5/5/25

Η διαχείριση του θυμού σε μαθητές με ΔΕΠΥ - Ενας χρήσιμος οδηγός για εκπαιδευτικούς

Study Clip Art Images - Free Download on Freepik
πηγη

 

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) αποτελεί μία σύνθετη νευροαναπτυξιακή διαταραχή.

Θεωρείται από τις πιο διαδεδομένες σε παιδιά σχολικής ηλικίας και χαρακτηρίζεται από συμπτώματα απροσεξίας και/ή υπερκινητικότητας-παρορμητισμού.  Στο σχολείο οι μαθητές με ΔΕΠΥ αντιμετωπίζουν γνωστικές, συμπεριφορικές και κοινωνικές δυσκολίες αλλά και εκπαιδευτικά προβλήματα.

Η δυσκολία ρύθμισης του συναισθήματος στη ΔΕΠΥ

Η ευερεθιστότητα, η χαμηλή ανοχή στην απογοήτευση, το άγχος και η συναισθηματική αστάθεια παρατηρούνται σε παιδιά με ΔΕΠΥ και έχουν συσχετιστεί με τη δυσχέρεια ρύθμισης των συναισθημάτων.

Τα ελλείμματα στην εκτελεστική λειτουργία και στη διαχείριση των συναισθημάτων συσχετίζονται με συμπτώματα απροσεξίας και υπερκινητικότητας ήδη από την προσχολική ζωή και συνεχίζονται και στη φοιτητική ηλικία.

Το συναίσθημα του θυμού και οι θεραπευτικές παρεμβάσεις

Στο Πρόγραμμα Σπουδών για την Προσχολική Εκπαίδευση προβλέπεται η ανάπτυξη Συναισθηματικής Επίγνωσης των μαθητών, για να γίνουν ικανοί να αντιλαμβάνονται και να εκφράζουν τα συναισθήματα, να αναπτύξουν ενσυναίσθηση και να διαχειρίζονται τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά (ΦΕΚ 687/10 Φεβρουαρίου 2023. Απόφαση Αριθμ. 13646/Δ1). Αλλά και στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του δημοτικού σχολείου στόχος στην ανάπτυξη του προφορικού λόγου είναι να αναγνωρίζει ο μαθητής και να περιγράφει διαθέσεις, προθέσεις και συναισθήματα (Α.Π.Σ., σελ. 18), ενώ στις ενδεικτικές ΣΥΝΕΧΕΙΑ