πηγη |
Η πολύωρη έκθεση σε οθόνες προκαλεί αλλαγές στον παιδικό εγκέφαλο. Αυτό έδειξε συγκεντρωτική μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Eary Education and Development και αφορούσε 33 μελέτες που έγιναν σε διάστημα 23 ετών. Στις έρευνες συμμετείχαν πάνω από 30.000 παιδιά κάτω των 12 ετών.
Τι έδειξε η νέα μελέτη
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης, η έκθεση σε οθόνες προκαλεί αλλαγές στον προμετωπιαίο, τον βρεγματικό, τον κροταφικό και τον ινιακό λοβό του εγκεφάλου.
Να σημειωθεί ότι ο προμετωπιαίος λοβός θεωρείται το κέντρο της εκτελεστικής λειτουργίας του εγκεφάλου και σχετίζεται με διαδικασίες όπως η λήψη αποφάσεων, η επίλυση προβλημάτων κ.α.. Ο βρεγματικός λοβός είναι υπεύθυνος κυρίως για την επεξεργασία των αισθητηριακών πληροφοριών όπως η αφή, η πίεση, η θερμοκρασία και ο πόνος. Ο κροταφικός λοβός εμπλέκεται σε σημαντικές λειτουργίες, όπως η επεξεργασία ακουστικών πληροφοριών, η απομνημόνευση, ενώ ο ινιακός λοβός είναι υπεύθυνος για την επεξεργασία οπτικών πληροφοριών.
Οι αλλαγές στον εγκέφαλο από την έκθεση σε οθόνες και τη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών είναι θετικές και αρνητικές.
Στις αρνητικές συγκαταλέγεται η μειωμένη απόδοση του εγκεφάλου σε λειτουργίες που συνδέονται με την προσοχή, την ικανότητα εκτελεστικού ελέγχου και τις γνωστικές διεργασίες. Όσον αφορά τις θετικές, κάποιες από τις έρευνες στις οποίες βασίστηκε η μελέτη, αναφέρουν ότι η χρήση ηλεκτρονικών συσκευών βελτιώνει τις ικανότητες εστίασης και μάθησης στον μετωπιαίο λοβό του εγκεφάλου και ότι τα βιντεοπαιχνίδια βελτιώνουν αντίστοιχα τις εκτελεστικές λειτουργίες και τις γνωστικές δεξιότητες του παιδιού.
Να σημειωθεί, επίσης, ότι με βάση τις έρευνες, τα παιδιά φαίνεται να προτιμούν την τηλεόραση, το κινητό
και τον υπολογιστή για να παρακολουθήσουν βίντεο, κινούμενα σχέδια
κ.α., ενώ στις προτιμήσεις τους ακολουθούν η πλοήγηση στο διαδίκτυο και
τα βιντεοπαιχνίδια. Τα παιδιά που χρησιμοποιούν table συγκεκριμένα
φαίνεται να αντιμετώπιζαν περισσότερα προβλήματα στη διαδικασία επίλυσης
προβλημάτων.
Η γνωστική ανάπτυξη των παιδιών επηρεάζεται από τις ψηφιακές τους εμπειρίες
Ο συγγραφέας της νέας μελέτης καθηγητής Dandan Wu από το Education University of Hong Kong, αναφέρει στο περιοδικό:
«Πρέπει τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς να γνωρίζουν ότι η γνωστική ανάπτυξη των παιδιών μπορεί να επηρεαστεί από τις ψηφιακές εμπειρίες τους» και συμπληρώνει:
«Ο περιορισμός στη χρήση οθονών είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος ο οποίος όμως γεννά αντιπαραθέσεις. Έτσι πιο καινοτόμες, φιλικές και πρακτικές στρατηγικές θα μπορούσαν να αναπτυχθούν και να υιοθετηθούν για την επίλυση του θέματος».