ΞΑΠΛΩΜΕΝΟ | ΚΑΘΙΣΤΟ | ΠΕΡΠΑΤΗΜΑ | ΧΕΙΡΙΣΜΟΙ | ΑΝΤΙΛΗΨΗ | ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ | ΟΜΙΛΙΑ | |
ΝΕΟΓΕΝΝΗΤΟ |
(Μπρούμητα)
Τα μέλη σε κάμψη
Αντανακλα-
στικές κινήσεις φυγής
|
Δεν μπορεί να καθήσει
Ξαπλωμένο ανάσκελα το κεφάλι γέρνει στο πλάι
|
Αυτόματες
κινήσεις βαδίσματος
(1)
|
Αντανακλα-
στικό του δραγμού
|
Αντιδρά σε ισχυρά φωτεινά και ακουστικά ερεθίσματα
Αντανακλα-
στικό εναγκαλι-
σμου
|
Πραγματοποιεί την πρώτη του επαφή με το περιβάλλον με το δέρμα του | Ζωηρές κραυγές |
1ος ΜΗΝΑΣ |
(Μπρούμητα)
Σηκώνει το κεφάλι για λίγο (3")
Το γυρίζει
απο το ένα πλάι στο άλλο
|
Το κεφάλι κρέμεται
πίσω στην προσπάθεια να το ανασηκώσει
Ανασηκώνει για λίγο απο εμπρός το κεφάλι
|
Αντανακλα-
στική στήριξη
(2)
|
Αντανακλα-
στικό του δραγμού
Τα χέρια σε γροθιά
Υποτυπώδη
ανάπτυξη χειρισμών
|
Παρακο-
λουθεί
|
Θηλασμός
Ησυχάζει
στην αγγαλιά
|
Κλάμα |
2ος ΜΗΝΑΣ |
(Μπρούμητα)
Σηκώνει το κεφάλι (10")
Τουλάχιστον 45 μοίρες
|
Στηρίζει το κεφάλι για 5" περίπου | Μεταβατική φάση. Τα (1) και (2) δεν εκλύονται πια τακτικά | Τα χέρια είναι συχνά μισάνοιχτα | Σταματά στον ήχο κουδουνιού |
Πρώτο
χαμόγελο
|
Ήχοι απο φωνήεντα |
3ος ΜΗΝΑΣ |
(Μπρούμητα)
Κρατά το κεφάλι για 1 λεπτό
Σχηματίζεται 90 μοίρες γωνία
|
Σηκώνει για λίγο το κεφάλι όταν το ανασηκώνουμε και
το κρατά όρθιο για μισό λεπτό
|
Λυγίζει τα
πόδια όταν
το σηκώνουμε
Τα (1) και (2) εξαφανίζονται
|
Κουνά την κουδουνί-
στρα που του δίνουμε με αδέξιες και νευρικές κινήσεις
|
Ακολουθεί με το βλέμμα τη κουδουνί-
στρα απο τη μια κόγχη του ματιού στην άλλη
|
Κοινωνικό χαμόγελο |
Αλυσίδες απο ρρρ...
(λαρυγγι-
σμούς)
|
4ος ΜΗΝΑΣ | "Κολυμπάει" |
Κρατά το κεφάλι του όταν το ανασηκώνουμε
Κρατά το κεφάλι όρθιο όταν το γέρνουμε πλάι
|
Καμιά
σημαντική αλλαγή
Πόδια σε
ελαφρά
κάμψη
|
Παίζει με τα χέρια του
Τα φέρνει στη μέση γραμμή του σώματος
|
Βάζει στο στόμα τα χέρια του και τα παιχνίδια του | Γελάει δυνατά |
Χαρού-
μενες φωνούλες
|
5ος ΜΗΝΑΣ | Γυρίζει απο μπρούμητα ανάσκελα παθητικά | Όταν το ανασηκώνουμε για να καθήσει κάμπτει τα χέρια, τα πόδια και το κεφάλι |
Βαστάει για
λίγο (1") το βάρος του σώματός του
|
Όταν είναι ανάκελα απλώνει το χέρι προς το παιχνίδι και το αγγίζει αλλά δεν το πιάνει |
Αντιλαμβά-
νεται κινούμενα αντικείμενα και λεπτά ακουστικά ερεθίσματα
|
Ξεχωρίζει τον αυστηρό απο τον ήπιο τόνο |
Άλλα δεν μαθαίνουν
τίποτα και άλλα κάνουν συνδια-
σμούς ήχων
|
6ος ΜΗΝΑΣ | Στηρίζεται στα τεντωμένα του μπράτσα Χέρια μισάνοιχτα ή τελείως ανοιχτά |
Τέλειος έλεγχος της θέσης του κεφαλιού | Βαστάει το βάρος του σώματός πιο σταθερά και για πολύ χρόνο |
Πιάνει με σιγουριά το παιχνίδι με όλη την παλάμη Αλλάζει το παιχνίδι απο το ένα χέρι στο άλλο |
Λεπτή ακοή και αξιόλογη παρατηρητι- κότητα Στρέφει το κεφάλι προς το θόρυβο ενός χαρτιού που τσαλακώ- νεται |
Ξεχωρίζει τα γνωστά πρόσωπα απο τα άγνωστα |
Ρυθμικές αλυσίδες συλλαβών |
7ος ΜΗΝΑΣ | Γυρίζει απο ανάσκελα μπρούμητα (ενεργητικό γύρισμα) | Ξαπλωμένος ανάσκελα πιάνει τα πόδια του και παίζει μ΄αυτά | Χορεύει | Πιάνει και με τα δύο χέρια Γυρίζει το παιχνίδι μέσα στα χέρια του |
Ψάχνει κάποιο αντικείμενο που του έπεσε | Πρώτο κοινωνικό παιχνίδι το "κρυφτούλι" | "Κουβε- ντιάζει" αλλάζο- ντας ένταση και τονικότητα |
8ος ΜΗΝΑΣ | Προσπαθεί να μετακινηθεί γυρίζοντας γύρω απο τον άξονά του | Τραβάει μόνο του για να ανακαθήσει Κάθεται μόνο του για αρκετά δευτερόλεπτα Στηρίζεται στο πλάι |
Δεν αποκτά καινούργιες ικανότητες | Τελειοποί- ηση ικανοτήτων που έχει ήδη αποκτήσει |
Αυξάνεται η προσοχή του και η ικανότητα για συγκέ- ντρωση |
Αναγνωρίζει άγνωστα πρόσωπα Παρακολουθεί τους άλλους στις δραστη- ριότητές τους Ενδιαφέρεται για την εικόνα του στον καθρέφτη |
Ψιθυρίζει |
9ος ΜΗΝΑΣ | Έρπει για να κινηθεί εκούσια | Κάθεται μόνο του για ένα ολόκληρο λεπτό Στηρίζεται με τα χέρια προς τα πίσω |
Στέκεται όταν πιάνεται μόνο από τα χέρια | Αφήνει αντικείμενα να πέφτουν επίτηδες | Ενδιαφέρεται για σιγανούς ήχους Ξεχωρίζει σχέσεις χώρου (μπρός, πίσω) |
Παίζει κρυφτούλι | Σαφείς διπλές συλλαβές |
10ος ΜΗΝΑΣ | Κουνιέται πίσω - μπρός πάνω στα χέρια και τα γόνατα. Προετοιμασία για μπουσούλημα |
Καταφέρνει να ανακάθεται μόνο του Κάθεται με τεντωμένα πόδια και ίσια πλάτη |
Πιάνεται απο τα έπιπλα και σηκώνεται Κρατιέται και στέκεται |
Το πιάσιμο της "λαβίδας" με αντίχειρα - δείκτη τεντωμένο Συνεργασία των δυο χεριών |
Μαθαίνει να πετά με ορμή αντικείμενα Ενδιαφέρεται για λεπτομέρειες Μιμείται κινήσεις |
Χαίρεται όταν το παινεύουμε | Διάλογος Όταν το ρωτάμε ψάχνει για αντικεί- μενα και πρόσωπα |
11ος ΜΗΝΑΣ | Μπουσουλάει με τα τέσσερα | Κάθεται ελεύθερα με καλή ισορροπία | Προχωρεί προς το πλάι γύρω απο τα έπιλα Προχωρεί μπροστά όταν το κρατάμε απο τα χέρια |
Το πιάσιμο της "τανάλιας" με αντίχειρα - δείκτη σε κάμψη | Τραβά το παιχνίδι απο το κορδόνι κοντά του Αντιλαμβά- νεται τις σχέσεις των πραγμάτων μεταξύ τους |
Τρώει χωρίς βοήθεια με τα χέρια του Πίνει απο το φλυτζάνι |
Πρώτες συλλαβές με νόημα Καταλα- βαίνει τις απαγορευ- σεις |
12ος ΜΗΝΑΣ | Τελειοποίηση των ικανοτήτων απο την ξαπλωτή θέση | Δεν αλλάζει τίποτα | Περπατά στηριγμένο στο ένα χέρι | Δίνει το αντικείμενο στο χέρι | Περνά μικρά αντικείμενα απο μικρά ανοίγματα Συντονισμός ματιού - χεριού |
Παίζει κυνηγητό | Χρησιμο- ποιεί τις πρώτες παιδικές λέξεις με σημασία |
Άρθρα που αφορούν την ενημέρωση σε θέματα ειδικής αγωγής,εκπαίδευσης,ψυχολογίας,λογοθεραπείας,εργοθεραπείας και πολλά άλλα.