Facebook Ομάδα

18/6/19

Δυσγραφία: Γιατί κάνει το παιδί μου άσχημα γράμματα;


Αποτέλεσμα εικόνας για δυσγραφία
πηγη

Δυσγραφία: Γιατί κάνει το παιδί μου άσχημα γράμματα; 

Αναπτυξιακά στάδια

Η δυσγραφία είναι μία μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει την ικανότητα να επικοινωνήσει κανείς τη σκέψη του μέσω του γραφικού του χαρακτήρα.
Στα παιδιά εμφανίζεται όταν πρωτο-ενασχολούνται σε δραστηριότητες γραψίματος.
 Κάνουν γράμματα με λάθος μέγεθος ή και κατεύθυνση ή γράφουν λανθασμένες και με ορθογραφικά σφάλματα λέξεις παρά τις οδηγίες για το αντίθετο.
Τα παιδιά με αυτή την διαταραχή πιθανά έχουν και άλλες δυσκολίες μαθησιακές αλλά συνήθως δεν έχουν κοινωνικές δυσκολίες.  

Τα βασικά σημάδια της δυσγραφίας ανά ηλικία:
Αν παρατηρήσετε κάτι στο παιδί σας καλό είναι να απευθυνθείτε σε έναν ειδικό. όσο νωρίτερα ξεκινήσει η παρέμβαση, τόσο μεγαλύτερα αποτελέσματα θα υπάρχουν.  
Ηλικία 4-6 ετών:
Ασυνήθιστη λαβή στο μολύβι
Δυσκολία στην εκμάθηση του αλφαβήτου
Δυσαρέσκεια για γραφή ή ζωγραφική
Κακή απόδοση στις δεξιότητες λεπτής κινητικότητας, όπως στο κόψιμο με ψαλίδι
Χαμηλή αυτοπεποίθηση
Δυσκολία κατανόησης των λέξεων που γράφουν ( η αντιγραφή μπορεί να είναι καλή)
 Ηλικία 7-12 ετών:
Χαμηλή αυτοπεποίθηση,το παιδί μιλάει στον εαυτό του όταν γράφει
Κοιτάζει το χέρι του κατά την γραφή
Ασυνήθιστη λαβή στο μολύβι
Λάθος θέση του χαρτιού και σώματος
Ορθογραφικά λάθη
Δυσανάγνωστα γράμματα
Κακή απόσταση μεταξύ των λέξεων
Γρήγορη κόπωση κατά την γραφή
Αργός ρυθμός γραφής.
Αν το παιδί σας αγωνίζεται με το γράψιμο και εσείς αντιληφθείτε κάποιο από τα παραπάνω χαρακτηριστικά α) επικοινωνήστε με το δάσκαλο του παιδιού σας β) ελέγξτε τι παρέχεται από το σχολείο γ) επικοινωνήστε με ένα κέντρο αντιμετώπισης δυσκολιών.

Πηγη

Αποτέλεσμα εικόνας για δυσγραφία
πηγη

Δυσγραφία: όταν τα «κακά γράμματα» σημαίνουν κάτι περισσότερο

Η δυσγραφία επηρεάζει τη γραφή, όπως η δυσλεξία επηρεάζει την ανάγνωση.
Για κάποιον με δυσγραφία, είναι συχνά σα να έχει τη δυνατότητα να διαβάσει και να μιλήσει σαν τον Σέξπηρ, χωρίς να μπορεί να την εκφράσει σε γραπτό λόγο. Η δυσγραφία είναι μία μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει την ικανότητα να επικοινωνήσει κανείς τη σκέψη του μέσω του γραφικού του χαρακτήρα.
Αποτέλεσμα εικόνας για δυσγραφία
πηγη
Ο ευκολότερος τρόπος να εξηγήσεις τη δυσγραφία με απλά λόγια είναι πως υπάρχει ένα βραχυκύκλωμα μεταξύ εγκεφάλου και χεριού. Κανονικά ο εγκέφαλος λαμβάνει την πληροφορία, την επεξεργάζεται και έπειτα στέλνει μήνυμα στο χέρι να διαμορφώσει τη συγκεκριμένη πληροφορία μέσω της γραφής, αλλά το δυσγραφικό χέρι δεν μπορεί να καταλάβει αυτά τα μηνύματα του εγκεφάλου και δημιουργείται σύγχυση, ανορθόγραφες λέξεις, κακοσχηματισμένες γραμμές και σχήματα, και μέτριες προς σοβαρές κράμπες στο χέρι.  Η δυσγραφία αποκαλείται συνήθως ως η δυσκολία του γραφικού χαρακτήρα, γιατί είναι άμεσο αποτέλεσμα των γραφικών ικανοτήτων και της ανεπάρκειάς τους.
Όταν ο γιος μου διαγνώστηκε με δυσγραφία στην τρυφερή ηλικία των 9 δεν είχαμε ιδέα πως αντιμετώπιζε αυτά τα προβλήματα. Απλά υποθέταμε πως δεν ήθελε να δώσει σημασία και να προσπαθήσει πολύ με το γράψιμο.
Η γιατρός με ρώτησε: «Πώς αποκαλούμε κάποιον που κάνει χάλια γράμματα;«
«Γιατρό» της απάντησα.
Και είπε «Ακριβώς«
Τότε συνειδητοποίησα πως έκλεινα τόσο καιρό τα μάτια μου στο πρόβλημα και έπρεπε να είχα αναγνωρίσει τα σημάδια πολύ νωρίτερα. Ακολουθούν μερικά από τα συμπτώματα της δυσγραφίας και πώς μπορείτε να καταλάβετε αν το παιδί σας θα έπρεπε να το δει ειδικός.
Ανικανότητα να χρησιμοποιήσει σωστά τα μαχαιροπήρουνα. Τα παιδιά συνήθως ξεκινούν να χρησιμοποιούν τα μαχαιροπήρουνα στην ηλικία των έξι μηνών με ενός έτους, αλλά αρχίζουν να τα χρησιμοποιούν σωστά κάπου γύρω στα 3μιση με 4. Τα δυσγραφικά παιδιά δυσκολεύονται με αυτό πολύ περισσότερο. Αν το παιδί σας είναι 5 ή 6 και ακόμη κρατάει το κουτάλι του σα να ήταν σπαθί σαμουράι, δεν καταφέρνει πάντα να το φέρει σωστά στο στόμα και χύνει το φαγητό τριγύρω στο πάτωμα θα έπρεπε να μιλήσετε με τον παιδίατρό σας για την ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων του παιδιού σας. Αυτό είναι ένα από τα πρώτα σημάδια δυσγραφίας.
Δυσκολεύεται με τα κουμπιά και τα φερμουάρ. Επειδή η δυσγραφία επηρεάζει τις λεπτές κινητικές δεξιότητες του χεριού, τα δυσγραφικά παιδιά συχνά δυσκολεύονται με μικρά κουμπιά και φερμουάρ. Υπό φυσιολογικές συνθήκες τα νήπια που δε μπορούν να κουμπώσουν το πουκάμισό τους δε θα έπρεπε να σας ανησυχούν, αλλά αν το 10χρονο παιδί σας ακόμη δεν μπορεί να φορέσει το παντελόνι του με τα κουμπιά θα έπρεπε να ανησυχήσετε.
Δεν μαθαίνει να δένει τα κορδόνια των παπουτσιών όπως άλλα παιδιά. Υπάρχουν εκατομμύρια παιδιά και ενήλικες που δεν μπορούν να δέσουν τα παπούτσια τους. Κάποιοι απλά κάνουν διπλούς κόμπους και δεν τους λύνουν ποτέ αλλά τα δυσγραφικά παιδιά δείχνουν μια εμφανή προτίμηση στο βέλκρο (το γνωστό χριτς-χρατς). Το παιδί σας θα έπρεπε να μπορεί να δένει τα κορδόνια του στη Β’ Δημοτικού και αν δεν μπορεί, τότε θα έπρεπε να συμβουλευτείτε έναν παιδίατρο.
Δεν ανέχεται να πιέζεται στο γράψιμο. Όση περισσότερη πίεση ασκείται σε ένα δυσγραφικό άτομο για να καταφέρει να γράψει με τον τρόπο που επιθυμούμε, τόσο λιγότερο θα γράψει. Τα παιδιά με δυσγραφία συχνά χαρακτηρίζονται τεμπέλικα ή πεισματάρικα επειδή τα παρατούν μόλις πιεστούν λιγάκι παραπάνω. Πολλά δυσγραφικά παιδιά θα αρνηθούν να γράψουν το οτιδήποτε αν η πίεση που τους ασκείται είναι περισότερη από όση αντέχουν και οι γονείς βρίσκονται μετά σε αδιέξοδο μεταξύ δασκάλου και παιδιού.
Σιχαίνεται να χρωματίζει. Πόσο συχνά ακούτε μικρά παιδιά να παραπονιούνται πως μισούν να χρωματίζουν και μισούν τα βιβλία ζωγραφικής; Όχι πολύ συχνά. Τα παιδιά έχουν τη φήμη πως λατρεύουν τις κηρομπογιές και τους μαρκαδόρους και συχνά ζωγραφίζουν σε πράγματα που δεν πρέπει, αλλά όχι ένα δυσγραφικό παιδί. Η ζωγραφική θέτει ένα ολοκαίνουριο σετ προβλημάτων στους ανθρώπους με δυσγραφία. Το να παραμένουν μέσα στις γραμμές γίνεται μια σιχαμένη αγγαρεία μέχρι που αρνούνται να χρωματίσουν.
Δυσκολεύεται να ενώσει τις κουκκίδες. Τα παιδιά με δυσγραφία δεν μπορούν να ενώσουν τις κουκκίδες εύκολα. Δεν έχουν ανεπτυγμένες τις κατάλληλες κινητικές δεξιότητες για να τραβήξουν ευθείες γραμμές και οι σελίδες με τα παιχνίδια «ένωσε-τις-κουκκίδες» καταλήγουν να μοιάζουν με ένα μάτσο μουντζούρες. Κατανοούν αυτό που έχουν να κάνουν, αλλά συχνά εκνευρίζονται με ασκήσεις που έχουν να κάνουν με καλλιγραφία, το «ένωσε-τις-κουκκίδες» ή το να σχηματίζουν γράμματα με βάση διακεκομμένες γραμμές.
Δεν του αρέσουν τα Lego και τα μικρά τουβλάκια. Οι γιατροί συχνά συνιστούν Lego και τουβλάκια για υπερκινητικά παιδιά και είναι εκπληκτικά μέσα για να αναπτύξουν το μυαλό, αλλά το δυσγραφικό παιδί δεν τα βλέπει σαν παιχνίδια κατασκευών αλλά σαν σύνεργα βασανιστηρίων. Οι κινητικές δεξιότητες που απαιτούνται για να μπορέσει να φτιάξει πυργάκια και να παίξει σωστά με τα Lego έχουν καθυστερήσει σε αυτά τα παιδιά και δείχνουν ανίκανα να αναλάβουν τέτοια καθήκοντα. Αυτά είναι τα καταλληλότερα εργαλεία για την αποκατάσταση μεγαλύτερων σε ηλικία δυσγραφικών παιδιών, αλλά δε θα πρέπει να πιέζονται με αυτά τα μικρότερα.
Έχει ανεπτυγμένες λεκτικές δεξιότητες. Τα παιδιά με δυσγραφία ζουν μέσα στα κεφάλια τους. Στηρίζονται στη λεκτική επικοινωνία για να επιβιώσουν επειδή η γραπτή έκφραση τους διαφεύγει. Αυτά τα παιδιά είναι γνωστό ότι έχουν ανεπτυγμένα λεξιλόγια και διαβάζουν πολλά βιβλία.
Στα παιδιά με δυσγραφία πολλές φορές γίνεται λάθος διάγνωση επειδή υπάρχουν ακόμη λιγοστές πληροφορίες σχετικά με τα αίτια της δυσγραφίας. Πιστεύεται πως συνδέεται με τη δυσαριθμησία και τη δυσλεξία και άλλες φορές απλά παραβλέπεται. Είναι λίγοι οι δάσκαλοι που συνάντησα και είχαν ακούσει για τη δυσγραφία, γι’ αυτό αν έχετε ένα παιδί με αυτή τη μαθησιακή δυσκολία είναι στο χέρι σας ως γονιός να αγωνιστείτε για την κατανόηση του προβλήματος και να βοηθήσετε το παιδί σας να πετύχει στο σχολείο και τη ζωή.