πηγη |
Τι σημαίνει λεπτή κινητικότητα
Πρόκειται για την
ικανότητα μας να χρησιμοποιούμε μικρές μυϊκές ομάδες για ελεγχόμενες
λεπτές κινήσεις και ιδιαίτερα για τον χειρισμό μικρών αντικειμένων. Οι
δεξιότητες λεπτής κινητικότητας είναι απαραίτητες για να μπορεί το παιδί
να χειρίζεται σωστά για παράδειγμα το κουτάλι και το πιρούνι, να
ντύνεται μόνο του και να αλλάζει ρούχα, να ζωγραφίζει, να παίζει. Είναι
δεξιότητες οι οποίες βοηθούν σημαντικά το παιδί στα πρώτα του μαθησιακά
βήματα στο σχολείο και όχι μόνο, όπως π.χ. στο γράψιμο, στη ζωγραφική
αλλά και στις χειροτεχνίες. Επίσης στο να ντύνεται, να χτενίζεται, να
γυρίζει τις σελίδες και να χειρίζεται το ποντίκι στον υπολογιστή.
Για να δούμε
μερικές ωραίες δραστηριότητες που μπορούμε να κάνουμε με το παιδί μας
για να βοηθήσουμε στην καλλιέργεια της λεπτής κινητικότητάς του:
- Διαβάζοντας του ένα βιβλίο να το προτρέπουμε να γυρίζει τις σελίδες ενός βιβλίου μία μία.
- Να παίζει επιτραπέζια παιχνίδια που απαιτούν τη ρίψη ζαριού. Θ πρέπει να ενώνει τα χέρια του σχηματίζοντας ένα κενό χώρο ανάμεσα στις παλάμες, να κουνάει το ζάρι και να το πετάει.
- Να ζωγραφίζει σε καβαλέτο.
- Να βιδώνει και να ξεβιδώνει παιχνίδια με τον κατάλληλο εξοπλισμό (ξύλινα ή πλαστικά κατσαβίδια, βίδες κτλ).
- Να βάζει και να βγάζει το καπάκι σε μπουκάλια νερού.
- Να παίζει παιχνίδια που απαιτούν το μοίρασμα και ανακάτεμα καρτών.
- Να φτιάχνει κολιέ και βραχιόλια περνώντας χάντρες, μακαρόνια, κουμπιά μέσα από νήμα/ κορδόνι.
- Να φτιάχνει μωσαϊκό επιλέγοντας πετρούλες διαφόρων χρωμάτων.
- Να κόβει με το χέρι μικρά κομμάτια γκοφρέ χαρτόνι, να το τσαλακώνει και να το κολλάει πάνω σε σχέδια.
- Να ζωγραφίζει χρησιμοποιώντας Stencil.
- Να προσθέτει χρώμα χρησιμοποιώντας σταγονόμετρο.
- Να αδειάζει το περιεχόμενο ενός ποτηριού (νερό, ζάχαρι, λάδι, ρύζι, αλεύρι) σε άλλο προσέχοντας να μην το χύσει.
- Να μεταφέρει με κουτάλι ή μικρή σέσουλα νερό, ρύζι, φασόλια, αλεύρι κτλ από ένα πιάτο σε άλλο χωρίς να του πέφτουν.
- Να ρίχνει ένα –ένα κέρματα σε κουμπαρά ή σε κουτί με κατάλληλη σχισμή.
- Να ξύνει με απλές ή μεγάλες ξύστρες μολύβια και ξυλομπογιές.
- Να κουμπώνει και να ξεκουμπώνει κουμπιά, να ανοιγοκλείνει φερμουάρ και να δένει κορδόνια.
- Να φτιάχνει πύργο με τουβλάκια στο τραπέζι και στο πάτωμα.
- Να φτιάχνει κατασκευές με τουβλάκια σε διάφορα σχήματα και με διαφορετική κατασκευαστική δυσκολία.
- Να μαζεύει μικρά αντικείμενα (όσπρια, μακαρόνια, οδοντογλυφίδες, χάντρες, κέρματα, μαγνήτες) ένα -ένα και να τα τοποθετεί σε κουτί.
- Να γυρίζει ανάποδα κέρματα, νομίσματα, πούλια ή κουμπιά χωρίς να μεταφέρει στην άκρη του τραπεζιού.
- Να μετράει μία –μία τις χάντρες σε αριθμητήριο.
- Να βάζει συνδετήρα στα χαρτιά πριν τα παραδώσει.
- Να φτιάχνει μικρές μπάλες με πλαστελίνη, χρησιμοποιώντας μόνο τις άκρες των δακτύλων του.
- Να φτιάχνει μπάλες με πλαστελίνη, χρησιμοποιώντας τις παλάμες του.
- Να προσπαθεί να βρει μικρά αντικείμενα κρυμμένα μέσα σε πλαστελίνη.
- Να χρησιμοποιεί ξυλάκια και οδοντογλυφίδες για να φτιάξει σχέδια με πλαστελίνη.
- Να κόβει πλαστελίνη με πλαστικό μαχαίρι. Σε όλες τις δραστηριότητες με πλαστελίνη εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί ζυμάρι ή πηλός.
- Να κόβει (με το χέρι του και με το ψαλίδι) χρωματιστά χαρτιά σε κομματάκια ή εικόνες από περιοδικά και να φτιάχνει κολλάζ.
- Να μαζεύει αντικείμενα (κυβάκια, ζάρια, φασόλια, μακαρόνια, μπάλες κτλ) χρησιμοποιώντας λαβίδες διαφόρων μεγεθών ή μανταλάκια.
- Να φτιάχνει αλυσίδες με μικρούς ή μεγάλους κρίκους. Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιήσει συνδετήρες.
- Να γεμίζει εικόνες χρησιμοποιώντας αυτοκόλλητα.
- Να βάζει και να βγάζει μανταλάκια στην απλώστρα ή σε κάποιο κουτί.
πηγη |
πηγη |
πηγη |
πηγη |
πηγη |