19/10/23

Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες vs γενικευμένες μαθησιακές δυσκολίες: Τι πρέπει να γνωρίζετε

Δρ. Ράνια Χιουρέα- Συμβουλευτική & Υποστήριξη Γονέων & Εκπαιδευτικών:  Ειδική Αγωγή - ΥΛΙΚΟ-Δυσλεξία: Η δυσλεξία παίζει με την ορθογραφία…
πηγη


Στις γενικευμένες μαθησιακές δυσκολίες, το άτομο εμφανίζει δυσκολίες στη μάθηση ως δευτερογενές σύμπτωμα εξαιτίας κάποιας άλλης δυσκολίας ή ήδη υπάρχουσας διαταραχής.

Οικογένεια

Αποτελεί τη βάση για την αντιμετώπιση των δυσκολιών του παιδιού. Θα πρέπει να γνωρίζει:

  • Τι είναι η διαφορετικότητα του παιδιού.
  • Να ενδιαφερθεί για την αξιόπιστη αξιολόγηση των δυσκολιών του από κρατικό φορέα.
  • Να διεκδικήσει σαφή αξιολόγηση για τις δυσκολίες αλλά και τις δυνατότητες του παιδιού του.
  • Να ενημερωθεί και να επιλέξει ειδικούς, ανάλογα με την ηλικία και την αξιολόγηση. Προσοχή στις ταμειακές καλύψεις ως προς την επιλογή ειδικού.
  • Να συνεργάζεται με τους ειδικούς και να εφαρμόζει τις ίδιες στρατηγικές (και ως προς τις γνωστικές δυσκολίες, αλλά και ως προς τις καθημερινές. Π.χ. σαφής και περιγραφικές οδηγίες για ένα ζητούμενο).
  • Να θέτει εφικτούς στόχους σύμφωνα με τις δυνατότητες του παιδιού, Να εκπαιδεύει το παιδί στα όρια.
  • Να μην είναι επικριτικός.
  • Να σέβεται την διαφορετικότητα του κάθε παιδιού του και να μην τα συγκρίνει.

Κοινωνία

Η εγγενής παρορμητικότητα, η έλλειψη αυτογνωσίας της διαφορετικότητάς τους ώστε να την υπερασπίζονται, καθώς και η χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση, στερούν τα άτομα να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες. Παρατηρείται να αναπτύσσουν ακραίες κοινωνικές συμπεριφορές, είτε του θύματος, είτε του θύτη, εφόσον αναφέρεται πως έχουν δυσκολία να θέσουν τα όρια, αλλά και να τα τηρήσουν.

Σχολείο

Το σχολείο είναι ο χώρος όπου γίνεται αντιληπτή η δυσκολία με τις λέξεις (ανάγνωση, γραφή, κατανόηση) αλλά και ο χώρος όπου μαθαίνει να διαχειρίζεται τις δυσκολίες.

Οι στρατηγικές που χρησιμοποιούνται, για την αντιμετώπιση των δυσκολιών, είναι οι ίδιες που πρέπει να χρησιμοποιεί το άτομο και στην καθημερινότητα, εφόσον αντιμετωπίζει δυσκολίες και σε άλλα επίπεδα της ζωής του.
Η διαφορετική ενεργοποίηση των δύο ημισφαιρίων, ο εικονικός τρόπος σκέψης, δημιουργεί δυσκολίες – οι δυσκολίες, προβλήματα τόσο στον τρόπο που προσλαμβάνουν την πληροφορία όσο και στην επεξεργασία – αποθήκευση και τέλος ανάκληση της πληροφορίας. Η διαδικασία της ανάγνωσης, γραφής και κατανόησης, είναι σύνθετη αλλά και «θεραπευτική» για την συνεργασία των δύο ημισφαιρίων. Άρα επιβάλλεται να εκπαιδευτεί το άτομο και στην ανάγνωση και στην γραφή.
Οι μεταγνωστικές δεξιότητες, προσδίδουν στο άτομο την ικανότητα να αναπτύξει συνδυαστική σκέψη, η οποία το βοηθά στην εξέλιξή του.

Χώρος - Χρόνος

Χωροχρονικές δυσκολίες, σχέσεις αλληλουχίας, συναισθηματική υπερευαισθησία, έλλειψη ορίων, μεταγνωστικές αδυναμίες, δημιουργούν δυσκολίες σε πολλά επίπεδα της καθημερινότητας, που συμβάλλουν, στην χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση, με αποτέλεσμα να δημιουργούν πολλές φορές παραίτηση από την ανάπτυξη του ατόμου σε πολλούς τομείς της ζωής του όπως εργασία, διαπροσωπικές σχέσεις κλ.π.

Πολύτιμος οδηγός για να ξεπεραστούν όλες οι πιο πάνω δυσκολίες, είναι οι στρατηγικές μάθησης των γνωστικών αντικειμένων εντός του σχολείου. (π.χ. το πώς οργανώνω τα δεδομένα σε ένα ζητούμενο στην φυσική, με βοηθά να λύσω και ένα πρόβλημα στην εργασία μου, ή στον πόσο χρόνο θα χρειαστώ για να είμαι συνεπής σε ένα ραντεβού).

ΠΗΓΗ