Η τέχνη του θεάτρου δίνει φτερά σε παιδιά με αυτισμό
Δεν ψάχνει να βρει τις αδυναμίες τους για να τις διορθώσει, αλλά τις δυνατότητές τους για να τις ενισχύσει. Ειδικά σχεδιασμένο για την αντιμετώπιση των κοινωνικών και επικοινωνιακών δυσκολιών που συχνά αντιμετωπίζουν παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση, υψηλής λειτουργικότητας αυτισμό (ΥΛΑ) και σύνδρομο Asperger, το Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα, που αναπτύχθηκε από την Ελληνίδα επιστήμονα Χάρις Καρνέζη, συνδυάζει για πρώτη φορά την τέχνη του θεάτρου με αρχές και τεχνικές από θεραπευτικές μεθόδους της ψυχολογίας, όπως η γνωσιακή και η συμπεριφορική.Στόχος του προγράμματος είναι να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες αλλά και να ξεπεράσουν προσωπικές δυσκολίες όπως φοβίες, άγχη, στερεοτυπίες, αντίσταση στην αλλαγή και έλλειψη αυτοπεποίθησης.
Τα παιδιά καλούνται να συμμετέχουν βιωματικά σε συναρπαστικές ιστορίες και να ξεπεράσουν μια σειρά δοκιμασίες, όπως να ανακαλύψουν το χαμένο θησαυρό, να πετάξουν με τα μαγικά χαλιά, να λύσουν το γρίφο της εξαφάνισης του μικρού μάγου. Οι δοκιμασίες αυτές στοχεύουν στο να τονώσουν την αυτοπεποίθηση των παιδιών και να τα παροτρύνουν να αναπτύξουν δεξιότητες που θα τα βοηθήσουν να δημιουργήσουν φιλίες και να βελτιώσουν τις διαπροσωπικές τους σχέσεις, όπως η αντίληψη και η έκφραση των συναισθημάτων τους, η αντίληψη της λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας, η ενσυναίσθηση, η ικανότητα να ακούνε τον συνομιλητή τους, να παρακολουθούν και να συμμετέχουν σε μια συζήτηση.
Τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να δημιουργήσουν ένα μοτίβο επιτυχίας, να δουν τον εαυτό τους με άλλα μάτια - αυτά του ικανού, του νικητή, αυτού που καταφέρνει τα πάντα κι έτσι όταν έρθει η ώρα να αντιμετωπίσουν εμπόδια που άπτονται των δυσκολιών τους, να νιώσουν σίγουροι ότι μπορούν να ανταπεξέλθουν. Μέσα στο ασφαλές περιβάλλον μια φανταστικής περιπέτειας, έχουν την ευκαιρία να κάνουν λάθη, να τα διορθώσουν και να μάθουν από αυτά χωρίς να υποστούν όμως τις συνέπειες της πραγματικής ζωής, σημειώνει η Εύη Ανδριανού, ηθοποιός, παιδαγωγός με εξειδίκευση στην ειδική αγωγή και συνεργάτιδα του Κέντρου Γνωσιακού Συμπεριφορικού Δράματος.
«Ένα από τα βασικά στοιχεία του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η σημασία του κινήτρου για την εκτέλεση οποιασδήποτε άσκησης ή δραστηριότητας», εξηγεί η κ. Ανδριανού, επισημαίνοντας πως τα παιδιά βλέπουν τη διαδικασία σαν παιχνίδι κι ενώ το πρόγραμμα είναι πολύ απαιτητικό από άποψης συγκέντρωσης και πειθαρχίας, όχι μόνο δεν δυσανασχετούν αλλά παραπονιούνται ότι ο χρόνος περνάει πολύ γρήγορα κι ανυπομονούν για τη συνέχεια.
Τον Απρίλιο, στο πλαίσιο του μήνα ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης για τον αυτισμό, το πρόγραμμα ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη για τρίτη χρονιά. Η δρ Χάρις Καρνέζη θα παρουσιάσει το Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα στο διεθνές συνέδριο «Young Child Expo & Conference» που θα διεξαχθεί στη Νέα Υόρκη στις 23 Απριλίου 2015. Στην ομιλία της θα αναπτύξει τη σχέση της δραματικής τέχνης με τις ανάγκες των παιδιών στο φάσμα του αυτισμού και θα εξηγήσει πώς το συγκεκριμένο πρόγραμμα διαμορφώθηκε για να ανταποκρίνεται στις δυνατότητες και τις δυσκολίες τους, συνδυάζοντας την τέχνη του θεάτρου με Γνωσιακές και Συμπεριφορικές Τεχνικές.
Την επόμενη ημέρα, στις 24 Απριλίου, η κ. Καρνέζη είναι προσκεκλημένη του διακεκριμένου Αμερικάνου καθηγητή παιδαγωγικού θεάτρου και εφαρμοσμένης ψυχολογίας του πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης (NYU) Robert Landy, για να πραγματοποιήσει βιωματικό σεμινάριο στους σπουδαστές της σχολής. Σε αυτό το εργαστήριο, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού και να δουν πώς το Γνωσιακό Συμπεριφορικό Δράμα τους δίνει το κίνητρο και τα εφόδια να τις ξεπεράσουν μέσα από διαδραστικά παραμύθια.
Περισσότερες πληροφορίες στο www.cbdmethod.com
Πηγή