24/11/22

Μαθητές με διάσπαση : Στρατηγικές μελέτης

πηγη

 

Στρατηγικές στο σχολείο

Υπάρχουν αρκετές στρατηγικές σε σχέση με την μελέτη των μαθητών με διάσπαση προσοχής όμως οι βασικές αρχές που θα πρέπει να σχετίζονται με τις εν λόγω στρατηγικές είναι οι εξής:

Σκέφτομαι το μέλλον, ξεκινώ τώρα. Υπενθυμίζουμε πως  κάθε αλλαγή πραγματοποιείται σταδιακά, επομένως διδάσκουμε λίγες ή μόνο μια στρατηγική κάθε φορά.

Λέγε ό,τι λέω και κάνε ό,τι κάνω. Εφαρμόζουμε τις στρατηγικές μάθησης μέσα στη τάξη στη διάρκεια της διδασκαλίας μας, πριν ζητήσουμε από τα παιδιά να τις ακολουθήσουν.

Ελέγχω τις ερωτήσεις μου. Η χρήση των ερωτήσεων που κάνω θα πρέπει να  διευκολύνει την εκμάθηση των στρατηγικών.
Ερωτήσεις που ωθούν τα παιδιά να σκεφτούν πώς καταλήγουν σε μια απάντηση, να συγκρίνουν ή να προβλέπουν βοηθούν στην εκμάθηση των στρατηγικών.

Οι τομείς που θα πρέπει να εστιάσουμε είναι:

·         Μνήμη

·         Οργάνωση

·         Χώρος μελέτης

·         Οπτική διέγερση

·         Κινητική διέγερση

 

Έρευνες έχουν δείξει μέσω της μεγαλόφωνης ανάγνωσης τα άτομα με διάσπαση προσοχής κατανοούν καλύτερα αυτό που διαβάζουν, συγκρατούν περισσότερες πληροφορίες, διατηρούν την προσοχή τους και αποσαφηνίζουν νοήματα. 

Μελέτη στο σπίτι

Η δόμηση ενός σταθερού προγράμματος κρίνεται απολύτως απαραίτητη για ένα παιδί με διάσπαση. Φτιάξτε ένα πρόγραμμα εργασίας για το σπίτι και τηρείστε το με σταθερότητα, φροντίστε να μην υπάρχουν αλλαγές π.χ στην ώρα ή στον χώρο μελέτης. Σε περίπτωση που χρειάζεται το παιδί διάλειμμα καλό θα ήταν να έχει συμφωνηθεί από την αρχή με σταθερό χρόνο, κάποιες φορές η χρήση ενός χρονόμετρου μπορεί να φανεί βοηθητική.

 

Ακολουθήστε πιστά τη ρουτίνα της μελέτης στο σπίτι σε συστηματική βάση  και σύντομα θα διαπιστώσετε πως με τη σταθερότητα έχετε καταφέρει πολλά.

 

Βασικό στοιχείο όλων των παραπάνω αποτελεί η συνεχής ενθάρρυνση και ενίσχυση της προσπάθειας του παιδιού, ακόμα και αν κάποιες φορές δεν τα καταφέρει, εσείς θα πρέπει με θετική διαπαιδαγώγηση να το βοηθήσετε και να το ενισχύσετε ώστε να έχει θετική εικόνα για το διάβασμα.

 

Μανίνα Καούκη

Ειδική Παιδαγωγός BA, MA Special Education

Σύμβουλος Προσωπικής Ανάπτυξης, ΕΚΠΑ AC Accredited  Coach

 

 

Βιβλιογραφία

Μαριδάκη-Κασσωτάκη, Αικ.(2009). «Δυσκολίες Μάθησης Ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση.» Αθήνα: Ελληνικά γράμματα

Πατσίδου, Μ. (2006). «Εκπαιδευτικές παρεμβάσεις σε μαθητές με Διαταραχές Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας.» Θ.Ε.Α. τ. 31, Αθήνα.

Andries, D. (2006). “Positive aspects of ADHD and ADD.” Διαθέσιμο στο δικτυακό τόπο http://www.suite101 .com/content/positive-aspects-ofadhd-and-add-a6201 (24/11/2022).