13/11/13

Η σωστή στάση σώματος όταν το παιδί μελετά

child-reading-book-stock-photo

Από μικρά παιδιά οι καθηγητές και οι γονείς μας μας έλεγαν συνεχώς ότι πρέπει να καθόμαστε σωστά όταν γράφουμε, χωρίς όμως κάποιος από αυτούς να μας έχει προσδιορίσει ποια είναι η σωστή θέση κατά τη γραφή και γιατί θα πρέπει να καθόμαστε έτσι.

Κάποια παραδείγματα όπου τα παιδιά δεν κάθονται σωστά είναι όταν σκύβουν πολύ πάνω στο χαρτί τους ή κάθονται «χυμένα» στην καρέκλα, δηλαδή ο κορμός τους δεν σχηματίζει γωνία 90° με τα ισχία τους, ή αν είναι δεξιόχειρες δεν συγκρατούν το χαρτί με το αριστερό τους χέρι και άλλα πολλά.

Το αν καθόμαστε σωστά ή όχι, καθορίζει σε πολύ μεγάλο βαθμό την απόδοσή μας στην γραφή γιατί μόνο τότε τα γράμματά μας θα είναι ευανάγνωστα, δεν θα κουράζεται το παιδί γρήγορα και με το καιρό θα αυξήσει τη ταχύτητα της γραφής του.

Ποια είναι λοιπόν η σωστή στάση σώματος και η σωστή θέση του χαρτιού;
Η κεφαλή πρέπει να είναι σε ευθεία γραμμή, ο κορμός του παιδιού να είναι ευθύγραμμος και το βάρος του να μοιράζεται στα ισχία, τα οποία βρίσκονται σε κάμψη 90°, όπως επίσης και τα γόνατα και οι ποδοκνημικές αρθρώσεις. Ο κορμός του επίσης, θα πρέπει να στηρίζεται σε μία καρέκλα στην οποία η πλάτη της να έχει μία μικρή κλίση προς τα εμπρός και το ύψος του τραπεζιού θα πρέπει να είναι στο ύψος του στέρνου του παιδιού.

ceb5cf81ceb3cebf-5-5

Επιπρόσθετα, τα πόδια του παιδιού θα πρέπει να φτάνουν στο έδαφος και όχι να είναι στις μύτες των ποδιών τους. Άρα προσαρμόζουμε πρώτα τη καρέκλα στο ύψος του τραπεζιού και αν τα πόδια του δεν φτάνουν το έδαφος τότε τοποθετούμε βιβλία ή υποπόδια που υπάρχουν στο εμπόριο ή ακόμα και καρέκλες με μηχανισμό επιλογής ύψους.

ceb5cf81ceb3cebf-475

Όσο αφορά τη θέση του χαρτιού, θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι άλλη είναι η σωστή θέση για τους δεξιόχειρες και άλλη για τους αριστερόχειρες. Εμείς θα αναφερθούμε στους δεξιόχειρες, άρα για τους αριστερόχειρες θα ισχύει το αντίθετο.

Το χαρτί θα πρέπει να είναι τοποθετημένο ελαφρώς λοξά όπου συγκεκριμένα η δεξιά πάνω γωνία του χαρτιού θα πρέπει να τοποθετείται ψηλότερα. Αφού το παιδί θα γράφει με το δεξί χέρι τότε με το αριστερό θα πρέπει να συγκρατεί το χαρτί και οι πήχεις του θα πρέπει να ακουμπούν στο τραπέζι, με τους αγκώνες να σχηματίζουν γωνία 90°.

Αγγελική Κανάκη,
Εργοθεραπεύτρια

Κέντρο εξειδικευμένης μαθησιακής υποστήριξης & αποκατάστασης λόγου – ομιλίας
http://mathisiakesdiskolies.wordpress.com

πηγή