτα | Σταματά στον ήχο κουδουνιού | 
Πρώτο  
χαμόγελο | Ήχοι απο φωνήεντα | 
| 3ος ΜΗΝΑΣ | 
(Μπρούμητα) 
Κρατά το κεφάλι για 1 λεπτό 
Σχηματίζεται 90 μοίρες γωνία | 
Σηκώνει για λίγο το κεφάλι όταν το ανασηκώνουμε και 
το κρατά όρθιο για μισό λεπτό | 
Λυγίζει τα  
πόδια όταν  
το σηκώνουμε 
Τα (1) και (2) εξαφανίζονται | 
Κουνά την κουδουνί- 
στρα που του δίνουμε με αδέξιες και νευρικές κινήσεις | 
Ακολουθεί με το βλέμμα τη κουδουνί- 
στρα απο τη μια κόγχη του ματιού στην άλλη | Κοινωνικό χαμόγελο | 
Αλυσίδες απο ρρρ... 
(λαρυγγι- 
σμούς) | 
| 4ος ΜΗΝΑΣ | "Κολυμπάει" | 
Κρατά το κεφάλι του όταν το ανασηκώνουμε 
Κρατά το κεφάλι όρθιο όταν το γέρνουμε πλάι | 
Καμιά  
σημαντική αλλαγή 
Πόδια σε  
ελαφρά  
κάμψη | 
Παίζει με τα χέρια του 
Τα φέρνει στη μέση γραμμή του σώματος | Βάζει στο στόμα τα χέρια του και τα παιχνίδια του | Γελάει δυνατά | 
Χαρού- 
μενες φωνούλες | 
| 5ος ΜΗΝΑΣ | Γυρίζει απο μπρούμητα ανάσκελα παθητικά | Όταν το ανασηκώνουμε για να καθήσει κάμπτει τα χέρια, τα πόδια και το κεφάλι | 
Βαστάει για  
λίγο (1") το βάρος του σώματός του | Όταν είναι ανάκελα απλώνει το χέρι προς το παιχνίδι και το αγγίζει αλλά δεν το πιάνει | 
Αντιλαμβά- 
νεται κινούμενα αντικείμενα και λεπτά ακουστικά ερεθίσματα | Ξεχωρίζει τον αυστηρό απο τον ήπιο τόνο | 
Άλλα δεν μαθαίνουν 
τίποτα και άλλα κάνουν συνδια- 
σμούς ήχων | 
| 6ος ΜΗΝΑΣ | Στηρίζεται στα τεντωμένα του μπράτσα Χέρια μισάνοιχτα ή τελείως ανοιχτά | Τέλειος έλεγχος της θέσης του κεφαλιού | Βαστάει το βάρος του σώματός πιο σταθερά και για πολύ χρόνο | Πιάνει με σιγουριά το παιχνίδι με όλη την παλάμη Αλλάζει το παιχνίδι απο το ένα χέρι στο άλλο | Λεπτή ακοή και αξιόλογη παρατηρητι- κότητα Στρέφει το κεφάλι προς το θόρυβο ενός χαρτιού που τσαλακώ- νεται | Ξεχωρίζει τα γνωστά πρόσωπα απο τα άγνωστα | Ρυθμικές αλυσίδες συλλαβών | 
| 7ος ΜΗΝΑΣ | Γυρίζει απο ανάσκελα μπρούμητα (ενεργητικό γύρισμα) | Ξαπλωμένος ανάσκελα πιάνει τα πόδια του και παίζει μ΄αυτά | Χορεύει | Πιάνει και με τα δύο χέρια Γυρίζει το παιχνίδι μέσα στα χέρια του | Ψάχνει κάποιο αντικείμενο που του έπεσε | Πρώτο κοινωνικό παιχνίδι το "κρυφτούλι" | "Κουβε- ντιάζει" αλλάζο- ντας ένταση και τονικότητα | 
| 8ος ΜΗΝΑΣ | Προσπαθεί να μετακινηθεί γυρίζοντας γύρω απο τον άξονά του | Τραβάει μόνο του για να ανακαθήσει Κάθεται μόνο του για αρκετά δευτερόλεπτα Στηρίζεται στο πλάι | Δεν αποκτά καινούργιες ικανότητες | Τελειοποί- ηση ικανοτήτων που έχει ήδη αποκτήσει | Αυξάνεται η προσοχή του και η ικανότητα για συγκέ- ντρωση | Αναγνωρίζει άγνωστα πρόσωπα Παρακολουθεί τους άλλους στις δραστη- ριότητές τους Ενδιαφέρεται για την εικόνα του στον καθρέφτη | Ψιθυρίζει | 
| 9ος ΜΗΝΑΣ | Έρπει για να κινηθεί εκούσια | Κάθεται μόνο του για ένα ολόκληρο λεπτό Στηρίζεται με τα χέρια προς τα πίσω | Στέκεται όταν πιάνεται μόνο από τα χέρια | Αφήνει αντικείμενα να πέφτουν επίτηδες | Ενδιαφέρεται για σιγανούς ήχους Ξεχωρίζει σχέσεις χώρου (μπρός, πίσω) | Παίζει κρυφτούλι | Σαφείς διπλές συλλαβές | 
| 10ος ΜΗΝΑΣ | Κουνιέται πίσω - μπρός πάνω στα χέρια και τα γόνατα. Προετοιμασία για μπουσούλημα | Καταφέρνει να ανακάθεται μόνο του Κάθεται με τεντωμένα πόδια και ίσια πλάτη | Πιάνεται απο τα έπιπλα και σηκώνεται Κρατιέται και στέκεται | Το πιάσιμο της "λαβίδας" με αντίχειρα - δείκτη τεντωμένο Συνεργασία των δυο χεριών | Μαθαίνει να πετά με ορμή αντικείμενα Ενδιαφέρεται για λεπτομέρειες Μιμείται κινήσεις | Χαίρεται όταν το παινεύουμε | Διάλογος Όταν το ρωτάμε ψάχνει για αντικεί- μενα και πρόσωπα | 
| 11ος ΜΗΝΑΣ | Μπουσουλάει με τα τέσσερα | Κάθεται ελεύθερα με καλή ισορροπία | Προχωρεί προς το πλάι γύρω απο τα έπιλα Προχωρεί μπροστά όταν το κρατάμε απο τα χέρια | Το πιάσιμο της "τανάλιας" με αντίχειρα - δείκτη σε κάμψη | Τραβά το παιχνίδι απο το κορδόνι κοντά του Αντιλαμβά- νεται τις σχέσεις των πραγμάτων μεταξύ τους | Τρώει χωρίς βοήθεια με τα χέρια του Πίνει απο το φλυτζάνι | Πρώτες συλλαβές με νόημα Καταλα- βαίνει τις απαγορευ- σεις | 
| 12ος ΜΗΝΑΣ | Τελειοποίηση των ικανοτήτων απο την ξαπλωτή θέση | Δεν αλλάζει τίποτα | Περπατά στηριγμένο στο ένα χέρι | Δίνει το αντικείμενο στο χέρι | Περνά μικρά αντικείμενα απο μικρά ανοίγματα Συντονισμός ματιού - χεριού | Παίζει κυνηγητό | Χρησιμο- ποιεί τις πρώτες παιδικές λέξεις με σημασία | 
Άρθρα που αφορούν την ενημέρωση σε θέματα ειδικής αγωγής,εκπαίδευσης,ψυχολογίας,λογοθεραπείας,εργοθεραπείας και πολλά άλλα.
