2/11/23

Εκεί που η εκπαίδευση έχει κέφια και τολμά

Υγεία και χαρά: Τι επίδραση έχουν τα θετικά συναισθήματα στον οργανισμό μας  [βίντεο] - iefimerida.gr
πηγη

 

Ο μαθητής παίρνει την ευθύνη του εαυτού και των σχέσεών του

Ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης στην αυτορρύθμιση των σχέσεων και της συμπεριφοράς για μαθητές με νοητική καθυστέρηση που υλοποιείται συστηματικά εδώ και 17 χρόνια στο 4ο ειδικό δημοτικό σχολείο και στο 10ο ειδικό νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης με τη συμμετοχή και των συστεγαζόμενων γενικών σχολείων.

Αυτό που χρειαζόταν ήταν να αναπτύξουν οι μαθητές την προσωπική τους ευθύνη για τις πράξεις και τις επιλογές τους, να αναλάβουν αυτήν την ευθύνη άμεσα οι ίδιοι, να ενεργοποιηθούν, να διεκδικήσουν αυτά που θέλουν. Όταν λέμε «ευθύνη», εννοούμε την ικανότητα να ικανοποιεί ο μαθητής τις ανάγκες του με τρόπο ώστε να μην εμποδίζει τους άλλους να ικανοποιήσουν τις δικές τους.

Αυτή η ικανότητα είναι υπόθεση ζωής και μάλιστα ιδιαίτερα περίπλοκη. Περιέχει την ανάπτυξη της πρωτοβουλίας παράλληλα με τη συνεργασία και την ενεργητική συμμετοχή στη συλλογική ύπαρξη και δημιουργία· την ατομική εκτόνωση και έκφραση παράλληλα με τον σεβασμό του άλλου· την άσκηση στην ελευθερία και ταυτόχρονα στα όριά της.

Όλα αυτά, όμως, προϋποθέτουν σχέσεις ελευθερίας, σχέσεις ισότιμες, σχέσεις συνευθύνης. Κι αυτό εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να ισχύει μέσα σε μια ομάδα, όπου ο ενήλικας εκπαιδευτής έχει έναν αναγνωρισμένο από όλα τα μέλη της ηγετικό και καθοδηγητικό ρόλο.

  • Το άρθρο είναι διαθέσιμο, εδώ.

Παντελής Μπιτζαράκης, Ψυχολόγος

Πηγη