21/12/25

Θεραπευτικές Παρεμβάσεις και Εργαλεία για την Ενίσχυση της Ψυχικής Ανθεκτικότητας στη Διαχείριση Σπάνιων Ασθενειών

Family clipart Διανύσματα Αρχείου, Royalty Free Family clipart  Εικονογραφήσεις | DepositPhotos
ΠΗΓΗ

 

Η ψυχική ανθεκτικότητα ως έμφυτο χαρακτηριστικό , σχετίζεται με την δυνατότητα του εγκεφάλου να ρυθμίζει το στρες και να προσαρμόζεται σε συνθήκες και γεγονότα που καλείται να αντιμετωπίσει το άτομο στη ζωή του, σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
Ο ρόλος της είναι ιδιαίτερα σημαντικός όταν πρόκειται για παιδική ασθένεια και ειδικά όταν αναφερόμαστε σε παιδικό καρκίνο ή σπάνιες παθήσεις. Τότε , η ύπαρξη της λειτουργεί προστατευτικά καθώς δίνει τη δυνατότητα στο παιδί και στην οικογένεια του να διαχειριστούν το άγχος ,τις επώδυνες σκέψεις και τις προκλήσεις και αλλαγές που επιφέρει η ασθένεια.
Παρά το βιολογικό της υπόβαθρο , η ψυχική ανθεκτικότητα μπορεί και είναι απαραίτητο να καλλιεργηθεί ως δεξιότητα , γιατί διευκολύνει στην καλύτερη ψυχολογική προσαρμογή , θέτει υπό έλεγχο το άγχος και τα έντονα συναισθήματα , βοηθά το άτομο να συνεργαστεί καλύτερα με το ιατρικό προσωπικό, ενώ δίνει την αίσθηση ελέγχου.

Σε αυτό το πλαίσιο , οι θεραπευτικές επεμβάσεις από τη μεριά των ειδικών ψυχικής υγείας αποσκοπούν:
να φέρουν στην επιφάνεια τις αρνητικές σκέψεις που συνδέονται με τα νέα δεδομένα. Ο στόχος είναι να αποδυναμωθούν μέσα από επεξεργασία και να αντικατασταθούν από λειτουργικότερες και ενδυναμωτικές αντιλήψεις και αντιδράσεις. Σε αυτό βοηθά η προσεκτική , ενεργητική ακρόαση του παιδιού ή τεχνικές όπως το παιχνίδι και το παραμύθι και η αναπλαισίωση ώστε το παιδί να νιώσει καλύτερα
να εντοπιστούν τα συνοδά δυσφορικά και έντονα συναισθήματα που προκαλούνται στην ανακοίνωση της διάγνωσης και μετέπειτα στην πορεία της θεραπείας και των ιατρικών πράξεων. Η κατανόηση των συναισθημάτων αυτών ως φυσιολογικό μέρος της βιωμένης εμπειρίας απενεχοποιεί και σταδιακά δίνει τη δυνατότητα πιο ψύχραιμης οπτικής. Το παιδί ενθαρρύνεται μέσα από ζωγραφιές , παιχνίδι ή ημερολόγια να εκδηλώσει το άγχος, το θυμό , το φόβο του
να ενδυναμώσουν και να προσφέρουν μεγαλύτερη προσαρμοστικότητα , μέσα από την αναγνώριση και αξιοποίηση των εσωτερικών πηγών δύναμης που αναφέρονται στις ικανότητες και δεξιότητες του παιδιού . Επιδιώκεται να ενισχυθεί η αυτοπεποίθηση του , ώστε να μπορέσει να αντιμετωπίσει τη δυσάρεστη κατάσταση με περισσότερο θάρρος.

ΣΥΝΕΧΕΙΑ 

ΠΗΓΗ