<<Δεν μπορεί να μάθει την ορθογραφία του...Από τη μα τα γράφει
σωστά και μετά πάλι λάθος...Στο σχολείο ενώ τα ξέρει τα κάνει και πάλι
λάθος...Τι θα κάνω μαζί του; Τι βαθμούς θα μας φέρει πάλι;>>Μήπως
σας θυμίζουν κάτι αυτές όλες οι ανησυχίες; Μήπως και εσείς τις έχετε για
το παιδί σας;
Η δυσλεξία παρουσιάζεται πολύ τακτικά και την αντιμετωπίζουν αρκετά παιδιά! Η ειδική αυτή μαθησιακή δυσκολία μπορεί να γίνει αντιληπτή στο γονιό,αλλά και τον εκπαιδευτικό από τα πρώτα κιόλας σχολικά χρόνια του παιδιού... Πολλοί την αντιλαμβάνονται από την πρώτη Δημοτικού,αλλά το καλύτερο θα ήταν να προσπαθούμε να σιγουρευτούμε μέσα στα επόμενα μαθητικά χρόνια του παιδιού μας,καθώς στο νηπιαγωγείο και στην πρώτη τάξη είναι λογικό πολλά από τα λάθη να συμβαίνουν λόγω ακόμα <<ωριμότητας>> του παιδιού...
Η ιδέα πολλές φορές και μόνο της δυσλεξίας,τρομάζει τους γονείς και πολλές φορές τους εκπαιδευτικούς και η ερώτηση που προκύπτει τις περισσότερες των φορών είναι αν διορθώνεται εντελώς! Η δυσλεξία λοιπόν δε διορθώνεται εντελώς,αλλά όπως έχω προαναφέρει και σε προηγούμενα άρθρα μου μπορεί να βελτιωθεί σημαντικά! Αν γονείς και εκπαιδευτικοί όμως που έχουν παιδιά με δυσλεξία,δεν αποδεχθούν τη δυσκολία αυτή,η κατάσταση μπορεί πολύ εύκολα να μη βελτιωθεί και το παιδί να αντιμετωπίζει προβλήματα συνεχώς στο σχολικό του περιβάλλον και ενδεχομένως και αργότερα,καθώς η ψυχολογία διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο για ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες!
Κάθε παιδί λοιπόν και κάθε μαθητής είναι σε θέση να παρουσιάσει πρόοδο,αρκεί να ανακαλύψουμε τον τρόπο για να το πετύχουμε...Θα ήταν λοιπόν καλό γονείς και παιδαγωγοί να καταφέρουν να διακρίνουν στις πρώτες τάξεις ακόμα του Δημοτικού σχολείου τις όποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει το κάθε παιδί,ώστε να είναι εφικτή η πιο εύκολη βελτίωση!
Το ουσιαστικότερο πρόβλημα όμως που αντιμετωπίζουν κυρίως οι γονείς στο σπίτι είναι τα λάθη στα γραπτά κείμενα του δυσλεκτικού παιδιού... Είναι γεγονός ότι το παιδί με δυσλεξία μπορεί να μην παρουσιάζει μια ευθεία γραμμή όσον αφορά την επίδοσή του στα γραπτά του κείμενα... Πολλές φορές για παράδειγμα μπορεί να γράψει σωστά την κατάληξη του ρήματος και άλλες πάλι το ίδιο ρήμα μπορεί να γραφεί εντελώς διαφορετικά από το ίδιο! Υπάρχουν λοιπόν τεχνικές,προκειμένου να μάθει το ίδιο τους κανόνες και να αναγνωρίζει ότι το ρήμα για παράδειγμα που τελειώνει σε -ω γράφεται με ω και με αυτόν τον τρόπο να μπορεί αργότερα και το ίδιο να διορθώσει το λάθος του (αυτοδιόρθωση)!
Μια πολύ καλή τακτική είναι η χρήση των χρωμάτων! Χρησιμοποιήστε χρώματα,για να τονίσετε τις βασικές καταλήξεις και όχι για να διορθώσετε όλα τα λάθη του μαθητή! Τα λάθη πολλές φορές είναι πολλά,αλλά να δίνετε μεγαλύτερη έμφαση σε αυτά,τα οποία είναι πιο βασικά,όπως για παράδειγμα καταλήξεις ρημάτων,ουσιαστικών... Ακόμα πολλές φορές και στην ορθογραφία που έχει για το σχολείο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα χρώματα,προκειμένου να ενεργοποιήσετε τη μνήμη του!
Συνήθως τα παιδιά με δυσλεξία δεν έχουν πλούσιο λεξιλόγιο...Ξεκινήστε από το Δημοτικό ήδη να μαθαίνεται στο παιδί σας συνώνυμα και αντώνυμα υπό μορφή παιχνιδιού! Για παράδειγμα σε αυτήν ακριβώς τη διαδικασία θα μπορούσε να βοηθήσει και το πολύ γνωστό σε όλους μας,πρόσωπα,ζώα ή πράγματα... Μέσα από αυτό το παιχνίδι το παιδί κινητοποιεί τη σκέψη του και μπορεί να ανακαλύψει αρκετές λέξεις,ακόμα και μέσα από τη δική μας βοήθεια πολλές φορές! Θα ήταν ακόμα καλύτερο να παίρνουν μέρος στο παιχνίδι και άλλα παιδιά,φίλοι,ώστε να γίνεται πιο ενδιαφέρον,γιατί πολλές φορές το ένα παιδί μπορεί να δώσει ιδέες στο άλλο!
Επιπλέον θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε ένα παιχνίδι με στήλες:<<Να βρείτε όσο πιο πολλά ρήματα γίνεται που να τελειώνουν σε -ιζω ή -ωνω...>> ή σε κάποια άλλη κατάληξη και να μαζεύει το παιδί πόντους ανάλογα με τον αριθμό των ρημάτων που θα βρει!Έτσι μπορεί να μάθει καινούρια ρήματα και επιπλέον να θυμάται ευκολότερα τις καταλήξεις! Να είστε σίγουροι ότι μέσα από την ευγενή άμυλα τα παιδιά με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες έχουν καλύτερα αποτελέσματα και ξεπερνούν ευκολότερα τις δυσκολίες τους!
Όσον αφορά το σχολικό περιβάλλον,θα πρέπει πολλές φορές ο εκπαιδευτικός να δείχνει την κατάλληλη επιείκεια στο μαθητή με δυσλεξία,χωρίς αυτό όμως να συνεπάγεται παντελή αδιαφορία ή υπερβολική διάθεση αρωγής προς αυτό το παιδί,γιατί με αυτόν τον τρόπο το ίδιο δε θα είναι αργότερα σε θέση να ανταποκριθεί από μόνο του και η κατάσταση δε θα βελτιωθεί,καθώς πολλά παιδιά αφήνονται στην εύκολη λύση! Ο εκπαιδευτικός μπορεί με μεγάλη διακριτικότητα να ελέγχει το παιδί με ειδική μαθησιακή δυσκολία κατά τη διάρκεια του μαθήματος και να προσαρμόζει ενίοτε τον τρόπο διδασκαλίας του έτσι ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί και το παιδί με μαθησιακή δυσκολία και όχι μόνο οι υπόλοιποι μαθητές! Πολλοί παιδαγωγοί είναι γεγονός ότι δεν έχουν το χρόνο μέσα στην τάξη να ασχοληθούν ειδικώς με το παιδί με μαθησιακή δυσκολία! Ας προσπαθήσουμε όμως τουλάχιστον όλοι οι εκπαιδευτικοί να βεβαιωνόμαστε ότι όλοι οι μαθητές μας όταν βγουν από την τάξη έχουν κατανοήσει το μάθημα και ότι όλοι έμειναν ευχαριστημένοι από αυτό!
Ακόμα και ο πιο υπερκινητικός μαθητής,ακόμα και ο μαθητής με την οποιαδήποτε μαθησιακή δυσκολία έχει,αν του παρουσιάσουμε το μάθημα με ενδιαφέροντα τρόπο,είναι βέβαιο ότι θα κατανοήσει αρκετά! Πολλά λοιπόν αποτελέσματα έγκεινται και στον τρόπο διδασκαλίας του εκπαιδευτικού,αλλά και την αυτοπεποίθηση του εκάστοτε μαθητή! Δεν αγνοούμε λοιπόν κανένα παιδί,όσο <<δύσκολο>> και αν μας φαίνεται...<<Δύσκολο>>ΔΕΝ είναι το παιδί,αλλά η κατάσταση,την οποία αυτό αντιμετωπίζει και θα ήταν καλό να το κατανοήσουμε όλοι αν θέλουμε οι μαθητές να μπορέσουν να βελτιωθούν!
(ΑΠΟΔΟΧΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ+ΚΑΤΑΛΛΗΛΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ)*ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΑΙΔΙΟΥ=ΜΙΑ ΥΓΙΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΜΕ ΑΡΚΕΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟ!!!
ΕΦΑΡΜΟΣΤΕ ΤΟ ΟΛΟΙ!!ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΟΤΙ ΜΟΝΟ ΚΕΡΔΟΣ ΘΑ ΕΧΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ!!ΑΓΑΠΗΣΤΕ ΤΟ ΓΙΆΥΤΟ ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΔΕΙΞΤΕ ΤΟΥ ΟΤΙ ΕΙΣΤΕ ΠΕΡΗΦΑΝΟΙ ΓΙΆΥΤΟ...!!
Έλληνα Σεβαστή-Ειρήνη(Φιλόλογος με σπουδές στην ειδική αγωγή και τις μαθησιακές δυσκολίες)
Πηγή
Η δυσλεξία παρουσιάζεται πολύ τακτικά και την αντιμετωπίζουν αρκετά παιδιά! Η ειδική αυτή μαθησιακή δυσκολία μπορεί να γίνει αντιληπτή στο γονιό,αλλά και τον εκπαιδευτικό από τα πρώτα κιόλας σχολικά χρόνια του παιδιού... Πολλοί την αντιλαμβάνονται από την πρώτη Δημοτικού,αλλά το καλύτερο θα ήταν να προσπαθούμε να σιγουρευτούμε μέσα στα επόμενα μαθητικά χρόνια του παιδιού μας,καθώς στο νηπιαγωγείο και στην πρώτη τάξη είναι λογικό πολλά από τα λάθη να συμβαίνουν λόγω ακόμα <<ωριμότητας>> του παιδιού...
Η ιδέα πολλές φορές και μόνο της δυσλεξίας,τρομάζει τους γονείς και πολλές φορές τους εκπαιδευτικούς και η ερώτηση που προκύπτει τις περισσότερες των φορών είναι αν διορθώνεται εντελώς! Η δυσλεξία λοιπόν δε διορθώνεται εντελώς,αλλά όπως έχω προαναφέρει και σε προηγούμενα άρθρα μου μπορεί να βελτιωθεί σημαντικά! Αν γονείς και εκπαιδευτικοί όμως που έχουν παιδιά με δυσλεξία,δεν αποδεχθούν τη δυσκολία αυτή,η κατάσταση μπορεί πολύ εύκολα να μη βελτιωθεί και το παιδί να αντιμετωπίζει προβλήματα συνεχώς στο σχολικό του περιβάλλον και ενδεχομένως και αργότερα,καθώς η ψυχολογία διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο για ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες!
Κάθε παιδί λοιπόν και κάθε μαθητής είναι σε θέση να παρουσιάσει πρόοδο,αρκεί να ανακαλύψουμε τον τρόπο για να το πετύχουμε...Θα ήταν λοιπόν καλό γονείς και παιδαγωγοί να καταφέρουν να διακρίνουν στις πρώτες τάξεις ακόμα του Δημοτικού σχολείου τις όποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει το κάθε παιδί,ώστε να είναι εφικτή η πιο εύκολη βελτίωση!
Το ουσιαστικότερο πρόβλημα όμως που αντιμετωπίζουν κυρίως οι γονείς στο σπίτι είναι τα λάθη στα γραπτά κείμενα του δυσλεκτικού παιδιού... Είναι γεγονός ότι το παιδί με δυσλεξία μπορεί να μην παρουσιάζει μια ευθεία γραμμή όσον αφορά την επίδοσή του στα γραπτά του κείμενα... Πολλές φορές για παράδειγμα μπορεί να γράψει σωστά την κατάληξη του ρήματος και άλλες πάλι το ίδιο ρήμα μπορεί να γραφεί εντελώς διαφορετικά από το ίδιο! Υπάρχουν λοιπόν τεχνικές,προκειμένου να μάθει το ίδιο τους κανόνες και να αναγνωρίζει ότι το ρήμα για παράδειγμα που τελειώνει σε -ω γράφεται με ω και με αυτόν τον τρόπο να μπορεί αργότερα και το ίδιο να διορθώσει το λάθος του (αυτοδιόρθωση)!
Μια πολύ καλή τακτική είναι η χρήση των χρωμάτων! Χρησιμοποιήστε χρώματα,για να τονίσετε τις βασικές καταλήξεις και όχι για να διορθώσετε όλα τα λάθη του μαθητή! Τα λάθη πολλές φορές είναι πολλά,αλλά να δίνετε μεγαλύτερη έμφαση σε αυτά,τα οποία είναι πιο βασικά,όπως για παράδειγμα καταλήξεις ρημάτων,ουσιαστικών... Ακόμα πολλές φορές και στην ορθογραφία που έχει για το σχολείο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα χρώματα,προκειμένου να ενεργοποιήσετε τη μνήμη του!
Συνήθως τα παιδιά με δυσλεξία δεν έχουν πλούσιο λεξιλόγιο...Ξεκινήστε από το Δημοτικό ήδη να μαθαίνεται στο παιδί σας συνώνυμα και αντώνυμα υπό μορφή παιχνιδιού! Για παράδειγμα σε αυτήν ακριβώς τη διαδικασία θα μπορούσε να βοηθήσει και το πολύ γνωστό σε όλους μας,πρόσωπα,ζώα ή πράγματα... Μέσα από αυτό το παιχνίδι το παιδί κινητοποιεί τη σκέψη του και μπορεί να ανακαλύψει αρκετές λέξεις,ακόμα και μέσα από τη δική μας βοήθεια πολλές φορές! Θα ήταν ακόμα καλύτερο να παίρνουν μέρος στο παιχνίδι και άλλα παιδιά,φίλοι,ώστε να γίνεται πιο ενδιαφέρον,γιατί πολλές φορές το ένα παιδί μπορεί να δώσει ιδέες στο άλλο!
Επιπλέον θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε ένα παιχνίδι με στήλες:<<Να βρείτε όσο πιο πολλά ρήματα γίνεται που να τελειώνουν σε -ιζω ή -ωνω...>> ή σε κάποια άλλη κατάληξη και να μαζεύει το παιδί πόντους ανάλογα με τον αριθμό των ρημάτων που θα βρει!Έτσι μπορεί να μάθει καινούρια ρήματα και επιπλέον να θυμάται ευκολότερα τις καταλήξεις! Να είστε σίγουροι ότι μέσα από την ευγενή άμυλα τα παιδιά με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες έχουν καλύτερα αποτελέσματα και ξεπερνούν ευκολότερα τις δυσκολίες τους!
Όσον αφορά το σχολικό περιβάλλον,θα πρέπει πολλές φορές ο εκπαιδευτικός να δείχνει την κατάλληλη επιείκεια στο μαθητή με δυσλεξία,χωρίς αυτό όμως να συνεπάγεται παντελή αδιαφορία ή υπερβολική διάθεση αρωγής προς αυτό το παιδί,γιατί με αυτόν τον τρόπο το ίδιο δε θα είναι αργότερα σε θέση να ανταποκριθεί από μόνο του και η κατάσταση δε θα βελτιωθεί,καθώς πολλά παιδιά αφήνονται στην εύκολη λύση! Ο εκπαιδευτικός μπορεί με μεγάλη διακριτικότητα να ελέγχει το παιδί με ειδική μαθησιακή δυσκολία κατά τη διάρκεια του μαθήματος και να προσαρμόζει ενίοτε τον τρόπο διδασκαλίας του έτσι ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί και το παιδί με μαθησιακή δυσκολία και όχι μόνο οι υπόλοιποι μαθητές! Πολλοί παιδαγωγοί είναι γεγονός ότι δεν έχουν το χρόνο μέσα στην τάξη να ασχοληθούν ειδικώς με το παιδί με μαθησιακή δυσκολία! Ας προσπαθήσουμε όμως τουλάχιστον όλοι οι εκπαιδευτικοί να βεβαιωνόμαστε ότι όλοι οι μαθητές μας όταν βγουν από την τάξη έχουν κατανοήσει το μάθημα και ότι όλοι έμειναν ευχαριστημένοι από αυτό!
Ακόμα και ο πιο υπερκινητικός μαθητής,ακόμα και ο μαθητής με την οποιαδήποτε μαθησιακή δυσκολία έχει,αν του παρουσιάσουμε το μάθημα με ενδιαφέροντα τρόπο,είναι βέβαιο ότι θα κατανοήσει αρκετά! Πολλά λοιπόν αποτελέσματα έγκεινται και στον τρόπο διδασκαλίας του εκπαιδευτικού,αλλά και την αυτοπεποίθηση του εκάστοτε μαθητή! Δεν αγνοούμε λοιπόν κανένα παιδί,όσο <<δύσκολο>> και αν μας φαίνεται...<<Δύσκολο>>ΔΕΝ είναι το παιδί,αλλά η κατάσταση,την οποία αυτό αντιμετωπίζει και θα ήταν καλό να το κατανοήσουμε όλοι αν θέλουμε οι μαθητές να μπορέσουν να βελτιωθούν!
(ΑΠΟΔΟΧΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ+ΚΑΤΑΛΛΗΛΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ)*ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΑΙΔΙΟΥ=ΜΙΑ ΥΓΙΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΜΕ ΑΡΚΕΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟ!!!
ΕΦΑΡΜΟΣΤΕ ΤΟ ΟΛΟΙ!!ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΟΤΙ ΜΟΝΟ ΚΕΡΔΟΣ ΘΑ ΕΧΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ!!ΑΓΑΠΗΣΤΕ ΤΟ ΓΙΆΥΤΟ ΠΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΔΕΙΞΤΕ ΤΟΥ ΟΤΙ ΕΙΣΤΕ ΠΕΡΗΦΑΝΟΙ ΓΙΆΥΤΟ...!!
Έλληνα Σεβαστή-Ειρήνη(Φιλόλογος με σπουδές στην ειδική αγωγή και τις μαθησιακές δυσκολίες)
Πηγή