ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΖΩΗΣ (ΔΚΖ)
0 - 2 μηνών o Θηλάζει
2 - 3 μηνών
o Αναγνωρίζει το μπιμπερόo Συνδέει το φαγητό με συγκεκριμένους ήχουςo Ανταποκρίνεται στο κάλεσμα αυτού που το φροντίζει προσπαθώντας να σηκώσει τα χέρια του
3 - 4 μηνώνo Διαχωρίζει τα χείλη από τη γλώσσα (ανεξάρτητες κινήσεις)o Σουφρώνει τα χείληo Ελέγχει εκούσια το στόμα
4 - 5 μηνών
o Εμφανίζει μικρού εύρους κινήσεις της γλώσσαςo Αναστρέφει τη γλώσσα μετά την απομάκρυνση του κουταλιού, απωθώντας το φαγητό με τη θέλησή του
5 - 6 μηνώνo Σπρώχνει το φαγητό προς τα έξω με τη γλώσσα τουo Βγάζει δοντάκια
6 - 7 μηνώνo Κλείνει τα χείλη όταν έχει χορτάσειo Τρώει αλεσμένες τροφές
7 - 8 μηνώνo Κάνει συγχρονισμένες κινήσεις γλώσσας, χειλιών και σαγονιού
8 - 9 μηνώνo Πιάνει με τα χεράκια του το μπιμπερό/ποτήρι όταν πίνειo Δαγκώνει το ποτήρι
9 - 10 μηνών o Τρώει στέρεα τροφή, π.χ. μπισκόταo Συγχρονίζει τις κινήσεις του στόματος και του προσώπου
10 - 11 μηνώνo Προσπαθεί να πιάσει το κουτάλι για να φάει μόνο τουo Σταματά το θηλασμό
11 - 12 μηνών o Χρησιμοποιεί τα χείλια του για να πάρει το φαγητό από το κουτάλιo Βοηθάει στο ντύσιμο κουνώντας τα χέρια και τα πόδια του
1 - 1,5 έτουςo Αρχίζει να χρησιμοποιεί καλύτερα το κουτάλιo Μιμείται καθημερινές λειτουργίεςo Βγάζει τις κάλτσες και τα παπούτσια τουo Γίνονται οι πρώτες προσπάθειες ελέγχου των σφικτήρων με τη χρήση γιο-γιο
1,5 - 2 ετώνo Αρχίζει να μαζεύει τα παιχνίδια τουo Τρώει φαγητά που μπορούν να μασηθούνo Βοηθά αρκετά στο ντύσιμο-γδύσιμοo Ελέγχει την κύστη του κατά τη διάρκεια της μέραςo Ενθουσιάζεται όταν χρησιμοποιεί γιο-γιο
2 - 3 ετώνo Αρχίζει να ντύνεται κα να γδύνεται μόνο τουo Τρώει το ίδιο φαγητό με την οικογένεια στο τραπέζιo Αποκτά έλεγχο του εντέρου κατά τη διάρκεια της μέραςo Προσπαθεί να πλύνει μόνο του τα χέρια και το πρόσωπό τουo Μαζεύει τα παιχνίδια του μετά από υπόδειξηo Φυσάει τη μύτη του όταν του το θυμίζουν
3 - 5 ετώνo Τρώει μόνο του χρησιμοποιώντας το πιρούνιo Ζητάει να πάει στην τουαλέταo Χρησιμοποιεί την τουαλέτα χωρίς βοήθειαo Βάζει τα παπούτσια τουo Ξεκουμπώνει κουμπιά και φερμουάρ και λύνει τα κορδόνια τουo Πλένει και σκουπίζει τα χέρια του και το πρόσωπό του
5 - 6 ετώνo Ντύνεται και γδύνεταιo Δένει τα κορδόνια τουo Βουρτσίζει τα δόντια τουo Έχει πλήρη έλεγχο των σφικτήρωνo Προσπαθεί να κάνει μπάνιο μόνο του
Λαμβάνουμε πάντοτε υπόψη ότι οι πίνακες αναφέρονται στο μέσο όρο τυπικής ανάπτυξης και ενδέχεται να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις.
Πηγές :
1) ΕΔΑΛΦΑ Στάδια Τυπικής Ανάπτυξης, Εταιρία ψυχικής υγεία παιδιού και εφήβου Αιτωλοακαρνανίας - ΕΨΥΠΕΑ
2) Ψυχοκινητική Αγωγή, Γ. Δράκος, Ν. Μπινιάς, εκδ. Πατάκη