1/6/18

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΕ ΑΥΤΙΣΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ...ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ

Αποτέλεσμα εικόνας για εκπαιδευτικα παιχνιδια για παιδια με αυτισμο
πηγη

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΕ ΑΥΤΙΣΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ...ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ

  • Σημασία δεν έχει το παιχνίδι αυτό καθεαυτό αλλά ο τρόπος που το παίζεις: προσπαθούμε να αποφύγουμε το στερεοτυπικό, μονότονο και μοναχικό παιχνίδι
  • Παίζουμε μαζί, δυαδικό παιχνίδι, παιχνίδι αλληλεπίδρασης, ακόμα και όταν παίζουμε πχ με τα τουβλάκια
  • Δεν δεχόμαστε την εύκολη παραίτηση, επιμένουμε σε ένα παιχνίδι που τον δυσκολεύει, τον ενθαρρύνουμε να συνεχίσει
  • Καθόμαστε απέναντι του και τα πρόσωπα μας είναι στο ίδιο επίπεδο
  • Προσπαθούμε να τραβάμε την προσοχή του σε κάτι με το βλέμμα, με το δείξιμο
  • Σταματάμε επίτηδες ένα παιχνίδι που του αρέσει για  να τον /την προκαλέσουμε να μας ζητήσει να το ξαναπαίξουμε με βλέμμα, νεύμα
  • Ενθαρρύνουμε εναλλαγή δραστηριοτήτων  με απόσπαση προσοχής και κίνητρο (πχ έλα να βάλουμε όλα τα μικρά αυτοκινητάκια μέσα στο μπλε κουτί, έτσι θα έχουμε χρόνο μετά να παίξουμε με τα σχήματα)
  • Εναλλάσσουμε πνευματικά με κινητικά παιχνίδια
  • Επιδιώκουμε το παιχνίδι με άλλα παιδιά, όχι σε έναν αχανή και θορυβώδη παιδότοπο, αλλά σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον, πχ αρχικά το σπίτι μας, καλούμε ένα δυο τρία παιδάκια που τα γνωρίζει-φροντίζουμε να τον/την ενημερώσουμε από πριν
  • Δεν φορτώνουμε το παιδί με πολλά παιχνίδια . Για τουλάχιστον 10 λεπτά κάθε μέρα, καθόμαστε μαζί του, στο πάτωμα με ένα παιχνίδι και παίζουμε, προσπαθώντας να κρατήσουμε την προσοχή του. Εκείνη την ώρα, τηλεοράσεις, τηλέφωνα ή άλλες συζητήσεις δεν μας αποσπούν.
  • Αποτέλεσμα εικόνας για εκπαιδευτικα παιχνιδια για παιδια με αυτισμο
    πηγη
ΠΙΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ:
Δεν καταπιέζουμε το παιδί, ξεκινάμε με τα παιχνίδια που του αρέσουν. Έτσι πχ αν το παιδί μας βρίσκει χαρά να παίζει με:
-Πάζλ, ενσφηνώματα:
a)      να χρησιμοποιούνε διαφορετικά σχήματα και χρώματα
b)      να περιγράφουν μια ιστορία με αρχή-μέση –τέλος
c)      να έχουν πρόσωπα που εκφράζουν διάφορα  συναισθήματα
d)      τα ενσφηνώματα να είναι πάνω  σε κυλιόμενα σύρματα για να εξασκούμε τη λεπτή κίνηση του παιδιού
e)      να κρατάμε εμείς τα κομμάτια στο χέρι  μας για να τα ενθαρρύνουμε να μας τα δείχνουν ή να επιλέγουν μεταξύ δυο κομματιών το κατάλληλο, να λένε «θέλω…»
-κυκλικά, αντικείμενα, σβούρες:
a)      να βγάζουν μουσική
b)      να αποφεύγουμε να είναι πολλά
-κύβοι, του αρέσει να τους βάζει στη σειρά: μπορούν να έχουν πάνω τους γράμματα  ή αριθμούς γιατί το παιδί με αυτιστική διαταραχή έχει συνήθως ανεπτυγμένη οπτική αντίληψη και μνήμη και μαθαίνει οπτικά
  1. κουμπιά και διακόπτες, τηλεόραση, ηλεκτρονικά παιχνίδια:
a)      Να βγάζουν μουσική, να μιμούνται ήχους ζώων
b)      Να πρέπει να πατήσει μια συγκεκριμένη σειρά κουμπιών για να βγει το ζωάκι κτλ
c)      Κλείνουμε την τηλεόραση, κρύβουμε τα DVD και την κλειδώνουμε (καλό και σε εμάς θα κάνει)
d)      Δεν του δίνουμε το κινητό μας να παίζει
e)      Αποφεύγουμε τα ηλεκτρονικά παιχνίδια
-Στον Η/Υ:
a)      http://www.autismgames.com.au/
Starfall
Sesame Street
Treehouse
WhizKid Games
b)      παιχνίδια όπου πρέπει να βάλει εικόνες σε λογική σειρά για να βγει μια ιστορία
c)      προγράμματα με πρόσωπα και αναγνώριση συναισθημάτων (πχ ταυτίζω το κοριτσάκι που γελά με τη λέξη γέλιο ή το άκουσμα του γέλιου κτλ)
d)      δραστηριότητες όπου πρέπει να ανοίξει μεταξύ πολλών τετραγώνων δύο ίδια: μπορούν επάνω τους να έχουν πρόσωπα ή επαγγέλματα όχι μόνο ζωάκια ή αριθμούς
e)      προγράμματα για ζωγραφική: ζωγραφίζω ανθρωπάκι με μέλη, οικογένεια
-κουτάλες και  κουζινικά:
a)      μαγειρέψτε μαζί: έτσι αντιμετωπίζονται και πολλές διαταραχές διατροφής, που έχουν να κάνουν και με το άγχος της μαμάς, όχι αποκλειστικά τον αυτισμό του παιδιού
b)      συμβολικό παιχνίδι: ταΐστε κουκλάκια, ζωάκια
c)      λεπτή κίνηση: παίξτε με το ζυμάρι
d)      αισθητηριακά προβλήματα: να βουτήξει τα χεράκια μέσα σε μπολ με άβραστα όσπρια και να βρει εκεί μέσα κρυμμένα μικρά παιχνίδια, να διακρίνει μεγέθη και χρώματα, να γλύψει τα δακτυλάκια και τα χειλάκια όταν λερωθεί
e)      περνά κορδόνι μέσα από πολύχρωμα ζυμαρικά
f)       pretend play: δήθεν είμαστε στο εστιατόριο, δήθεν στο σουπερμάρκετ, δεηθέν κάνουμε πάρτι γενεθλίων, πικ νικ
-εμμονή με κάτι, πχ δεινόσαυροι, ψάρια, σκυλάκια:
a)      βιβλία με τα είδη αυτά σε ιστορία που τη διαβάζουμε μαζί και του κάνουμε ερωτήσεις για το τι θα γίνει παρακάτω ή πώς ένιωσε το ζωάκι και γιατί κτλ
b)      τραγουδάκια για τα ζώα αυτά, με νεύματα
c)      μαθαίνουμε να διαβάζουμε (βιβλία με την εικόνα και από κάτω τη λέξη), να μετράμε (πόσα σκυλάκια βλέπεις), να ζωγραφίζουμε (έλα να φτιάξουμε μαζί την ουρά του δεινόσαυρου)
d)      φτιάχνουμε δαχτυλοκουκλάκια με τα αγαπημένα ζωάκια και παίζουμε ιστορία-παιχνίδι ρόλων
-εμμονή με τις βρύσες και το σαπούνι:
a)      παίζουμε με παιχνίδια που βγάζουν φούσκες προσπαθώντας να ενισχύσουμε  τη  βλεμματική επαφή του/της μαζί μας
b)      καθώς παίζουμε με το νερό μπροστά στον καθρέφτη του μπάνιου  ή μέσα στη μπανιέρα, μαθαίνουμε μάτια μύτη στόμα αυτιά
Υπάρχουν όμως και παιχνίδια που αρχικά δεν δείχνουν να τον ενδιαφέρουν και για τα οποία πρέπει εμείς να προσπαθήσουμε, όπως:
playmobil: εξαίρετη ιδέα για συμβολικό παιχνίδι, προσέξετε τα μικρά μέρη όταν το παιδί είναι  κάτω των τριών ή έχει τη συνήθεια να τα βάζει στο στόμα
παιχνίδι με τη μπάλα για να ενισχύσουμε και τη βλεματική επαφή με τον συμπαίκτη, παιχνίδι προσποίησης (πετά σαν αεροπλάνο, πηδά σαν καγκουρό κτλ), κρυφτό, κυνηγητό, παιχνίδι στην παιδική χαρά, κολύμπι
μουσική, χορός

Όλα τα παραπάνω αποτελούν κάποιες πρακτικές ιδέες για τους γονείς.

Οι γονείς ξέρουν πως το κάθε παιδί με αυτισμό είναι διαφορετικό και πως   τα παραπάνω δεν μπορούν  όλα να εφαρμοστούν στο παιδί τους.

Γνωρίζουν επίσης ότι δεν υποκαθιστούν με κανένα τρόπο τα προγράμματα εξατομικευμένης παρέμβασης ή το σχολικό πλαίσιο του παιδιού.

 Πηγη