Facebook Ομάδα

22/7/14

Έλληνες μαθητές στην κορυφή του κόσμου!Συγχαρητήρια!

Έλληνες μαθητές στην κορυφή του κόσμου

«Η ιστορία ξεκίνησε πριν από πολλά χρόνια, όταν ακόμη τα παιδιά έπαιζαν με τα τουβλάκια. Τα τουβλάκια έγιναν σπίτια, τα σπίτια πύργοι και οι πύργοι το 2013 ... robot». 
Κάπως έτσι περιγράφει την ιστορία της ομάδας ρομποτικής του Ελληνογαλλικού κολεγίου ΔΕΛΑΣΑΛ "Robot Masters" ο Δημήτρης Μπουφίδης, «αρχιτέκτονας» των μεγάλων επιτυχιών.  

Την άνοιξη του 2013 πήραμε μέρος στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής. Τα πρώτα μέλη της ομάδας ήταν ο Γιώργος Μπουφίδης, ο Δημήτρης Μπουφίδης (jr) και ο Λεωνίδας Παπαδόπουλος, με προπονητή τον πατέρα των δύο πρώτων.

Η ομάδα κατέκτησε την 1η θέση στα προκριματικά της Βόρειας Ελλάδας και την 3η θέση στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό της World Robot Olympiad. 

Δεύτερη μόλις χρονιά φέτος και στην ομάδα προστέθηκαν οι Σταύρος Καραμάνης (Α' Γυμνασίου) στον εθνικό διαγωνισμό, και οι αδελφές του Γιώργου και του Δημήτρη, Κατερίνα (ΣΤ' Δημοτικού) και Ερασμίνη Μπουφίδου (Δ' Δημοτικού), που συμπλήρωσαν την τελική χρυσή τετράδα που σκόραρε την... επιτυχία.

Ο Γιώργος ήταν ο κύριος κατασκευαστής και προγραμματιστής του Robot. Ο Δημήτρης είχε τη γενική επίβλεψη του Project, συντόνισε τις επαφές με επιστήμονες, μέντορες και δημόσιους φορείς και είχε την καλλιτεχνική επιμέλεια της παρουσίασης της δουλειάς της ομάδας.

Η Κατερίνα και η Ερασμίνη ασχολήθηκαν με την έρευνα στο διαδίκτυο και σκέφτηκαν δημιουργικούς τρόπους παρουσίασης της δουλειάς της ομάδας στο ευρύ κοινό.
 
Ήταν μεγάλη πρόκληση να συμμετέχουμε σε έναν τόσο καινοτόμο διαγωνισμό ρομποτικής. Πρωτόγνωρος για τα ελληνικά δεδομένα, καθώς η First Lego League Greece, με δυναμικό τους εθελοντές της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Robotics EduΑct, οργάνωσε για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον διαγωνισμό, γνωστό στο εξωτερικό από το 1998.

Ο διαγωνισμός χωρίζεται σε τρία ισάξια, βαθμολογούμενα μέρη: Robot Game (κατασκευή ενός ρομπότ), Project Challenge (μελέτη θέματος και ανακάλυψη/διάδοση μιας καινοτόμου λύσης), Core Values (ηθικές αξίες που διέπουν την ομάδα).

Όπως και στον κόσμο των ενηλίκων, μηχανικοί συνεργάζονται με μελετητές σε ένα project και προσπαθούν με επαγγελματισμό και αξιοπρέπεια να πετύχουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.


Στους τρεις αυτούς τομείς κινούνται όλες οι προσπάθειες των 200.000 περίπου παιδιών 9-16 ετών που παίρνουν μέρος στο διαγωνισμό σε 70 χώρες του κόσμου. Το φετινό θέμα ήταν η Οργή της Φύσης «Nature's Fury».

Η ομάδα μελέτησε τις ηφαιστειακές εκρήξεις και έδωσε έμφαση στο ΗΦΑΙΣΤΕΙΟ της ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ.

Η καινοτόμος λύση έγινε γνωστή: η πρόταση μεταφοράς του Παρατηρητηρίου της Σαντορίνης σε περιοχή εκτός ηφαιστειακής γραμμής, προκειμένου να μην κινδυνεύσει η λειτουργία του σε περίπτωση ηφαιστειακής έκρηξης, απέσπασε παντού ευμενή σχόλια.

Η ομάδα τύπωσε ενημερωτικό φυλλάδιο, παρουσίασε τις θέσεις της στο σχολείο της και στο ευρύ κοινό, γύρισε βίντεο με τη πρότασή της για περιορισμό των κινδύνων, επικοινώνησε με το Δήμαρχο Σαντορίνης και εξασφάλισε την εξέταση στο νέο Δημοτικό Συμβούλιο της λύσης που προτείνει.
 



Με ένα εξαιρετικό ρομπότ και μία υποδειγματική εμφάνιση η ομάδα κατέκτησε στον εθνικό διαγωνισμό τη 2η θέση της γενικής κατάταξης (Champions Award) και την 1η θέση του Robot Performance, κερδίζοντας το εισιτήριο συμμετοχής στο Open European Championship στην Παμπλόνα της Ισπανίας (FLL OEC 28-31 Μαίου 2014).

Συνεχίσαμε να δουλεύουμε πυρετωδώς: μέσα σε δύο μόλις μήνες η ομάδα ανακατασκεύασε το ρομπότ και ολοκλήρωσε στα αγγλικά την έρευνά της.

Στις 28 Μαΐου τα τέσσερα παιδιά ξεκίνησαν για την Παμπλόνα της Ισπανίας, κουβαλώντας στις αποσκευές τους την αγάπη και τις ευχές του σχολείου και των φίλων τους, ατέλειωτες ώρες προσπαθειών, απίστευτη δύναμη ψυχής, μεράκι, νοστιμιές και εικόνες της Ελλάδας και φυσικά ... το ρομποτάκι τους.

Στήσαμε το περίπτερό μας με χρώματα Ελλάδας ανάμεσα σε 96 ομάδες (από 42 χώρες από όλο τον κόσμο), σε 825 παιδιά και συνολικά 1500 περίπου συμμετέχοντες. 



Σκοράραμε από τον πρώτο γύρο 576 πόντους στην επίδοση του ρομπότ και παραμείναμε στην κορυφή όλη την πρώτη ημέρα του διαγωνισμού.

Όλοι έρχονταν να γνωρίσουν από κοντά την άγνωστη αυτή μικρή ομάδα που για πρώτη φορά συμμετείχε σε Παγκόσμιο Πρωτάθλημα και παρά ταύτα παρουσίαζε τόσο υψηλή επίδοση στο ρομπότ.

Στον τρίτο και τελευταίο γύρο, μπροστά στους 600 και 580 πόντους δύο άλλων ομάδων, οι Robot Masters κατέκτησαν τελικά την 3η θέση παγκοσμίως στο Robot Performance.

Ο αγώνας όμως συνεχίστηκε: οι οκτώ καλύτερες ομάδες έπρεπε τώρα να αναμετρηθούν μεταξύ τους σε αγώνες knock out. Με αποφασιστικότητα το ρομποτάκι της ελληνικής ομάδας άρχισε να θέτει εκτός όλα τα μεγάλα και γνωστά φαβορί του διαγωνισμού και οδήγησε τους Robot Masters στον μεγάλο τελικό, αντιμέτωπους με την τοπική ομάδα της Παμπλόνας Mechatronic Ants.

Η αγωνία κορυφώθηκε.


Η αναμέτρηση ήταν εκπληκτική. Το ελληνικό ρομποτάκι διέσχισε την πίστα πραγματοποιώντας την καλύτερη μέχρι εκείνη τη στιγμή αποστολή του. Λίγα μόνο εκατοστά πριν τον τερματισμό η μπαταρία του δεν άντεξε και οδήγησε τελικά την ελληνική ομάδα στη 2η θέση και στο ειδικό τιμητικό βραβείο Robot Demo Award. 



Ο απολογισμός της επιτυχίας δεν σταμάτησε, ωστόσο, μόνο στα δύο κύπελλα. Η μελέτη των Robot Masters για τη μεταφορά του Παρατηρητηρίου του ηφαιστείου της Σαντορίνης (Project Challenge), αλλά και οι ηθικές αξίες της ομάδας (Core Values) συγκέντρωσαν τη μέγιστη βαθμολογία (5/5).

Η ομάδα προτάθηκε έτσι από τους κριτές της και για όλα τα υπόλοιπα βραβεία: Έρευνας, Καινοτομίας, Παρουσίασης, Έμπνευσης, Ομαδικότητας και Gracious Professionalism (Ευγενούς Άμιλλας). Αυτό που ζήσαμε στην Ισπανία είναι πραγματικά απίστευτο.

Ένας ποταμός συναισθημάτων που γέμισε τις ψυχές μας και δεν θα ξεχάσουμε ποτέ στη ζωή μας.
Για την επόμενη ημέρα οι Robot Masters ονειρεύονται να εμπνεύσουν τους συμμαθητές τους, αλλά και παιδιά από όλη την Ελλάδα προς κάτι μεγαλειώδες που έζησαν: την ευγενή άμιλλα, τη συνεργατικότητα, το σεβασμό στα μέλη της ομάδας, τη δημιουργία μέσα από τη διασκέδαση.

Να τους προτρέψουν να ασχοληθούν με τη ρομποτική, μια ενασχόληση που «εξασκεί χέρι και μυαλό», όπως είναι το σύνθημα του πανεπιστημίου ΜΙΤ.

Ονειρεύονται, όμως, να εμπνεύσουν και επιχειρήσεις που θα θελήσουν να επενδύσουν σε πρωτοπόρα εκπαιδευτικά προγράμματα και θα βοηθήσουν το σχολείο τους να δημιουργήσει ένα οργανωμένο εργαστήριο ρομποτικής.

 Πηγή