πηγη |
Είναι λογικο να ανησυχησετε και να ζητησετε τη γνωμη ειδικου αν το παιδι:
Στο τελος του 3ου μηνα
· Εχει ανισες και μη συμμετρικες κινησεις των χεριων ή/και των ποδιων του
· Δεν στηριζει εστω και για δευτερολεπτο το κεφαλακι του στην ημικαθιστικη θεση
· Δε δειχνει να αντιδρα σε δυνατους ηχους
· Δεν κανει φωνουλες
· Δεν παρακολουθει με τα ματια του ένα κοντινο αντικειμενο
· Δεν κοιταει παρατηρητικα τα ανθρωπινα προσωπα
· Δε χαμογελαει όταν σας βλεπει ή όταν του χαμογελατε
Στο τελος του 6ου μηνα
· Δεν εχει σταθερο το κεφαλακι του όταν καθεται
· Δεν σηκωνει, εστω και στιγμιαια, το βαρος του στα ποδια του
· Δεν προσπαθει, εστω και ατελως, να γυρισει από μπρουμυτα ανασκελα ή το αναποδο
· Δε γυριζει στον ηχο μιας κουδουνιστρας
· Δε γελαει
· Δεν προσπαθει να φτασει με το χερακι του και να γραπωσει καποιο παιχνιδι
· Δεν παρακολουθει τη μαμα που κινειται μπροστα του από τη μια ακρη του δωματιου στην άλλη, 180 μοιρες
Στο τελος του 9ου μηνα
· Δεν καθεται μονο του χωρις υποστηριξη της πλατης
· Δεν στεκεται στηριζομενο με τα χερια του όταν το βαζουμε ορθιο
· Δε μιμειται ηχους της γλωσσας ή δε βαβιζει με απλες συλλαβες, όπως μα-μα-μα, μπα-μπα-μπα
· Δε μεταφερει κυβακι από το ένα χερι στο άλλο
· Δε μπορει να κρατησει δυο κυβακια στα χερια του Στο τελος του 12ου μηνα
· Δε μπορει να καθισει από ξαπλωτο
· Δε μπορει να κρατηθει ορθιο εστω για δυο δευτερολεπτα
· Δε βαβιζει με πολλες συλλαβες, πχ μα-βα –μπα-βου
· Δε χρησιμοποιει τον αντιχειρα και το δεικτη για να πιασει ένα μικρο αντικειμενο, όπως μια σταφιδα
· Δε χτυπαει μεταξυ τους δυο κυβακια που εχει στα χερια του
· Δεν παιζει απλα παιχνιδακια όπως κου-κου-τζα
· Δεν επικοινωνει με τον τροπο του, χειρονομιες ή φωνουλες, τα θελω και τις αναγκες του
Στο τελος του 15ου μηνα
· Δεν κρατιεται ορθιο μονο του
· Δεν κανει προσπαθειες να περπατησει
· Δε χρησιμοποιει τις λεξεις ‘μαμα’ ‘μπαμπα’ με το συγκεκριμενο τους νοημα
· Δε χρησιμοποιει μια λεξουλα περαν του ‘μαμα’ ‘μπαμπα’
· Δε βαζει το τουβλακι μεσα στο κουτι ή το δοχειακι
· Δε χρησιμοποιει το μολυβι στο χαρτι κανωντας ακατεργαστες μουτζουρες
· Δε χαιρεταει ‘αντιο’ με το χερακι του
· Δεν παιζει με τη μπαλα
· Δε μιμειται δραστηριοτητες στο σπιτι, όπως μαγειρεμα, ανοιγμα του ψυγειου, διαδικασια του φαγητου ή του υπνου κλπ
Στο τελος του 18ου μηνα
· Δε μπορει να περπατησει
· Δε μπορει να περπατησει προς τα πισω
· Δεν εχει τουλαχιστον δυο λεξεις περαν του ‘μαμα’ μπαμπα’
· Δεν αφηνει ή ριχνει αντικειμενα από το χερι του
· Δεν πινει από παιδικο ποτηρακι
· Δεν βοηθαει αυθορμητα τη μαμα σε καποια δουλεια του σπιτιου
· Παιζει συνεχως με έναν επαναλαμβανομενο, στειρο, μη δημιουργικο τροπο, χωρις φαντασια ή προσποιηση
· Εχει ελαχιστη ή καθολου γλωσσα του σωματος (εκφρασεις, χειρονομιες)
Στο τελος του 24ου μηνα
· Δε μπορει να τρεξει
· Δε μπορει να κλωτσησει μια μπαλα προς τα εμπρος
· Δε μπορει να ανεβει τις σκαλες ορθιο, εστω με τη μαμα να βοηθαει κρατωντας το
· Δεν εχει τουλαχιστον 6 συγκεκριμενες λεξεις
· Δε δειχνει σωστα δυο εικονες στο βιβλιαρακι
· Δε μπορει να φτιαξει έναν πυργο με τουλαχιστον 4 τουβλακια
· Δε χρησιμοποιει καθολου πιρουνι ή κουταλι
· Δεν κανει παιχνιδι προσποιησης, όπως να ταιζει την κουκλα Στο τελος του 3ου χρονου
· Δε μπορει να πεταξει τη μπαλα πανω από τους ωμους του
· Δεν ονοματιζει τουλαχιστον τεσσερις εικονες σε βιβλιαρακι
· Δε φτιαχνει πυργο από τουλαχιστον 6-7 κυβακια
· Δε μιμειται μια καθετη γραμμη στο χαρτι
· Δε βγαζει ή βαζει χωρις πολλη βοηθεια τα ρουχα του
· Δεν πλενει και δε σκουπιζει τα χερια του
Στο τελος του 4ου χρονου
· Δεν ισορροπει στο ένα ποδι για τουλαχιστον 1-2 δευτερολεπτα
· Δε γνωριζει μερικα χρωματα ή να μετραει 1-2 κυβακια
· Εχει λογο που είναι εστω και μερικως ακαταληπτος
· Δε μπορει να αντιγραψει καλα έναν κυκλο
· Δεν αναφερει το ονομα ενός/ μιας φιλης του Στο τελος του 5ου χρονου
· Δε μπορει να πηδηξει στο ένα ποδι
· Δεν κατανοει τουλαχιστον τεσσερις προθεσεις, τρια επιθετα ή τεσσερα χρωματα
· Δε μπορει να αντιγραψει έναν σταυρο ή να ζωγραφισει έναν ανθρωπο με τουλαχιστον 3-4 μερη του σωματος
· Δεν παιζει επιτραπεζια ή παιχνιδια με καρτες
· Δε μπορει να ντυθει χωρις βοηθεια
Απόσπασμα από το βιβλίο του Παπαβέντση Στέλιου “Προικισμένα μωρά εμπνευσμένοι γονείς: για μια άλλη προσχολική ηλικία”, εκδόσεις Πατάκη 2009.
Πηγη