9/6/23

11 σημάδια που δείχνουν ότι το παιδί μπορεί να έχει δυσαναγνωσία

Διορθωτική Αγωγή Μαθησιακών Δυσκολιών | Ποιος, πού και γιατί! - Ειδήσεις  και νέα της Πελοποννήσου και όλης της Ελλάδας
πηγη

 

Το επίπεδο ανάγνωσης είναι κάτω από το μέσο όρο
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας δυσκολεύεται να διαβάσει υλικό που του έχει ανατεθεί στο επίπεδο της τάξης του. Αυτός ή αυτή βρίσκεται σταθερά πίσω από το επίπεδο των συνομηλίκων του.

Δυσκολία να προφέρει λέξεις
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας δυσκολεύεται να προφέρει λέξεις που πρέπει να γνωρίζει ή μπερδεύει τους ήχους ορισμένων γραμμάτων.

Δυσκολία στην αναγνώριση λέξεων
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας δεν αναγνωρίζει λέξεις που θα έπρεπε να γνωρίζει ή μπερδεύει εύκολα λέξεις που έχουν παρόμοια εμφάνιση.

Έλλειψη ευχέρειας κατά την ανάγνωση
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Όταν διαβάζετε δυνατά, το παιδί σας κάνει συχνές παύσεις μεταξύ των λέξεων και στερείται έκφρασης στον τόνο του.

Προβλήματα στην κατανόηση του τι  διαβάστηκε μόλις
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας έχει χαμηλό επίπεδο κατανόησης όταν πρόκειται για ανάγνωση. Αυτός ή αυτή δυσκολεύεται επίσης να κατανοήσει, να ανακαλέσει ή να συνοψίσει αυτό που μόλις διάβασε.

Προβλήματα σύνδεσης του κειμένου που διάβασε με άλλες γνώσεις που είχε λάβει παλιότερα
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας έχει πρόβλημα να συνδέσει ιδέες από αυτά που έχει διαβάσει με άλλες έννοιες που έχει μάθει στο παρελθόν.

Ανησυχία για το διάβασμα
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας κυριεύεται από άγχος όταν διαβάζει, ειδικά αν του ζητηθεί να διαβάσει δυνατά. Λέει συχνά «Δεν μπορώ να το κάνω» ή «Δεν καταλαβαίνω».

Αποφυγή της συνολικής ανάγνωσης
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας αποφεύγει να διαβάζει όσο περισσότερο μπορεί. Προσεγγίζει την ανάγνωση με αρνητική ή ηττημένη στάση, αρνούμενος να πάρει βιβλία ή να διαβάσει δυνατά.

Δυσκολία με την ορθογραφία και τη γραφή
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας δυσκολεύεται να γράψει σωστά πολλές λέξεις. Μπορεί επίσης να δυσκολεύεται να γράψει περιεκτικές προτάσεις.

Οι εργασίες που περιλαμβάνουν ανάγνωση ή γραφή χρειάζονται ασυνήθιστα πολύ χρόνο για να ολοκληρωθούν
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας αφιερώνει πολύ χρόνο δουλεύοντας σε εργασίες ανάγνωσης ή γραφής ή δυσκολεύεται να τις ολοκληρώσει.

Αποσπάται εύκολα η προσοχή κατά την ανάγνωση
Σημάδια που πρέπει να προσέξετε: Το παιδί σας δυσκολεύεται πολύ να επικεντρωθεί σε εργασίες ανάγνωσης ή εγκαταλείπει την εργασία πριν τελειώσει.

Συνυπάρχοντα προβλήματα σε παιδιά με αναγνωστικές δυσκολίες περιλαμβάνουν συχνά:

  • ελαττωματική λαβή μολυβιού και σχηματισμός γραμμάτων.
  • διάσπαση προσοχής
  • υπερκινητικότητα
  • σύγχυση των μαθηματικών σημάτων και των υπολογιστικών διαδικασιών.

Περίπου το 30 τοις εκατό όλων των παιδιών με δυσλεξία έχουν επίσης διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ).

Πώς να βελτιώσετε την αναγνωστική κατανόηση στα παιδιά

  • Βρείτε βιβλία που θα τους αρέσουν

Μερικές φορές, η χαμηλή αναγνωστική κατανόηση καταλήγει στο γεγονός ότι ένας μαθητής απλώς δεν ενδιαφέρεται για αυτό που διαβάζει. Μάλιστα, το 73% των μαθητών δηλώνει ότι θα διάβαζε περισσότερο αν έβρισκε βιβλία που τους άρεσαν. Το μυστικό για να γίνεις καλύτερος αναγνώστης είναι η εξάσκηση—κάτι που είναι πολύ πιο εύκολο όταν στο παιδί σου αρέσει πραγματικά αυτό που διαβάζει.

  • Να διαβάζουν φωναχτά

Το να ακούνε δυνατά τις λέξεις βοηθά πολλούς μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα αυτό που διαβάζουν από ό,τι μπορούν να καταλάβουν ενώ διαβάζουν στο μυαλό τους. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να διαβάζει δυνατά εάν δυσκολεύεται με ένα συγκεκριμένο μέρος ενός βιβλίου ή μια συγκεκριμένη λέξη.

  • Ξεφυλλίστε τους τίτλους ενός κειμένου

Η γρήγορη ανασκόπηση των επικεφαλίδων ενός βιβλίου είναι για τους μαθητές σαν μία επανάληψη του τι διαβάζουν. Το παιδί σας πριν ξεκινήσει την ανάγνωση,μπορεί να ρίξει μια ματιά στις επικεφαλίδες για να κατανοήσει γρήγορα τι κείμενο θα διαβάσει και έτσι να κατανοήσει καλύτερα το περιεχόμενό του.

  • Ξαναδιάβασε τα σημεία του κειμένου που του προκαλούν σύγχυση και μπέρδεμα

Αυτό μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας να αποκτήσει μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα για το τι μαθαίνει. Αυτό βοηθά επίσης να διασφαλίσετε ότι το παιδί σας είναι σε θέση να κατανοήσει το υπόλοιπο κείμενο που θα δει παρακάτω στο βιβλίο.

  • Χρησιμοποιήστε έναν χάρακα ή τον δείκτη του χεριού για να ακολουθήσετε τη σειρά

Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται να κρατήσει τη σωστή σειρά των γραμμών του κειμένου ενώ διαβάζει, χρησιμοποιήστε έναν χάρακα ή τον δείκτη του χεριού για να διευκολύνετε την παρακολούθηση. Αυτό το τέχνασμα μπορεί επίσης να βοηθήσει τους μαθητές που έχουν δυσλεξία και αγωνίζονται να χωρίσουν γραμμές κειμένου και προτάσεις ενώ διαβάζουν.

  • Να γράψει τις λέξεις που δεν τις γνωρίζει

Καθώς το παιδί σας περνάει μέσα από το υλικό ανάγνωσης, ζητήστε του να γράψει άγνωστες λέξεις. Ενθαρρύνετε το παιδί σας να ψάξει αυτές τις λέξεις σε ένα λεξικό για να μάθει τι σημαίνουν. Στη συνέχεια, βρείτε τρόπους να τα χρησιμοποιήσετε σε μια πρόταση που το παιδί σας συνθέτει το ίδιο.

  • Συζητήστε τι διάβασε το παιδί σας 

Όταν το παιδί σας τελειώσει το διάβασμα, μιλήστε για αυτό που μόλις διάβασε. Ρωτήστε το παιδί σας τι έμαθε και τις σκέψεις του.

  • Ανακεφαλαιώστε και συνοψίστε τα κύρια σημεία

Όταν μιλάτε για το κείμενο που διάβασε το παιδί σας, ζητήστε του να ανακεφαλαιώσει και να συνοψίσει τα κύρια σημεία. Η εξήγηση του τι έμαθε το παιδί σας με δικά του λόγια βοηθάει να διασφαλίσετε ότι το παιδί σας κατανοεί αυτό που διαβάστηκε. Βοηθά επίσης να συσχετιστεί το υλικό με αυτό που γνωρίζει ήδη.

  • Γράψτε ερωτήσεις σχετικά με αυτά που δεν καταλαβαίνει

Ζητήστε από το παιδί σας να κρατήσει σημειώσεις σχετικά με αυτά που δεν καταλαβαίνει ενώ διαβάζει. Όταν το παιδί σας έχει μια ερώτηση, ενθαρρύνετέ το να κάνει μια παύση και να αναλογιστεί τι έχει διαβάσει. Εάν το παιδί σας έχει ακόμα αναπάντητες ερωτήσεις, ζητήστε του να τις πάει στον δάσκαλο για επιπλέον βοήθεια.

  • Χρησιμοποιήστε διαφορετικές μορφές

Μερικοί μαθητές απλώς δεν είναι φυσικοί αναγνώστες—μαθαίνουν καλύτερα όταν βλέπουν, ακούν ή γράφουν πράγματα. Εάν το παιδί δυσκολεύεται με την ανάγνωση, βρείτε μια μορφή που να λειτουργεί καλύτερα. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει καταγραφή των κύριων σημείων καθώς διαβάζει ή οπτικοποίηση του υλικού σχεδιάζοντας αυτό που διαβάζει το παιδί σας (για τους μεγαλύτερους μαθητές, αυτό θα μπορούσε να είναι ένας χάρτης μυαλού).

  • Προσδιορίστε προβλήματα ανάγνωσης

Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται με την ανάγνωση σε συνεχή βάση, προσέξτε για “σημάδια” ότι μπορεί να έχει δυσκολία στην ανάγνωση. Η δυσλεξία είναι σχετικά συχνή, με έως και 5 μαθητές σε μια τάξη να υποφέρουν από κάποια μορφή αυτής της αναγνωστικής δυσκολίας. Εάν το παιδί σας φαίνεται να δυσκολεύεται με το διάβασμα χωρίς καμία βελτίωση, είναι σημαντικό να προσδιορίσετε εάν έχει πρόβλημα ανάγνωσης, ώστε να μπορείτε να λάβετε μέτρα για να το λύσετε.

  • Να γίνει εκτίμηση από έναν δάσκαλο ειδικής αγωγής

Η βελτίωση των δεξιοτήτων ανάγνωσης και κατανόησης του παιδιού σας είναι κάτι που μπορείτε να κάνετε στο σπίτι κάθε μέρα. Για τους μαθητές που χρειάζονται μια επιπλέον ώθηση, ένας δάσκαλος ειδικής αγωγής μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση αυτών των δεξιοτήτων ακόμη περισσότερο.

Πηγη