Facebook Ομάδα

28/5/15

Σχολεία “κοινωνικής ενσωμάτωσης” καταργούν τις διαχωριστικές γραμμές μεταξύ των μαθητών



http://www.google.gr/imgres?imgurl=http://xeniglossa.gr/uploads/d552ecc049236abfc9b5e5159d7b40fc.jpg&imgrefurl=http://xeniglossa.gr/index.php?/page/index.html/_/educational-articles/paidagogika-themata/%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25B1%25CF%2583%25CE%25B7-%25CE%25BA%25CE%25B1%25CE%25B9-%25CF%2583%25CF%2585%25CE%25BC%25CF%2580%25CE%25B5%25CF%2581%25CE%25B9%25CF%2586%25CE%25BF%25CF%2581%25CE%25B1-%25CE%25BA%25CE%25B1%25CE%25B8%25CE%25B7%25CE%25B3%25CE%25B7%25CF%2584%25CF%2589%25CE%25BD-%25CE%25B1%25CF%2580%25CE%25B5%25CE%25BD%25CE%25B1%25CE%25BD%25CF%2584%25CE%25B9-%25CF%2583%25CF%2584%25CE%25B7-%25CF%2583-r1876&h=338&w=510&tbnid=Lkb4KoovkfbMtM:&zoom=1&docid=QFAhPE_0MsAdWM&ei=rwJnVYKlFsOUsgHS_YCgCw&tbm=isch&ved=0CCEQMygEMAQ
Ένα σχολείο που ανοίγει νέους δρόμους και καταργεί τους κοινωνικούς αποκλεισμούς.
Εδώ, μαθητές και γονείς μαθαίνουν πως η θρησκεία και η εθνικότητα δεν πρέπει να διχάζουν. Περίπου 50 σχολεία στα Βαλκάνια μας δίνουν ένα μάθημα κοινωνικής ένταξης.
Βρισκόμαστε στο Vent’anni dopo.20 χρόνια μετά το τέλος των εχθροπραξιών στην πρώην Γιουγκοσλαβία, τα σημάδια του πολέμου είναι εμφανή. Τα κατεστραμμένα κτίρια αντικατοπτρίζουν τα τραύματα στις ψυχές των πολιτών. Εθνοτικές διαφορές, που έχουν προσωρινά καταλαγιάσει αλλά ανά πάσα στιγμή μία σπίθα μπορεί να προκαλέσει ανάφλεξη. Για τον λόγο αυτό η ΕΕ χρηματοδότησε και υλοποίησε σε κάποια σχολεία, ένα τριετές πρόγραμμα για την εξάλειψη των εθνοτικών διαφορών στα παιδιά.

Ο Σαούντ έζησε στο “ Σπίτι για παιδιά χωρίς γονείς” για επτά χρόνια. Ήρθε στο ίδρυμα με τις δύο αδερφές του και τον αδερφό του. Τώρα πηγαίνει σχολείο στο Δημοτικό σχολείο Mustafa Ejubovic στο Μόσταρ, ένα από τα σχολεία στα οποία εφαρμόζεται πιλοτικά το πρόγραμμα της ΕΕ.
Εδώ ο Σαίντ, έχει δασκάλους ειδικά εκπαιδευμένους, ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες ενός παιδιού με ευαίσθητο ψυχισμό.
Στο σχολείο φοιτούν 740 μαθητές. 27 είναι Ρομά, 25 έρχονται από ορφανοτροφείο και κάποιοι άλλοι ανήκουν σε διάφορες μειονότητες. Στο σχολείο εφαρμόζεται το πρόγραμμα “ Παιδεία και ποιοτική μόρφωση”, με σκοπό οι δάσκαλοι να βελτιώσουν τις πρακτικές τους στην συνεργασία τους με τους μαθητές εκείνους, που χρειάζονται ειδική προσέγγιση.
Δραστηριότητες όπως τα multimedia είναι προγραμματισμένες μία φορά την εβδομάδα. Η διδασκαλία γίνεται από τους μεγαλύτερους μαθητές στους μικρότερους. Αυτή η φόρμουλα έχει υιοθετηθεί ώστε να αναπτύσσονται ισχυροί δεσμοί μεταξύ των μαθητών.
Πολλοί μαθητές με ειδικές ανάγκες, έχουν ένα πρόγραμμα που διαμορφώνεται ειδικά για τις ανάγκες τους. Η Αντίσα είναι 9 ετών και είναι Ρομά. Συμμετέχει σε μία εργασία ειδική για εκείνη, κάτι που οι γονείς της δεν μπορούν να της προσφέρουν.
Τα κοινά μαθήματα για γονείς και μαθητές είναι μέρος των αποκλειστικών μεθόδων που εφαρμόζονται σε αυτό το σχολείο. Εξαιτίας των μαθημάτων αυτών όλο και περισσότεροι γονείς κινητοποιούνται. Εδώ γονείς και μαθητές, συμμετέχουν ενεργά στην εκπαιδευτική διαδικασία, ώστε να καταφέρουν να εντοπίσουν τις ειδικές ανάγκες που έχει το κάθε παιδί.
Για την μητέρα της Αντίσα, αυτό ήταν το πρώτο workshop, στο οποίο συμμετείχε.
Το ειδικά διαμορφωμένο πρόγραμμα εφαρμόζεται σε 49 σχολεία στα Βαλκάνια και θα ολοκληρωθεί στο τέλος του χρόνου.


Η ΕΕ έχει χρηματοδοτήσει το πρόγραμμα με 212 εκ ευρώ. Το ίδιο ποσό έχει εγκριθεί για εκπαιδευτικά προγράμματα στα Δ. Βαλκάνια για την περίοδο, 2014-2020. Συναντήσαμε την Ευρωπαική αντιπροσωπεία στο Βοσνιακό Ινστιτούτο στο Σεράγεβο.
Αφήσαμε το Σεράγεβο για να επισκεφτούμε ένα άλλο πιλοτικό σχολείο στο Μοντενέγκρο, στην πόλη Πλιέβλια. Στο γυμνάσιο, Τανάσιγιε Πετζάνοβιτς οι μαθητές έρχονται από αστικές και μη περιοχές.
Το σχολείο αυτό έχει εφαρμόσει μία σειρά από προγράμματα για την συνεργασία μαθητών και δασκάλων. Μεταξύ αυτών, είναι η ραδιοφωνική εκπομπή “Ας ανοίξουμε την πόρτα”. Δεκαπέντε μαθητές και πολλοί δάσκαλοι εμπλέκονται άμεσα στην διαδικασία.
Οι μαθητές ετοιμάζουν την εκπομπή όλοι μαζί. Επιλέγουν τα θέματα, κυρίως ειδησεογραφικά και μία φορά το μήνα αφιερώνουν την εκπομπή στον κοινωνικό αποκλεισμό.
Η εκπομπή αυτή διαρκεί κάθε μέρα μία ώρα. Το πρόγραμμα μεταδίδεται εντός του σχολείου και όλοι οι μαθητές βρίσκουν χρόνο για να την ακούν και μετά να συζητούν για αυτή.
Στόχος της εκπαίδευσης όπως διαμορφώνεται από αυτά τα προγράμματα, δεν είναι η αλλαγή του μαθητή ώστε να ενταχθεί στην εκπαιδευτική διαδικασία, σε ένα σύστημα που είναι δομημένο με ένα τρόπο και δεν αλλάζει. Στόχος είναι η αλλαγή του συστήματος αυτού ώστε να εξυπηρετεί τον μαθητή.

Πηγή