Facebook Ομάδα

19/7/16

Τα στάδια ανάπτυξης λόγου και συμπεριφοράς του νευροτυπικού παιδιού



πηγη

Ανάπτυξης του Λόγου και της Συμπεριφοράς του Νευροτυπικού Παιδιού
Ηλικία 0-6 μηνών
    •   Τρομάζει με ήχους
    •  Αναγνωρίζει ήχους

  •  Εντοπίζει τον ήχο γυρνώντας το κεφάλι
  •  Επαναλαμβάνει τους ίδιους ήχους
  •  Συχνά ψιθυρίζει και βγάζει ευχάριστους ήχους
  •  Μιμείται ήχους
  •  Χρησιμοποιεί ήχους ή χειρονομίες για να υποδείξει ανάγκες
  •  Χρησιμοποιεί διαφορετικό κλάμα για να εκφράσει διαφορετικές ανάγκες
  •  Χαμογελάει όταν του μιλάνε
  •  Χρησιμοποιεί τα φωνήματα /b/, /p/ και /m/ όταν μουρμουρίζει
  • Ποικίλλει σε ύψος και ένταση η φωνή του
Ηλικία 7-12 μηνών
  •  Καταλαβαίνει το ναι και το όχι
  •  Καταλαβαίνει και αποκρίνεται στο όνομά του
  • Ακούει και μιμείται περισσότερους ήχους
  •  Αναγνωρίζει λέξεις που σχετίζονται με συνηθισμένα αντικείμενα (π.χ. κούπα, παπούτσι, χυμός)
  •  Χρησιμοποιεί μεγάλη ποικιλία ήχων όταν μουρμουρίζει
  •  Μιμείται μερικούς ήχους και μελωδίες των ενηλίκων
  • Χρησιμοποιεί ήχους ακόμη και όταν κλαίει μόνο για να προκαλέσει την προσοχή
  • Ακούει όταν του μιλάς
  • Αρχίζει να μετατρέπει το μουρμούρισμα σε ακατάληπτη γλώσσα
  • Παράγει μίας ή περισσότερες λέξεις
  • Χρησιμοποιεί ουσιαστικά
  • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 1-3 λέξεων
  • Κατανοεί απλές εντολέςΗλικία 13-18 μηνών
    •   Χρησιμοποιεί πρότυπα επιτονισμού ενηλίκων.
    •   Χρησιμοποιεί ηχολαλία και μη καταληπτή ομιλία (νεολογισμοί).
    •   Παραλείπει μερικά αρχικά σύμφωνα και σχεδόν όλα τα τελικά σύμφωνα.
    •   Ακολουθεί απλές εντολές.
    •   Αναγνωρίζει 1 με 3 μέρη του σώματος.
    •   Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο από 3 έως 20 ή περισσότερες λέξεις(κυρίως ουσιαστικά)
    •   Συνδυάζει χειρονομίες και λόγο.
    •   Κάνει έκκληση για τα περισσότερα από τα αντικείμενα που επιθυμεί.
    Ηλικία 19-24 μηνών
    •   Χρησιμοποιεί λέξεις πιο συχνά από ασυνάρτητη ομιλία (νεολογισμούς).
    •   Είναι 25-50% κατανοητό στους ξένους.
    •   Αρχίζει να συνδυάζει ουσιαστικά και ρήματα.
    •   Αρχίζει να χρησιμοποιεί αντωνυμίες.
    •   Χρησιμοποιεί κατάλληλο χρωματισμό στη φωνή για τις ερωτήσεις.
    •   Απαντά στην ερώτηση «τι είναι αυτό;».
    •   Διασκεδάζει ακούγοντας ιστορίες.
    •   Γνωρίζει 5 μέρη του σώματος.
    •   Ονομάζει επακριβώς μερικά οικεία αντικείμενα.
    •   Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50 με 100 ή και περισσότερες λέξεις.
    •   Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 300 ή περισσότερων λέξεων.
    Ηλικία 2-3 ετών
    •   Ο λόγος είναι καταληπτός 50-75%.
    •   Συνεχίζει να ηχολαλεί όταν συναντά δυσκολίες στο λόγο.
    •   Καταλαβαίνει το «ένα» και τα «πολλά».
    •   Εκφράζει την ανάγκη για τουαλέτα.(πριν, κατά τη διάρκεια ή μετά).
    •   Ζητάει αντικείμενα με το όνομά τους.
    •   Δείχνει τις εικόνες σε βιβλίο ονομάζοντάς τις.
    •  Αναγνωρίζει διάφορα μέρη του σώματος.
    • Ακολουθεί απλές εντολές και απαντά στις απλές ερωτήσεις.
    • Απολαμβάνει να ακούει μικρές ιστορίες, τραγούδια και ρυθμούς.
    • Κάνει ερωτήσεις με 1 ή 2 λέξεις.
    • Χρησιμοποιεί φράσεις 3-4 λέξεων, με Υποκείμενο-Ρήμα-Αντικείμενο
    • Χρησιμοποιεί μερικές προθέσεις , άρθρα, ρήματα στον ενεστώτα, ομαλό πληθυντικό και ανώμαλους τύπους στον αόριστο.
    • Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 500 ως 900 ή περισσότερων λέξεων.
    • Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50 ως 250 ή περισσότερων λέξεων (ραγδαία ανάπτυξη κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου).
    • Παρουσιάζει πολλαπλά γραμματικά λάθη.
    • Καταλαβαίνει τα περισσότερα πράγματα από αυτά που του λέγονται.
    • Μιλάει με δυνατή φωνή.
    • Χρησιμοποιεί τα φωνήεντα σωστά.
    • Χρησιμοποιεί σωστά σύμφωνα σε αρχική θέση
    • Χρησιμοποιεί περίπου 27 φωνήματα.
    • Χρησιμοποιεί το βοηθητικό «είναι»
    • Χρησιμοποιεί μερικά ομαλά ρήματα στον αόριστο, κτητικά μορφήματα, αντωνυμίες και προστακτική.
    Ηλικία 3-4 ετών
    •   Καταλαβαίνει τη λειτουργία των αντικειμένων.
    •   Καταλαβαίνει διαφορές στις έννοιες(σταματάω-ξεκινάω, μέσα-πάνω, μικρό-μεγάλο)
    •   Ακολουθεί εντολές που αποτελούνται από 2 και 3 μέρη.
    •   Ρωτάει και απαντάει σε απλές ερωτήσεις(ποιος, τι, πού, γιατί)
    •   Συχνά κάνει ερωτήσεις και ζητά λεπτομέρειες στις απαντήσεις.
    •   Χρησιμοποιεί την ομιλία για να εκφράσει συναισθήματα.
    •   Χρησιμοποιεί 4 με 5 λέξεις στις προτάσεις.
    •   Αναγνωρίζει αντικείμενα με το όνομά τους.
    •   Χειρίζεται επιδέξια τους ενήλικες και παρατηρεί.
    •   Χρησιμοποιεί ουσιαστικά και ρήματα πιο συχνά.
    •   Έχει αίσθηση του παρελθόντος και του μέλλοντος.
    •   Έχει ένα αντιληπτικό λεξιλόγιο 1200-2000 λέξεων.
    •   Έχει ένα εκφραστικό λεξιλόγιο 800-1500 λέξεων.
    •   Ο λόγος είναι 80% καταληπτός.
    •   Η γραμματική βελτιώνεται αν και κάποια λάθη επιμένουν.
    •   Κατάλληλη χρήση του «είμαι» και «είναι» στις προτάσεις.
    •   Βάζει 2 γεγονότα σε χρονολογική σειρά.
    •   Συμμετέχει σε συζητήσεις.
    •   Συνεπής χρήση ομαλού πληθυντικού, κτητικών αντωνυμιών και ρημάτων αορίστου.
    Ηλικία 4-5 ετών
    •   Κατανοεί τις έννοιες των αριθμών ως το 3.
    •   Αναγνωρίζει 1 ως 3 χρώματα.
    •   Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 2800 ή περισσότερων λέξεων.
    •   Έχει λεξιλόγιο έκφρασης 900 ως 2000 ή παραπάνω λέξεων.
    •   Μετράει ως το 10 μηχανικά.
    •   Χρησιμοποιεί γραμματικά σωστές προτάσεις.
    •   Χρησιμοποιεί προτάσεις 4 ως 8 λέξεων.
    •   Απαντά σε σύνθετες ερωτήσεις που αποτελούνται από 2 μέρη.
    •   Ρωτά για ορισμούς λέξεων.
    •   Μιλά με μια συχνότητα 186 λέξεων ανά λεπτό περίπου.
    •   Μειώνεται ο συνολικός αριθμός των επαναλήψεων.
    •   Παράγει σύμφωνα με 90% ακρίβεια.
    •   Μειώνεται σημαντικά ο αριθμός των συνεχών ηχητικών παραλείψεων και των υποκατάστατων.
    •   Ο λόγος του είναι συνήθως καταληπτός από τους ξένους.
    •   Μιλά σχετικά με εμπειρίες στο σχολείο, σε σπίτια φίλων κλπ.
    •   Αναμεταδίδει με ακρίβεια μια μεγάλη ιστορία.
    •   Δίνει προσοχή σε μια ιστορία και απαντά σε απλές ερωτήσεις σχετικά με αυτή.
    •   Χρησιμοποιεί κτητικές αντωνυμίες, μέλλοντα χρόνο και συγκριτικά μορφήματα στις προτάσεις.
    Ηλικία 5-6 ετών
    •   Ονομάζει 6 βασικά χρώματα και 3 βασικά σχήματα.
    •   Ακολουθεί εντολές που αποτελούνται από 3 μέρη.
    •   Κάνει ερωτήσεις με το «πώς».
    •   Απαντά λεκτικά στο «Γεια» και στο «Τι κάνεις;».
    •   Χρησιμοποιεί παρελθόντα και μέλλοντα χρόνο κατάλληλα.
    •   Χρησιμοποιεί συνδέσμους.
    •   Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 13000 λέξεις.
    •   Ονομάζει τα αντίθετα.
    •   Ονομάζει διαδοχικά ημέρες της εβδομάδας.
    •   Μετρά ως το 30 μηχανικά.
    •   Ανταλλάσσει πληροφορίες και κάνει ερωτήσεις.
    •   Χρησιμοποιεί προτάσεις με λεπτομέρειες.
    •   Αναμεταδίδει με ακρίβεια μια ιστορία.
    •   Τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και απαγγέλει παιδικά ποιηματάκια.
    •   Επικοινωνεί εύκολα με ενήλικες και άλλα παιδιά.
  • Ηλικία 6-7 ετών
  •  Ονομάζει κάποια γράμματα, αριθμούς και νομίσματα.
  •  Τοποθετεί κατά σειρά αριθμούς.
  •  Κατανοεί το «αριστερά» και το «δεξιά».
  •  Χρησιμοποιεί αυξανόμενα πιο σύνθετες περιγραφές.
  •  Απασχολείται με συζητήσεις.
  •  Έχει ένα αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 20000 λέξεων
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις μήκους 6 λέξεων περίπου.
  •  Κατανοεί τις περισσότερες έννοιες του χρόνου
  •  Απαγγέλει το αλφάβητο.
  • Μετρά ως το 100 μηχανικά.
  • Χρησιμοποιεί περισσότερα μορφολογικά σημάδια καταλλήλως
  • Χρησιμοποιεί κατάλληλα την παθητική φωνή.
(Kenneth Shipley 1998: Assessment in Speech Language Pathology)

Πηγη