3/7/13

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ (ΑΔΡΗ ΚΑΙ ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ)


ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ (ΑΔΡΗ ΚΑΙ ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΣΗ)

0-1 μηνός
o Δε στηρίζει το κεφάλι του
o Είναι σε στάση νεογνού

1-2 μηνών
o Στηρίζει το κεφάλι του για δευτερόλεπτα
o Κλοτσάει
o Αρχίζει να ξαπλώνει στα πλάγια
o Προσπαθεί να πάρει καθιστή θέση
o Έχει αντανακλαστική αντίληψη των αντικειμένων

2-3 μηνών
o Κουνάει ολοένα και περισσότερο το κεφάλι του
o Σηκώνει το κεφάλι του όταν είναι ανάσκελα
o Προσπαθεί να πιάσει αντικείμενα αλλά δεν τα καταφέρνει

3-6 μηνών
o Σηκώνει και στηρίζει το κεφάλι του
o Σηκώνεται στους αγκώνες
o Γυρίζει στο πλάι
o Αρχίζει να έχει αμφίπλευρο συντονισμό
o Κάθεται με υποστήριξη
o Πιάνει αντικείμενα με την παλάμη του
o Πιάνει και με τα δύο χέρια μαζί
o Αρχίζει να χρησιμοποιεί τον αντίχειρα και το δείκτη

6-8 μηνών
o Μπορεί να κάθεται χωρίς υποστήριξη για λίγο
o Αναπηδά
o Ξαπλώνει μπρούμυτα και ανάσκελα και προσπαθεί να γυρίσει από τη μια θέση στην άλλη
o Μεταφέρει πράγματα από το ένα χέρι στο άλλο

8-10 μηνών
o Κάθεται χωρίς υποστήριξη
o Ξεχωρίζει το δείκτη από τον αντίχειρα
o Προσπαθεί να μπουσουλήσει
o Στέκεται όρθιο με υποστήριξη
o Αρχίζει να πιάνει αντικείμενα με τρία δάχτυλα

10-12 μηνών
o Αλλάζει θέσεις
o Αρχίζει να μπουσουλάει
o Στηρίζεται στα έπιπλα και σηκώνεται όρθιο
o Στηρίζεται με το ένα ή και τα δύο χεράκια και προσπαθεί να περπατήσει
o  Δείχνει αντικείμενα χρησιμοποιώντας το δείκτη
o Προσπαθεί να πιάσει αντικείμενα που βρίσκονται μέσα σε κουτιά
o Κρατάει το μολύβι σαν να πρόκειται να γράψει
o Χτυπάει παλαμάκια
o Ανοίγει ένα βιβλίο

1-1,5 έτους
o Περπατάει χωρίς υποστήριξη
o Ανεβαίνει σκαλιά μπουσουλώντας
o Κρατάει μια μικρή μπάλα και την πετάει
o Βάζει το καπάκι στο μπουκάλι
o Γυρνάει σελίδες από βιβλίο
o Κάνει γραμμές με το μολύβι
o Σκύβει για να πιάσει κάτι όταν πέσει
o Αρχίζει να προτιμά το ένα του χέρι (δεξί/αριστερό)
o Τρέχει αλλά πέφτει

1,5-2 ετών
o Κάνει πηδηματάκια
o Σκαρφαλώνει στην καρέκλα
o Κάθεται μόνο του στο τραπέζι
o Τρέχει χωρίς να πέφτει
o Κλοτσάει την μπάλα
o Ανεβαίνει σκαλιά χωρίς υποστήριξη
o Κάνει μουτζούρες
o Ανοίγει την πόρτα
o Περνάει χάντρες σε κλωστή
o Βάζει το κλειδί στη κλειδαριά

2-3 ετών
o Ανεβοκατεβαίνει σκαλιά μόνο του
o Στέκεται στο ένα πόδι
o Στέκεται στις μύτες
o Κάνει τούμπα
o Αρχίζει να χρησιμοποιεί ψαλίδι
o Αρχίζει να ξεβιδώνει (π.χ. καπάκι από μπουκάλι)
o Παίζει με πλαστελίνη και φτιάχνει μπαλίτσες
o Γράφει κάθετες, οριζόντιες και κυκλικές γραμμούλες

3-4 ετών
o Κάνει ποδήλατο με τρεις ροδές
o Κάνει κούνια μόνο του
o Ζωγραφίζει κύκλο, τετράγωνο και σταυρό
o Ζωγραφίζει άνθρωπο με 2 έως 3 μέλη
o Κόβει το χαρτί στη μέση
o Χτίζει πύργο με εννιά κυβάκια
o Κάνει πάζλ με 3 έως 7 κομμάτια
o Αποκτά πλευρίωση (αριστερό ή δεξί χέρι)

4-5 ετών
o Ισορροπεί στο ένα πόδι
o Ανεβοκατεβαίνει σκάλες εναλλάσσοντας τα ποδαράκια του
o Χορεύει
o Χοροπηδάει στο ένα πόδι
o Πετάει την μπάλα σε κατεύθυνση
o Κόβει και κολλάει χαρτιά ακολουθώντας γραμμές
o Ξεκλειδώνει
o Ζωγραφίζει άνθρωπο με 5 μέλη
o Αντιγράφει γεωμετρικά σχήματα

5-6 ετών
o Κάνει ποδήλατο χωρίς βοηθητικές
o Κολυμπάει
o Περπατά ανάποδα
o Κάνει τούμπες
o Κάνει σκοινάκι
o Χτίζει πολύπλοκες κατασκευές
o Κόβει γεωμετρικά σχήματα
o Περνάει μικρές χάντρες σε κλωστή
o Ζωγραφίζει σπίτι
o Σχεδιάζει ολοκληρωμένο άνθρωπο

Λαμβάνουμε πάντοτε υπόψη ότι οι πίνακες αναφέρονται στο μέσο όρο τυπικής ανάπτυξης και ενδέχεται να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις.

Πηγές : 1) ΕΔΑΛΦΑ Στάδια Τυπικής Ανάπτυξης, Εταιρία ψυχικής υγεία παιδιού και εφήβου Αιτωλοακαρνανίας - ΕΨΥΠΕΑ
2) Ψυχοκινητική Αγωγή, Γ. Δράκος, Ν. Μπινιάς, εκδ. Πατάκη