15/3/15

Οδηγίες για την αντιμετώπιση της ηχολαλίας σε παιδιά με αυτισμό




http://www.google.gr/imgres?imgurl=http://marcweisberg.com/wp-content/uploads/2012/02/ptrsn-kids-orange-county-kids-photographer-00011%28pp_w930_h619%29.jpg&imgrefurl=http://marcweisberg.com/tag/black-and-white-kids-photographer&h=619&w=930&tbnid=ERHLiYdfRxEb1M:&zoom=1&docid=WUpte_5pItjpgM&ei=0q0FVf3_NdPlarW2gZgF&tbm=isch&ved=0CDcQMygFMAU
  • Προσπαθήστε να μιλάτε έχοντας υπόψη σας το λεξιλόγιο και την αντίληψη του παιδιού σας. Γνωρίζετε ότι θα επαναλάβει ότι λέτε, να είναι όμως και κάτι που μπορεί να καταλάβει.
 
  • Μην σταματάτε να του διαβάζετε ιστορίες από βιβλία, το να τις επαναλαμβάνει αργότερα ενώ παίζει δεν θα τον βλάψει.
 
  • Προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε λέξεις όπως «όχι», «σταμάτα», «δικό μου». Ακόμα και αν δεν τις βρίσκετε ιδιαίτερα ευγενικές, θα βοηθήσουν το παιδί σας, μέσα από την επανάληψη, να αποφύγει κραυγές και κλάματα και να καταφέρει να δώσει σε άλλα παιδιά να καταλάβουν τι τον ενοχλεί.
     
  • Διαβάστε του βιβλία με εικόνες. Αρχικά μην διαβάζετε όλη την ιστορία, δείξτε τις εικόνες και ονομάστε τα αντικείμενα. Σταδιακά, καθώς το λεξιλόγιο του εμπλουτίζεται, χρησιμοποιείστε πιο περιγραφικές λέξεις και προτάσεις. Μην το παρακάνετε όμως με τα βιβλία, το παιχνίδι πρέπει να απασχολεί τον περισσότερο χρόνο του παιδιού.
     
  • Μην τον ρωτάτε όλη την ώρα: «θέλεις γάλα» πχ, αλλά όταν δείτε ότι πλησιάζει προς ένα αντικείμενο ή το δείχνει επίμονα, πείτε «θέλω γάλα» ή « Ο Γιώργος θέλει γάλα» και αργότερα: «όχι, δεν θέλει η μαμά γάλα, ο Γιώργος θέλει γάλα» και «δεν θέλει η μαμά γάλα, εγώ θέλω γάλα». Όταν προχωρήσει σε αυτόν τομέα, κάνετε ερωτήσεις όπως, «θέλεις γάλα, ναι ή όχι;’
      http://www.google.gr/imgres?imgurl=http://www.bradfernihoughphotography.com/blog/wp-content/uploads/2010/08/Little-ones-2.jpg&imgrefurl=http://imgkid.com/kids-in-love-black-and-white.shtml&h=800&w=1200&tbnid=tyfyIyIzVwMxNM:&zoom=1&docid=zeHEh-2B1OcxAM&ei=0q0FVf3_NdPlarW2gZgF&tbm=isch&ved=0CIwBEDMoUjBS
  • Δίνετε του ευκαιρίες για επιλογή ανάμεσα σε αντικείμενα που κρατάτε κοντά στο πρόσωπό σας και όταν επιλέξει κάποιο επαναλάβετε πώς λέγεται
     
  • Όταν ανταποκρίνεστε στις επιθυμίες του αποφύγετε να χρησιμοποιείτε μία σταθερή φράση, πχ να λέτε όλη την ώρα «ok», μπορεί να την ενσωματώσει στην έκφραση των επιθυμιών του, πχ να αρχίσει να λέει: «θέλεις γάλα, ok» για να εκφράσει την επιθυμία του να πιει γάλα.
     
  • Όταν τον χαιρετάτε αποφύγετε να χρησιμοποιείτε το όνομά του ή καλέστε τον πρώτα με το όνομά του και μετά από μια μικρή παύση πείτε τον χαιρετισμό
     
  • Η ηχολαλία είναι ένας καλός τρόπος να μάθετε στο παιδί σας πράγματα, φτάνει να μιλάτε με τον ίδιο τόνο φωνής και με φυσικότητα, πχ εκμάθηση χρωμάτων, απαρίθμηση, νέες λέξεις κτλ
     
  • Παρατηρήστε καλά το παιδί σας και θα δείτε ότι παρουσιάζει περισσότερη ηχολαλία όταν είναι κουρασμένος, πεινάει, είναι άρρωστος, βαριέται ή βρίσκεται σε υπερδιέγρερση. Συνήθως τότε χρησιμοποιούν την ηχολαλία για να ηρεμήσουν. Προσπαθήστε να τροποποιήστε τις συνθήκες που προκαλούν ή επιτείνουν την ηχολαλία, παρά να τη μειώσετε αυτή καθεαυτή.
  Θυμηθείτε: Τα θετικά σημεία της ηχολαλίας (ισχυρή μνήμη και μάθηση μέσω της μίμησης), μπορούν και πρέπει να χρησιμοποιούνται για ενίσχυση του της ομιλίας στα παιδιά με διαταραχές λόγου και επικοινωνίας.