ΠΗΓΗ |
Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί και γονείς προβληματιζόμαστε όταν τα παιδιά μας δεν αποδίδουν στα μαθήματα, ενώ μελετούν με τις ώρες ή θεωρούμε ότι θα κατανοήσουν τα μαθήματα με τον τρόπο που τα καταλαβαίνουμε εμείς. Αναρωτιόμαστε γιατί το παιδί μας δεν μαθαίνει «τόσο εύκολα» ή γιατί δεν μπορεί να αποστηθίσει το μάθημα διαβάζοντάς το μόνο του. Ακόμα, απορούμε πώς μπορεί και μελετά ακούγοντας μουσική ή μας κάνει εντύπωση πώς θυμάται όσα διάβαζε, καθώς περπατούσε πάνω κάτω στο δωμάτιο.
Η απάντηση σε όλα αυτά βρίσκεται στη μοναδικότητα κάθε παιδιού. Πολλές φορές στην κατανόηση της ύλης δεν παίζει ρόλο μόνο η αντιληπτική ικανότητα του παιδιού, αλλά και οι μέθοδοι με τις οποίες μεταδίδεται η γνώση. Γιατί κάθε παιδί έχει έναν δικό του τρόπο να αφομοιώσει καλύτερα τις πληροφορίες, έχει αυτό που ονομάζεται «Μαθησιακό Προφίλ».
Τι είναι το μαθησιακό προφίλ;
Ο τρόπος με τον οποίο ο καθένας από εμάς αντιλαμβάνεται, κωδικοποιεί, επεξεργάζεται, συνδέει παλιές με νέες γνώσεις και τελικά μαθαίνει ονομάζεται μαθησιακό προφίλ. Το μαθησιακό προφίλ προκύπτει από την κατανομή των εγκεφαλικών ημισφαιρίων σε κάθε άνθρωπο σε συνάρτηση με τους επικρατέστερους μαθησιακούς τύπους.
Ποιοι είναι οι 6 μαθησιακοί τύποι;
- Οπτικός τύπος
Όταν ανήκει κάποιος σε αυτή τη κατηγορία μάθησης, οι πληροφορίες αποθηκεύονται στο μυαλό του σαν εικόνες. Είναι πιθανό, για παράδειγμα, το παιδί να θυμάται σε ποια σελίδα βρίσκεται η απάντηση που είχε υπογραμμίσει και όχι ακριβώς τι έλεγε. Συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις τα παιδιά επωφελούνται γράφοντας πλαγιότιτλους ή και υπογραμμίζοντας τις πληροφορίες με διαφορετικά χρώματα.
- Ακουστικός τύπος
Στον τύπο αυτό μάθησης το παιδί προτιμά να ακούει το μάθημα. Συχνά όταν μελετά μόνο του διαβάζει δυνατά, θέτει ερωτήσεις στον εαυτό του και απαντά. Δεν είναι λίγες οι φορές που μαθητές με αυτόν τον τύπο μάθησης ηχογραφούν τον εαυτό τους να λένε το μάθημα.
- Λεκτικός τύπος
Αν ο μαθητής είναι λεκτικός τύπος, προτιμά να διαβάζει και να γράφει ό,τι μελετά. Το χειροπιαστό υλικό είναι το εργαλείο του. Η μελέτη του διευκολύνεται με τη χρήση βιβλίων και σημειώσεων.
- Κιναισθητικός τύπος
Ο μαθητής με κιναισθητικό τύπο μάθησης προτιμά να κάνει πράγματα με τα χέρια ή το σώμα του για να εσωτερικεύσει τις πληροφορίες που μελετά. Η βιωματική μάθηση είναι το εργαλείο του.
- Διαπροσωπικός τύπος
Όταν το παιδί προτιμά να μαθαίνει αλληλοεπιδρώντας με τους άλλους (λεκτικά ή και όχι), τότε ανήκει στο διαπροσωπικό στυλ μάθησης. Εργαλείο του είναι η ομαδικές εργασίες, η ανταλλαγή γνώσεων και η συνεργασία.
- Ενδοπροσωπικός τύπος
Αν το παιδί ανήκει σε αυτόν τον τύπο μάθησης προτιμά να μελετά μόνο του, ανεξάρτητα και αυτόνομα. Έτσι, καταφέρνει να μένει συγκεντρωμένο και να έχει τον έλεγχο. Δεν ζητά συχνά βοήθεια και προτιμά ήσυχους χώρους για μελέτη.