![]() |
| ΠΗΓΗ |
Σύμφωνα με πρόσφατα ευρήματα ερευνητών από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Σαν Φρανσίσκο, οι οποίοι θα παρουσιαστούν στο ετήσιο συνέδριο της Ακτινολογικής Εταιρείας Βορείου Αμερικής (RSNA), παρατηρούνται σημαντικές διαφορές σε εννέα περιοχές της λευκής ουσίας του εγκεφάλου μεταξύ ατόμων με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ) και ατόμων που δεν έχουν αυτή τη νευροαναπτυξιακή διαταραχή.
Με τη συνδρομή της τεχνητής νοημοσύνης (AI) και της «βαθιάς» μάθησης, η οποία αποτελεί μια ειδική μορφή μηχανικής μάθησης, αναλύθηκαν δεδομένα εφήβων μέσω της πολυκεντρικής μελέτης Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD) Study. Αυτή η μελέτη περιλαμβάνει μια δεξαμενή πληροφοριών που αφορά περισσότερους από 11.000 εφήβους από 21 ερευνητικά κέντρα στις Ηνωμένες Πολιτείες, επικεντρωμένη σε απεικονίσεις του εγκεφάλου, όπως εξειδικευμένες μαγνητικές τομογραφίες εγκεφάλου (diffusion-weighted imaging – DWI), κλινικές έρευνες και άλλα δεδομένα. Έτσι, η επιστημονική ομάδα πέτυχε την πρώτη επιτυχημένη μελέτη αυτού του τύπου.
«Προγενέστερες μελέτες που χρησιμοποίησαν τεχνητή νοημοσύνη για την ανίχνευση της ΔΕΠΥ απέτυχαν λόγω του περιορισμένου μεγέθους του δείγματος και της πολυπλοκότητας της διαταραχής» δήλωσε ο Justin Huynh, M.S, ερευνητής στο Τμήμα Νευροακτινολογίας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας και φοιτητής στο Κολέγιο Ιατρικής Carle Illinois του Πανεπιστημίου Urbana-Champaign.
Ταύτιση με τα συμπτώματα
Το τελικό δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν 1.704 άτομα από τη μελέτη ABCD με ή χωρίς ΔΕΠΥ, τα οποία υποβλήθηκαν σε απεικονιστικές εξετάσεις DWI. Οι ερευνητές πραγματοποίησαν μετρήσεις κλασματικής ανισοτροπίας (FA) κλασματικής ανισοτροπίας (FA) κατά μήκος 30 σημαντικών οδών λευκής ουσίας στον εγκέφαλο. Η FA σχετίζεται άμεσα με την ακεραιότητα των ινών της λευκής ουσίας και αποτυπώνει τον που τα μόρια νερού κινούνται κατά μήκος τους.
Οι τιμές από τις μετρήσεις FA χρησιμοποιήθηκαν για την «εκπαίδευση» του μοντέλου βαθιάς μάθησης, το οποίο δοκιμάστηκε σε 333 συνολικά νέους, 193 με διάγνωση ΔΕΠΥ και 140 χωρίς. Για την αξιολόγηση και διάγνωση της ΔΕΠΥ, έγινε χρήση του μοντέλου Brief Problem Monitor, ενός εργαλείου παρακολούθησης της λειτουργικότητας ενός παιδιού και της ανταπόκρισής του σε σχετικές παρεμβάσεις.
