6/5/24

Μαθησιακές δυσκολίες: Οι 3 πιο συχνές μορφές που εμφανίζουν τα παιδιά και πώς αντιμετωπίζονται

School Kids Clip Art - School Kids Images - Vector Clip Art
πηγη

 

Σύμφωνα με την κοινωνική λειτουργό και εκπαιδευτικό Monica Mandell, η οποία μίλησε στο healthline, οι μαθησιακές δυσκολίες είναι προβλήματα στις ψυχολογικές διαδικασίες που εμπλέκονται στη μάθηση.

«Μπορούν να επηρεάσουν τον τρόπο που ένας άνθρωπος διαβάζει, γράφει, λύνει μαθηματικά προβλήματα ή οποιαδήποτε άλλη μαθησιακή διαδικασία». Η Jessica Myszak, PhD, παιδοψυχολόγος, εξηγεί ότι υπάρχουν 3 μαθησιακές δυσκολίες που διαγιγνώσκονται συχνότερα:

– Δυσλεξία: Συμπτώματα περιλαμβάνουν δυσκολίες στην ανάγνωση λέξεων.

– Δυσγραφία: Τα παιδιά δυσκολεύονται να εκφραστούν μέσω της γραφής. Μπορεί να κάθονται για ώρες προσπαθώντας να γράψουν λίγες προτάσεις ή η γραφή τους διαβάζεται με δυσκολία λόγω λαθών στην ορθογραφία.

– Δυσαριθμησία: Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν δυσκολία στην κατανόηση αριθμών, στην απομνημόνευση απλών αριθμητικών κανόνων, ή στην ικανότητα της λογικής μέσω επίλυσης προβλημάτων.

Η πιο συχνή μαθησιακή δυσκολία είναι η δυσλεξία, που επηρεάζει το 80-90% όλων των περιπτώσεων. Υπολογίζεται ότι περίπου το 20% του πληθυσμού είναι δυσλεκτικό.
Ποιες είναι οι επιδράσεις των μαθησιακών δυσκολιών στα παιδιά

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες χαρακτηρίζονται γενικά από προβλήματα στην ακαδημαϊκή τους επίδοση, στις κοινωνικές τους αλληλεπιδράσεις και φυσικά αργότερα στην ενήλικη επαγγελματική τους ζωή. Συχνά εμφανίζουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση, έχουν υψηλά επίπεδα άγχους, βιώνουν απόρριψη από τους συνομηλίκους τους, δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν, η μνήμη τους διαταράσσεται και δυσκολεύονται στην οργάνωση.

Αυτό που πρέπει να ξεκαθαριστεί είναι ότι τα παιδιά που εμφανίζουν μαθησιακές δυσκολίες, έχουν μέση ή υψηλή νοημοσύνη και ψυχική υγεία. Το πρόβλημα εντοπίζεται στο αντιληπτικό και εκφραστικό επίπεδο, κάτι που δυσκολεύει αρκετά τη διαδικασία μάθησης.

Πώς μπορούν να το αντιμετωπίσουν οι γονείς;

Σε περίπτωση που οι γονείς εντοπίσουν δείγματα των παραπάνω μορφών μαθησιακών δυσκολιών, μπορούν να στραφούν στους ειδικούς ώστε σε πρώτο στάδιο να ενημερωθούν για πιθανή εμφάνιση του προβλήματος. Στη συνέχεια, χρειάζεται οι γονείς να αποδεχτούν τη δυσκολία που αντιμετωπίζει το παιδί τους και να ακολουθήσουν βασικές οδηγίες για μια πιο ήρεμη και αποτελεσματική διαδικασία μάθησης.

Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος να φωνάζουμε κατά τη διάρκεια του διαβάσματος στο σπίτι, αλλά ούτε και να «περάσουμε» στο παιδί τις προσωπικές μας ανησυχίες. Είναι σημαντικό να προσπαθούμε να ενισχύουμε την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση του παιδιού, ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει δυσκολίες σε σχολικό και κοινωνικό επίπεδο.

Οι γονείς στη συνέχεια μπορούν να απευθυνθούν σε ειδικό παιδαγωγό, εκπαιδευτικό/ σχολικό ψυχολόγο για να γίνει η αξιολόγηση. Υπάρχει φυσικά και το δικαίωμα αίτησης αξιολόγησης στο Υπουργείο Παιδείας και συνέχεια να γίνει, αν κριθεί απαραίτητο, η αντίστοιχη παρέμβαση στο δημόσιο σχολείο που φοιτά το παιδί.

ΠΗΓΗ