Ο όρος Ειδική Γλωσσική Διαταραχή
(Specific Language Impairment) χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια διαταραχή στην
κατάκτηση της γλώσσας με τη μορφή καθυστέρησης ή δυσλειτουργίας ή και των δύο, η
οποία δε συνοδεύεται από άλλες διαταραχές, όπως η νοητική καθυστέρηση, η βαρηκοΐα,
ο αυτισμός, οι κινησιακές δυσλειτουργίες και οι νευρολογικές ή ψυχολογικές διαταραχές
Η ειδική γλωσσική διαταραχή
μπορεί να είναι εκφραστικού τύπου, αντιληπτικού τύπου ή μικτή. Στο DSM – IV υπάρχει
η διαταραχή εκφραστικού τύπου και η μικτή, ενώ στο ICD – 10 υπάρχει η εκφραστικού
τύπου και η αντιληπτικού τύπου (DSM – IV, ICD – 10).
Γλωσσικά χαρακτηριστικά
Η μορφολογία είναι σημαντικά διαταραγμένη.
Τα παιδιά με ειδική
γλωσσική διαταραχή συναντούν δυσκολίες με
Ø τη χρήση των άρθρων,
Ø τις καταλήξεις ονομάτων και ρημάτων,
Ø τη χρήση του σωστού χρόνου των ρημάτων
Η συντακτική δομή είναι
απλοποιημένη.
Ø Συνήθως περιορίζεται στη δομή Υποκείμενο Ρήμα Αντικείμενο.
Ø Πολλές φορές οι λέξεις τοποθετούνται τυχαία στη φράση.
Ø Παραλείπονται οι σύνδεσμοι, οι αντωνυμίες, ενώ είναι μειωμένη η χρήση
ερωτηματικών προτάσεων
Το λεξιλόγιο
είναι περιορισμένο
Ø υπάρχουν δυσκολίες εκμάθησης νέων λέξεων
Ø αργούν να κατακτήσουν τις πρώτες λέξεις
Ø να κάνουν συνδυασμούς λέξεων
Ø δυσκολεύονται στην εύρεση της κατάλληλης λέξης
Ø κάνουν λάθη κατονομασίας π.χ τραπέζι αντί καρέκλα ή καράκλα αντί καρέκλα
Στη συζήτηση
Ø δεν παίρνουν πρωτοβουλίες (έναρξη θέματος)
Ø οι απαντήσεις τους είναι πολλές φορές εκτός θέματος
Ø δε χρησιμοποιούν ερωτήσεις
Ø δεν αυτοδιορθώνουν τα λάθη τους
Ø δε χρησιμοποιούν όρους ευγενείας
Μη- Γλωσσικά χαρακτηριστικά
ü Ο μη-λεκτικός δείκτης νοημοσύνης είναι στα φυσιολογικά όρια Συνήθως
υπάρχει διαφορά μεταξύ λεκτικού και μη-λεκτικού δείκτη νοημοσύνη
ü Συμβολικό παιχνίδι κατώτερο της χρονολογικής τους ηλικίας, ίδιας
ποιότητας με παιδιών μικρότερης ηλικίας
ü Περιορισμένη ικανότητα προσοχής και συγκέντρωσης
ü Δυσκολίες στη βραχύχρονη μνήμη.
ü Κινητική αδεξιότητα και αργές κινητικές απαντήσειςΠηγή