![]() |
| πηγη |
Το να γράφει κανείς με χαρτί και μολύβι και το να πληκτρολογεί σε έναν υπολογιστή έχουν ουσιαστικές διαφορές στο πώς συγκρατούμε και επεξεργαζόμαστε τις πληροφορίες. Πώς επηρεάζει η απτική ανατροφοδότηση την ανάπτυξη του εγκεφάλου των παιδιών και την απομνημόνευση πληροφοριών;
Η αυξανόμενη επίδραση του χρόνου οθόνης στην ανάπτυξη της πρώιμης παιδικής ηλικίας
Πρόσφατη έρευνα έχει εγείρει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με το πόσο χρόνο περνούν τα μικρά παιδιά μπροστά από οθόνες και το πώς επηρεάζει την ανάπτυξή τους. Mελέτη υπό την ηγεσία της Jennifer Madigan το 2019 παρακολούθησε πάνω από 2.400 παιδιά ηλικίας μεταξύ δύο και πέντε ετών και διαπίστωσε ότι σχεδόν κάθε παιδί στις Ηνωμένες Πολιτείες κάτω των οκτώ ετών ζει σε σπίτι με συσκευές συνδεδεμένες στο διαδίκτυο και περνά πάνω από δύο ώρες την ημέρα σε οθόνες.
Η ίδια μελέτη ανέφερε ότι, μέχρι να ξεκινήσουν το σχολείο, ένα στα τέσσερα παιδιά εμφανίζει ήδη καθυστερήσεις στη γλώσσα, την επικοινωνία, τις κινητικές δεξιότητες ή την συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη. Μεταγενέστερη ανάλυση από την ίδια ερευνήτρια το 2020 εξέτασε 42 μελέτες που κάλυπταν σχεδόν 19.000 παιδιά και επιβεβαίωσε ότι οι πολλές ώρες χρόνου οθόνης μπορούν να βλάψουν τον εγκέφαλο, τις γλωσσικές ικανότητες και τη κοινωνική μάθηση.
Προηγούμενες έρευνες, τόνισαν επίσης ότι η πληκτρολόγηση στο πληκτρολόγιο δεν είναι το ίδιο με τη χειρόγραφη γραφή, η οποία παίζει ζωτικό ρόλο στη συνολική μάθηση και ανάπτυξη ενός παιδιού.
Απτική ανατροφοδότηση στη μνήμη και τη μάθηση
Σύμφωνα με εργασία του 2024 με τίτλο «Touch to Learn: A Review of Haptic Technology’s Impact on Skill Development and Enhancing Learning Abilities for Children», η απτική ανατροφοδότηση βοηθά τα παιδιά να μαθαίνουν καλύτερα, βελτιώνοντας τη χωρική σκέψη, την εμπλοκή και την επίλυση προβλημάτων μέσω αλληλεπίδρασης με την αφή.
Άλλες πρόσφατες έρευνες αναδεικνύουν το πώς η απτική ανατροφοδότηση διαμορφώνει τη μάθηση, τη μνήμη και την αισθητικοκινητική προσαρμογή τόσο σε ανθρώπους όσο και σε ζώα. Οι μελέτες δείχνουν ότι η αφή δεν υποστηρίζει μόνο την αντίληψη και την κινητική μάθηση αλλά μπορεί και να επηρεάσει τη μνήμη ακόμη και σε ασυνείδητο επίπεδο.
- Η απτική αίσθηση ενισχύει την αντιληπτική μάθηση και την προσαρμογή του φλοιού στον εγκέφαλο ποντικών.
- Η απτική μνήμη στους ανθρώπους παραμένει ισχυρή με την ηλικία, αν και η ακρίβεια μειώνεται ελαφρώς.
- Η περιφερειακή απτική διέγερση μπορεί να διαμορφώσει την κινητική μάθηση ακόμη και χωρίς επίγνωση.
- Τα απτικά ερεθίσματα ενισχύουν την αποκατάσταση και την επανεκμάθηση κινήσεων μετά από εγκεφαλικό.
- Η χωρική απτική μνήμη εξαρτάται από το γνωστικό φορτίο και την προσοχή.
- Αναπτύσσονται απτικές διεπαφές και ηλεκτροαπτικά συστήματα για την ενίσχυση της μάθησης και της συγκράτησης μνήμης.
Συνολικά, η απτική ανατροφοδότηση αναδεικνύεται ως κρίσιμο στοιχείο στον τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος κωδικοποιεί, συγκρατεί και τελειοποιεί νέες πληροφορίες και δεξιότητες. ΣΥΝΕΧΕΙΑ
