19/2/14

Τι κάνουμε όταν το παιδί μας ...


δεν υπακούει σε κανόνες
 



Ως γονείς 



§    θέστε σαφή και ξεκάθαρα όρια.



§    δώστε λογικές εξηγήσεις για τους κανόνες που επιβάλλονται μιλώντας με τρόπο ευγενικό και αποφασιστικό.



§    οι συνέπειες πρέπει να είναι άμεσες, λογικές και κατάλληλες για την ηλικία του παιδιού.



§    είναι σημαντικό να γνωρίζει το παιδί τις συνέπειες που θα επακολουθήσουν τις πράξεις του.



§    οι συνέπειες που προκαθορίζονται πρέπει να μπορείτε να τις εφαρμόσετε.



§    όσο είναι δυνατό επιπλήξτε ή νουθετήστε ένα παιδί μακριά από άλλα άτομα ή την παρουσία τρίτων ανθρώπων.



§    απορρίψτε τη συμπεριφορά και όχι το ίδιο το  άτομο.



§    μη φοβάστε να απολογηθείτε. Τα παιδιά άλλωστε καταλαβαίνουν τα λάθη. Εξηγείστε τους πως δεν είναι τραγικό να αποτύχεις. Όλοι κάνουμε λάθη!

... αντιμιλάει

Ως γονείς...



ü  ακούστε το παιδί σας με προσοχή κοιτώντας το στα μάτια.



ü  χτυπήστε την πόρτα πριν μπείτε στο δωμάτιο του παιδιού σας, ειδικά όταν είναι κλειστή (ιδιαίτερα όταν είναι στην τουαλέτα)



ü  η γλώσσα που χρησιμοποιείτε, τα λόγια και ο τόνος της φωνής σας να είναι αυτά που θα αποδεχόσασταν κι εσείς αν σας μιλούσε το παιδί σας.



ü  εκτιμήστε την ανάγκη του παιδιού σας για διασκέδαση και το χρόνο που περνάει με τους φίλους του.



ü  δώστε στο παιδί σας το χώρο να έχει απόψεις και προτιμήσεις διαφορετικές από τις δικές σας (ή από αυτές άλλων μελών της οικογένειας)



ü  εκτιμήστε την ανάγκη του παιδιού σου για ιδιωτικότητα. Μην ανοίγετε τα γράμματά του και μην κρυφακούτε τις τηλεφωνικές του συνομιλίες.



ü  ζητήστε του την άδεια για να χρησιμοποιήσετε ή να δανειστείτε κάτι δικό του.

... έχει χαμηλή σχολική επίδοση


Ως γονείς ...



·                είναι σημαντικό να σκέφτεστε θετικά για κάθε παιδί, να ψάχνετε για το καλύτερο, να τα βοηθήσετε να συνειδητοποιήσουν τα πλεονεκτήματά τους.



·                μιλάτε τους για τα καλά στοιχεία που έχουν και μιλάτε στο κάθε παιδί χωριστά για τις ικανότητες που έχει.



·                παραδεχτείτε το παιδί σας όπως είναι, αγνοώντας τις αποτυχίες του και τονίζοντας τις επιτυχίες του.



·                συμπεριφερθείτε με αγάπη και στοργή στο παιδί σας ενισχύοντας το αίσθημά του  ότι αξίζει την εκτίμηση και την αγάπη των άλλων.



·                ενθαρρύνετε το παιδί σε κάθε βήμα του. Χρησιμοποιήστε φράσεις που θα τονίσουν την εκτίμηση και την εμπιστοσύνη στο πρόσωπό του.



·                εργαστείτε για τη δημιουργία μιας ατμόσφαιρας ζεστής, μιας ατμόσφαιρας ενδιαφέροντος μέσα στην οποία όλα τα παιδιά εκτιμούνται, ακούγονται και έχουν ευκαιρίες να συνεισφέρουν και να συμμετέχουν στην ανάληψη ευθυνών.



·                βοηθήστε τα παιδιά να αισθανθούν ικανά με την αγάπη, την ενθάρρυνση και την υποστήριξη. Επαινείτε τα όσο το δυνατόν πιο συχνά αλλά όχι με ψεύτικη πρόφαση ή όταν ο έπαινος δεν τους αρμόζει.



·                επιτρέψτε στα παιδιά να εκφράζονται ελεύθερα, να συζητούν για τα συναισθήματά τους, πάντα όμως με σεβασμό στους άλλους.



·                μη φοβάστε να απολογηθείτε. Τα παιδιά άλλωστε καταλαβαίνουν τα λάθη. Εξηγείστε τους πως δεν είναι τραγικό να αποτύχεις. Όλοι κάνουμε λάθη!



·                δώστε την ευκαιρία στα παιδιά να αναπτύξουν υπευθυνότητα αναλαμβάνοντας κάποιες εργασίες (καθαριότητα, μάζεμα παιχνιδιών, φροντίδα μικρότερου παιδιού κ.τ.λ.) που μπορούν να τα καταφέρουν σύμφωνα με την ηλικία τους.



·                να θυμάστε να του εκφράζετε συχνά την αγάπη σας με λόγια και με χάδια και την εμπιστοσύνη που του έχετε ότι είναι ικανό και θα τα καταφέρει στη ζωή του μιας και θα είναι τα λόγια που θα το συνοδεύουν σε όλη του τη ζωή!!!

... ζηλεύει

Ως γονείς ...



ü  να είστε προετοιμασμένοι για την επιστροφή σας στο σπίτι μετά την εργασία σας



ü  να περιμένετε ότι τα παιδιά μόλις μπείτε στο σπίτι, θα στήσουν ένα γερό καυγά και αδιαφορείστε



ü  ρωτείστε με ειλικρινές ενδιαφέρον πώς πήγε η μέρα τους



ü  μοιραστείτε και τις δικές σας εντυπώσεις από τη μέρα σας



ü  καθιερώστε ένα συγκεκριμένο χρόνο (π.χ. ½ ώρα) την εβδομάδα  όπου θα είναι αποκλειστικά αφιερωμένος σε κάθε ένα από τα παιδιά ξεχωριστά



ü  φροντίστε να αποκτήσει η πιο πάνω δραστηριότητα και ένα όνομα όπως είναι «η δική μας ώρα» ή «η δική μας δραστηριότητα»



ü  να έχετε για το κάθε παιδί σας διαφορετική προσέγγιση ως ξεχωριστή προσωπικότητα που είναι (είτε είναι του ίδιου είτε διαφορετικού φύλου)



ü  προσπαθήστε να μην ενθαρρύνετε τα «καρφώματα»



ü  τονίστε ότι σας δυσαρεστούν τα «καρφώματα» όταν συμβαίνουν



ü  αφήστε τα παιδιά να παίξουν μόνα τους



ü  φροντίστε να καλείτε στο σπίτι σας συνομήλικα παιδιά για το κάθε παιδί σας



ü  δώστε ιδιαίτερη έμφαση στα θετικά σημεία του κάθε παιδιού μας ξεχωριστά