Τα
παιδιά συχνά παραπονιούνται στους γονείς και τους δασκάλου τους ότι ενώ
έχουν διαβάσει μια σελίδα, δεν θυμούνται τίποτα απολύτως. Η δυσκολία
τους να θυμηθούν αυτά που διάβασαν προκαλείται από ελλείμματα στην
εκτελεστική λειτουργία. Οι ακόλουθες στρατηγικές μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να θυμούνται και να κατανοούν περισσότερα σε ό,τι διαβάζουν.
Προτάσεις για δασκάλους
· Οργανώστε το μάθημα λαμβάνοντας υπόψη σας τα διαφορετικά στυλ μάθησης των παιδιών. Οργανώστε την ανάγνωση. Αρχικά μπορεί να διαβάζει ο εκπαιδευτικός μια παράγραφο, μετά ο μαθητής και μετά μαζί. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται το άγχος των κακών αναγνωστών και επιπλέον επιτρέπει στους μαθητές να διαμορφώσουν την ρουτίνα αυτή στο μυαλό τους. Αφήστε το παιδί να είναι όρθιο στο θρανίο του ή να περπατάει στο δωμάτιο/στην αίθουσα ενώ διαβάζει.
· Δημιουργήστε ενδιαφέρον για τις λέξεις πάνω στη σελίδα. Χειρονομίες, εκφράσεις προσώπου και κινήσεις μπορούν να βοηθήσουν τον μαθητή να μείνει συγκεντρωμένος κατά τη διάρκεια του μαθήματος της ανάγνωσης. Ένας τρόπος είναι η γραφή στον αέρα. Η γραφή στον αέρα είναι ένας τρόπος εξάσκησης του παιδιού στη γραφή λέξεων γράφοντας τες στον αέρα με το δάχτυλό του. Κάρτες με «ΝΑΙ» και «ΟΧΙ» μπορεί να χρησιμοποιηθούν επίσης. Το παιδί καλείται να σηκώσει μια από τις 2 κάρτες για να απαντήσει σε ερωτήσεις του εκπαιδευτικού σχετικά με το περιεχόμενο του κειμένου που διαβάστηκε.
· Χρησιμοποιείστε χρώματα και ήχο. Χρησιμοποιήστε μαρκαδόρους διαφορετικών χρωμάτων για να υπογραμμίσετε λέξεις, φράσεις ή κομμάτια του κειμένου προκειμένου να αυξηθεί η εμπλοκή του παιδιού στη δραστηριότητα της ανάγνωσης. Η ακρόαση ηχητικών βιβλίων (audio books) και η δυνατή ανάγνωση του ατόμου (χωρίς να είναι αναγκαία η παρουσία άλλων ατόμων) βελτιώνει την ικανότητα κατανόησης. Χρησιμοποιήστε μουσική για να δείξετε στους μαθητές ότι προχωράτε στο επόμενο θέμα ανάγνωσης.
· Μην χρησιμοποιείτε μόνο τη μέθοδο της διάλεξης για να παρουσιάσετε στα παιδιά το νέο υλικό. Αφήστε τα παιδιά να σχηματίσουν μικρές ομάδες και να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με το κείμενο ανάγνωσης που υπάρχουν πάνω σε πόστερ που κρέμονται στους τοίχους της αίθουσας. Ο εκπαιδευτικός δίνει στα παιδιά χρόνο για να συζητήσουν μεταξύ τους και να απαντήσουν στις ερωτήσεις που υπάρχουν στα πόστερ. Μετά το χρόνο που παραχωρείται στα παιδιά για κάθε ερώτηση. Οι ομάδες προχωρούν στις επόμενες.
· Κάντε εξάσκηση στην ανάγνωση με διάφορους τρόπους. Βάλτε όλα τα παιδιά να διαβάσουν μεγαλόφωνα το ίδιο κείμενο ταυτόχρονα. Αυτός ο τρόπος είναι πολύ καλός όταν η τάξη εστιάζει σε ένα μικρό κείμενο. Διαβάστε ή ξαναδιαβάστε μια παράγραφο προφορικά στην τάξη, χωρίς να αναφέρετε τις λέξεις κλειδιά. Δώστε στους μαθητές μια σύντομη, ενδιαφέρουσα παράγραφο για να διαβάσου. Τα παιδιά ξαναδιαβάζουν την παράγραφο μέχρι να αποκτήσουν ευχέρεια και σημειώνουν την πρόοδό τους σε ένα διάγραμμα.
Προτάσεις για τους γονείς
· Συνεργαστείτε με τα παιδιά σας. Διαβάστε στο παιδί σας και με το παιδί σας κάθε μέρα. Διαβάστε εναλλάξ τις παραγράφους ή τις σελίδες ενός βιβλίου (μια εσείς, μια το παιδί). Διαβάστε τις σελίδες που βρίσκονται αριστερά και αφήστε το παιδί να διαβάσει τις σελίδες που είναι δεξιά. Διαβάστε μαζί με το παιδί, ταυτόχρονα, βάζοντας το δάχτυλό σας κάτω από τις λέξεις.
· Χειριστείτε τις δύσκολες λέξεις. Αν το παιδί σας διαβάσει λάθος μια λέξη, πείτε του την εσείς σωστά αμέσως. Βάλτε το παιδί να δείξει αργά την λέξη με το δάχτυλό του και να την διαβάσει δυνατά 3 φορές. Στη συνέχεια ζητήστε από το παιδί να ξαναδιαβάσει την πρόταση που περιέχει την λέξη και μετά να συνεχίσει στην ανάγνωση του κειμένου.
· Δώστε στο παιδί ένα φύλλο χαρτί. Μόλις διαβάσει την παράγραφο, δώστε του 1-2 λεπτά για να γράψει όσα θυμάται από αυτά που διάβασε. Μόλις το ολοκληρώσει, αφήστε το να κάνει ένα διάλειμμα. Επαναλάβετε την διαδικασία.
· Κάντε την ανάγνωση διασκέδαση. Τα παιδιά που δυσκολεύονται στην ανάγνωση τρομοκρατούνται στη θέα χοντρών βιβλίων με ελάχιστες εικόνες. Δώστε τους κατάλληλα (και ενδιαφέροντα) για την ηλικία τους βιβλία με εικόνες και περιορισμένης έκτασης κείμενο, βιβλία με αινίγματα, αστεία και περιοδικά.
· Υπογραμμίστε με χρωματιστό μαρκαδόρο τις σημαντικές πληροφορίες του κειμένου. Φωτοτυπήστε ένα κεφάλαιο/μια ενότητα από ένα βιβλίο και βάλτε το παιδί να υπογραμμίσει τις σημαντικές λέξεις και ιδέες (με διαφορετικό χρώμα).
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδικός Παιδαγωγός
Πηγή
Προτάσεις για δασκάλους
· Οργανώστε το μάθημα λαμβάνοντας υπόψη σας τα διαφορετικά στυλ μάθησης των παιδιών. Οργανώστε την ανάγνωση. Αρχικά μπορεί να διαβάζει ο εκπαιδευτικός μια παράγραφο, μετά ο μαθητής και μετά μαζί. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται το άγχος των κακών αναγνωστών και επιπλέον επιτρέπει στους μαθητές να διαμορφώσουν την ρουτίνα αυτή στο μυαλό τους. Αφήστε το παιδί να είναι όρθιο στο θρανίο του ή να περπατάει στο δωμάτιο/στην αίθουσα ενώ διαβάζει.
· Δημιουργήστε ενδιαφέρον για τις λέξεις πάνω στη σελίδα. Χειρονομίες, εκφράσεις προσώπου και κινήσεις μπορούν να βοηθήσουν τον μαθητή να μείνει συγκεντρωμένος κατά τη διάρκεια του μαθήματος της ανάγνωσης. Ένας τρόπος είναι η γραφή στον αέρα. Η γραφή στον αέρα είναι ένας τρόπος εξάσκησης του παιδιού στη γραφή λέξεων γράφοντας τες στον αέρα με το δάχτυλό του. Κάρτες με «ΝΑΙ» και «ΟΧΙ» μπορεί να χρησιμοποιηθούν επίσης. Το παιδί καλείται να σηκώσει μια από τις 2 κάρτες για να απαντήσει σε ερωτήσεις του εκπαιδευτικού σχετικά με το περιεχόμενο του κειμένου που διαβάστηκε.
· Χρησιμοποιείστε χρώματα και ήχο. Χρησιμοποιήστε μαρκαδόρους διαφορετικών χρωμάτων για να υπογραμμίσετε λέξεις, φράσεις ή κομμάτια του κειμένου προκειμένου να αυξηθεί η εμπλοκή του παιδιού στη δραστηριότητα της ανάγνωσης. Η ακρόαση ηχητικών βιβλίων (audio books) και η δυνατή ανάγνωση του ατόμου (χωρίς να είναι αναγκαία η παρουσία άλλων ατόμων) βελτιώνει την ικανότητα κατανόησης. Χρησιμοποιήστε μουσική για να δείξετε στους μαθητές ότι προχωράτε στο επόμενο θέμα ανάγνωσης.
· Μην χρησιμοποιείτε μόνο τη μέθοδο της διάλεξης για να παρουσιάσετε στα παιδιά το νέο υλικό. Αφήστε τα παιδιά να σχηματίσουν μικρές ομάδες και να απαντήσουν σε ερωτήσεις σχετικά με το κείμενο ανάγνωσης που υπάρχουν πάνω σε πόστερ που κρέμονται στους τοίχους της αίθουσας. Ο εκπαιδευτικός δίνει στα παιδιά χρόνο για να συζητήσουν μεταξύ τους και να απαντήσουν στις ερωτήσεις που υπάρχουν στα πόστερ. Μετά το χρόνο που παραχωρείται στα παιδιά για κάθε ερώτηση. Οι ομάδες προχωρούν στις επόμενες.
· Κάντε εξάσκηση στην ανάγνωση με διάφορους τρόπους. Βάλτε όλα τα παιδιά να διαβάσουν μεγαλόφωνα το ίδιο κείμενο ταυτόχρονα. Αυτός ο τρόπος είναι πολύ καλός όταν η τάξη εστιάζει σε ένα μικρό κείμενο. Διαβάστε ή ξαναδιαβάστε μια παράγραφο προφορικά στην τάξη, χωρίς να αναφέρετε τις λέξεις κλειδιά. Δώστε στους μαθητές μια σύντομη, ενδιαφέρουσα παράγραφο για να διαβάσου. Τα παιδιά ξαναδιαβάζουν την παράγραφο μέχρι να αποκτήσουν ευχέρεια και σημειώνουν την πρόοδό τους σε ένα διάγραμμα.
Προτάσεις για τους γονείς
· Συνεργαστείτε με τα παιδιά σας. Διαβάστε στο παιδί σας και με το παιδί σας κάθε μέρα. Διαβάστε εναλλάξ τις παραγράφους ή τις σελίδες ενός βιβλίου (μια εσείς, μια το παιδί). Διαβάστε τις σελίδες που βρίσκονται αριστερά και αφήστε το παιδί να διαβάσει τις σελίδες που είναι δεξιά. Διαβάστε μαζί με το παιδί, ταυτόχρονα, βάζοντας το δάχτυλό σας κάτω από τις λέξεις.
· Χειριστείτε τις δύσκολες λέξεις. Αν το παιδί σας διαβάσει λάθος μια λέξη, πείτε του την εσείς σωστά αμέσως. Βάλτε το παιδί να δείξει αργά την λέξη με το δάχτυλό του και να την διαβάσει δυνατά 3 φορές. Στη συνέχεια ζητήστε από το παιδί να ξαναδιαβάσει την πρόταση που περιέχει την λέξη και μετά να συνεχίσει στην ανάγνωση του κειμένου.
· Δώστε στο παιδί ένα φύλλο χαρτί. Μόλις διαβάσει την παράγραφο, δώστε του 1-2 λεπτά για να γράψει όσα θυμάται από αυτά που διάβασε. Μόλις το ολοκληρώσει, αφήστε το να κάνει ένα διάλειμμα. Επαναλάβετε την διαδικασία.
· Κάντε την ανάγνωση διασκέδαση. Τα παιδιά που δυσκολεύονται στην ανάγνωση τρομοκρατούνται στη θέα χοντρών βιβλίων με ελάχιστες εικόνες. Δώστε τους κατάλληλα (και ενδιαφέροντα) για την ηλικία τους βιβλία με εικόνες και περιορισμένης έκτασης κείμενο, βιβλία με αινίγματα, αστεία και περιοδικά.
· Υπογραμμίστε με χρωματιστό μαρκαδόρο τις σημαντικές πληροφορίες του κειμένου. Φωτοτυπήστε ένα κεφάλαιο/μια ενότητα από ένα βιβλίο και βάλτε το παιδί να υπογραμμίσει τις σημαντικές λέξεις και ιδέες (με διαφορετικό χρώμα).
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδικός Παιδαγωγός
Πηγή