30/4/14

Ανησυχείς γιατί το παιδί σου αργεί να μιλήσει; Κάνε το τεστ

http://www.google.gr/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.braininjuryhub.co.uk%2Fmedia%2Fimages%2Fdadanddaughter_153.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.braininjuryhub.co.uk%2Finformation-library%2Ftalking-to-children-with-abi&h=284&w=422&tbnid=eW9tQKE7bOvY_M%3A&zoom=1&docid=O-GYt03E_DkTqM&ei=gOBgU7bmLO7T7AbSyYGQAw&tbm=isch&ved=0CHcQMygaMBo&iact=rc&uact=3&dur=744&page=2&start=17&ndsp=23
Οι παρακάτω ερωτήσεις αφορούν στην ακοή και στην ομιλία του παιδιού. Διαβάστε κάθε ερώτηση που αντιστοιχεί στην ηλικία του παιδιού σας και απαντήστε με «ναι» ή «όχι»

Γέννηση
-Ακούει την ομιλία άλλων;
-Ξαφνιάζεται ή κλαίει με τον θόρυβο;
-Ξυπνάει με δυνατούς ήχους;
-Σταματά μια δραστηριότητα με το άκουσμα ενός νέου ήχου;
-Παράγει ήχους ευχαρίστησης;
 http://www.google.gr/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.examiner.com%2Fimages%2Fblog%2Fwysiwyg%2Fimage%2FChildAndAdult-Talking.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.examiner.com%2Farticle%2Fmontessori-children-who-speak-with-respect-and-confidence&h=131&w=200&tbnid=eBPd31ZmSKa6DM%3A&zoom=1&docid=L3AJljN5OfQtaM&ei=gOBgU7bmLO7T7AbSyYGQAw&tbm=isch&ved=0CF4QMygKMAo&iact=rc&uact=3&dur=1143&page=1&start=0&ndsp=17
0-3 μηνών
-Γυρίζει προς τα εσάς όταν μιλάτε;
-Χαμογελάει όταν του μιλάτε;
-Φαίνεται πως αναγνωρίζει τη φωνή σας και ησυχάζει αν κλαίει;
-Σταματά μια δραστηριότητα για να προσέξει μια άγνωστη φωνή;
-Επαναλαμβάνει την ίδια συλλαβή πολύ συχνά (π.χ. «γκου», «κου»);
-Χαμογελάει όταν σας βλέπει;
-Κλαίει διαφορετικά για διαφορετικές του ανάγκες;
 http://www.google.gr/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fneuronetlearning.com%2Fblog%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F02%2FBoy-Listening.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fneuronetlearning.com%2Fblog%2Freading-strategies-in-spanish-children-with-dyslexia%2F&h=372&w=578&tbnid=Oc5HgmJmhxGaOM%3A&zoom=1&docid=ju99YcILi4-7CM&ei=gOBgU7bmLO7T7AbSyYGQAw&tbm=isch&ved=0CHQQMygXMBc&iact=rc&uact=3&dur=1015&page=2&start=17&ndsp=23
4-6 μηνών
-Ανταποκρίνεται στο «όχι» και σε διαφορετικούς τόνους φωνής;
-Κοιτά τριγύρω για να εντοπίσει την πηγή νέων ήχων (π.χ. κουδούνι της πόρτας, ηλεκτρική σκούπα, σκύλος);
-Παρατηρεί παιχνίδια που κάνουν ήχους;
-Δίνει προσοχή στη μουσική;
-Σας λέει (με ήχους ή κινήσεις) αν θέλει να κάνετε κάτι;
-Παράγει «γουργουριστούς» ήχους όταν μένει μόνο του ή όταν παίζει μαζί σας;
-Το βάβισμά του μοιάζει πιο πολύ με πραγματική ομιλία και έχει πολλούς διαφορετικούς ήχους (π.χ. «μ», «π», «μπ»);

7-12 μηνών
-Του αρέσουν παιχνίδια όπως το «κούκου – τσα» ή το «πάει ο λαγός»;
-Ανταποκρίνεται σε ενήλικες όταν του λένε «Έλα εδώ» ή «Θέλεις κι άλλο;»
-Ακούει με προσοχή όταν του μιλάτε;
-Αναγνωρίζει λέξεις ή ονόματα καθημερινών αντικειμένων (π.χ. «ποτήρι», «παπούτσι», «γάλα»);
-Γυρίζει ή κοιτά όταν του φωνάζουν το όνομά του;
-Το βάβισμά του έχει σύντομες αλλά και μακρές ομάδες ήχων (π.χ. «τατα», «απαπ», «μπιμπιμπιμπι»);
-Χρησιμοποιεί ήχους που μοιάζουν με ομιλία και όχι σε κλάμα για να κερδίσει ή να κρατήσει την προσοχή σας;
-Μιμείται διάφορους ήχους ομιλίας;
-Παράγει 1 ή 2 λέξεις («γειά», «μπαμπά», «μαμά», «ναι») ακόμη και αν δεν είναι καθαρές;
 http://www.google.gr/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.speechorlando.com%2Fwordpress%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F03%2Fspeaking-child.png&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.speechorlando.com%2Fwho-we-serve%2F&h=260&w=358&tbnid=pTYX-744tHe5gM%3A&zoom=1&docid=X0oiRb06XCadEM&ei=gOBgU7bmLO7T7AbSyYGQAw&tbm=isch&ved=0CH4QMyghMCE&iact=rc&uact=3&dur=751&page=2&start=17&ndsp=23
1-2 ετών
-Δείχνει εικόνες σε βιβλίο όταν τις ονομάζουμε;
-Δείχνει μερικά μέρη του σώματος όταν του ζητηθεί;
-Ακολουθεί απλές εντολές και κατανοεί απλές ερωτήσεις (π.χ. «Σπρώξε τη μπάλα.», «Φίλα το μωρό.», «Που είναι το παπούτσι σου;»);
-Παρακολουθεί απλές ιστορίες, τραγουδάκια και δίστιχα;
-Παράγει όλο και περισσότερες λέξεις κάθε μήνα;
-Παράγει 2 λέξεις μαζί (π.χ. «κι άλλο γάλα», «όχι μπάλα», «μαμά τσάντα»);
-Παράγει ερωτήσεις 1-2 λέξεων (π.χ. «Γάλα που;», «Τι αυτό;»);
-Χρησιμοποιεί πολλούς διαφορετικούς ήχους συμφώνων στην αρχή λέξεων;

2-3 ετών
-Κατανοεί τη διαφορά στη σημασία «πάνω – κάτω», «μέσα – έξω», «μεγάλο – μικρό», «ξεκινάω – σταματάω»;
-Ακολουθεί 2 εντολές (π.χ. «Πάρε τη μπάλα και βάλτην κάτω απο το τραπέζι»);
-Χρησιμοποιεί φράσεις 2-3 λέξεων για να μιλήσει σχετικά με κάτι ή για να ρωτήσει για διάφορα πράγματα;
-Η ομιλία του γίνεται κατανοητή τις περισσότερες φορές απο άτομα που το γνωρίζουν;
-Παράγει μία λέξη σχεδόν για κάθε ένα πράγμα;
-Ζητά αντικείμενα με το να τα ονομάζει;
 http://www.google.gr/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.bangkokpost.com%2Feducation%2Fimages07%2Fap10cv.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.bangkokpost.com%2Feducation%2Fsite2007%2Fcvap1007.htm&h=400&w=600&tbnid=iy7GkMnye7v-9M%3A&zoom=1&docid=J5KUbYIlMeoBMM&ei=gOBgU7bmLO7T7AbSyYGQAw&tbm=isch&ved=0CIoBEDMoLTAt&iact=rc&uact=3&dur=581&page=3&start=40&ndsp=23
3-4 ετών
-Σας ακούει όταν φωνάζετε από κάποιο άλλο δωμάτιο;
-Ακούει την τηλεόραση ή το ραδιόφωνο στην ίδια ένταση με τα άλλα μέλη της οικογένειας;
-Κατανοεί απλές ερωτήσεις που ξεκινούν με «ποιός;», «τι;», «που;»;
-Μιλάει για δραστηριότητες που έκανε στο σχολείο ή σε σπίτι φίλων;
-Συνήθως μιλάει με ευκολία χωρίς να επαναλαμβάνει συλλαβές ή λέξεις;
-Η ομιλία του είναι καταληπτή και απο άτομα έξω απο την οικογένεια;
-Χρησιμοποιεί προτάσεις με 4 ή και περισσότερες λέξεις;

4-5 ετών
-Δίνει προσοχή σε μια σύντομη ιστορία και απαντά σε απλές ερωτήσεις;
-Όλοι όσοι γνωρίζουν το παιδί πιστεύουν οτι ακούει καλά;
-Ακούει και καταλαβαίνει τα περισσότερα απο αυτά που λέγονται στο σπίτι και στο σχολείο;
-Η φωνή του ακούγεται καθαρά όπως των άλλων παιδιών;
-Χρησιμοποιεί προτάσεις που δίνουν πολλές πληροφορίες;
-Λέει ιστορίες που διατηρούν το ίδιο θέμα μέχρι το τέλος;
-Επικοινωνεί άνετα με άλλα παιδιά και ενήλικες;
-Παράγει τους περισσότερους ήχους σωστά;

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:
Όλα «ναι»: Πολύ καλά. Το παιδί αναπτύσσει την ακοή του, το λόγο και την ομιλία του σύμφωνα με τα αναπτυξιακά πρότυπα για την ηλικία του.

1-2 «όχι»: Το παιδί μπορεί να αντιμετωπίζει μια μικρή δυσκολία στην ακουστική επεξεργασία των πληροφοριών ή στην εκπομπή του λόγου. Καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε έναν ειδικό στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας, για να συζητήσετε την εικόνα του παιδιού.

3 ή περισσότερα «όχι»: Κρίνεται απαραίτητο να αξιολογηθεί λεπτομερώς τόσο η ακοή όσο ο λόγος και η ομιλία του παιδιού απο έναν ειδικό στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας.

Από τη Στέλλα Αργυρίου
Εκπαιδευτική-Εξελικτική Ψυχολόγο


Το ερωτηματολόγιο έχει βασιστεί στο ενημερωτικό υλικό της American Speech – Language – Hearing Association (A.S.H.A.)

Πηγή