20/5/17

Στάδια Ανάπτυξης: Πότε να ανησυχήσετε



Αποτέλεσμα εικόνας για σταδια αναπτυξης και συμπεριφορας παιδιου
πηγη


Είναι λογικο να ανησυχησετε και να ζητησετε τη γνωμη ειδικου αν το παιδι:

Στο τελος του 3ου  μηνα
·        Εχει ανισες και μη συμμετρικες κινησεις των χεριων ή/και των ποδιων του
·        Δεν στηριζει εστω και για δευτερολεπτο το κεφαλακι του στην ημικαθιστικη θεση
·         Δε δειχνει να αντιδρα σε δυνατους ηχους
·        Δεν κανει φωνουλες
·        Δεν παρακολουθει με τα ματια του ένα κοντινο αντικειμενο
·        Δεν κοιταει παρατηρητικα τα ανθρωπινα προσωπα
·        Δε χαμογελαει όταν σας βλεπει ή όταν του χαμογελατε
Στο τελος του 6ου μηνα
·        Δεν εχει σταθερο το κεφαλακι του όταν καθεται
·        Δεν σηκωνει, εστω και στιγμιαια, το βαρος του στα ποδια του
·        Δεν προσπαθει, εστω και ατελως, να γυρισει από μπρουμυτα ανασκελα ή το αναποδο
·        Δε γυριζει στον ηχο μιας κουδουνιστρας
·        Δε γελαει
·        Δεν προσπαθει να φτασει με το χερακι του και να γραπωσει καποιο παιχνιδι
·        Δεν παρακολουθει τη μαμα που κινειται μπροστα του από τη μια ακρη του δωματιου στην άλλη, 180 μοιρες
Στο τελος του 9ου μηνα
·        Δεν καθεται μονο του χωρις υποστηριξη της πλατης
·        Δεν στεκεται στηριζομενο με τα χερια του όταν το βαζουμε ορθιο
·        Δε μιμειται ηχους της γλωσσας ή δε βαβιζει με απλες συλλαβες, όπως μα-μα-μα, μπα-μπα-μπα
·        Δε μεταφερει κυβακι από το ένα χερι στο άλλο
·        Δε μπορει να κρατησει δυο κυβακια στα χερια του Στο τελος του 12ου μηνα
·       Δε μπορει να καθισει από ξαπλωτο
·       Δε μπορει να κρατηθει ορθιο εστω για δυο δευτερολεπτα
·       Δε βαβιζει με πολλες συλλαβες, πχ μα-βα –μπα-βου
·       Δε χρησιμοποιει τον αντιχειρα και το δεικτη για να πιασει ένα μικρο αντικειμενο, όπως μια σταφιδα
·       Δε χτυπαει μεταξυ τους δυο κυβακια που εχει στα χερια του
·       Δεν παιζει απλα παιχνιδακια όπως κου-κου-τζα
·       Δεν επικοινωνει με τον τροπο του, χειρονομιες ή φωνουλες, τα θελω και τις αναγκες του
Στο τελος του 15ου μηνα
·        Δεν κρατιεται ορθιο μονο του
·        Δεν κανει προσπαθειες να περπατησει
·        Δε χρησιμοποιει τις λεξεις ‘μαμα’ ‘μπαμπα’ με το συγκεκριμενο τους νοημα
·        Δε χρησιμοποιει μια λεξουλα περαν του ‘μαμα’ ‘μπαμπα’
·        Δε βαζει το τουβλακι μεσα στο κουτι ή το δοχειακι
·        Δε χρησιμοποιει το μολυβι στο χαρτι κανωντας ακατεργαστες μουτζουρες
·        Δε χαιρεταει ‘αντιο’ με το χερακι του
·        Δεν παιζει με τη μπαλα
·        Δε μιμειται δραστηριοτητες στο σπιτι, όπως μαγειρεμα, ανοιγμα του ψυγειου, διαδικασια του φαγητου ή του υπνου κλπ
Στο τελος του 18ου μηνα
·       Δε μπορει να περπατησει
·       Δε μπορει να περπατησει προς τα πισω
·       Δεν εχει τουλαχιστον δυο λεξεις περαν του ‘μαμα’ μπαμπα’
·       Δεν αφηνει ή ριχνει αντικειμενα από το χερι του
·       Δεν πινει από παιδικο ποτηρακι
·       Δεν βοηθαει αυθορμητα τη μαμα σε καποια δουλεια του σπιτιου
·       Παιζει συνεχως με έναν επαναλαμβανομενο, στειρο, μη δημιουργικο τροπο, χωρις φαντασια ή προσποιηση
·       Εχει ελαχιστη ή καθολου γλωσσα του σωματος (εκφρασεις, χειρονομιες)
Στο τελος του 24ου μηνα
·        Δε μπορει να τρεξει
·        Δε μπορει να κλωτσησει μια μπαλα προς τα εμπρος
·        Δε μπορει να ανεβει τις σκαλες ορθιο, εστω με τη μαμα να βοηθαει κρατωντας το
·        Δεν εχει τουλαχιστον 6 συγκεκριμενες λεξεις
·        Δε δειχνει σωστα δυο εικονες στο βιβλιαρακι
·        Δε μπορει να φτιαξει έναν πυργο με τουλαχιστον 4 τουβλακια
·        Δε χρησιμοποιει καθολου πιρουνι ή κουταλι
·        Δεν κανει παιχνιδι προσποιησης, όπως να ταιζει την κουκλα Στο τελος του 3ου χρονου
·        Δε μπορει να πεταξει τη μπαλα πανω από τους ωμους του
·        Δεν ονοματιζει τουλαχιστον τεσσερις εικονες σε βιβλιαρακι
·        Δε φτιαχνει πυργο από τουλαχιστον 6-7 κυβακια
·        Δε μιμειται μια καθετη γραμμη στο χαρτι
·        Δε βγαζει ή βαζει χωρις πολλη βοηθεια τα ρουχα του
·        Δεν πλενει και δε σκουπιζει τα χερια του
Στο τελος του 4ου χρονου
·        Δεν ισορροπει στο ένα ποδι για τουλαχιστον 1-2 δευτερολεπτα
·        Δε γνωριζει μερικα χρωματα ή να μετραει 1-2 κυβακια
·        Εχει λογο που είναι εστω και μερικως ακαταληπτος
·        Δε μπορει να αντιγραψει καλα έναν κυκλο
·        Δεν αναφερει το ονομα ενός/ μιας φιλης του Στο τελος του 5ου χρονου
·        Δε μπορει να πηδηξει στο ένα ποδι
·        Δεν κατανοει τουλαχιστον τεσσερις προθεσεις, τρια επιθετα ή τεσσερα χρωματα
·        Δε μπορει να αντιγραψει έναν σταυρο ή να ζωγραφισει έναν ανθρωπο με τουλαχιστον 3-4 μερη του σωματος
·        Δεν παιζει επιτραπεζια ή παιχνιδια με καρτες
·        Δε μπορει να ντυθει χωρις βοηθεια


Απόσπασμα από το βιβλίο του Παπαβέντση Στέλιου “Προικισμένα μωρά εμπνευσμένοι γονείς: για μια άλλη προσχολική ηλικία”, εκδόσεις Πατάκη 2009.
Πηγη