πηγη |
Δυσαριθμησία είναι η ειδική μαθησιακή δυσκολία που παρουσιάζουν ορισμένα παιδιά στα Μαθηματικά. Η Δυσαριθμησία δε σχετίζεται με τη νοημοσύνη του ατόμου, με τις γενικότερες ικανότητές του και με το πολιτισμικό περιβάλλον, την ψυχική του υγεία ή με την ύπαρξη αισθητηριακών προβλημάτων. Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες και μελέτες, υπάρχει σε μεγάλο ποσοστό συσχέτιση μεταξύ των δυσκολιών στο λόγο (γραπτό και προφορικό) και δυσκολιών στην αριθμητική. Εξάλλου και για την ανάπτυξη των μαθηματικών δεξιοτήτων είναι απαραίτητη η πρόσληψη, επεξεργασία, κωδικοποίηση και αποκωδικοποίηση γλωσσικού υλικού (μαθηματικές έννοιες).
Τα παιδιά με Δυσαριθμησία παρουσιάζουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
o Δεν κατέχουν βασικές προμαθηματικές δεξιότητες (ταξινόμηση,
σειροθέτηση, αναγνώριση μεγεθών, αντίληψη ποσότητας, ομαδοποιήσεις,
γνώση της σειράς των αριθμών, απαρίθμηση-μέτρηση αντικειμένων)
o Δυσκολεύονται στην κατανόηση των μαθηματικών εννοιών
o Αδυνατούν να αναγνωρίσουν ή και να διακρίνουν τα αριθμητικά σύμβολα (+ - ? ?).
o Μπερδεύουν τους μηχανισμούς των πράξεων.
o Ξεχνούν να υπολογίσουν τα κρατούμενα.
o Αδυνατούν να διακρίνουν και να στοιχίσουν σωστά σε μια πράξη τις μονάδες, τις δεκάδες.
o Μπερδεύουν τη σειρά που ακολουθούμε κατά την εκτέλεση μιας πράξης.
o Αδυνατούν να βρουν το μηχανισμό που χρειάζεται για την επίλυση των προβλημάτων
o Ξεχνούν και, ενώ κάνουν μια συγκεκριμένη πράξη (αφαίρεση), συνεχίζουν κάποια άλλη (πρόσθεση).
o Δυσκολεύονται στην εκτέλεση μαθηματικών πράξεων από μνήμης
o Συναντάνε δυσκολίες στη χρήση των χρημάτων
Διάγνωση Δυσαριθμησίας
Όσον αφορά την διάγνωση της Δυσαριθμησίας, είναι σημαντικό να γνωρίζουν οι γονείς
ότι όσο πιο έγκαιρη είναι η αξιολόγηση της μαθησιακής αυτής δυσκολίας,
τόσο πιο αποτελεσματική θα είναι η αντιμετώπισή της. Η έγκαιρη διάγνωση
θα βοηθήσει τόσο στη μη παρεμπόδιση της προόδου του παιδιού, όσο και στη
μη υπονόμευση της ψυχολογικής του κατάστασης. Η αξιολόγηση των
μαθηματικών δεξιοτήτων του παιδιού πρέπει να γίνεται από Εκπαιδευτικό
Ψυχολόγο για αξιολόγηση των νοητικών ικανοτήτων του παιδιού και από
Ειδικό Παιδαγωγό, ειδικευμένο στις μαθησιακές δυσκολίες
(Δυσλεξία, Δυσαριθμησία, Δυσγραφία κλπ.). Αν συνυπάρχουν και άλλες
δυσκολίες συμπεριφοριστικού χαρακτήρα, τότε συστήνεται η αξιολόγηση από
άλλους ειδικούς, όπως π.χ. Κλινικός Ψυχολόγος ή Παιδοψυχίατρος.