12/5/22

Πολλαπλή νοημοσύνη-8 τύποι

πολλαπλη νοημοσυνη
πηγη

 

Πολλαπλή νοημοσύνη-8 τύποι

Είναι πολλές οι φορές που κάποιος μαθητής θα νιώσει στη ζωή του λιγότερο έξυπνος-ικανός σε κάποια σχολική δραστηριότητα και άλλες περισσότερο. Πολλοί μαθητές είναι πολύ ικανοί στους μαθηματικούς λογισμούς, αλλά τους είναι αδύνατο να γράψουν μια καλή έκθεση ή να ζωγραφίσουν μια ωραία εικόνα. Κάποιοι μπορούν να μπουν σε μια τάξη γεμάτη καινούριους συμμαθητές που δεν γνωρίζουν και να καταλάβουν αμέσως τις σχέσεις και τα συναισθήματα που υπάρχουν ανάμεσά τους, ενώ άλλοι μπορεί να μην αποκτήσουν ποτέ αυτή την ικανότητα.

Εικοσιπέντε μαθητές μιας τάξης παρακολουθώντας ένα μάθημα για το οποίο δεν γνωρίζουν τίποτα προηγουμένως, τελειώνοντας θα έχουν αποκτήσει ο καθένας διαφορετικές ποσοτικά και ποιοτικά γνώσεις. Η επιδεκτικότητα για τη συγκεκριμένη ύλη και τη μέθοδο διδασκαλίας είναι ένας σημαντικός παράγοντας ερμηνείας αυτών των διαφορών. Επίσης, οι διαφορές αυτές φαίνεται να σχετίζονται και με τους συγκεκριμένους τύπους νοημοσύνης που είναι περισσότερο ανεπτυγμένοι ατομικά.

Οι Gardner και Hatch (1989) αναπτύσσοντας τη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης συμπέραναν πως η νοημοσύνη ενός ατόμου δεν μπορεί να μετρηθεί μονοδιάστατα αλλά κατανεμημένη στους παρακάτω 8 βασικούς τύπους:

Γλωσσική: Μαθητές που αγαπούν το γράψιμο, το διάβασμα, τις αφηγήσεις, τα σταυρόλεξα, τα γλωσσικά παιχνίδια, κλπ.

Λογική/ μαθηματική: Μαθητές που ενδιαφέρονται για πρότυπα, κατηγορίες, σχέσεις, αριθμητικά προβλήματα, στρατηγικά παιχνίδια και πειράματα.

Κιναισθητική: Μαθητές που απολαμβάνουν τα παιγνίδια στην τάξη και τους σχολικούς χορούς, που προτιμούν να παρουσιάζουν τις εργασίες τους με μοντέλα παρά με κείμενο.

Νατουραλιστική: Μαθητές που αρέσκονται στο να αναγνωρίζουν και να κατηγοριοποιούν αντικείμενα, διακρίνονται στις ταξινομικές δραστηριότητες και συχνά ασχολούνται με συλλογές. Είναι ιδιαίτερα παρατηρητικοί στις σχολικές εκδρομές, από τις οποίες συχνά επιστρέφουν με δείγματα πετρωμάτων, καρπών, λουλουδιών.

Χωροταξική: Μαθητές που ονειροπολούν και γοητεύονται από συναρμολογούμενα, ζωγραφική, puzzles, χάρτες, λαβυρίνθους και σπαζοκεφαλιές.

Μουσική: Μαθητές που συχνά τραγουδούν ή παίζουν/ χτυπούν ρυθμό, αντιλαμβάνονται ήχους που οι άλλοι χάνουν.

Διαπροσωπική: Μαθητές που είναι ηγέτες στην ομάδα τους, καλοί στην επικοινωνία, δείχνουν να καταλαβαίνουν τα συναισθήματα και τα κίνητρα των άλλων.

Ενδοπροσωπική: Μαθητές που είναι ίσως ντροπαλοί, αλλά έχουν εσωτερικά κίνητρα, δείχνουν αυτοσυγκέντρωση, επιμέλεια, προσοχή, υψηλή μεθοδικότητα στη σκέψη και στη λογική.

Κάθε άνθρωπος μπορεί να έχει περισσότερο ανεπτυγμένο παραπάνω από έναν τύπο νοημοσύνης. Παρατηρήστε την εικόνα του άρθρου μαζί με το παιδί σας και ανακαλύψτε τους τύπους οι οποίοι εκφράζουν περισσότερο την προσωπικότητά του.

Οι έρευνες δείχνουν ότι η κληρονομικότητα, το οικογενειακό περιβάλλον, η σχολική εκπαίδευση και οι εμπειρίες της ζωής μπορούν αν επηρεάσουν ουσιωδώς το δείκτη νοημοσύνης.

Δώστε λοιπόν ερεθίσματα, παρατηρήστε και ανακαλύψτε μαζί με το παιδί τους τομείς όπου είναι καλύτερο. Έπειτα καλλιεργήστε τα, πολλαπλασιάστε τα συγκεκριμένα ερεθίσματα και αυξήστε το χρόνο απασχόλησης σε αυτούς τους τομείς. Προσοχή, η επιπλέον ανάπτυξη πρέπει να γίνει χωρίς πίεση, να κυλήσει ως φυσική εξέλιξη σε βάθος χρόνου και με ευχάριστο τρόπο.

Να θυμάστε ότι το κάθε παιδί όπως και το παιδί σας είναι ξεχωριστό και χαρισματικό!

Βιβλιογραφία:

Slavin, R. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Θεωρία και πράξη. Εκδόσεις Μεταίχμιο.

Siegler, R. (2006). Πως σκέφτονται τα παιδιά. Εκδόσεις Gutenberg.

Εικόνα από:

Γαρυφαλάκη, Ε. (2013). Πολλαπλή νοημοσύνη. Εκδόσεις Διόπτρα.

Πηγη