πηγη |
Μπορεί η πιπίλα να δημιουργήσει πρόβλημα στην ομιλία του παιδιού;
Για τα περισσότερα παιδιά η πιπίλα συμβολίζει την ασφάλεια αλλά και το μέσο με το οποίο ηρεμούν.
Έτσι, συχνά η πιπίλα
βοηθά τα παιδιά να προσαρμοστούν σε καινούριες καταστάσεις όπως για
παράδειγμα η ένταξή τους στο νηπιοβρεφοκομικό σταθμό.
Για τον λόγο αυτό θα
πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί για το πόσο χρονικό διάστημα θα
παρέχουμε στο παιδί την πιπίλα αλλά και τον τρόπο που θα την κόψουμε
αφού για το παιδί θα είναι μια σημαντική μετάβαση.
Μετά το πρώτο έτος του παιδιού, θα πρέπει να το βοηθήσουμε να «απεξαρτηθεί» από αυτή.
πηγη |
Σε αυτή τη φάση της
ζωής του θα πρέπει το στοματάκι του να είναι «ελεύθερο» να πειραματιστεί
με τους ήχους και τις λέξεις, να μιμηθεί τη φωνή μας και γενικά να
αρχίσει να εξελίσσεται σταδιακά στην ανάπτυξη του λόγου.
Η συνήθεια όμως της πιπίλας μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα στα παιδιά.
Καλό είναι λοιπόν από νωρίς να αναγνωρίσουμε για ποιό λόγο ένα παιδί έχει ανάγκη την πιπίλα ή το δάχτυλο μέσα στο στόμα του και να διακόψουμε αυτή τη συνήθεια το συντομότερο δυνατό.
Τέλος, πρέπει να αναφερθεί πως για να αποκατασταθεί τόσο το μορφολογικό πρόβλημα της σύγκλεισης των δοντιών όσο και το πρόβλημα της άρθρωσης και της κατάποσης, απαιτείται συνεργασία ορθοδοντικού και λογοθεραπευτή.
Για παράδειγμα, η
παρατεταμένη χρήση πιπίλας ή το “ρούφηγμα” του δαχτύλου μπορεί να
προκαλέσει ορθοδοντικά προβλήματα (χασμοδοντία, στραβά δόντια),
προτρέπει το παιδί να επικοινωνεί μη λεκτικά και όχι λεκτικά,
περιορίζει τις κινήσεις της γλώσσας .
Από εκεί ξεκινάνε και
τα προβλήματα με την οδοντική σύγκλιση και με την αλλοιωμένη παραγωγή
των συρριστικών οδοντικών ήχων («σ», «ζ», «τσ», «ξ», «ψ»).
Παρουσιάζονται προβλήματα στην μάσηση και συχνά παρατηρείται πλημμελής κατάποση.
Το στόμα ‘κλειδώνει’ σε μια μη φυσιολογική θέση κάνοντας δύσκολη την φυσιολογική ανάπτυξη των χειλιών και της γλώσσας.
Καλό είναι λοιπόν από νωρίς να αναγνωρίσουμε για ποιό λόγο ένα παιδί έχει ανάγκη την πιπίλα ή το δάχτυλο μέσα στο στόμα του και να διακόψουμε αυτή τη συνήθεια το συντομότερο δυνατό.
Για να ξεκινήσουμε να
ελαττώνουμε τη χρήση της πιπίλας, το παιδάκι θα πρέπει να βρίσκεται σε
μία ήρεμη φάση της ζωής του και όχι σε κάποιο μεταβατικό στάδιο (π.χ.
παιδικός σταθμός, εκπαίδευση τουαλέτας, κ.λπ.)
Τέλος, πρέπει να αναφερθεί πως για να αποκατασταθεί τόσο το μορφολογικό πρόβλημα της σύγκλεισης των δοντιών όσο και το πρόβλημα της άρθρωσης και της κατάποσης, απαιτείται συνεργασία ορθοδοντικού και λογοθεραπευτή.