Facebook Ομάδα

26/6/23

Οργάνωση Δωματίου για Παιδιά με Διάσπαση Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ)

Premium Vector | Children playing games in the room
πηγη


Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), γνωστή και ως Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) στη διεθνή βιβλιογραφία, είναι μία από τις πιο συχνές νευροβιολογικές διαταραχές που επηρεάζει τα παιδιά και συνεχίζει και στην ενήλικη ζωή.

Αυτή η διαταραχή μπορεί να δυσκολέψει τα παιδιά να συγκεντρωθούν και να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους. Στην προσπάθειά μας να παράσχουμε βοήθεια και στήριξη, ένας σημαντικός παράγοντας που μπορεί να βελτιώσει την καθημερινή τους ζωή είναι η οργάνωση του δωματίου τους. 

Σε αυτό το άρθρο, θα αναλύσουμε πώς πρέπει να είναι το δωμάτιο σε σχέση με την οργάνωση για παιδιά με ΔΕΠΥ και θα παρουσιάσουμε χρήσιμες συμβουλές για τη δημιουργία ενός ευεργετικού περιβάλλοντος.

 

Ένα καλά οργανωμένο δωμάτιο μπορεί να διευκολύνει τα παιδιά με ΔΕΠΥ να εστιάσουν και να απολαύσουν ένα περιβάλλον που προάγει την ευημερία τους. Παρακάτω παρουσιάζουμε ορισμένες κορυφαίες συμβουλές για την οργάνωση του δωματίου :

  1. Ζώνες Λειτουργιών: Δημιουργήστε ξεχωριστές ζώνες για τις διάφορες δραστηριότητες, όπως τον ύπνο, την εκπαίδευση, το παιχνίδι και την αποθήκευση. Αυτή η διαχωριστική οργάνωση βοηθά τα παιδιά να γνωρίζουν πού πρέπει να βρίσκονται και τι πρέπει να κάνουν σε κάθε στιγμή.

  2. Απλότητα και Σαφήνεια: Προτιμήστε απλά μοτίβα και χρώματα στη διακόσμηση του δωματίου. Αποφύγετε την υπερβολική διακόσμηση ή τα πολλά διακοσμητικά αντικείμενα, καθώς αυτά μπορούν να προκαλέσουν απόσπαση και σύγχυση στο παιδί.

  3. Οργάνωση αποθήκευσης: Χρησιμοποιήστε ράφια, ντουλάπια και αποθηκευτικά κουτιά για να οργανώσετε τα παιχνίδια, τα βιβλία και τα αντικείμενα του παιδιού. Σημειώστε με ετικέτες για να δείξετε στο παιδί πού ανήκει κάθε αντικείμενο.

  4. Προβλέψιμο Περιβάλλον: Τοποθετήστε τα αντικείμενα και τα έπιπλα σε σταθερές θέσεις, έτσι ώστε το παιδί να μπορεί να προβλέπει πού θα βρίσκεται κάθε αντικείμενο. Αυτό παρέχει μια αίσθηση ασφάλειας και ευκολίας.

  5. Χώρος για κίνηση: Διασφαλίστε ότι υπάρχει αρκετός χώρος για το παιδί να κινείται ελεύθερα και να ασκείται. Μια περιοχή με μαλακά χαλάκια ή μαξιλάρια μπορεί να είναι ιδανική για αυτόν τον σκοπό.

Με τη διαμόρφωση ενός καλά οργανωμένου και προβλέψιμου περιβάλλοντος, μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να επικεντρωθούν και να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους. 


Μανίνα Καούκη
Ειδική Παιδαγωγός
MA Special Education
Σύμβουλος Προσωπικής Ανάπτυξης
Παν Αθηνών AC Accredited Coach
Συγγραφέας Ειδ. Εκπαιδευτικών βιβλίων

 

Βιβλιογραφία

Barkley, R. A. (2013). Taking charge of ADHD: The complete, authoritative guide for parents. Guilford Press.

Organized Kids. (2018). ADHD and Organizing: The Ultimate Guide. Organized Kids.

Parker, H. (2016). The ADHD Workbook for Kids: Helping Children Gain Self-Confidence, Social 
 Skills, and Self-Control. Althea Press.
 
Schmitt, N. L., & Carlson, C. L. (2015). Executive function and adaptive skills in children with ADHD. Journal of Attention Disorders, 19(6), 506-514.
 
Sibley, M. H. (2016). The Parent's Guide to Attention Deficit Hyperactivity Disorder: From Diagnosis to Treatment. Child Mind Institute.