6/7/23

Τεχνικές διαχείρισης του χρόνου για παιδιά με διάσπαση προσοχής -υπερκινητικότητα (ΔΕΠ/Υ)

Η διάσπαση προσοχής - υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) είναι μια νευρογνωσιακή διαταραχή.  Ο κύριος χαρακτηριστικός όρος της ΔΕΠ-Υ είναι η έλλειψη προσοχής, η οποία εκδηλώνεται με δυσκολίες στη συγκέντρωση, την οργάνωση και την ολοκλήρωση καθηκόντων. Επιπλέον, η υπερκινητικότητα αποτελεί επιπλέον χαρακτηριστικό, με υπερβολική δραστηριότητα, αδυναμία ελέγχου των κινήσεων και συχνά αίσθημα ακαταστασίας.

Οι κατάλληλες τεχνικές διαχείρισης του χρόνου μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ να οργανώσουν τις δραστηριότητές τους και να αυξήσουν την παραγωγικότητά τους. 

Ακολουθούν ορισμένες τεχνικές και δραστηριότητες που μπορούν να εφαρμοστούν:

  1. Δημιουργία χρονοδιαγράμματος: Ένα χρονοδιάγραμμα με σαφή χρονικά πλαίσια για κάθε δραστηριότητα μπορεί να βοηθήσει το παιδί να οργανώσει τον χρόνο του και να εστιάσει στις συγκεκριμένες εργασίες που πρέπει να εκτελέσει. Για παράδειγμα, μπορείτε να δημιουργήσετε ένα χρονοδιάγραμμα που να περιλαμβάνει χρόνο για μελέτη, παιχνίδι, καθήκοντα στο σπίτι και άλλες δραστηριότητες.


  2. Χρήση υπενθυμίσεων : Οι υπενθυμίσεις  μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να μείνει οργανωμένο και να προγραμματίσει τις δραστηριότητές του. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ξυπνητήρια, ρολόγια ή ειδικές εφαρμογές σε ένα κινητό τηλέφωνο για να ρυθμίσετε χρονικά περιθώρια για τις διάφορες δραστηριότητες του παιδιού.

  3. Χρήση λίστας καθηκόντων: Οι λίστες καθηκόντων μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να οργανώσει τις εργασίες του και να προχωρήσει με συστηματικότητα. Μπορείτε να κατασκευάσετε μια λίστα με τα καθήκοντα που πρέπει να ολοκληρώσει το παιδί  ή να χρησιμοποιήσετε ειδικές εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα ή τάμπλετ.


  4. Καθορισμός προθεσμιών: Ο καθορισμός προθεσμιών μπορεί να βοηθήσει το παιδί να προγραμματίσει τον χρόνο του και να αποφύγει την αναβολή. Μπορείτε να θέσετε συγκεκριμένες προθεσμίες για την ολοκλήρωση των καθηκόντων και να ενθαρρύνετε το παιδί να τις τηρεί.

  5. Ανακατανομή χρόνου: Η ανακατανομή χρόνου είναι μια τεχνική όπου το παιδί διαχωρίζει τον χρόνο σε μικρά διαστήματα μεταξύ των δραστηριοτήτων. Για παράδειγμα, αντί να εργάζεται για μεγάλες περιόδους χωρίς διακοπή, το παιδί μπορεί να κάνει σύντομες παύσεις, να ασχοληθεί με μια άλλη δραστηριότητα ή να κάνει ένα σύντομο διάλειμμα χαλάρωσης.

    Παραδείγματα βοηθητικών δραστηριοτήτων ή κατασκευών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη διαχείριση του χρόνου περιλαμβάνουν:

  • Συγκέντρωση και οργάνωση των σχολικών υλικών και βιβλίων

  • Δημιουργία ενός προσωπικού ημερολογίου ή προγραμματισμού για τις δραστηριότητες της εβδομάδας
  • Κατασκευή ενός πίνακα καθηκόντων με χρωματιστές ετικέτες για κάθε καθήκον
  • Χρήση χρονοδιαγράμματος ή ρολογιού με οπτικές υπενθυμίσεις και αντίστροφη μέτρηση για την ολοκλήρωση καθηκόντων
  • Εφαρμογή τεχνικών αντιμετώπισης της αναβολής, όπως η διαδικασία της διάσπασης των καθηκόντων σε μικρότερα και πιο εφικτά κομμάτια ώστε  να βοηθήσει το παιδί να ξεκινήσει και να ολοκληρώσει τις εργασίες του.
Είναι σημαντικό να εξερευνήσετε και να προσαρμόσετε τις τεχνικές διαχείρισης του χρόνου στις ανάγκες και τις προτιμήσεις του κάθε παιδιού. Επιπλέον, η επαρκής επικοινωνία με το παιδί, η θετική ενίσχυση και η αναγνώριση των προσπαθειών του μπορούν να συμβάλουν στην αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου.

Συνολικά, η οργάνωση του χρόνου είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την επιτυχή διαχείριση της ΔΕΠ-Υ. Με τη χρήση κατάλληλων τεχνικών και δραστηριοτήτων, τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν τις δεξιότητες που χρειάζονται για να διαχειριστούν τον χρόνο τους, να εστιάσουν στις εργασίες τους και να επιτύχουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και παραγωγικότητα στην καθημερινή τους ζωή.

Μπορείτε να ενημερωθείτε για τα εξειδικευμένα προγράμματα παρέμβασης για παιδιά με Διάσπαση Προσοχής - Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) στον χώρο μας στη Νέα Φιλαδέλφεια Αττικής, Ειδική Διαπαιδαγώγηση, καλέστε μας στο 2130400094 ή επισκεφτείτε το site μας https://eidikidiapaidagogisi.business.site/ ή https://www.facebook.com/eidikidiapaidagogisi

 

Μανίνα Καούκη
Ειδική Παιδαγωγός
MA Special Education
Σύμβουλος Προσωπικής Ανάπτυξης
Παν Αθηνών AC Accredited Coach
Συγγραφέας Ειδ. Εκπαιδευτικών βιβλίων

 

Βιβλιογραφικές πηγές:

  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: Author.
  • Barkley, R. A. (2015). Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment (4th ed.). New York, NY: Guilford Press.